Kontraställning

Sv: Kontraställning

Även om man inte vill det, så funkar det ju så. :D
Det handlar inte om något inlärt beteende utan enklaste biomekanik.

Jo jag tror vi kom fram till det när jag var nere hos dej också, det om längre och kortare spår :). Det roliga är att känna att det FUNKAR på hästen också.

Jag gillar att se likheter och här får jag ju en förklaring till varför "kontraställning" såsom den används av "vanliga" dressyrryttare funkar...

kl

Tack för era svar!

Fortsätt gärna att diskutera och analysera, det är intressant att läsa om era erfarenheter! :bump:

Tycker inte det är svårt att rida bort den reflexen. De flesta hästar som rids enligt den vanliga modellen kan man ställa utan att de böjer i kroppen. För mig handlar det snarare om att vårda den reflexen så att den bibehålls.

Så kontraställning är när hästen är böjd åt tex vänster och ställd åt höger?

Väldigt intressanta svar i tråden annars. Jag är inte så duktig att jag kan tillföra diskussionen något utan jag läser, reflekterar och jämför med det min tränare säger. :p

Nej, kontra ställning/böjning är tex när du rider på en volt i höger varv och har hästen ställd och eller böjd åt vänster.

Om du menar att man t ex rider på volt med hästen ställd utåt så har jag sett det på AR-lektion.

OA

Förvänd öppna/kontraställning/rebur är inget nytt modernt påfund utan tillhör den gamla skolan men är endast använd som en utbildningsrörelse (se tex Anrep, Ehrengranat). Hästen ska inte gå i s-form utan jämnt böjd i kroppen. Det är för unghästutbildning, det är nämligen lättare för hästen att göra övningar i förvänd öppna-ställning först. När hästen kan balansera sig bättre och hålla sig rakare kan man gå över till att utföra dem korrekt. Det blir en mjukare inlärningsväg då hästen lär sig följa och lyda tygeln utan man behöver pressa fram någonting men övningen är också bra gymnastik.

Ulrika

Nä, man kan inte rida bort den reflexen. Enligt min erfarenhet alltså.
Att ha hästen rak samtidigt som man ställer den i nacken är omöjligt, så min slutsats blir alltså att om man har hästen rak i kroppen, så är den ej heller ställd i nacken. Men å andra sidan kan en häst göra massor av olika rörelser i sin nacke som liknar någon sorts ställning men inte riktigt är det. Samma med höftens rörelse.

Hursomhelst har jag ju studerat massor av ryttare som hävdar att de rider hästen rak i kroppen men ställd...men i realiteten är det inte riktigt så :p När hästen är ställd, är den också böjd. Är den inte böjd, är den inte heller ställd.

Obs - vi kan ha olika referensramar, detta är bara hur jag har lärt mej att en (häst)kropp funkar. Du kan ha lärt dej något annat, och det kan mycket väl vara så det är egentligen. :)

Men då var hästen böjd i bålen också väl? Att rida med kontraböjning på volt är en vanlig övning.

Enligt Equiterapeut har hästen en sorts muskler fram till nackrosetten och andra muskler bakom den. Därför är det möjligt att ställa hästen i enbart nacken. Att det sen är väldigt svårt är en annan femma, men inom den vanliga dressyren är det vanligt att vilja nå dit. En skänkelvikning tex ska ske med hästen enbart ställd i nacken och rak i bålen. Likaså framdelsvändning.
Jag märker stor skillan när jag rider en AR tränad häst och en traditionellt tränad häst. På en AR häst får jag direkt böjning när jag vill ställa nacken, det får jag inte på en annan.

Klart det går att ställa i nacken!
Men som bigganl säger är det svårt. Kanske därför du inte sett någon som lyckats.

Jag vet vilka muskler du menar, atlas och axis har "sina" muskler för just den rörelse man vill åt. Eftergift och ställning.

Däremot så finns det också ett sinnrikt balanserande reflexsystem som bla. gör, att en rörelse alltid skapar en motrörelse för att jänmnvikten skall bibehållas.

Det är det som evis menar antar jag

Även om det inte syns för blotta ögat så gör en så liten sak som en korrekt ställning i nacken att det händer saker i hela hästkroppen - ävenom det inte syns utifrån.

Att man är så intressad av denna ställning och eftergift i nacken är ju att den påverkar hela hästens balans på ett possitivt vis.

Samtidigt så uppnår du den bara om du har en bra grundbalans i hästen innan du börjar.

Hästen måste våga släppa till

bluddrar vidare

ställningen reglerar bl.a. vikten mellan frambenen.

På en häst som lägger vikten för mycket på det yttre frambenet (och glider ut där) tex så gör kontraställningen att vikten fördelas bättre mellan frambenen.

(På normal svenska kontrolleras bogarna med ställningen)

samma sak kan åstadkommas med en korrigering av placeringen av ryttarens bröstkorg under ryttare.

Senast ändrad av en moderator:

Om du har hästen på sitsen = possitionen, så kan du reglera hästens bogar genom att flytta din bröstkorg ngn cm i sidled.

Att rida hästen med sin possition innebär ju att man kontrollerar hästens bogar med sina egna axlar

skjuter hästen ut bogen så tyder det att man "sitter fel" - korrigerar man i sitsen så korrigerar man därmed hästen.

Då behövs inte kontraställningen, vilken medför en del problem för hästen, vilka tidigare nämnts i tråden.

Det har jag aldrig hört förr:confused:
Däremot att vara uppmärksam på om den är på väg ut med ngn bog.

Även om hästen är formad korrekt på böjt spår krävs det att ha koll på både den inre o den yttre o det görs med hjälp av sitsen- självklart, men även de andra hjälperna som håller hästen formad- mer eller mindre.

Då behövs inte kontraställningen, vilken medför en del problem för hästen, vilka tidigare nämnts i tråden.

Men om du tex behöver korrigera en stel häst, och lösgöra så är det ett bra sätt. Tex om den har svårt med en eller båda galopperna på volt.
Behövs det inte då heller? Menar du att det alltid räcker, som du säger eller behöver man korrigera mer ibland genom kontraställning?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Kläder & Bli fin Två vänner har nu rekommenderat Hoka eftersom jag har korta och breda fötter och får ont i både ben och fötter när jag går. Är det någon...
Svar
19
· Visningar
1 241
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Bjørgan brinner för träning och ridning under graviditeten. Under hennes tre senaste graviditeter red hon aktivt och hon fick både...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama