könslöst barn

Sv: könslöst barn

På tal om källor.

Jag har hört mig för och googlat som en galning men inte funnit något. Så kommer du ihåg något annat om böckerna som man kan söka på ? Svensk eller engelskt författare? :)

Jag har funderat och funderat, har som sagt inte tid att rota igenom alla lådor och böcker nere i källaren just nu, men jag har för mig att jag läste det i Beteendeboken. Det är en av böckerna i bokserien som ingår i Uppfödarutbildningen från SKK (jag har alla) och de finns t.o.m. på biblioteket här på lilla, lilla orten. :)

Skriver man med STORA bokstäver så uppfattas det som att man skriker ja.

Men faktum kvarstår att jämställdheten är fortsatt skev och jag förstod inte riktigt vad din kellogsdetalj kom in, därför frågade jag ju givetvis.
Just precis där.
Den är lika skev åt båda håll, inte bara ang att killar inte skulle tillåtas gilla rosa och dockor. Vilket sådana här diskussioner ofta handlar om.

Förövrigt tycker jag ofta man ser både pojkar, tonåringar och vuxna män i rosa tröjor, skjortor osv.

Att barnen inte vågar (?) köpa de leksaker de egentligen vill ha
för att sakerna "tillhör fel kön" är ju naturligtvis fruktansvärt.

Det jag undrar är var en 3-åring lärt sig det egentligen..?

Dagis? Hemmet? Eller varifrån har den informationen kommit till barnet?

Jag tvivlar starkt på att den inställningen (pojkleksaker vs flickleksaker) är något som ett så pass litet barn har kommit på själv faktiskt.

Det är sant.
Faktiskt någonting värt att fundera på.
Dagis kan nog säkert ha del i det. Inte helt kanske men delvis.

Sedan precis som någon skrev att det är pojkar på kartonger för bilar, tåg osv.
Dessa lådor är också ofta blå, gröna eller andra "killiga" färger. Barnen har också ofta "tuffa" kläder med bilar, dinosaurier m.m. på.

Dockor, köksgrejer och andra hushållsleksaker är ofta rosa med flickor i klänning osv. Allt för att uppdelningen ska synas så mycket som möjligt.

Tycker man ser det mycket i en leksakskatalog också. Tom färgen på sidorna avslöjar den enorma uppdelning som är på leksaker.

Jag tror ändå inte att barn i den låga åldern gör den kopplingen av sig själv mellan "killiga" vs "tjejiga" färger/bilder etc och att vissa leksaker/kläder bara är till för just pojkar/flickor baserat på hur förpackningen ser ut om ingen har "lärt dem" det.

Någonstans får dessa små barn intrycken att det "ska" vara så/ är så från.

Jag tror heller inte att de blir influerade av "samhället" att ha den åsikten/tron i den åldern utan det ligger nog dem närmare än så..

Skriver man med STORA bokstäver så uppfattas det som att man skriker ja.

Jaja du missförstod min intention och jag förklarade efteråt att det inte var riktat till dig som person!

Just precis där.
Den är lika skev åt båda håll, inte bara ang att killar inte skulle tillåtas gilla rosa och dockor. Vilket sådana här diskussioner ofta handlar om.

Nej det handlar om att låta barn vara barn och det väl det som Storms föräldrar försöker låta henom vara. Jag förstår fortfarande inte vad du ville ha sagt med kellogsdetaljen :)

Förövrigt tycker jag ofta man ser både pojkar, tonåringar och vuxna män i rosa tröjor, skjortor osv.

Åter igen. Vad har detta med diskussionen att göra egentligen? Ja många av det manliga könet bär rosa, men det tar ju inte bort de faktum att många leksaker osv är könskodade. Du skrev att du inte förstod varför man håller Storms kön hemligt för omgivningen och att man kan leva jämställt ändå. Men samhället är ju inte jämställt, många hem är inte heller jämställda.

Ja det är djupt tragiskt.

Senast ändrad:

Jag är innerligt glad att vi inte har Playhouse Disney. :crazy: Hoppas på att kiddot ska vara nöjd med dvd-filmer till tonåren eller nåt sånt. :angel:

Det är samma manliga dominans i böckerna också. Ofta är det ju så stereotypt att man bara vill kräkas. Pappa är modig och stark och ger sig av på äventyr. Stackars lilla sonen är hemma med sin hariga och omhuldande mamma...

Jag håller så med !

Det börjar redan när många måste ta reda på könet på barnet innan det ens är fött. Endel för att de vill inreda i rätt färg eller köpa rätt färg på barnvagnen andra har kanske andra argument, men fortfarande kan jag inte förstå att det ens är viktigt.

Vad tittar ni på för DVD-filmer då? :)

Nu minns jag inte om jag skrev om det här förut i tråden, men en släkting sa att jag skulle hålla koll på TVn om jag slog på SVT B. Hon hade tittat på det en morgon men hade snabbt bytt till Playhouse Disney när de i ett avsnitt som hette något i stil med Arthur handlade om en pojke som mobbades för att han var så tjock, lösningen var ju såklart att hela avsnittet skulle handla om hur de skulle få honom att banta. :crazy:

Auurgh! :mad: Får de visa program utan att ha kollat igenom dem först, för sånt kan väl inte vara ok:at som barnprogram i Sverige? :(

Milton har inte blivit så värst intresserad av tv än, men när andan faller på blir det Pingu eller Fåret Shaun. Visst finns det de traditionella könsrollerna där också, men fåren känns rätt könsneutrala och Pingus pappa brukar väl sy/sticka, så jag blundar för det. ;) Teletubbies kanske introduceras sen, men varken jag eller pappan är sugna på att titta på det...

Nu när du ställde frågan så inser jag ju att det kommer bli svårt att hitta vettiga filmer/serier när han blir större.

Men fy då! Tur att inte Isak såg det:crazy:
Fast vi kollar så gott som aldrig på barnprogram på tv.
Utan det blir mest filmer.

Igår (och idag, kollade klart idag) kollade vi på Alladin.
Sedan nu ikväll kollade vi på Landet för länge sedan :love:
Vi har tittat ovanligt mycket på tv idag, skyller på trötthet och huvudvärk:p

Pingu gillar Isak också.

Jag vet inte, men uppenbarligen. Tycler att de borde/måste titta igenom dem innan de köper in dem.

Pingu tittar vi också på, men jag stör mig lite på den. Pingu och hans pappa hoppar studsmatta, Pingus mamma kommer hem och börjar skälla så då får de flytta ut den och leka där istället, då står Pingus mamma med babyn och tittar på när pappan och Pingu leker. Argh! Men visst bryter de lite mot könsrollerna där med.

Teletubbies tycker jag är riktigt bra ur den aspekten, jag har iaf inte tänkt på kön på tubbiesarna, men det kanske jag missat. Nu är jag i cyniskt läge, men jag bara antar att om de ges kön så är det bara pojktubbies. Vi tittar en del på Elias också, men den är verkligen manscentrerad. Eftersom L bukar vilja varva ner i soffan efter att han kommer hem samt vakna till det på morgonen tittar vi en del på TV/film.

Appropå Aladdin, kom att tänka på den här jag såg förut idag. Från 4:50, länk.

Jag tycker Barney är bra också, finns den på svenska? Vi har ett annat kul program också, Ballamory, som inte heller är särskilt könsfördelat. Just nu är det bara Fireman Sam och Postman Pat som gäller här, och där finns bara män i huvudrollerna. Sådär kul, så vi väger upp med Dora the Explorer och Lotta på bråkmakargatan.

De sägee han och hon om teletubbies. Tinky winky, lila med handväska, är en han. Jag tror den röda är kille också, medan den gula och gröna är tjejer?
Teletubbies har väl bra rykte när det gäller genusfrågan.

Det jag undrar är var en 3-åring lärt sig det egentligen..?

Dagis? Hemmet? Eller varifrån har den informationen kommit till barnet?

Jag tvivlar starkt på att den inställningen (pojkleksaker vs flickleksaker) är något som ett så pass litet barn har kommit på själv faktiskt.

Här hemma har hon absolut inte fått det ifrån iallafall!! Hon är just i stadiet att förstå det här med han och hon, och ibland tycker hon att bara hon och jag ska göra något ' för vi är ju tjejer' . Jag brukar göra mig lite upptagen och säga att det går bra med pappa istället ;). Det kan handla om att köra tågbana, så hon har inte riktigt koll på vad som är tjejigt, och vi säger alltid att det inte spelar roll.

Jag tog faktiskt upp händelsen på leksaksaffären med dagis. Vi ska prata mer om det på utvecklingssamtalet nästa vecka.

Jag är innerligt glad att vi inte har Playhouse Disney. :crazy:

Och jag säger tvärtom, jag är så innerligt glad att vi har PD! :) Inget våld, ingen reklam, bra språk, mycket pedagogiskt och barnen lär sig räkna, färger, att man ska samarbeta, i Händige Manny lär de sig lite engelska på enkel nivå dessutom. Det är lugna berättelser, inga snabba stressiga klipp etc etc etc.

I Händige Manny är flera av verktygen tjejer, byggaffärsföreståndaren är tjej som har koll på allt och ofta hjälper Manny som är tacksam. I Musse Piggs klubbhus är hälften tjejer och där är det knappast uppdelat på kvinnliga offer eller manliga hjältar, tvärtom väldigt blandat beroende på avsnitt. I Chuggington är det både kill-lok och tjej-lok och det är olika vem som är klantig och behöver hjälp och vem som är duktig och räddar situationen. I Firma Fantasiflytt är det ett gäng grabbar som ofta får hjälp av sin granne/kompis Nina.

Jag tycker ni är snett på det. Har ni ens sett programmen? Eller blockerar ni er direkt på att majoriteten har en sk manlig huvudfigur? Tänker ni inte alls på resten, alla de kvinnliga tex som inte alls står lägre ner utan snarare bredvid och är minst lika viktiga för historierna? Händige Manny har en kvinnlig borgmästare som är "överstechef". Det finns hur mycket som helst som är både jämställt och positivt/pedagogiskt/lärorikt på Playhouse Disney! Jag tycker man är fel på det om man tvunget måste räkna 50-50 hur könen är fördelade på huvudfigurerna, jag tycker man måste se till helheten och vad programmen egentligen betyder och innebär. Jag vågar lova att barn inte lär sig att män är hjältar och kvinnor offer genom att se på PD i alla fall. ;)

Vad sägs om att tänka längre än näsan räcker när det gäller barnen? Allt handlar inte om KÖN. Vad sägs om icke-våld, lära sig samarbeta (som de gör på PD, oavsett kön), bra språk, att ta hand om varandra etc? Oavsett kön...

För min egen del tycker jag det är en självklarhet med jämställdhet. Jag ser inte ner på män bara för att de inte är som vi kvinnor. De är inte sämre, de är bara annorlunda. :angel:

Jag gillar också Playhouse Disney faktiskt... de flesta programmen är bra. Manny är en favvo här, liksom chuggington.

Pingu tittar vi också på, men jag stör mig lite på den. Pingu och hans pappa hoppar studsmatta, Pingus mamma kommer hem och börjar skälla så då får de flytta ut den och leka där istället, då står Pingus mamma med babyn och tittar på när pappan och Pingu leker. Argh! Men visst bryter de lite mot könsrollerna där med.

Pingus pappa stickar ju t ex - vilket är underbart! Laga mat har jag också sett honom göra.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 292
Senast: Enya
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka