Kontraställning

Sv: Kontraställning

Måste bara skriva tack för tipset om förvänd öppna! :) Har aldrig tänkt på att det skulle vara LÄTTARE men nu när jag tänker efter så på den tiden jag var lite inne på westernridning så red vi "osamlad" förvänd öppna på volt i lösgörande syfte, och det brukade göra att man fick bra koll på bogarna och ibland fick man lite samling "av misstag" :p egentligen mer logiskt som sagt.

Om du har hästen på sitsen = possitionen, så kan du reglera hästens bogar genom att flytta din bröstkorg ngn cm i sidled.

Att rida hästen med sin possition innebär ju att man kontrollerar hästens bogar med sina egna axlar

skjuter hästen ut bogen så tyder det att man "sitter fel" - korrigerar man i sitsen så korrigerar man därmed hästen.

Då behövs inte kontraställningen, vilken medför en del problem för hästen, vilka tidigare nämnts i tråden.

Jag blir nästan deppig när jag läser dessa kloka inlägg angående att rida med sitsen :p om man är sned och inte lyckas få det tillrättat, borde man inte rida alls då? :crazy:

Jag blir nästan deppig när jag läser dessa kloka inlägg angående att rida med sitsen :p om man är sned och inte lyckas få det tillrättat, borde man inte rida alls då? :crazy:

Jodå, det är många som är, ingen är nog perfekt och gör allt detta
"enligt boken":p

Det är inte ovanligt öht som lösgörande arbete att rida så, samt som korrigerande. Jag menar inte bara inom western utan det är nog många som gör.

Det är lättare för de flesta "nybörjare" (på skolor) att rida förvänd öppna, men det har jag tidigare trott beror på att man då inte "behöver" inverka för att behålla linjen eftersom hästen blir stoppad av väggen framför nosen (inte så positivt alltså).

Men det funkar ju på volt också :confused:
Men det är bra att få nya infallsvinklar från tränare som använder andra övningar!

Det är så lätt att tro att man vet saker :angel:
Sedan får man en ny infallsvinkel och det säger Plopp i hjärnan och kroppen :idea:

Förvänd öppna på volt är fiffigt och just den övningen med tre steg öppna - tre steg förvänd öppna - flytta framdel på bakdel med bibehållen böjning till utsidan - stretch fram till handen är fiffig på flera olika sätt som vi skrivit tidigare i tråden. Lösgör bogarna - lättare för bakknäna - håller ordning på balansen på utsida volt och så vidare.

:)

Jag brukar rida förvänd sluta på volt, men har inte tänkt på att det går lika bra att rida förvänd öppna på volten. (ser inte skogen för träden är i vägen)

Jaha, så rider jag med kontraställning då :confused:

Rider på volt i motställd såväl som "medställd" i nacken. Lite ut, lite in, lite rakt fram...

Jag brukar rida förvänd sluta på volt, men har inte tänkt på att det går lika bra att rida förvänd öppna på volten. (ser inte skogen för träden är i vägen)
Jag har svårt att se detta i trav eller galopp.:confused:
vansinnigt avancerat:eek:

Menar du förvänd öppna? Ja jag har inte använt mig av det alls, enbart förvänd sluta på volt. (dock enbart i skritt) Det är snart dags för kurs. Ska prata med tränaren och höra vad han har för tankar om förvänd öppna. Det är ingenting vi pratat om alls. Han har alltid mycket funderingar. Ska bli intressant att höra vad han har att säga.

Förvänd öppna är inte avancerat - i alla fall inte mer avancerat än rättvänd öppna. Och sådan rider man ju i alla gångarter om hästen är på den nivån?
Läs tidigare i tråden - den förvända öppnan på volt är lättare än rättvänd, för hästen. Detsamma gäller ju förstås i de andra gångarterna också!

Om hästen kan gå förvänd galopp på volt - och man vill introducera skolor och öppnan i galopp, så är det fiffigt att använda sej av den förvända öppnan på volt (i förvänd galopp då) - enklare för hästen än rättvänd. :idea:

Själv är jag inte så intresserad av förvänd öppna längs fyrkanten - intuitivt gillar jag inte idén att stänga för hästens väg framåt med en vägg framför näsan - men tränaren använde även detta.
Jag kan se nyttigheten ändå dock, har faktiskt i några steg här & där använt mej av det på islandsponnyn vid arbetet på långa tyglar.

Men det kanske var förvända slutan på volt du tyckte lät vansinnigt avancerad? :confused:
Det är lättare med skolorna på volt än längs fyrkanten och förvänd sluta i galopp är ju inte så avancerat - även fast det förstås kräver en skolad häst.
Eller hur menade du egentligen?

Det är just det att det är svårare o ologiskt för hästen att rida förvända skolor på volt- annat än i skritt.
Förvänd sluta på volt är som att ridA EN TVÄR DIAGONALSLUTA UTAN ATT HA EN FÄRDRIKTNING. * nyvaken*
Den är då inte ställd I rörelseriktningen o har en mkt längre väg att gå med bakbenen- i synnerhet yttre benet- än på rakt spår.
Den kan inte bära sig samtidigt.
den kommer att avlasta sina bakben på fram.

du skriver nu att det sker i förvänd galopp då är det ej förvända rörelser.hästen är då med i rörelseriktningen.

Som jag ser på saken, men jag rider inte ens nu o kan bara sitta här o förnimma mig tanken.

Kanske måste förtydliga mig:angel:
I förvända galoppen rider du ju redan förvänt o rörelserna i sig är inte förvända - det skulle inte gå.

Senast ändrad:

Jag undrar om man behöver definiera hur man rider de förvända skolorna på volt, i olika gångarter. En "lindrigt" förvänd sluta på volt är inte svår i galopp och kan användas för att få tag på ytter, men då han man inte så mycket böjning och samlingskrav. :confused:

Kan tänka mej samma med förvänd öppna, det är något ditåt man gör när man lösgör på volt tex, men det är inte en öppna eg med den samling och kvalite som ska vara i en riktig öppna. :confused: I galopp särskilt.

Evis:
Vad har man alltså för krav på rörelsen, om det inte är i skritt men kanske även där, förresten. Hur rids den?

Tex exemplet med 3 steg - 3 steg osv, hur rider du då, om det inte är i skritt?

KOm just på att jag inte läst hela tråden, om det finns beskrivet tidigare ber jag om ursäkt, då får jag läsa där:o

Det är just det att det är svårare o ologiskt för hästen att rida förvända skolor på volt- annat än i skritt.
Förvänd sluta på volt är som att ridA EN TVÄR DIAGONALSLUTA UTAN ATT HA EN FÄRDRIKTNING. * nyvaken*
Den är då inte ställd I rörelseriktningen o har en mkt längre väg att gå med bakbenen- i synnerhet yttre benet- än på rakt spår.
Den kan inte bära sig samtidigt.
den kommer att avlasta sina bakben på fram.

BB beskriver i sin bok "Akademisk ridkonst" angående skolor på serpentinspår (som ju är halva volter):

"... För att höja svårighetsgraden kan du rida serpentiner i öppna med omställning på medellinjen eller också i sluta. Allra svårast är det i renvers. Kronan på verket är en serpentin i renversgalopp med byte från renvers till renvers."

I vilken gångart? Sen rider ju han i slowmotion.
Sen är det då fråga om max ett halt varv- ngn form av korrigering.
Vad är är en renvers?

Är renvers förvänd?

Men om han skriver så, hur man då här säga att det är lätt på volt?
Vill därför återigen höra hur man rider då, och vilka krav man har på rörelsen:confused:

Finns någon film på honom när han gör det här? :idea:

Varför man kallar förvända öppnan förvänd är egentligen konstigt, det håller jag med om. Det är ju den sida som hästen är böjd åt som är innersida - innersidan varierar alltså egentligen inte utifrån vilket spår man rider, men ordet "förvänd" används så hos oss i Sverige.
Tränaren pratade inte svenska utan han benämnde rörelserna för shoulder-in (öppna) och shoulder-out (förvänd öppna).

Men så är det i alla fall, dessa skolor kallas så :p
Och förvänd öppna på volt i förvänd galopp - heter fortfarande förvänd öppna.

Och som jag skrivit nu några gånger - förvända öppnan är LÄTTARE för hästen än den rättvända. Den är "mildare" för bakknäna. Prova....

Jag undrar om man behöver definiera hur man rider de förvända skolorna på volt, i olika gångarter. En "lindrigt" förvänd sluta på volt är inte svår i galopp och kan användas för att få tag på ytter, men då han man inte så mycket böjning och samlingskrav. :confused:Där är ju hästen på sin höjd rak o utåtställdKan tänka mej samma med förvänd öppna, det är något ditåt man gör när man lösgör på volt tex, men det är inte en öppna eg med den samling och kvalite som ska vara i en riktig öppna. :confused: I galopp särskilt.
Ja, den har inget samlande värde.

Och som jag skrivit nu några gånger - förvända öppnan är LÄTTARE för hästen än den rättvända. Den är "mildare" för bakknäna. Prova....
Vari ligger skillnaden?Förutom vilket håll den är böjd åt`.
AHA du menar volt igen:idea:
Vad hänvisar du till då?
Om hästen INTE är förböjd med rak kropp blir det inte " mildare" på baknäna.
om man rider så att den BÄR på inre bak i öppna- javisst.

Kan inte prova- sjuka hästar

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Kläder & Bli fin Två vänner har nu rekommenderat Hoka eftersom jag har korta och breda fötter och får ont i både ben och fötter när jag går. Är det någon...
Svar
19
· Visningar
1 241
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Bjørgan brinner för träning och ridning under graviditeten. Under hennes tre senaste graviditeter red hon aktivt och hon fick både...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama