könslöst barn

Sv: könslöst barn

Vi tittar också på Playhouse Disney, så det är inte så. Dock tycker jag att det är bra att vara medveten om att de faktiskt speglar väldigt snett. Och Lupin, jag förespråkar inte att de ska ha bara kvinnliga huudkaraktärer. Dock blir det väldigt skevt när det enbart är manliga huvudkaraktärer eller majoriteten manliga om vi ser till en grupp. När det upprepas i program efter program blir det att visa barnen att män är lite viktigare, en kvinna är liksom inte tillräckligt intressant för att följa i ett TV-program.

Men vi tittar på Playhouse Disney, bortsett från när Aladdin kom med stenålderslektionerna igår. :)

Jag är glad över att vi bara har en barnkanal, Barnkanalen som inte heller innehåller våldsamma program, framför allt på grund av att det är sån mansdominans oavsett kanal och så vill inte jag att tv:n ska dra mer än den gör ändå. Finns bara en kanal som dessutom bara sänder fram till tidiga kvällen.

Om det nu är tjejer/kvinnor i viktiga biroller så hade ju programmet lika gärna kunnat bygga på tjejen. :grin:

Min 5 1/2-åring hade först orange som favoritfärg, sedan rosa, nu oftast rött men alltid åt det röd/rosa/lila-hållet. När han var 1 1/2 tyckte han alltid att jag var så fin om jag tog på mig klänning så till sist köpte jag honom en klänning han hade på hemma några gånger men han var inte så intresserad. Tyvärr vågade jag inte låta honom ha den "bland folk". Förra året skulle vi köpa foppatofflor och han valde då rosa Hello Kitty vilket gjorde tanten i affären lite perplex och hon visade honom mer "pojkiga" skor som han ratade. Givetvis fick han Hello Kitty. I år skulle vi uppdatera skorna och råkade åka till samma affär varpå han kom på att de ju hade rosa HK förra året och fick mig att fråga efter sådana men de hade bara kvar i fel storlek. Han valde då lila med tygblomma på och återigen påpekade tanten att de hade andra färger på annat ställe. Det blev de lila. Hemma sa han "mamma, tanten i affären trodde att rosa var en flickfärg och att grö och blå var pojkfärger men det är ju fel, rosa är mest en pojkfärg och de andra gillar jag inte alls".

Lillebror som är 3 har haft sitt favoritplagg hela vintern: en röd velourklänning som han haft då och då både hemma, på kalas, öppna förskolan, dagis, etc. Han har nu tre klänningar för det har han sagt han vill ha. En är rosa med bilar (mina killar gillar bilar också så rosa med bilar var ju perfekt tyckte han).

På McDonalds igår stod de i kön och kikade på leksakerna just nu. Båda sa att de hoppades på antingen rosa hjärtasken eller armbandet varpå jag frågade om det fanns olika leksaker och blev visad rosa hjärtat eller en bil. Bad då att pojkarna skulle få hjärtat. Slår vad om att de annars utan fråga hade fått bilarna.

Jag vet att färger och klädesplagg inte är enda sättet att bryta könsmönster på men vi gör det så gärna. Det konstiga är att folk ofta frågar vad min man tycker om att "du låter pojkarna ha rosa och klänning", herregud min man har köpt rosa cykelhjälm etc till dem. Varför utgå från att jag är den som låter och maken den som inte vill? Jo, för antagligen är det väl ofta så.

Jag är också medveten om att mina barn än så länge är i dagisåldern då detta antagligen är lättare och gissar att de kommer att sluta ha klänning/"flickfärger" etc. Tyvärr.

Ja det hade dom givetvis ;)

Vi var nämligen på MC-Donald i dag och jag köpte ett Happy meal. Tjejen i kassan såg att vi hade barnstol i bak och frågade..

- Är det en flicka eller pojke?

- Varför undrar du?

- Jag vill veta vad jag ska lägga i lådan, en barbie eller en bil.

- Det är en flicka och hon vill ha en bil tack.

Suck! Här på Mc D var de faktiskt lite bättre (vi var oxå där i går) o frågade bara om vi ville ha Barbie eller billeksak. Vi tog Barbie, bilar har vi rätt gott om. L gillade ringen han fick i asken skarpt i tio minuter - ungefär så länge som Mc D- leksakerna brukar vara kul ;)... Borde väl egentligen sluta köpa Happy Meal, men fyra kycklingbitar är ju precis lagom o går inte att få annars. Den här gången var det ju åtminstone inget miljöovänligt batteri i som det ofta är, men det hör ju inte till den här diskussionen...

Ja det hade dom givetvis ;)

Vi var nämligen på MC-Donald i dag och jag köpte ett Happy meal.

Jag var på McDonalds igår och konstaterade att sonen troligen såg ut som en pojke igår. Han stod med framme vid disken och i kartongen låg sen en bil. Han stod med framme vid disken. Hade han haft några andra av sina kläder kanske det hade blivit en Barbie...:crazy:
Antar jag.

Det kan ju också ha varit slumpen, men jag tvivlar.

(För någon vecka sen var han en så "söt flicka" i en äldre dams ögon på IKEA. Troligen kläderna och det lite halvlånga håret. Jag rättade henne inte).

Ja jag förstår inte och nej jag tror inte alls på slumpen i detta fall ( tyvärr ).

Varför inte bara fråga

- Barbie eller bil i boxen?

Då frågar jag dig med eftersom du håller med PopcornPlayer ( som inte besvarade frågan ).

Varför anser du att det går överstyr och på vilket sätt, jag är nyfiken på resonemanget bakom konstaterandet.

Nu vet vi ju inte om Storm kommer gå på dagis. Det är ju i Kanada och tror dom har det lite annorlunda där men skitsamma.

Storm kommer vara det enda barnet som är ett BARN och inte ett kön om hen går på dagis. Och få vara precis som hen vill själv. Inte ledas till bilar eller dockor

Detta är så enormt lustigt tycker jag :rofl:

Jag har ju en son, håller själv på med hästar extremt mycket och han har varit med på tävlingar sedan han var 6 veckor gammal.

Haft rosa kläder på sig , blivit kallad för flicka för sitt lite längre lockiga hår, han älskar de mesta av nallar/dockor etc etc

Men hör och häpna han beter sig precis som alla andra pojkar i hans ålder. Han älskar traktorer över allt annat TROTS att jag/vi inte har satt någon bestämd könsroll på honom. OCH jo han slåss med pinnar, men självklart står vi inte där och tindrar med ögonen och tycker det är ok för att han är just en pojke.

Han är ett barn, inget annat! Men han är ett barn där hans kön är pojke, ser inget underligt eller konstigt med det alls. Jag tycker det är rätt naturligt att vi har kön faktiskt ;)

Och om han vill springa omkring med sin rosa hello kitty sulky för dockor tycker jag det är helt ok, men samtidigt så blir han extremt uppjagad av just dessa pojksaker som finns.

Helt enkelt är han ett barn som alla andra, med kön!!!

Men är då detta inte mer knepigt ( om man ska gå på ditt resonemang )?

Jag är också hästtjej, du och jag skiljer oss dock åt genom att du har barn med snopp och jag en med snippa. Sedan slutar olikheterna mellan barnen iaf :).
Min dotter tycker maskiner är det fränaste som finns, var lycklig som tusen när hon fick åka med morbrors åkergräsklippare. Traktorer, fyrhjulingar och lastbilar är superkul att studera. Precis som alla andra pojkar i hennes ålder tydligen ;)

Hon kan slåss och knuffas precis som alla andra på förskolan, hon är vild och lite halvgalen ;)

Hon är helt enkelt ett barn som alla andra, oavsett kön!

Det jag undrar är var en 3-åring lärt sig det egentligen..?

Dagis? Hemmet? Eller varifrån har den informationen kommit till barnet?

Jag tvivlar starkt på att den inställningen (pojkleksaker vs flickleksaker) är något som ett så pass litet barn har kommit på själv faktiskt.

Nä det känns lite underligt.

Min lille snart 2år brukar vilja köpa prinsessklänningar när vi är ute :D

Vad tittar ni på för DVD-filmer då? :)

Nu minns jag inte om jag skrev om det här förut i tråden, men en släkting sa att jag skulle hålla koll på TVn om jag slog på SVT B. Hon hade tittat på det en morgon men hade snabbt bytt till Playhouse Disney när de i ett avsnitt som hette något i stil med Arthur handlade om en pojke som mobbades för att han var så tjock, lösningen var ju såklart att hela avsnittet skulle handla om hur de skulle få honom att banta. :crazy:

Och jag tycker tvärtom:crazy: Avskyr allt med disney kanalerna pga all reklam till barn där..

Nä jag gillar skarpt SVTB och har aldrig sett något tveksamt program där faktiskt

Då frågar jag dig med eftersom du håller med PopcornPlayer ( som inte besvarade frågan ).

Varför anser du att det går överstyr och på vilket sätt, jag är nyfiken på resonemanget bakom konstaterandet.

Jag svarar oxå, fastän inte frågan var till mig ;). Jag tycker det är sjukt att göra sitt barn till ett experiment, och jag kan inte tänka mig att det kommer att vara till gagn för det enskilda barnet att inte få ha någon könstillhörighet- att inte få veta om hen är en flicka eller en pojke och att kompisar, kompisars föärldrar mm kommer att undra - för det kommer de. Jag tycker inte att man ska försöka sudda ut allt manligt och allt kvinnligt som uppenbarligen de mer extrema inom genusmedvetenheten (eller omedvetentheten!?) vill göra utan jag tycker att alla människor ska ha lika värde och respekteras MED snopp eller snippa! Det är DET man ska jobba för - inte efter att sudda ut allt som skiljer!

Sedan tycker jag att det är synd om Storm som aldrig kommer att få springa naken i trädgården o duscha i vattenspridaren o dyl, eftersom någon kan komma förbi och se vad hen har för kön. Jag undrar oxå hur länge föräkdrarna ska hemlighålla allt? Förr eller senare får hen ju bröst eller kommer i målbrottet. Jag tycker helt enkelt att det är ett elakt experiment utfört av fanatiska, egoistiska föräldrar....

Reklam? För de nya Disneyfilmerna som kommer, jo, men annars har jag inte sett någon reklam på Playhouse Disney.

Men vaddå sudda ut allt manligt och allt kvinnligt? Det är ju absolut inte alls det som det här handlar om. Det handlar ju om att ge barnen fler möjligheter. Inte färre. Det är ju inte så att jag förespråkar att alla ska sy kläder till barnen i grått och bara leka med klossar. Det är att flickor såväl som pojkar så få leka i kläder som ger möjlighet att leka i, tillgång till leksaker inte bara för det specifika könet och vidare möjlighet att utvecklas till den individ den är istället för att främja enbart de delarna av barnet som stämmer överrens med könsnormen för det kön barnet råkar ha.

Tack för svaret, tyvärr hinner jag inte med något längre svar just nu. :)

Jag vände mig dock inte enbart till denna händelse med Storm, utan meningen "hela den här dealen med att barn ska vara könslösa".

Men är då detta inte mer knepigt ( om man ska gå på ditt resonemang )?

Jag är också hästtjej, du och jag skiljer oss dock åt genom att du har barn med snopp och jag en med snippa. Sedan slutar olikheterna mellan barnen iaf :).
Min dotter tycker maskiner är det fränaste som finns, var lycklig som tusen när hon fick åka med morbrors åkergräsklippare. Traktorer, fyrhjulingar och lastbilar är superkul att studera. Precis som alla andra pojkar i hennes ålder tydligen ;)

Hon kan slåss och knuffas precis som alla andra på förskolan, hon är vild och lite halvgalen ;)

Hon är helt enkelt ett barn som alla andra, oavsett kön!

Inte ett dugg knepigt för det är så barn är ;)

Jag menar att jag finner ingen mening med att vi vuxna sätter en könsneutralstämpel på våra barn, det klarar de så bra själva.

Tycker personligen att det är lite underligt att man gör så som förälder faktiskt, tycker nog att det säger mer om föräldern och dennes värderingar faktiskt

Reklam? För de nya Disneyfilmerna som kommer, jo, men annars har jag inte sett någon reklam på Playhouse Disney.

Jag har helt klart för mig att man gjorde reklam för barbie en dag när vi såg det. Jag bytte direkt, men det finns kanske fler disney kanaler??

Och personligen tycker jag ingen reklam alls till barn.

Det finns ju en kanal, Playhouse Disney, som är anpassat för barn mellan 2-5 år. Ingen reklam (mer än att de visar klipp ur nya Disneyfilmer) och program anpassade för barn i den åldern. De andra kanalerna tittar vi inte på här hemma, men är är det nog mycket mer reklam. De är ju å andra sidan anpassade för äldre barn, jag tror tex inte min syster som är tio och gillar vanliga Disney Channel skulle ha så mycket utav de program jag sett på SVTB, även om min son på 2,5 gillar de flesta av dem. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 294
Senast: Enya
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat