Kontraställning

Sv: Kontraställning

Instämmer...vissa hästar är hopplösa att arbeta i en av gångarterna, eller som du säger alla. Medan andra är superlätta i nästan alla eller alla gångarter.

Fast då kan man utveckla/ förbättra dem o för det krävs träning.

Därför är jag lite skeptisk till att bara rida i skritt- länge.
Det löser inga problem, utan snarare tvärtom.

Definiera länge.

Tar man en oförstörd unghäst med normal kapacitet så arbetas den först på longen under några månader i alla gångarter för att lära sig att balansera sig själv m.m.
Sedan sitter ryttaren upp. Ofta så blir ryttaren longerad även i trav och därmed är travarbetet inte speciellt långt borta...Det handlar ofta om en månad eller två innan man börjar lägga in skrtt-trav-skritt övergångar och kanske några veckor/en månad till innan man börjar arbeta på riktigt i traven.

De som får skritta länge är ofta de hästar/ryttare som har problem med sig själva och först måste lära sig både teknik, balans (och sits, men det glöms tyvärr lätt bort). Lägre fart = mindre skada på hästen.

Njae MorvanMorr - precis som CillaW skrev så är renvers förvänd sluta.

Liten språklektion - det finns många fler ord också, men dessa är de som jag träffat på genom åren;

Shoulder-in, plié - öppna
Travers, haunches-in, quarter-in - sluta
Traversal, half-pass - diagonalsluta
Renvers - förvänd sluta
Shoulder-out - förvänd öppna
(de tyska har ingen tränare jag ridit för använt sej av men träffat på i skrift, shulter-vor är i alla fall öppna - är för trött just nu för att komma på fler exempel från tyskan)

Vilka fler ord finns det? Är lite trött just nu :D

Nej förvänd öppna är inte vanligt i AR. Gurun BB använder sej inte alls av den, vad jag sett eller förstått eller hört i alla fall.
Men det finns andra tränare som använder sej av det.

Som sagt. Definitioner är knepiga och jag misstänker att olika människor och inriktningar använder orden lite olika. Så här står det på Sustainable Dressages hemsida:

Then there’s haunches-in, or traverse as it is more commonly called. There are differences, however. The traverse is only a traverse if it is ridden across the diagonal or quarter line, so that the horse’s hips are always more or less aligned with the long sides. If ridden in the direction of the shoulders aligned with the longsides and the haunches out, it is a renvers. There are other names as well, but it is really unimportant unless you have a passion for old literature or traditional riding for its own sake. What I’m getting at is that the placement in the arena decides the name, but haunches-in is haunches in even in a field with not fence. Can be done anywhere.

Vänligen,
MM

Här förutsätts det att det rids på raka linjer- var som helst.
en travers på volt i trav är som en tvär traversal, men är då helt felaktig iom att ALL sluta ska vara med hästen ställd o böjd I rörelseriktningen- vilket den inte är på en volt.

Här förutsätts det att det rids på raka linjer- var som helst.
en travers på volt i trav är som en tvär traversal, men är då helt felaktig iom att ALL sluta ska vara med hästen ställd o böjd I rörelseriktningen- vilket den inte är på en volt.

Så kan man också se det. Men om man bara tar ett steg i taget och inte tänker sig att man rider runt hela voltspåret på en gång är ju hästen ställd och böjd i rörelseriktningen. Vid varje enskilt steg sas.

Tycker iallafall att det är förkastligt iom att det är en "centrering " runt inre frambenet- mot voltens centrum.

Den kan inte bära bak om den samtidigt måste förflytta bakdelen längre väg än framdelen.

Definiera länge.

Tar man en oförstörd unghäst med normal kapacitet så arbetas den först på longen under några månader i alla gångarter för att lära sig att balansera sig själv m.m.
Sedan sitter ryttaren upp. Ofta så blir ryttaren longerad även i trav och därmed är travarbetet inte speciellt långt borta...Det handlar ofta om en månad eller två innan man börjar lägga in skrtt-trav-skritt övergångar och kanske några veckor/en månad till innan man börjar arbeta på riktigt i traven.

De som får skritta länge är ofta de hästar/ryttare som har problem med sig själva och först måste lära sig både teknik, balans (och sits, men det glöms tyvärr lätt bort). Lägre fart = mindre skada på hästen.
Vi gammelmodiga:rofl: undviker att longera unghästar mer än nödvändigt iom att den inte kan forma sig, utan lutar.

Tillväxtzonerna har inte slutit sig o därför är man försiktig med ALLT voltarbete- därav stooora volter i de lättaste/ unghästprogrammen.

Jag använder mej av många olika övningar för att lösgöra bogarna. Mest effektivt i min uppfattning, att ha många olika verktyg att jobba med ett problem. :) Men alla gör vi olika.

Ja, här beskrivs ju renvers också som förvänd sluta?
Aldrig hört någon använda sej av renvers för någon sorts diagonalsluta.

Utländska tränare använder sej av dessa ord och det är tacksamt att förstå den allmänna terminologin, dvs inte använda orden på något annat sätt än vad som är allmänt överrenskommet eller "allmänt förstått", om man ska hänga med i undervisningen.

Men våra svenska ord är ju i och för sej rätt genialiska tycker jag :D

tycker att det är lite synd att man fokuserar sig så mkt på halsen i AR- inte för att man inte tittar ner i andra ridsätt:crazy:
Backspeglar tack:p

Man hamnar oftast dit man tittar- i nerförsbacke.

Jag koncentrerar mig på bakbenen, fast jag tittar inte på dem.
Var hamnar jag då?

Vi gammelmodiga:rofl: undviker att longera unghästar mer än nödvändigt iom att den inte kan forma sig, utan lutar.

Tillväxtzonerna har inte slutit sig o därför är man försiktig med ALLT voltarbete- därav stooora volter i de lättaste/ unghästprogrammen.

Du kan inte diskutera akademisk ridkonst om du utgår från tävlingsdressyrens definitioner.

Jag koncentrerar mig på bakbenen, fast jag tittar inte på dem.
Var hamnar jag då?
i framvikt med raka bakben.
Du kan inte diskutera akademisk ridkonst om du utgår från tävlingsdressyrens definitioner.
Se inlägg ovan.
vägarna må vara olika, men målet det samma- förutom skolor ovan mark.
Ursprungligen postat av axel
Den kan inte bära bak om den samtidigt måste förflytta bakdelen längre väg än framdelen.
Jodå. Det är bara att ta längre steg.
Om du tror att det är "bara" får du nog prova i trav eller galopp.

Senast ändrad:

Tja, skritt är en gångart.

Men det var inte skritt som var problemet utan att utföra i trav och särskilt i galopp.

Mkt svårt i galopp, m förvänd sluta på volt, det skulle jag gärna se korrekt utfört.

I trav ja, det går men stor risk för vikt på innerfram. Och skritt är ju inte någon svårighet direkt heller. Men galopp, - nej det skulle jag gärna vilja se om någon kan visa hur man det rider korrekt utan att tippa på inner fram.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker iallafall att det är förkastligt iom att det är en "centrering " runt inre frambenet- mot voltens centrum.

Jag använder den förvända slutan på volt ffa för att förbereda galoppfattning till höger eftersom min häst gärna slänger in baken när man fattar höger galopp. Rider jag förvänd sluta några steg (i skritt!) - ställer om - fattar galopp har jag väldigt bra koll på baken i fattningen. Det är ingen rörelse jag rider många steg i taget.

Men det är helt OK, men det är ju en form av korrigering.
Sen trappar man ner behovet av att behöva göra så.

Fatta utan ytterskänkel. Med säte o innerskänkel bara.

Ja, här beskrivs ju renvers också som förvänd sluta?
Aldrig hört någon använda sej av renvers för någon sorts diagonalsluta.

Utländska tränare använder sej av dessa ord och det är tacksamt att förstå den allmänna terminologin, dvs inte använda orden på något annat sätt än vad som är allmänt överrenskommet eller "allmänt förstått", om man ska hänga med i undervisningen.

Men våra svenska ord är ju i och för sej rätt genialiska tycker jag :D

Den holländske tränare jag tränar för använder öht inte orden travers eller renvers, utan bara half-pass och shoulder in & out. Håller med om att de svenska orden är bättre!!

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Kläder & Bli fin Två vänner har nu rekommenderat Hoka eftersom jag har korta och breda fötter och får ont i både ben och fötter när jag går. Är det någon...
Svar
19
· Visningar
1 241
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Bjørgan brinner för träning och ridning under graviditeten. Under hennes tre senaste graviditeter red hon aktivt och hon fick både...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama