Konstig islandshästerfarenhet ...

Comatose

Trådstartare
Jag var på min första turridning för ett par veckor sedan. Det var första gången jag red islandshäst och jag är inte alls säker på att jag vill göra det igen.

Jag hade med mig min bror som aldrig ridit tidigare, och för honom gick det hur fint som helst; han töltade iväg som ett litet lokomotiv och fick en massa beröm, medan jag på min häst (som enligt uppgift skulle ha en jätteren tölt vanligtvis) kämpade och kämpade men aldrig riktigt lyckades.

Hon som ledde turen gapade och skrek på mig att jag skulle dra tillbaka händerna, med påföljden att jag satt med händerna ungefär lite nedanför bröstvårtorna. Då var hon nöjd. Sen fick jag inte använda benen överhuvudtaget, när jag skulle svänga skulle jag bara använda ledande tygeltag och vikthjälper. Kändes konstigt.

När vi fick rida lite fritt på en åker gör jag lite sidvärtes rörelser och hästen böjer som på kommando på halsen och bara krummar ihop den och då vrålar hon till mig att "NU är det bra, nu går han på tygeln". :crazy: :confused:

Nu känner jag mig helt nertryckt i skorna och har aldrig någon lust att rida islandshäst igen. Mest för att hon gapade och skrek så mycket. Kändes inte alls bra. Usch.

Jag tror att jag mest var tvungen att skriva av mig, men någon islandhästridning blir det nog inte mer .. :(

Sv: Konstig islandshästerfarenhet ...

Döm inte en hel hästras för att du råkade träffa på en usel turledare!!!!!

Testa turridning någon annanstans eller försök få rida en lektion på islandshäst! Det finns ju en del ridskolar med islandshästar!

/Agnetha

Lyktes du første gang du red sprang? Kunne du uten vidre hoppe en 120-bane? Lyktes du første gang du red dressur? Kunne du uten vidre gjøre alle øvelser som det ble bedt om?
Jeg tenker at svaret er "nei", men likevel fortsatte du med det - så svaret mitt blir at du må prøve et annet sted, og heller ta en ridetime og ikke bare en ridetur.

Islandshest er ikke noe man kan bare ved å klappe i hendene - det må læres på lik linje med å ri sprang eller dressur. Selv om mange synes å glemme dette.
Kanskje du rett og slett prøvde for mye? Om hesten er spent går den i alle fall ikke i tølt ;-)

Jag tror att jag vet var du var och red.
Du, åk och prova på något annat ställe där det gapas och skriks mindre.

Du kan ju komma och prova hos mig.
Jag skriker inte och finns nära dig.

Inte_Ung skrev:
Du kan ju komma och prova hos mig.
Jag skriker inte och finns nära dig.
Va finns du nära oss?
Jag har också denna erfarenhet :devil: Det blidde bara en gång där jag var.

Rid tur eller privatlektion på ett annat ställe. Den där turledaren lät inte som någon höjdare...
Tråkigt att det blev din första islandshästerfenhet! :(

/Malin

Shit vilken turledare :crazy:
Förstår att du är avskräckt nu...jag vet inte var hon är utbildad, varken i hästkunnighet eller rent kommunikationsmässigt hur man bemöter kunder men bra lät det inte.
Om du känner att du vill lägga pengar på en till tur så boka hos ngn annan firma, det finns tex auktoriserade turridningsfirmor, även om det inte garanterar att de lär ut rätt saker då jag vet några exempel på sånt tyvärr.
Jag hade inte heller velat vara kund hos ngn som skriker å stressar ryttarna.

Vad tråkigt att din första erfarenhet med dessa härliga häsar blev så negativ. Jag säger som dom andra försök på ett annat ställe!
Eller så får du se det som tur :) Efter min första träff med denna gudomliga häst blev det många lektioner och många hästar :angel:
Det kan sluta som för mig, jag har ett helt gäng egna :love:

Comatose skrev:
Jag var på min första turridning för ett par veckor sedan. Det var första gången jag red islandshäst och jag är inte alls säker på att jag vill göra det igen.

Jag hade med mig min bror som aldrig ridit tidigare, och för honom gick det hur fint som helst; han töltade iväg som ett litet lokomotiv och fick en massa beröm, medan jag på min häst (som enligt uppgift skulle ha en jätteren tölt vanligtvis) kämpade och kämpade men aldrig riktigt lyckades.

Hon som ledde turen gapade och skrek på mig att jag skulle dra tillbaka händerna, med påföljden att jag satt med händerna ungefär lite nedanför bröstvårtorna. Då var hon nöjd. Sen fick jag inte använda benen överhuvudtaget, när jag skulle svänga skulle jag bara använda ledande tygeltag och vikthjälper. Kändes konstigt.

När vi fick rida lite fritt på en åker gör jag lite sidvärtes rörelser och hästen böjer som på kommando på halsen och bara krummar ihop den och då vrålar hon till mig att "NU är det bra, nu går han på tygeln". :crazy: :confused:

Nu känner jag mig helt nertryckt i skorna och har aldrig någon lust att rida islandshäst igen. Mest för att hon gapade och skrek så mycket. Kändes inte alls bra. Usch.

Jag tror att jag mest var tvungen att skriva av mig, men någon islandhästridning blir det nog inte mer .. :(

Hade jag varit som du så hade jag talat om för turledaren att det var ditt livs värsta ridtur och att du aldrig sätter din fot där mer eller kommer att rekommendera stället! Tycker det är väldigt synd att din första tur på islandshäst skulle vara på ett sådant dåligt och okunnigt ställe! Så här skall det inte vara att rida islandshäst, jag lovar! Tyvärr finns det en del otrevliga, okunniga och överlägsna översittartyper även inom islandshästvärlden. Sådan träffar man på lite varstans i livet. De är obehagliga men man få försöka ruska det av sig och gärna ge svar på tal. Hon skulle höra vilken urusel turledare hon var, värdelös på att lära ut något och att hon var en otrevlig gaphals! Prova gärna på ett bra ställe först och sedan kan du ju om du fortfarande känner behov av det, faktiskt tala om att du varit med om betydligt trevligare islandsridning!

Sätt inte likhetstecken mellan en idiotisk skrikhals och islandshästen. tycker du skall ta emot Inte Ungs generösa erbjudande istället, så blir du säkert på bättre humör och slipper känna dig modstulen!

Anette

Hade jag varit som du så hade jag talat om för turledaren att det var ditt livs värsta ridtur och att du aldrig sätter din fot där mer eller kommer att rekommendera stället!

Säkert inget som den turledaren bryr sig, får isåfall hade nog inställningen ändrats för länge sedan. ;)

Tack för alla svar, känns bra att veta att det inte skulle vara såhär. Jag kanske kan testa någon annanstans senare, och jag hoppas det blir bättre.

Det jobbigaste tror jag var att jag faktiskt inte visste hur man gjorde för att tölta, och försökte få henne att förklara, men hon bara snäste och påpekade att det gick mycket bättre för min bror som aldrig ridit. Hur ska jag kunna göra något som jag inte vet hur man gör? :confused:

Känner mig lite mesig. Men det blir väl så, om man inte är så himla duktig, som jag, man blir osäker och lite rädd. Och jag föredrar folk som förklarar för mig utan att skrika ..

Tråkigt när det blir så... Hoppas att du provar att rida islandshäst någon annangång och får den underbara upplevelse det faktiskt är att "glida" fram genom landskapet. Synd om en enda människa skall få förstöra den. Men det är ju tyvärr så att rötägg finns överallt!!!!!

fruma skrev:
Vad tråkigt att din första erfarenhet med dessa härliga häsar blev så negativ. Jag säger som dom andra försök på ett annat ställe!
Eller så får du se det som tur :) Efter min första träff med denna gudomliga häst blev det många lektioner och många hästar :angel:
Det kan sluta som för mig, jag har ett helt gäng egna :love:
Eller sluta så att man köper hästen man ridit!!

åk till ett annat turridningstall där du tkr det verkar bra.
islandshästar är underbara hästar. så duktiga på allt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 710
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka