Konstigt år

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pastakatten
  • Startdatum Startdatum
P

Pastakatten

Det är otroligt många shetlandsponny uppfödare som har drabbats av dödfödda föl eller föl som kommit fel och dött. Många ston har gått åt också. Jag trodde att det var endast en enstaka först men det har ju gått som en våg!
Finns det någon teori om det här? Är det fler än shettisar som är drabbade?

Sv: Konstigt år

Shetlandsponnyerna leder väl förlossningskomplikationsligan med hästlängder?

om jag inte har helt fel så är det väl en hel del misslyckade förlossningar i år?? Vi lyckades inte med våran iaf.. :(

Det stämmer att shetland leder den "ligan", tyvärr. Hittar inte mina papper just nu men har statistik på raserna emellan. Ska leta vidare.

En teori var att minisarna ökat i antal och att dom har förlossningsproblem, ett annat utfodringen, ytterligare ett annat är att vi betäcker dom för tidigt, på Shetlandsöarna fölar dom oftast i maj-juni men det som jag tror är den största anledningen är att vissa inte fölvakar på sitt shetlandssto. Ett halvblodsföl är mycket mer värt än en shetland.

Vi hade tyvärr ett föl som fastnade och dog i år och jag var med hela tiden lyckades tom rätta till benet som låg fel och vi fick ut fölet en bra bit men sen så chockade stoet och värkarbetet slutade så tyvärr så dog fölet men modern klarade sig i allafall kan tala om att det var en jättefölis då den vägde 30 kg . Lite väl stort om man säger så och då är detta en räjäl märr men jag hoppas ju att det ska gå bättre i år.

CK skrev:
Shetlandsponnyerna leder väl förlossningskomplikationsligan med hästlängder?
O ja! *suckar*
Detta är ett av skälen till att jag envist försöker få folk att begripa att de inte bör öka risken ännu mer genom att använda en hingst av större ras...

Utöver vad Hanna nämnde ovan så vill jag minnas att de tror att det har med deras storlek att göra, att shettisarna är en "dvärghäst" och av någon anledning har svårare därför. Sen kan man ju dessutom vara medveten om shetlandsfölen är större i förhållande till moderns storlek än vad andra raser är.
Man har ju, som sagt, lyckats konstatera ATT det förhåller sig på detta viset, men inte varför.
(själv väntar jag bara på min första katastroffölning :crazy: )

men nu får du utveckla. På vilket sätt påverkar en senare fölning?
och hur påverkar utfodringen?

Som jag skrev är det teorier, det finns inget bevisat att 'så är det' utan det är vad man tror kan ligga bakom.

I frihet och ursprungligen på tex Shetlandsöarna föds fölen senare än vad som görs nu i fångenskap. Vi vill ha tidiga föl så vi kan åka på utställningar och liknande. Det är en teori.

En annan är att de får för mycket mat, shetlandsponnyn är van vid kargt klimat och att få leta föda, nu står många ponnyerna vid ensilagebalarna och äter dygnet runt.

Ingen vet alltså säkert.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 347
Senast: sardellen
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 479
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 645
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar