Konstig "flärp"

L

lighty

Jag såg en bild på en galopphäst å märkte då att den hade några konstiga "flärpar" hängande ner över mulen å som verkade vara fäst i nosremmen..det såg ut precis som en "flyweil" fast i läder å med kortare flärpar...skulle någon kunna vara snäll å berätta vad man har den till?:confused::o:d

Sv: Konstig "flärp"

för att den ska påminna hästen lite att andas.. asså när flärparna slår lite på mulen eller hur man nu ska förklara.:P ^^

Den "kitlar" hästen lite på mulen och gör dom då påminda om att andas. Har hört hästar detta har funkat på. Men vet också en arab som vägrade andas:crazy: så hon kunde inte löpa mera. Men annars funkar de bra:D

En del hästar som är lite stressiga i löpen "går på ett andetag" dvs de drar ett djupt andetag och sen springer de så fort de kan på det och glömmer helt enkelt bort att de måste slappna av och andas. Ungefär som vi själva kan göra när vi tittar på en läskig film.. När vi sitter i soffan på helspänn och helt plötsligt märker att vi hållit andan av spänning=)
Detta innebär ju för hästens del att den bla inte syresätter blodet och alltså får mjölksyra mycket snabbare.
"Flärparna" är till för att kittla hästen på mulen så den frestas att frusta för att få bort dem. Och en häst som frustar måste andas.

Hoppas ni förstår=)
debbie20061107_0106-1.jpg

En del hästar som är lite stressiga i löpen "går på ett andetag" dvs de drar ett djupt andetag och sen springer de så fort de kan på det och glömmer helt enkelt bort att de måste slappna av och andas. Ungefär som vi själva kan göra när vi tittar på en läskig film.. När vi sitter i soffan på helspänn och helt plötsligt märker att vi hållit andan av spänning=)
Detta innebär ju för hästens del att den bla inte syresätter blodet och alltså får mjölksyra mycket snabbare.
"Flärparna" är till för att kittla hästen på mulen så den frestas att frusta för att få bort dem. Och en häst som frustar måste andas.

Hoppas ni förstår=)
debbie20061107_0106-1.jpg
Tack så JÄTTE MYCKET för denna förklaringen:laugh::bow:
Nu förstår jag äntligen:angel:
haha:rofl:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 898
Senast: Derivata
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 121
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka