Kontraställning

Sv: Kontraställning

"Öppnans uppgift är att lära hästen att med sitt inre bakben träda in under tyngdpunkten"
Helt rätt.
Man vill få hästen smidig i innersidan.
Det blir den av all rätt utförd arbete på böjt spår- volter o skolor.
Man får den till yttertygeln som spänner bågen.
Men sen vill man oxå att den ska bli lättare i sin framdel o därmed kunna röra bog o framben luftigare o därmed få en högre framdel o högre form.
Det blir den om man spänner "pilbågen" o får den att bära / få under sitt yttre bakben mer.

Detta missförstånd är inte bara inom AR.
Har själv gjort som du.

Oftast tycker jag det kommer när den där jäkla böjningen alla vill ha "á la AR" som folk har fått för sig måste finnas där. :crazy:

:confused:
Vilken jäkla böjning "a la AR"?:confused:

S formen av hästen tror jag uppstår när man är överambitiös med att "få hästen att träda in med sitt yttre bakben" i slutan. Använder ytterskänkel, hamnar själv på utsidan och skapar böjning i hästkroppen mha sitsen, kvarhåller böjning i halsen mha tygeln.
:devil:
HUVVA!
Nä, placera, lämna hästen och låt den själv utföra övningen!
Att ägna oss åt att kontrollera våra egna kroppar - det är vår uppgift!

KL.
Åter till ämnet :angel:

evis tex.

Jag har tänkt på att ställa utåt

Unga hästar har ju lättare att galoppera med bakbenen på plats utåtställda... då stämmer det ju inte att nacken - höft alltid följs åt..

Tankar... någon

Jag har lärt mig att det är som motvikt - men när hästen ställer utåt flyttas ju vikten till det inre frambenet...

Ja jag gick också och funderade på samma. :angel:

Frågan är - ställer man verkligen? Eller är det bara så att man "låter hästen S-forma sej" för att hålla balansen? Den är inte "riktigt" ställd?

Ställning är rätt komplicerat...det finns nog många olika varianter?

Det konstiga är att en förklaring jag hört är att utåtställningen i galopp "frigör plats" för innersidan.
Det kanske har med den speciella mekaniken i just galopp att göra. Funkar ju inte i skritt eller trav i alla fall, där funkar dte som du skriver - hästen väger av på andra frambenet.

När jag skulle lära min Nordis att det vsist gock att galoppera åt höger med mig på ryggen så gjorde jag just det, placerade mig tydligt på utsidan kortade min och hästen utsida ( det blev ju något ställd utåt ) för att ge hela insidan fri och låsa hela utsidan - så det inte fanns nåt annat val :D

Men du har ju också rätt detta är ju en anna typ av ställning än den precisa mellan atlas och axis...

jag är förvirrad :D

Unga hästar har ju lättare att galoppera med bakbenen på plats utåtställda... då stämmer det ju inte att nacken - höft alltid följs åt..

Fast min upplevelse är att höft/nacke endast följs åt när man kommer åt en jämn och avslappnad böjning. Dvs lyckas du kröka nacken till lite ställning men det fortfarande finns en del spänning kvar i överlinjen och s-kurva i ryggen, då ger det ingen effekt på höfterna (vanligaste scenariot tror jag, eftersom det är svårare att komma åt framifrån och bak i det här fallet) och likaså om du böjer in höften och hästen i övrigt inte är böjd eller med s-kurva så får man ingen effekt på nacken (jag brukar se det som ett kvitto på att hästen är bra böjd om nacken kommer med automatiskt, när man jobbar från marken i synnerhet eftersom det då är lättare att se vikla muskler som spänns).

Om en häst galopperar med höfterna lite vridna, eller är ojämna och som utgångsläge hellre går med slutatendenser i ett varv och öppnatendenser i andra varvet, då är sällan överlinjen avslappnad och s-kurvan borta = inte samma koppling mellan ställning i nacke och höft.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Kläder & Bli fin Två vänner har nu rekommenderat Hoka eftersom jag har korta och breda fötter och får ont i både ben och fötter när jag går. Är det någon...
Svar
19
· Visningar
1 241
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Bjørgan brinner för träning och ridning under graviditeten. Under hennes tre senaste graviditeter red hon aktivt och hon fick både...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama