Köpa en valp långväga bort utan träff?

hollypolly

Trådstartare
Hejsan hundbuke!
Är det någon av er medlemmar här som köpt en valp utan att ha träffat den innan ?
Jag är just nu lite kluven då jag hittat en valp ur en kull som jag tycker är intressant.

Dock så bor uppfödaren ungefär 100 mil från mig.
Uppfödaren ska dock åka mot mina trakter i januari för att hämta en hund till sig själv och har erbjudit sig att ta med valpen jag är intresserad av.

Jag är som sagt himla kluven nu,tycker kullen är intressant ,föräldrarna verkar bra , valpen verkar passa mig, uppfödaren tycker jag är perfekt för den här valpen.
Men att köpa hund på postorder skrämmer mig lite!

Det finns en ganska god tillgång till den här rasen och jag skulle säkert kunna hitta någon närmare.
Men jag tycker den här kullen känns passande mig och det uppfödaren söker till sin valp har jag att erbjuds till punkt och pricka!

Hjälp tack !

Hejsan hundbuke!
Är det någon av er medlemmar här som köpt en valp utan att ha träffat den innan ?
Jag är just nu lite kluven då jag hittat en valp ur en kull som jag tycker är intressant.

Uppfödaren ska dock åka mot mina trakter i januari för att hämta en hund till sig själv och har erbjudit sig att ta med valpen jag är intresserad av.

Jag är som sagt himla kluven nu,tycker kullen är intressant ,föräldrarna verkar bra , valpen verkar passa mig, uppfödaren tycker jag är perfekt för den här valpen.

Det finns en ganska god tillgång till den här rasen och jag skulle säkert kunna hitta någon närmare.
Men jag tycker den här kullen känns passande mig och det hem uppfödaren söker åt sina hundar är ett sånt jag har!

Hjälp tack !

Varför gör inte du det ?
Jag har tagit vuxen omplaceringshund på postorder. Vilket torde vara ännu större risk än en valp vad gäller individ (en valp kan man ju i högre grad forma själv).

Beror på omständigheter, tycker jag. Nu kan ju säljaren ta med valpen igen om du inte gillar den eller säljaren inte gillar dig, så jag hade nog varit öppen för lösningen om resten hade stämt.

Min yngsta hund köpte jag av en uppfödare i Frankrike, jag åkte bil ner och hämtade honom när han var 10 veckor gammal (det var under den period man fick ta in icke-rabiesvaccinerade valpar upp till 3 månaders ålder). Kände inte uppfödaren närmare sedan tidigare men kände till dem då de är stora i Frankrike. Kände delvis till linjerna för den kullen jag valde valp från och dessutom har jag en god vän som känner uppfödarna lite sedan tidigare. Hade kontakt med uppfödarna via mail och FB, på blandat dålig engelska (uppf.) och dålig franska (jag). :D Fanns två valpar med korrekt teckning/färg och det var en annan som skulle välja före så jag fick liksom den som "blev över". Hade fått bilder på valparna efterhand och hade fastnat för utseendet på den ena av de två tänkbara hanarna.... och det blev också honom jag fick! :love:

Sen om det är klokt att göra så eller inte är väl svårt att avgöra. Det beror ju helt på omständigheterna, men i mitt fall ville jag ha vissa specifika linjer samt dessutom den färg som är mindre vanlig i rasen. Det fanns inga kullar i Sverige som intresserade mig, så det fick bli utomlands. I det här fallet blev det hur bra som helst, vilket det kanske inte alltid blir men det är ju alltid ett litet vågspel att köpa en valp, hur noggrann man än varit i förarbetet. Jag hade kanske varit mer tveksam om uppfödaren varit okänd, om jag inte känt till linjerna etc.

För att jag vill kunna träffa uppfödaren även efter köp:)

Min omplacering hämtade jag och det var det. Men betalar jag typ 13000 för en hund vill jag gärna träffa föräldrarna och uppfödaren en gång innan köp.
Jag måste inte hänga där jämt, men det är en stor känslomässig investering jag vill ska ha bra förutsättningar.
Tack för ditt svar !

Känner att jag jag fått en bra kontakt med uppfödaren, hon har mejlat mycket bilder och information.

Har skrivit till en annan i närheten men hon svarade att jag fick komma och hälsa på och bilda en egen uppfattning.
Det tycker jag är en tråkig attityd.
Även om det är nära vill man ju veta vad hon har för hundar och mål med sin avel..

Jag skulle kunna tänka mig att göra det, men hellre hade jag åkt upp och träffat valpen på plats. (100 mil är ju inte så jättelångt, kan kanske stanna en helg så man får vila mellan resorna.) Men är det en kombination jag gärna ville ha valp ifrån så känner jag väl till föräldrarna redan (kanske har träffat dem ute på tävling eller andra arrangemang tidigare), samma med uppfödaren, så visst vore det väl värt det om jag inte kunde lösa det på annat sätt. Helst vill jag se valpen i hemmet, jag vill se hur mamman (och andra vuxna hundar i kenneln) hanterar valparna, jag vill se kullen interagera, jag vill se hur de har bott helt enkelt. Men sådant är ju som det är vare sig jag vet om det eller ej, så som sagt vore det en valp jag verkligen ville ha och jag inte kunde ta mig till uppfödaren så tycker jag inte det verkar så illa. Ordet postorder vänder jag mig lite emot dock, som jag fattar upplägget är valpen inte köpt förrän ni träffats? Jag hade inte velat beställa en valp jag aldrig sett och få den hemlevererad en dag som vilket paket som helst...

Känner att jag jag fått en bra kontakt med uppfödaren, hon har mejlat mycket bilder och information.

Har skrivit till en annan i närheten men hon svarade att jag fick komma och hälsa på och bilda en egen uppfattning.
Även om det är nära vill man ju veta vad hon har för hundar och mål med sin avel..

Varför är det en tråkig attityd? :confused:
Det är väl jättebra att spekulanter är välkomna, och att man uppmuntras bilda sig en egen uppfattning?

Min ena hund importerades av uppfödaren till min andra hund.
Jag hade hittat en annons på Facebook och valpen fanns hos uppfödaren i Ryssland. Hon verkade leva ett bra liv, hundarna levde med familjen precis som oss och var med på utflykter och resor av vad hon berättade och all de bilder som fanns på Facebook och hemsidan.
Vi fick bilder och filmer skickade.
Hon kom med uppfödarens man till Arlanda. Självklart är det ett lotteri, just den mentala biten har man inte mer aning om än det lilla man sett på filmer och uppfödarens ord.

Hejsan hundbuke!

Men jag tycker den här kullen känns passande mig och det uppfödaren söker till sin valp har jag att erbjuds till punkt och pricka!

Hjälp tack !

100 mil är inte hela världen. Jag hade satsat på en tåg- eller flygresa och åkt och hälsat på över en helg, särskilt om det till och med är samma land. Det går ju att bo på hotell/vandrarhem.

Men 100 mil är väl inte särskilt långt?
Jag har 60 mil till min uppfödare, jag hade lätt åkt 100.
Men jag skulle av henne nu kunna köpa valp utan att ha varit dit innan eftersom jag känner hennes hundar och är det inte en hane från Sverige har jag förmodligen ingen chans att träffa honom ändå!

Jag har köpt en valp från Polen efter mycket letande här hemma i Sverige först.
Bra och, framför allt, en frisk stam!
Får hem henne om lite mer än en vecka nu efter låång väntan O_o
Super tråkigt att inte ha en uppfödare att åka till på träffar och få hjälp av men att veta att hon har en frisk stam fick det vara värt.
Fast 100 mil hade jag nog åkt och tittat ändå :) Kanske går att ta tåget?
Min uppfödare kört 160 mil tur och retur för att lämna min valp till mig vid färjan!
Det tråkiga med import är ju att hon inte får komma hit förrän hon är 15 veckor gammal :(

Lagotton träffade jag första gången vid hämtning. Uppfödaren bodde 50-60 mil bort. Jag fick uppdateringar regelbundet via mail och kände inte alls nån oro när det väl var dags att hämta valpen. Åkte tåg dit och hem.

Det enda orosmomentet var veckan innan hämtning då stormen Gudrun drog in över området där uppfödaren bodde och de var utan el och telefon/internet rätt länge. Med tre barn i skolåldern prioriterades inte valpköparna först, helt förståeligt. Men det löste sig det med :).

Ett tips är att kolla runt lite gällande säljarens sociala nätverk. Kan vara skönt att veta att man eventuellt kan få tag på personen via någon annan ifall det skulle krisa sig.

Ofta finns väl en hemsida eller liknande för de mer hårda fakta som kan spela in i hundköpet?

Jag har ca 60 mil till min uppfödare och det enda jag kan sakna är hjälpen att trimma hundarna då de är av trimras men allt annat tar vi via telefon eller messenger om det behövs :)
Första hunden köpte vi om jag inte minns helt galet utan att ha varit förbi innan men dom andra tre har vi ju redan känt uppfödaren, men en av gångerna var vi ner och hälsade på en sväng innan vi fick hem valpen :)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar