Kontraställning

Sv: Kontraställning

ja intressant - vad menar du med "riktig öppna" då?
Min erfarenhet, och jag är nog nördigast när det gäller skolor, är att de skolor som samlar mest (rörelsen är samlande i sej) är de där hästen tvärar allra minst och har den minsta böjning som är möjlig. Men de är också svåra för både ryttare och häst.
Allt annat är mer eller mindre lösgörande, men inte alltid så samlande.

Hur mycket man tvärar eller inte, hur mycket man samlar eller inte, i den övningen jag skrev - beror ju på situation, häst, ekipage och vilken effekt man vill ha ut av den just när man gör den. Precis som alla andra övningar?
Så egentligen förstår jag inte riktigt hur du menar?

Den rids inte annorlunda i skritt eller trav (jag har ej ridit i galopp då vi inte är på den nivån, jag & Svarten) - man använder sej av precis samma tänk, precis som jag använder mej av samma tänk i alla andra övningar som involverar skolorna, i olika gångarter.

Så enkelt beskriver - man rider 3 steg öppna i valfri form, samling, tvärning - sedan gör man en övergång till förvänd öppna i valfri form, samling, tvärning - och från detta flyttar man framdelen över bakdelen i valfri svårighetsnivå (oskolade hästar bara en tendens till att flytta framdelen i något steg tex) - och sedan stretchar man överlinjen och ber om sökning fram-ner. Kan anpassas från den välskolade hästen till den oskolade hästen -

Har man en väldigt oskolad häst kan man ju göra "embryo" av öppna & förvänd öppna, jag brukar göra så med de flesta övningar, dvs jag plockar isär övningen i små beståndsdelar och jobbar utifrån det med unghästen. Då behöver det inte bli någon direkt öppna med alla beståndsdelar utan jag är nöjd om hästen till exempel placerar sej ok, eller balanserar sej bra eller något liknande och kanske bara i ett steg.

Har man en väldigt skolad häst kan man ju säkert lattja på skitroligt i galopp - med rätt galopp i öppnan - byte till andra galoppen och förvända öppnan - och från detta piruett ett varv, innan hästen får stretcha. Men då leker jag bara med tanken, den nivån har JAG långt kvar till - men om man har en sådan välskolad häst så Grattis :banana:

Som jag sa tidigare i tråden, jag kan inte förklara varför. Psycho hade en teori om du hittar hennes inlägg.

Det enda jag bryr mej om egentligen är att det funkar - och har funkat på de hästar jag provat (visserligen bara 3). Det märks på hästen att den förvända öppnan (på volt) är lättare.

Så du får väl återkomma när hästarna inte är sjuka längre. :idea:

evis;8789065[QUOTE skrev:
ja intressant - vad menar du med "riktig öppna" då?
Där den bär på yttre bak i alla skolor o då får DET benet inunder o kan då/ måste böja sina ledgångar o då samlar sig.

Är det yttre bakbenet efter hästen kan den inte samla sig.

Så enkelt beskriver - man rider 3 steg öppna i valfri form, samling, tvärning - sedan gör man en övergång till förvänd öppna i valfri form, samling, tvärning - och från detta flyttar man framdelen över bakdelen i valfri svårighetsnivå (oskolade hästar bara en tendens till att flytta framdelen i något steg tex) - och sedan stretchar man överlinjen och ber om sökning fram-ner. Kan anpassas från den välskolade hästen till den oskolade hästen -
Fattade inte att det rörde sig om ett fåtal steg.
Har man en väldigt skolad häst kan man ju säkert lattja på skitroligt i galopp - med rätt galopp i öppnan - byte till andra galoppen och förvända öppnan - och från detta piruett ett varv, innan hästen får stretcha.
[/QUOTE]Varför vill man ha rumpan före i bytet?
Om du rider en sax så- hamnar baken före åt nya galophållet plus att bytet blir svårare att genomföra- för hästen.
Man ger ju hä'sten schyssta förutsättningar för att kunna göra så korrekt som möjligt, istället för att göra fel o sen behöva korrigera.
Sätta hästen på pottkanten:crazy:

Sen det där att be hästen om framåt/ nedåtsökning.
en lösgjord häst söker sig själv dit om man slutar att rida med samlande säte o länger tygeln.
Ett kvitto på om den är riden rätt.

I vilken gångart? Sen rider ju han i slowmotion.
Sen är det då fråga om max ett halt varv- ngn form av korrigering.
Vad är är en renvers?

"Kronan på verket är en serpentin i renversgalopp med byte från renvers till renvers."

Det är alltså en serpentin med förvänd sluta i galopp, med galoppombyte på medellinjen. Renvers = förvänd sluta.

Dessutom rider han väl inte alltid i slowmotion?

"Kronan på verket är en serpentin i renversgalopp med byte från renvers till renvers."

Det är alltså en serpentin med förvänd sluta i galopp, med galoppombyte på medellinjen. Renvers = förvänd sluta.

Dessutom rider han väl inte alltid i slowmotion?
I förvänd galopp då?
Jag har bara sett honom på Hugin där han galopperar så sakta att hästen inte kan byta rent.

Är renvers förvänd?

Men om han skriver så, hur man då här säga att det är lätt på volt?
Vill därför återigen höra hur man rider då, och vilka krav man har på rörelsen:confused:

Finns någon film på honom när han gör det här? :idea:

Ja, renvers = förvänd sluta.
Har tyvärr ingen film på det, bara skissen på övningen som finns i nämnda bok.

De andra svaren får du nog hämta hos någon annan...

Har han inga filmer utlagda på nätet?

skulle vilja se film på UTFÖRD renvers med byte

I förvänd galopp då?
Jag har bara sett honom på Hugin där han galopperar så sakta att hästen inte kan byta rent.

Som jag tolkar texten och skissen så ska hästen när den går i t.ex. höger varv på serpentiner vara böjd åt vänster (i en sluta) och gå i vänster galopp.

Har han inga filmer utlagda på nätet?

skulle vilja se film på UTFÖRD renvers med byte

Jag har inte hittat någon, men gör du det får du gärna länka.
Det är inte mitt fel att ingen har behagat att filma den övningen och lägga ut på nätet... ;)

**KL**

Kan inte riktigt föreställa mig förvänd öppna på voltspåret :confused::confused: Förvänd sluta - ja, men hur blir öppnan? Med bakbenen på voltspåret??
Känns som en stor bakdelsvändning med böjning....har jag missat något??

Jag försöker bara förklara hur övningen var. :D

Angående ytter bak är jag delvis inne på - om jag nu måste analysera varför förvänd öppna är enklare - att det är JUST DÄRFÖR som den förvända öppnan är enklare. I förvänd öppna på volt kan det nog vara så att hästen lättare balanserar sej bra över ytter bak (dvs det som är inåt i volten) och får en "lättare väg" för inner bak i öppnan, just därför. Böjda spår stimulerar alltid till att hästen har mer vikt -och balanserar sej över det bakben som är inåt volten, särskilt på en oskolad häst. När hästen är balanserad över ytter bak när man går in i öppnan så får den en friare väg för inner bak - därav fiffigt att rida på volt och flytta till förvänd öppna. (obs - ju mer skolning desto bättre kan hästen hålla sej över ytter bak i all sorts vändning - till viss del så är ju den här övningen TILL för att balansera över ytter bak på volt!!!!!).

Men det är min egen tolkning, fick tyvärr ingen genombra förklaring av tränaren hur han menade, han kan ju ha haft en annan idé - alltid intressant att höra, men jag tror faktiskt att han tyckte detta var så självklart att det var fascinerande att vi svenskar knappt ens visste vad förvänd öppna var -förvirringen var total på kursen då folk inte kunde skilja på renvers, travers, half-pass, shoulder-in och shoulder-out :rofl:

Who knows, jag kan inte vara säker, MEN min häst talar då tydligt om för mej vad som är enklare för honom - det är jag nöjd med :)

Förresten - angående bytet så visst om man inte tror sej kunna placera hästen på olika sätt och den är följsam i detta - OCH ska tävla - då bör man låta bli övningen i galopp. Mycket korkat isåfall, för det blir inga tävlingsbyten och kanske råkar man förstöra bytena för all framtid så den inte kan byta på raka linjer sedan.
Men om man har en välskolad häst, som är följsam och ridbar, så varför inte. När man leker med skolor kan man automagiskt råka leka med byten, som blir på olika linjer och hästen placerad på olika sätt, för mej handlar det om ridbarhet & följsamhet (och ryttarens förmåga till att rida hästen :D ) huruvida hästen kommer kunna byta på raka linjer också. :D

Senast ändrad:

Denna förvirring är att vänta. Men alla skolor går att rida på alla linjer. Vet man hur öppna & sluta ser ut så kan man också förstå sej på alla varianter av dessa på olika linjer. Det är inte särskilt krångligt, men man måste kanske ha en grunduppfattning om vad öppna & sluta är.

Förvänd öppna på volt kan ju ridas antingen med framdelen på voltspåret eller bakdelen på voltspåret, beroende på hur man rider öppnan (vissa flyttar bakdelen -själv gör jag inte det - vissa flyttar framdelen - men bådadera är ju praktiskt görbart).

OK!
Jag är med, men................:rofl:

Egentligen är skolor till för att kunna rida till samling genom böjning- även på rakt spår.

Fattar inte syftet med att rida på ett redan böjt spår med med felställning o böjning kors o tvärs- om man nu inte har megaproblem.
Har svårt att se att det skulle lösa ngt.

Lösgjordhet o avspändhet får man fram lättare genom att inte försvåra för hästen.
Menar återigen att man måste försöka att rida med en lagom böjd eller att kolla om rakriktningen har blivit bättre emellanåt.
Inte förvänta sig att hästen arbetar oliksidigt- det vet man inte förrän man har provat eller så sätter man upp en duktig ryttare som ger hjälperna korrekt, som kan säga var svagheterna sitter.

I vilken gångart? Sen rider ju han i slowmotion.
Sen är det då fråga om max ett halt varv- ngn form av korrigering.
Vad är är en renvers?

Renvers är förvänd sluta. Kan naturligtvis ridas i alla gångarter, men som han skriver - serpentiner i renversgalopp med byten på mitten, det är "kronan på verket".

Jag har just varit en vecka som elev hos BB, och han rider inte i slow motion. Men han kan!

Jag blir nästan deppig när jag läser dessa kloka inlägg angående att rida med sitsen :p om man är sned och inte lyckas få det tillrättat, borde man inte rida alls då? :crazy:

Alla är sneda - det kan inte "rättas till", på samma sätt som hästen aldrig blir nånsin blir helt liksidig.

Däremot kan man lära sig känna igen sin snedhet och hantera den så man blir rakriktad tillsammans med hästen.

En del i "normalsnedheten" tex är att ryttaren placerar sin tyngdpunkt lite för mycket åt höger, i relation till hästen - rättar man till det så blir hästen friare i gången - och _tillåts vara losgelassen_

Där den bär på yttre bak i alla skolor o då får DET benet inunder o kan då/ måste böja sina ledgångar o då samlar sig.

Är det yttre bakbenet efter hästen kan den inte samla sig.

Jag vet inte hur dina hästar är byggda, men min belastar inner bak i öppna. Ytter bak är med (inte efter på något sätt, det skulle väl se helskumt ut?), men går inte in mot tyngdpunkten lika mycket som inner. Och tvärtom i sluta.
Han samlar sig alldeles utmärkt, faktiskt.

Renvers är förvänd sluta. Kan naturligtvis ridas i alla gångarter
Har DU gjort det?
I galopp. ej förvänd- då är det vanlig sluta fast i fel varv.

Det är bättre att skriva sluta i förvänd galopp.
Tänk lite.
Om hästen går i hö. galopp så är det hö. fram som sist lämnar marken innan svävet.
en omöjlighet om den då ska vara böjd åt vänster.
Vari ligger nyttan med att få hästen att tappa balansen:confused::mad:

om man tar i lite så går hästen omkull a la westernfilmer.

I trav är det då = en tvär diagonalsluta.

Denna förvirring är att vänta. Men alla skolor går att rida på alla linjer. Vet man hur öppna & sluta ser ut så kan man också förstå sej på alla varianter av dessa på olika linjer. Det är inte särskilt krångligt, men man måste kanske ha en grunduppfattning om vad öppna & sluta är.

Förvänd öppna på volt kan ju ridas antingen med framdelen på voltspåret eller bakdelen på voltspåret, beroende på hur man rider öppnan (vissa flyttar bakdelen -själv gör jag inte det - vissa flyttar framdelen - men bådadera är ju praktiskt görbart).

Jo. Tycker nog att jag har ganska bra koll på öppnor och slutor :rofl:
Men, jag har aldrig ridit förvänd öppna på voltspåret, varken för "vanliga" dressyrtränare eller för "klassiska". Men, jag rider ju inte AR och det kanske är vanligare där!?

renvers är f.ö. förvänd diagonalsluta

Den är då inte ställd I rörelseriktningen o har en mkt längre väg att gå med bakbenen- i synnerhet yttre benet- än på rakt spår.
Den kan inte bära sig samtidigt.
den kommer att avlasta sina bakben på fram

Min erfarenhet är att resultatet blir tvärtom. Hästen bär bättre bak efter en volt med förvänd sluta. Ett jättebra sätt att engagera bakdelen ännu mera tycker jag.
Styrningen är svår, håller med dig om det, men övning ger färdighet. Ju mera hästen lyssnar på ryttarens säte, desto bättre går det.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Kläder & Bli fin Två vänner har nu rekommenderat Hoka eftersom jag har korta och breda fötter och får ont i både ben och fötter när jag går. Är det någon...
Svar
19
· Visningar
1 241
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Bjørgan brinner för träning och ridning under graviditeten. Under hennes tre senaste graviditeter red hon aktivt och hon fick både...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama