Kontraställning

Sv: Kontraställning

Övningen var bland annat lösgörande för bogarna. Och lättare för bakknäna, därför lämpligt om hästen är svag där när man vill introducera öppnan.
Det var anledningen till att den reds.
(men kan ju tillägga att den också var jättebra för att gravt förvirra ryttarna, precis som det verkar bli snurrigt i denna tråden! :D )

Andra övningar där man använder sej av skolorna på olika sätt, kan användas på andra sätt.

Senast ändrad:

Njae MorvanMorr - precis som CillaW skrev så är renvers förvänd sluta.

Liten språklektion - det finns många fler ord också, men dessa är de som jag träffat på genom åren;

Shoulder-in, plié - öppna
Travers, haunches-in, quarter-in - sluta
Traversal, half-pass - diagonalsluta
Renvers - förvänd sluta
Shoulder-out - förvänd öppna
(de tyska har ingen tränare jag ridit för använt sej av men träffat på i skrift, shulter-vor är i alla fall öppna - är för trött just nu för att komma på fler exempel från tyskan)

Vilka fler ord finns det? Är lite trött just nu :D

Nej förvänd öppna är inte vanligt i AR. Gurun BB använder sej inte alls av den, vad jag sett eller förstått eller hört i alla fall.
Men det finns andra tränare som använder sej av det.

pic_show_id13081035.html

Mht. Kontrastilling er det jo ret naerligginde at sammenligne med kontragalop (hvor hasten går i venstre-galop på højre volte, eller omvendt! – det vaere på cirkel eller på langsiden eller ude på tur for den sags skyld)

Hvis hasten er bøjet til hoejre i skuldrene/halsen, men til venstre i hoften – så er det jo ikke laengere kontragalop – men derimod krydsgalop; som jo ikke er spor eftertragtet!:eek: Deraf kommer også at hasten ville bevaege sig med en usund S-kurve i rygsøjlen (ligegyldigt hvilken gangart dette forekommer)

Derfor tror jeg heller ikke, det er det, spoergsmålet går på, men derimod udadstilling på volte. Dette forekommer vel også i den Akademiske Ridekunst, men dog LANGT senere end i den vanlige sportsdressur, idet at vi bruger bøjningen til at få hasten til at svinge igennem og baere med det indvendige eller det udvendige bagben.

Dette er bare mine personlige erfaringer, men jeg plejer at gøre sådan her:
I begyndelsen arbejder jeg med gradvist mere og mere bøjning – i takt med hestens smidighed, for at laere den at saette det baerende bagben så taet på tyngdepunktet, som den kan. Når så hesten så har forstået at øvelserne er til, for at den skal baere mere, vil jeg gerne have, at jeg selv kan kontrollere i hvilken grad hesten skal bøje sig, dvs. fra meget bøjning til meget lidt bøjning, til ligeudretning – eller endda ligeudretning med stilling i nakken, som kan vaere kontrastilling eller ikke kontra. Probemet med den sidstnaevnte er dog, at man må vaere meget sikker på at hesten virkelig ER ligeudrettet i kroppen, for ellers: så snart man stiller den, skaber man automatisk en s-kurve. Og jeg tror, det er derfor, at man i den akademiske ridekunst arbejder så laenge med bøjning, søgning og baering, før man prøver at ligeudrette. Jeg tror, det er en god ting!

Jeg mener, at kunne huske, at BB siger i en af filmene, at man i kontrastilling i galop altid bør bevare et minimum af renvers-boejning, så hesten ikke laerer at skifte gallop, før man giver tegnet til at gå fra renvers til travers.:bow:

/Ktb

Har DU gjort det?
I galopp. ej förvänd- då är det vanlig sluta fast i fel varv.

Förstår jag dig rätt nu så talar du om vanlig renvers (förvänd sluta) inget om volter inblandade?
Varför skulle det vara svårt att rida det i alla gångarter?
Som du säger i galoppen blir det ju vänster galopp i höger varv med en sluta, men hästen går med rumpan på spåret och bogen inåt så det är fortfarande en förvänd sluta. (ja jag har ridit det i alla gångarter).

Jag tror det var du som skrev det om att hästen omöjligt kan gå i höger galopp och ha sluta åt vänster och vara ställd åt vänster (det som egentligen hade varit förvänd sluta om galoppen inte skilda sig vänster/höger).
Min gamla gör det...och hon kan göra det lääääänge. Jag försökte lära in bytena genom att byta från travers till rensvers (väldigt, väldigt små sådana). Brukar fungerar bra på de flesta hästar, men hon gick gladeligen i fel galopp i renversen.
Inte för att det är bra på något sätt, men det går om man nu skulle vilja det.

Var det förövrigt det du menade som renvers i galoppen? Därför du tyckte att man inte rider renvers i galopp? *bara så jag hänger med*
Rider man inte förvänd sluta inom vanlig dressyr också i galoppen?

Renvers är förvänd sluta. Kan naturligtvis ridas i alla gångarter
Men jag får det intrycket att det nu pratas om förvänd förvänd sluta-även i galopp- på volt.
Undrar om det inte kan ha missuppfattats:crazy:

Aha...hm...nu får jag tänka också. Jobbigt så här dags på morgonen. :angel:

Jo visst tusan rids det renvers i alla gångarter på volt också. Det är förberedande för vändningen runt framdelen. Används sparsamt (talar om vändningarna nu), men det kan användas. Har själv bara gjort det i skritt, men på en välutbildad häst ska det gå i galopp också.
Dock som sagt något som inte används mycket (av det jag sett och uppfattat). Jag använder det själv bara för att se om hästen är med på noterna och få lite mer frihet i bogen = egentligen lydnadsövning/följsamhetsövning.

Övningen var bland annat lösgörande för bogarna. Och lättare för bakknäna, därför lämpligt om hästen är svag där när man vill introducera öppnan
Om det är syftet är det ngt som hoppryttare gärna använder.
Jag brukar rida med RAK häst på en 10 m-volt i skritt- flytta o lösgöra bogarna, men då bara ett varv åt var håll.

Var det förövrigt det du menade som renvers i galoppen? Därför du tyckte att man inte rider renvers i galopp? *bara så jag hänger med*
Rider man inte förvänd sluta inom vanlig dressyr också i galoppen
?Man rider sällan sluta i galopp på spåret o inte heller ngn direkt förvänd sluta iom att problemet oftast är att hästen vill gå lite på dubbla spår.
Däremot förvänd galopp med motställning- ingen böjning i bålen-för att få den att galoppera rakt o då få in bakbenen o då kunna samla den riktigt.
Detta brukar vara nog så jobbigt för hästen o görs bara ett kvarts varv o sen kan man ställa lite utåt o sen upprepa övningen.
Det är även bra för hästens balans.

hmmm - ok! lad os proeve med et link i stedet:
http://www.pixbox.se/pic_show_id13081035.html

Om man ritar såna streck får det en missvisande bild av hur mkt böjning som det ska vara i skolorna.
Om hästen är för mkt böjd kan den inte bära sig på bakbenen iom längden på hästens kropp.

böjning överhuvudtaget är ju ett verktyg för att komma åt hästen till att börja arbeta bättre istället för att bara springa på, men målet är ju att kunna rida rakt o göra alla saker lika åt bägge hållen.

Senast ändrad:

Inom akademiskt rider man mycket sällan hästen rak. Det skulle vara i piaffer på mittlinjen, terre-á-terre (sedan levader, pesader m.m.) eller annan ridning på mittlinjen. Annar är det ställning/böjning med hela tiden. Så där har vi ett "problem" i diskussionen i så fall; olika mål.

Inom akademiskt rider man mycket sällan hästen rak. Det skulle vara i piaffer på mittlinjen, terre-á-terre (sedan levader, pesader m.m.) eller annan ridning på mittlinjen. Annar är det ställning/böjning med hela tiden. Så där har vi ett "problem" i diskussionen i så fall; olika mål.
Men inte ens Bent gör de rörelserna jämnt, utan rider ökningar o bytesserier med RAK häst.

Hur många kommer till den högre skolan????
Är det bara det som lockar?

Han rider ju gärna GP-rörelser, men på en hand.

M a o är det rak häst som är målet även för ER.
därför bör man FÖRSÖKA att rida rakt. Går det inte så får man träna böjt lite till.
Sen är det färskvara. Alla tävlingsryttares vardag består av att få den att bli lösgjord för att kunna vara rakriktad.

Senast ändrad:

Men med rak menar jag rakriktad för det är ju det man vill ha, det vill man väl inom AR också? Eller villl man inte? Annars använder inte hästen kroppen liksidigt:confused:

Ang att rida skolor på volt så förvänd sluta har jag ridit men inte förvänd öppna, har inte hört det uttrycket som något man använder, men däremot flyttar man bogarna och shoulder in eller out låter mer som det man gör:confused: Försöker tänka om det eg blir som "förvänd öppna" :confused: Måste tänka eller prova tror jag.

Jo givetvis är en rak häst ett mål, men man rider det ändå relativt lite.
Byten, ökningar m.m. är ju röresler som "måste" vara raka, precis som terre-á-terre.
Det är nog väldigt få som lockar av de halvhöga/höga skolorna. De flesta vill bara gymnastisera sina hästar och bryr sig inte så mycket om hur långt de kommer.

därför bör man FÖRSÖKA att rida rakt. Går det inte så får man träna böjt lite till.
Det håller jag helt med om. Det var mer skillnaden jag var ute efter. Jag tror man börjar tidigare med det inom "traditionell" dressyr och sedan använder det mer.

Det var inte meningen att låta som att det inte är ett mål i sig.

Jag tänker såhär:
-många känner inte av exakt vad som behövs tränas på o jag TROR att det är bättre att träna hästen att bära upp sig på alla 4 ben istället för att jobba med diagonala benpar-hela tiden.

när hästen känns fin i skritten kommer det fram andra problem i trav o galopp som inte visade sig i skritt.
tycker att det är lite synd att man fokuserar sig så mkt på halsen i AR- inte för att man inte tittar ner i andra ridsätt:crazy:
Backspeglar tack:p

Man hamnar oftast dit man tittar- i nerförsbacke.

-många känner inte av exakt vad som behövs tränas på o jag TROR att det är bättre att träna hästen att bära upp sig på alla 4 ben istället för att jobba med diagonala benpar-hela tiden.

Smaken är som baken. ;)

när hästen känns fin i skritten kommer det fram andra problem i trav o galopp som inte visade sig i skritt.

Det håller jag helt med om. Och även ju "svårare" rörelser man kommer till desto mer visar det sig vad man missat i grundtubildningen.

tycker att det är lite synd att man fokuserar sig så mkt på halsen i AR

Det håller jag också med om. För myckt böjande och pillande konstant. I min värld räcker ställning och en eftergiven häst/ryttare om hästens innerhöft kommer fram. För mycket böjningen/överböjning (nu ser vi säkert olika på hur mycket som är böjning och hur mycket som är överböjning i och för sig) är i min värld en korrigering eller stretching (stretching = har inte så mycket med utbildning att göra).

Jag har själv svårt att lyfta blicken, men vet vilken enorm skillnad det gör när man gör det. Det är dock något jag haft problem med oavsett ridstil. Först de senaste åren har jag börjat komma ifrån det och kan lyfta blicken, men det är p.g.a egna insikter/känslor.

Citat:

Det håller jag helt med om. Och även ju "svårare" rörelser man kommer till desto mer visar det sig vad man missat i grundtubildningen.
Inte bara det.
Hästen har ju olika rörelsemönster i alla gångarter.
en del har lättare för antingen trav eller galopp- eller ingen:crazy:

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Kläder & Bli fin Två vänner har nu rekommenderat Hoka eftersom jag har korta och breda fötter och får ont i både ben och fötter när jag går. Är det någon...
Svar
19
· Visningar
1 241
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Bjørgan brinner för träning och ridning under graviditeten. Under hennes tre senaste graviditeter red hon aktivt och hon fick både...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama