Kontraställning

Sv: Kontraställning

Men det är helt OK, men det är ju en form av korrigering.
Sen trappar man ner behovet av att behöva göra så.

Fatta utan ytterskänkel. Med säte o innerskänkel bara.

Hm. Vet inte om jag använder ytterskänkeln i fattningen...:confused: Måste ut å prova...

Jag använder den förvända slutan på volt ffa för att förbereda galoppfattning till höger eftersom min häst gärna slänger in baken när man fattar höger galopp. Rider jag förvänd sluta några steg (i skritt!) - ställer om - fattar galopp har jag väldigt bra koll på baken i fattningen. Det är ingen rörelse jag rider många steg i taget.

Men det gör man ju INNAN fattningen, man rider inte så i galoppen, och som axel sa är det en form av korrigering, som även jag provade för ett par år sen när det var svårare med höger galopp i början. Men man rakriktar då innan fattningen. Det är mer för att få tag på yttersidan.

KL

Red idag sidvärts i alla möjliga varianter, hästen är mkt rörlig och mjuk o bärig men jag förstår ändå inte hur den ska klara att gå förvänd sluta på volt med bibehållen takt och tempo. Det kanske går om man tvingar hästen att häva sig fram i fyrtakt mkt sakta:confused:

Hur många här har ridit förvänd sluta i galopp på 20 m volt:confused:

De ännu mer gammelmodiga har gjort så i många hundra år. ;)
Jag har hitills inte stött på en enda unghäst som inte lärt sig mycket av longarbetet. Och även om de skulle gå och luta så överlever de en månad eller två. Det de lär sig av det har man igen tiofalt när man sitter upp.

Inom Akademiskt brukar man säga att volten är till för att korrigera unghästen, eller hästar i motsvarande utbildningssteg.
Och vi sätter igång våra unghästar betydligt senare än man gör när man ska på treårstest m.m
Det kanske också är en viktig punkt.

Under renässansen använde man mycket volter (kommer inte ihåg vilken av mästarna som skrivit om det mest dock) i utbildning av hästarna t.ex.

Senast ändrad av en moderator:

Jag koncentrerar mig på bakbenen, fast jag tittar inte på dem.
Var hamnar jag då?
i framvikt med raka bakben.

Det där får du förklara.
Varför skulle hon hamna i framvikt för att hon inte tittar på bakbene?
Att titta på bakbenen när man rider är väl rätt lönlöst?
Eller fattar jag inte alls hur du menar.

Allmänt
Förresten...hur tusan kom vi in på en diskussion om Akademisk Ridkonst i allmänhet? Nu är vi tillbaka på: så gör vi, så gör ni, ja, men vi gör rätt, nej det gör vi...helt lönlöst att diskutera

/Renée, som är glad att hon är utan internet i en vecka snart. :p

Det där får du förklara.
Varför skulle hon hamna i framvikt för att hon inte tittar på bakbene?
Att titta på bakbenen när man rider är väl rätt lönlöst?
Eller fattar jag inte alls hur du menar.

Jag fattar inte heller.

Min koncentration är på bakbenen och hur de arbetar. Inte tusan hamnar jag i framvikt med raka framben då...

Den här diskussionen är omöjlig eftersom vi inte ens är överens om vad vi är oense om.

Tycker jag också.

I många fall tycker jag: ja, men jag och .... menar ju samma sak. Vad diskuterar vi egentligen, men sen kommer det fram synpunkter som jag blir helt "jaha, men när började vi diskutera det".
Jag skyller på att jag är totalt slutpumpad och lämnar detta därhän så hoppas jag att ni kommer fram till något vettigt till slut.

Nej det är inte många som tar sig till hög nivå.

Kunde du rida travers i galopp?
en häst i framvikt har svårt att galoppera- trillar ner mellan frambenen.
Innan man rider rörelser i galopp måste den kunna bära sig.

Senast ändrad:

Jag har sagt mitt i den här diskussionen eftersom den inte leder nånstans.

Jag rider renvers genom ett eller två "hörn" i skritt och trav, och det går alldeles utmärkt.
Åtminstone dög det fint åt BB :)

Har ridit travers och traversal i galopp, men inte renvers. Men jag ska göra det i framtiden.

Du har i alla fall fått mig att testa att rakrikta min häst helt så fort jag sitter upp igen. ;)
Ska bli intressant att se vad som händer. Jag har inte tänkt på att bara prova förut.

Du har i alla fall fått mig att testa att rakrikta min häst helt så fort jag sitter upp igen. ;)
Ska bli intressant att se vad som händer. Jag har inte tänkt på att bara prova förut.

Hoppas att du inte ger upp på en gång. Rid som vanligt i början o prova sen.
Det är då man verkligen kan få in hela rumpan under sadeln.
Ska kännas som att man sitter på bakbenen.

Jag vet inte hur dina hästar är byggda, men min belastar inner bak i öppna. Ytter bak är med (inte efter på något sätt, det skulle väl se helskumt ut?), men går inte in mot tyngdpunkten lika mycket som inner. Och tvärtom i sluta.
Han samlar sig alldeles utmärkt, faktiskt.
Missade detta:angel:I hö. öppna o sluta ser hästen likadan ut i kroppen- inte tvärtom.'Som när du precis ar gått in på en volt- öppna o sen kommit ut på spåret igen med framdelen- sluta.
Skillnaden ligger i att den tvärar med fram i öppna o med bak i sluta.

Iom att hästen är böjd i bålen så måste den trampa inunder sig- annars tappar den balansen. Det är således ett vertyg för att gymnasticera innersidan på hästen, men oxå ett för att förmå den att ta mer vikt på ytterbak. Den behöver dock hjälp med detta av sin ryttare.

Om din häst belastar inre bak så kommer inte att kunna samla sig- menar då inte ngn jogtrav/ oengagerad sdn.
Om man VILL att den ska belasta inner bak o samtidigt vara böjd- ja då kommer den att luta inåt o därmed aldrig kunna samla sig- sätta sig lite/ vinkla sina leder bak mer.

Är med på att rida den böjd för att få den mjuk i kroppen- men målet är rakriktningen/ liksidigheten.

Missade detta:angel:I hö. öppna o sluta ser hästen likadan ut i kroppen- inte tvärtom.'Som när du precis ar gått in på en volt- öppna o sen kommit ut på spåret igen med framdelen- sluta.
Skillnaden ligger i att den tvärar med fram i öppna o med bak i sluta.

Jag antar att du skriver detta för att förklara för de som eventuellt inte vet vad öppna och sluta är.

Iom att hästen är böjd i bålen så måste den trampa inunder sig- annars tappar den balansen. Det är således ett vertyg för att gymnasticera innersidan på hästen, men oxå ett för att förmå den att ta mer vikt på ytterbak. Den behöver dock hjälp med detta av sin ryttare.

Min häst tränar styrkan i inner bak i öppna, och i ytter bak i sluta.

Om din häst belastar inre bak så kommer inte att kunna samla sig- menar då inte ngn jogtrav/ oengagerad sdn.

Jodå, det kan han visst det.

Om man VILL att den ska belasta inner bak o samtidigt vara böjd- ja då kommer den att luta inåt o därmed aldrig kunna samla sig- sätta sig lite/ vinkla sina leder bak mer.

Nix, det stämmer inte.

Är med på att rida den böjd för att få den mjuk i kroppen- men målet är rakriktningen/ liksidigheten.

Rakriktning har vi också olika definitioner på. Men som sagt, vi är ju inte ens överens om vad vi är oense om.

Du anser att du vet hur jag rider, men det gör du uppenbarligen inte.

Nu slutar jag tjafsa eftersom det inte leder någonstans.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Kläder & Bli fin Två vänner har nu rekommenderat Hoka eftersom jag har korta och breda fötter och får ont i både ben och fötter när jag går. Är det någon...
Svar
19
· Visningar
1 241
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Bjørgan brinner för träning och ridning under graviditeten. Under hennes tre senaste graviditeter red hon aktivt och hon fick både...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama