könslöst barn

Sv: könslöst barn

:bow::bow:

Förstår inte heller syftet med att vägra tala om könet.
Leva jämställt kan man väl göra ändå.

Isak har kläder i alla möjliga färger, med mycket rött.
Hans favoritstrumpor är ljusgröna och vita med bin och fjärilar på.
Lite "volang"aktig kant. Många skulle nog anse dem "tjejiga" men han älskar dem
och vi har aldrig fått några reaktioner på det.
Han gillar Rorri racerbil och Cars lika mycket som Hello Kitty
och leker med docka och dockvagn såväl som tåg och bilar.

Någon som har läst på Kellog´s paketen på sistone förresten?
På sidan där står det "rek dagligt intag för kvinnor", "näringsintag för kvinnor" osv. Enbart om hur mycket en vuxen kvinna ska äta, inte ett ord om män.

"Varför är det barnmisshandel att låta barnet få växa upp som det själv vill?
Varför måste vi skola in dom i flick eller pojk roll?"

Det jag funderar på är vad man vinner på att "hemlighålla" en persons kön.
Det finns i grund och botten två kön, ett manligt och ett kvinnligt. Ställ en man och en kvinna naken bredvid varandra så framgår det ganska tydligt.

DET i sig borde inte betyda att det ska ligga olika VÄRDERINGAR i vad som är vad. Men kommer man åt det genom att blunda för skillnaderna?

Jag tycker att det är ett grymt expriment att utsätta ett barn för.
Dels i utanförskapet att "bli" så annorlunda, sen att låta det slippa till media ...
Det finns en rolig tecknad serie.. åh, vad heter den? Gay and Stan - happiest gaypeople in the world eller nåt. Där är det ett lesbiskt par som gör precis det här; vägrar prata om vad det är för kön på deras baby... Ganska roligt vill jag minnas... Ironi på hög nivå.
Läskigt att "någon" gör det i verkligheten...

Jag har en väldigt grundläggande idé om att barn ska få vara barn av sin tid.
Utanförskap är det värsta jag vet och i synnerhet om det är föräldrarnas behov av att exprimentera som styr ...

Det är vanlig missuppfattning att det finns två kön, så enkel är inte naturen. Det är faktiskt väldigt svårt att könsbestämma vissa människor helt enkelt rent biologiskt. (betänk bara den sydafrikanska "kvinnan" som tävlade i OS)

Hur vet ni att det är pojkar på förpackningarna och i katalogerna? Det kanske är flickor på med kort hår?
Jag har i alla fall inte sett några nakna barn på förpackningar eller i katalogerna. ;)

:bow::bow:

Förstår inte heller syftet med att vägra tala om könet.
Leva jämställt kan man väl göra ändå.

NEJ! Det är ju det som vi inte gör. Därav ger man Storm chans att få välja själv, innan omgivningen väljer åt henom.

Isak har kläder i alla möjliga färger, med mycket rött.
Hans favoritstrumpor är ljusgröna och vita med bin och fjärilar på.
Lite "volang"aktig kant. Många skulle nog anse dem "tjejiga" men han älskar dem
och vi har aldrig fått några reaktioner på det.
Han gillar Rorri racerbil och Cars lika mycket som Hello Kitty
och leker med docka och dockvagn såväl som tåg och bilar.

Isak går väl bara i förskolan än, där är det mer ok att flyta ut över dessa förbaskade könsgränser. Tror du det är lika accepterat i skolan?

Någon som har läst på Kellog´s paketen på sistone förresten?
På sidan där står det "rek dagligt intag för kvinnor", "näringsintag för kvinnor" osv. Enbart om hur mycket en vuxen kvinna ska äta, inte ett ord om män.

Vad vill du ha sagt? Att det påvisar att kvinnor får en massa ojämställda fördelar :confused:

Finns länder som redan (äntligen) infört ett lagligt tredje kön. Hoppas vi snart följer efter. :)

Vilka länder? Vilket tredje kön? På vilka grunder? När? Källor? *nyfiken i en strut*

Vilka länder? Vilket tredje kön? På vilka grunder? När? Källor? *nyfiken i en strut*

På tal om källor.

Jag har hört mig för och googlat som en galning men inte funnit något. Så kommer du ihåg något annat om böckerna som man kan söka på ? Svensk eller engelskt författare? :)

*kl*

Jag blir inte det minsta upprörd över att man inte berättar.
Jag anstränger mig själv när vi är ute.
Är vi på en lekplats hojtar jag inte på "stumpan" eller "snäckan" utan på "Skrott/Skrutt" eller något annat diffust.
Stoppar vi in håret i mössan blir de flesta osäkra på kön, särskilt som vi har neutrala kläder eller blandar vilt.
Men visst är det det första folk frågar ganska ofta. Så på frågan om det är en flicka eller pojke svara jag att det är ett barn;)
Vi har inte valt ett könsneutralt namn, mest för att det var svårt att komma på ett som vi gillade.

Det är viktigt för att jag vill att Snäckan ska bli bemött utefter sina behov som individ, inte utefter kön.

Jag förstår hur du tänker. Om det vore så att endast föräldrarna präglade ett barn så har du absolut rätt, då räcker det gott att uppmuntra barnet att vara sin egen individ. Men det kommer överallt ifrån. Jag kan dra några exempel:

• Kläder - Kläderna på tjej- respektive killavdelningen har olika utformning. Tjejkläderna är generellt snävare utformade, smalare. Det vill säga de är mer anpassade för stillasittande lekar än för aktiva lekar. De är också i ljusare färger, vilket gör "pojkkläder" mer anpassade för skitiga lekar om föräldrarna vill att kläderna ska ´se rena ut även efter första tvätten.
  • Dagis - personal bemöter generellt sett barn olika beroende på det kön de tillhör.
  • Könskodade leksaker - titta på förpackningarna en leksaksaffär. Eller för all del i vilken leksakskatalog som helst. Tjejer som leker med leksakerna för stilla lekar, pojkar som leker med leksakerna för vildare lekar.
  • Skolan - barn möts generellt sett olika av lärare beroende på vilket kön de har.
  • Övriga vuxna - de flesta kommer att, medvetet eller omedvetet, ge beröm när barnen gör något som faller inom mallen för könsrollen och återigen medvetet eller omedvetet uttrycka sitt ogillande när barnet gör något utanför könsrollen.
  • Barnprogram - Återigen generellt, mannen är den aktiva, kvinnan är den passiva. Om kvinnan ens finns med, i dagens tablå i Playhouse Disney var det som jag visade ovan enbart manliga/grupper med majoriteten manliga huvudrollsinnehavare.

Det är bara de saker jag kommer på spontant. Det är inte som att barnen endast tar in föräldrarnas åsikter, utan de suger åt sig allt de ser och hör. Sedan har jag inte koll på hur just dessa föräldrar gör, men jag vet att jag försöker ge mitt barn möjlighet att utvecklas till den person han är. Dvs han har kläder i alla möjliga färger (jag går genom både flick- och pojkavdelningen när jag köper kläder), han har leksaker som är könskodade till bägge könen (det går utmärkt att leka med My little ponies samtidigt som tågbanan), osv. Nu vet inte jag om det är så dessa personer gör, men eftersom de vill ge det yngsta barnet möjlighet att inte influeras från något håll gissar jag att de erbjuder barnet möjlighet att utveckla "båda" sidor av sin personlighet. Bara för att en pojke har flätor behöver det inte vara föräldrarnas val.

(Om vi ser till de "klassiska" Disneyfilmerna så är det förresten visst kvinnliga roller som är aktiva. Askungens styvmoder, Snövits drottning... ;) Aktiva kvinnor med makt vi strävar efter att efterlikna? Eller vill vi snarare vara den vackra, goda Törnrosa, Askungen, Snövit hamnar i trubbel och räddas av en man som vi sedan lever lyckliga med i alla våra dagar? Sammanträffande att det är just DEN bilden de målar upp i film efter film.)
Oj, nu drog du upp flera saker som jag aldrig har tänkt på. Passformen på kläderna är ju helt vansinnig, nästan kränkande. Jag har nog missat det, för min lillasyster (9 år) vägrar allt annat än mjukisbyxor och långärmade t-shirtar i glada färger och de brukar vara helt neutrala.

Leksaksförpackningarna har jag nog aldrig funderat över att det bara är killar på legot t.ex, däremot har jag sett och blivit lovligt förbannad över hur de flickorienterade förpackningarna ofta är väldigt sexifierade. Brats till exempel har förpackningar där de ligger och poserar halvnakna i sängar, vad ger det för sjuka signaler till en sexåring?

Att andra människor behandlar flickor och pojkar annorlunda är nog till viss del en generationsgrej. Det var ju ganska nyligen som man började tänka på det här med jämställdhet och värdera det så högt, de äldre generationerna har inte fått en chans att tänka efter, förstå och applicera det på vardagen ännu. Tror och hoppas att vi kommer att se mer och mer av lika behandlade barn framöver för jag tror att de allra flesta tycker att det är bra att slippa den extrema könsindelningen som finns idag. Oavsett hur man väljer att arbeta med det, dvs om man väljer att vägra uppge sitt barns kön eller "bara" erbjuder barnet både bilar och dockor so to speak.

Tror dock att barn som Storm mest "skrämmer" den där dagispersonalen och andra vuxna, jag tror inte riktigt att det är rätt väg att gå. Storm blir nog lätt sedd som ett litet freak av de människor som fortfarande tycker att könsroller är okej, hen blir det där konstiga barnet och i längden kanske Storm inte får en så trevlig uppväxt alls, utan en där hen blir utfryst av omvärlden för att man inte är beredd att ta emot ett barn som henom än. Storm kan vara ett stort steg på vägen, men från är hur den där vägen blir för Storm själv. Jag tror att det är väldigt, väldigt lätt att ett sånt barn blir utsatt.

Tror också att vi kommer att se mer och mer könsneutrala barnprogram, eller barnprogram med starka kvinnliga karaktärer också. Disney och Pixar gör faktiskt bättre och bättre ifrån sig på den punkten, titta på t.ex. Shrek, där det börjar som en klassisk saga men slutar med att prinsessan är en riktig tuffing, och Trassel. Vi är inte riktigt där än, men vi får i alla fall se fler och fler tuffa och självständiga tjejer i filmerna.

Det visste jag inte, men tre kön räcker knappast det finns väl mängder med olika konstellationer, jag tror jag läst nångång för mkt länge sen att det finns upp till 13 olika kön. Jag tycker det är spännande. Så det är inte alls så enkelt, även om vi byggt upp våra samhällen på att ett kön (männen) ska ha all makt medan kvinnorna vackert får ta det som blir över.

En snabb googling ger det här: Länk
Mer orkar jag inte just nu.

Kort och koncist: hen är tänkt att användas som benämning på de som inte känner att de tillhör varken hon eller han, för de med könsidentifieringsproblem (som det stod). Hen är inte tänkt att användas istället för hon eller han för att utjämna allt till en grå, neutral massa. Intressant.

Kort och koncist: hen är tänkt att användas som benämning på de som inte känner att de tillhör varken hon eller han, för de med könsidentifieringsproblem (som det stod). Hen är inte tänkt att användas istället för hon eller han för att utjämna allt till en grå, neutral massa. Intressant.

Men vem, förutom motståndare, har någonsin pratat om en grå, neutral massa?
Jag har aldrig ens hört talas om någon som vill ha det så.

Vi var i leksaksaffären för att tag sedan. Min tjej (3 år) älskar duplolego, bygger upp alla sina bitar ofta. Så när vi var där tänkte jag att vi skulle köpa mera bygga-leksaker. Så vi gick och pekade och pratade, och jag föreslog sak på sak men hon sa nej. Så undrade jag om hon inte ville ha något. Då säger hon 'mamma de där är ju bara för pojkar'. Och då insåg jag att det varit pojkar som lekt på alla omslagen. Den kommentaren ekar i mitt huvud, jag höll jävlarimej på att börja grina i leksaksaffären. Hon har ju alltid tyckt om 'allt', bilar och verktyg och hästar och dockor och klänningar. Och vi har aldrig gjort en skillnad mellan vad som är ok för en flicka.

Jag förklarade att det inte alls var pojkleksaker, det var saker för barn och det var ett barn på bilden. Det bara råkade vara en pojke just där.

Vi fick åka till en annan leksaksaffär, och vi pratade lite i bilen, och på det nya stället köpte hon det vi skulle köpa.

Jösses. :( Jag blir så ledsen när jag läser vad du skriver. Vad bra att ni till sist ändå kunde köpa det hon ville ha till sist. Det som gör mig mest ledsen är att det säkert inte är sista gången hon väljer bort något för att det faller inom "fel" könsroll. :(

NEJ! Det är ju det som vi inte gör. Därav ger man Storm chans att få välja själv, innan omgivningen väljer åt henom.
Sluta skrik åt mig tack.

Isak går väl bara i förskolan än, där är det mer ok att flyta ut över dessa förbaskade könsgränser. Tror du det är lika accepterat i skolan?
Eh ja det gör han? Och? Vad har det med saken att göra?
Så du menar att han inte skulle kunna gilla Hello Kitty om han gick i skolan?
(tilläggas kan att hans Hello Kitty film just nu är utlånad till sambons tvillingbror)

Vad vill du ha sagt? Att det påvisar att kvinnor får en massa ojämställda fördelar :confused:
Eh nej skrev jag det eller?
Är det bara tillåtet att skriva om hur orättvist allt är mot killar som vill ha kjol?
Fattar faktiskt inte riktigt vart du vill komma med dina svar.

Hur vet ni att det är pojkar på förpackningarna och i katalogerna? Det kanske är flickor på med kort hår?
Jag har i alla fall inte sett några nakna barn på förpackningar eller i katalogerna. ;)

Ja, jag ska kolla med min treåring varför hon antog det...

Glöm inte att du inte är ensam om att prägla barnen. Om alla i omgivningen gjorde som du vore "problemet" mindre, men så är det ju inte. Om då omgivningen inte vet vad det är för kön är chansen större att barnet får en större frihet. Din son hade inte kommit med resonemanget om att ditten eller datten är för flickor om omgivningen vore lite mer ointresserad av just kön.

Det visste jag inte, men tre kön räcker knappast det finns väl mängder med olika konstellationer, jag tror jag läst nångång för mkt länge sen att det finns upp till 13 olika kön. Jag tycker det är spännande. Så det är inte alls så enkelt, även om vi byggt upp våra samhällen på att ett kön (männen) ska ha all makt medan kvinnorna vackert får ta det som blir över.

SÅ illa är det väl knappast i dahens Sverige? Inte i min vardag i a f...

Men oj, tog du det som att jag skrek(?) och var otrevlig mot dig eftersom du svarade mig med sådan attityd?

Det var mer ett påpekandet att NEJ! vi lever inte jämställt, inget riktat mot dig som person öht :)

Om du läser mitt inlägg igen utan att vara upprörd så kanske du kan se hur jag menar. Det handlar inte om huruvida han kan eller inte kan gilla saker. Han kan absolut gilla Hello Kitty när han går i skolan också, men faktum är att könsrollerna gör det svårt för barn som gillar saker över de bestämda könsgränserna. Det är mer öppet och tillåtet på förskolan, när dom kommer till skolan hårdnar klimat väsentligt för många.

Men faktum kvarstår att jämställdheten är fortsatt skev och jag förstod inte riktigt vad din kellogsdetalj kom in, därför frågade jag ju givetvis.

Oj, nu drog du upp flera saker som jag aldrig har tänkt på. Passformen på kläderna är ju helt vansinnig, nästan kränkande. Jag har nog missat det, för min lillasyster (9 år) vägrar allt annat än mjukisbyxor och långärmade t-shirtar i glada färger och de brukar vara helt neutrala.

Leksaksförpackningarna har jag nog aldrig funderat över att det bara är killar på legot t.ex, däremot har jag sett och blivit lovligt förbannad över hur de flickorienterade förpackningarna ofta är väldigt sexifierade. Brats till exempel har förpackningar där de ligger och poserar halvnakna i sängar, vad ger det för sjuka signaler till en sexåring?

Att andra människor behandlar flickor och pojkar annorlunda är nog till viss del en generationsgrej. Det var ju ganska nyligen som man började tänka på det här med jämställdhet och värdera det så högt, de äldre generationerna har inte fått en chans att tänka efter, förstå och applicera det på vardagen ännu. Tror och hoppas att vi kommer att se mer och mer av lika behandlade barn framöver för jag tror att de allra flesta tycker att det är bra att slippa den extrema könsindelningen som finns idag. Oavsett hur man väljer att arbeta med det, dvs om man väljer att vägra uppge sitt barns kön eller "bara" erbjuder barnet både bilar och dockor so to speak.

Tror dock att barn som Storm mest "skrämmer" den där dagispersonalen och andra vuxna, jag tror inte riktigt att det är rätt väg att gå. Storm blir nog lätt sedd som ett litet freak av de människor som fortfarande tycker att könsroller är okej, hen blir det där konstiga barnet och i längden kanske Storm inte får en så trevlig uppväxt alls, utan en där hen blir utfryst av omvärlden för att man inte är beredd att ta emot ett barn som henom än. Storm kan vara ett stort steg på vägen, men från är hur den där vägen blir för Storm själv. Jag tror att det är väldigt, väldigt lätt att ett sånt barn blir utsatt.

Tror också att vi kommer att se mer och mer könsneutrala barnprogram, eller barnprogram med starka kvinnliga karaktärer också. Disney och Pixar gör faktiskt bättre och bättre ifrån sig på den punkten, titta på t.ex. Shrek, där det börjar som en klassisk saga men slutar med att prinsessan är en riktig tuffing, och Trassel. Vi är inte riktigt där än, men vi får i alla fall se fler och fler tuffa och självständiga tjejer i filmerna.

Jag tror inte att det är en genrationsgrej. Det är så många i min omgivning som hela tiden befäster könsnormerna. Pratade med två vänner om deras relationsproblem. Han sa "Det går inte att lita på tjejer", hon sa "Det är typiskt killar. Istället för att säga "Det går inte att lita på X" och "X har så himla konstigt beteende. Nej, då ska beteendena skyllas på könen istället. Ser du det inte i din omgivning?

Sedan kan vi kasta en snabb blick på buke, det förutsätts alltid att när två föräldrar blir gravida ska mamman vara hemma ett år. I en tråd på S där en kvinna är gravid och har problem på arbetsplatsen återkommer det flera gånger i tråden "Du ska snart vara borta ett år...", innan TS sagt "Vi har bestämt oss för att jag är bäst lämpad att ha hand om barnet, därför ska jag vara primärförälder och vara hemma i ett år". Det förutsätts hela tiden att vi ska följa normerna.

Om vi ska se till generationer så är ÄU betydligt mer konservativt angående könsroller än S är, generellt sett. Inte för att det behöver inte betyda att det är så i samhället såklart. Familjeliv är en mardröm.

Jag vet inte hur det kommer att gå för Storm, jag vet inte heller hur länge de tänkt hålla hens kön som en hemlighet. Men ska vi vara ärliga ser jag inte hur deras exempel på föräldraskap skulle vara värre än många andra saker jag ser eller hör om. Föräldrar som skrattar när deras barn slår något annat barn - "Ja, men se pojkar".

Angående barnprogrammen hoppas jag som du. Idag bytte jag kanal. Playhouse Disney körde Aladdin (serien och inte filmen tror jag), när Anden höll en föreläsning för Jasmin om "mannen" (läs den stereotypa mansrollen) så bytte jag till Teletubbies istället. Aladdin är ju lite äldre, jag upplever att det inte är lika illa med nyare program. Men det är fortfarande stereotypt, men nu finns det starka kvinnor med även om männen generellt sett är mycket viktigare.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 292
Senast: Enya
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka