Kompromissa om boendeort

Fast det jag ogillar är inte att det är nybyggt. Det är att det ser EXAKT ut som alla andra treor i huset. Gå in i vilken nyproddad hyresrätt som helst och det kommer vara samma badrum, samma kök. Jag vet exakt hur det ska se ut, och det kan jag inte ändra i en hyresrätt. Jag vill ha det nytt, ljust, fräscht men kök och badrum ska jag bestämma hur de ska se ut, och det är inte som en nyproddad hyresrätt ser ut. Så. Himla. Tråkig.

Det var lite precis det jag menade ;) Gå in i vilken ljus fräsch nybyggd villa som helst och det är exakt samma planlösning, exakt samma kök, exakt samma badrum exakt samma... 🙊🙈

Alltså hoppas att du förstår att jag skojar, lite ;) Men det blev bara så slående för exakt det du beskriver om din lägenhet är vad jag inte gillar med (de flesta) "ljusa fräscha" nybyggda hus. :D

Det var lite precis det jag menade ;) Gå in i vilken ljus fräsch nybyggd villa som helst och det är exakt samma planlösning, exakt samma kök, exakt samma badrum exakt samma... 🙊🙈

Alltså hoppas att du förstår att jag skojar, lite ;) Men det blev bara så slående för exakt det du beskriver om din lägenhet är vad jag inte gillar med (de flesta) "ljusa fräscha" nybyggda hus. :D
Nä de hus jag/vi kikat på ser inte alls ut som vår lägenhet. Så där håller jag inte med. Sen skulle det vara fult kök/badrum kan jag ju byta det i en bostad vi äger. Tror inte hyresvärden uppskattar om jag river ut kök och badrum här med hänvisning till att det är fult och tråkigt 😅

Jag kan förstå din sambo (man? Skulle inte ni gifta er? 🙂), med det säger jag inte att han har rätt. Jag är en sådan som kan få rejält ågren över att råka springa på fel person.

Ni får kanske skriva varsin lista på plus/minus och se var det överensstämmer. Kanske rangordna det, vad är viktigast, att få bo i rätt område, eller ha rätt boende?
Typ så, kolla upp var det finns bra skolor och liknande, det kanske faller sig mer naturligt ju fler punkter som INTE går att förhandla bort.

Nä de hus jag/vi kikat på ser inte alls ut som vår lägenhet. Så där håller jag inte med. Sen skulle det vara fult kök/badrum kan jag ju byta det i en bostad vi äger. Tror inte hyresvärden uppskattar om jag river ut kök och badrum här med hänvisning till att det är fult och tråkigt 😅
En av mina hyresgäster slängde ut sitt kök.
Jag var inte sådär väldigt road kan jag meddela.

Jag känner mig så främmande i resonemanget.
Jag vill bo där min sambo finns.
Det är faktiskt mitt enda behov om bostaden är av fungerande standard. Plus diskmaskin då, men det är ju lätt att ordna på de flesta ställen.

Alltså ett tak som inte läcker, varmt nog för att inte frysa, varmt och kallt vatten samt avlopp så att det går att sköta hygienen. En mjuk säng att sova i och så god mat och ett glas rödvin så är jag nöjd.
Vi lyxar visserligen till det med AC, men det går ju att göra var som helst.

Min sambo är alltså så mycket viktigare än hur huset ser ut eller var det ligger. Jag har flyttat med honom till hans ärvda barndomshem långt bort och det känns helt okej.
Det är kärlek det.

Jag känner mig så främmande i resonemanget.
Jag vill bo där min sambo finns.
Det är faktiskt mitt enda behov om bostaden är av fungerande standard. Plus diskmaskin då, men det är ju lätt att ordna på de flesta ställen.

Alltså ett tak som inte läcker, varmt nog för att inte frysa, varmt och kallt vatten samt avlopp så att det går att sköta hygienen. En mjuk säng att sova i och så god mat och ett glas rödvin så är jag nöjd.
Vi lyxar visserligen till det med AC, men det går ju att göra var som helst.

Min sambo är alltså så mycket viktigare än hur huset ser ut eller var det ligger. Jag har flyttat med honom till hans ärvda barndomshem långt bort och det känns helt okej.
Det är kärlek det.
Så tror jag att jag också tänker. Förutom om det finns barn med i bilden, då är de viktigast.

Nä vi vill inte bo här :) det duger absolut nu och jag kommer sakna delar av att bo här sen men vi har bott här sen 2014 (i två olika lägenheter) och vi är klara här.
Fast att kräva att han ska bo där du vill bo är väl inte rimligt? då får ni kanske kolla på ett område mitt emellan dem områden ni vill bo i?

Vi kompromissade.
Först stod jag ut att bo i sambons område i fem år, sen var det dags att röra på sig och eftersom vi redan testat hans område var det inga problem att det var min tur att bestämma.

Så för åtta år sedan köpte vi hus "mitt" område. För att förankra oss lite extra så har det byggts stall och sambon fick sitt drömgarage, nu är vi fast hoppas jag 😁

Jag kan förstå din sambo (man? Skulle inte ni gifta er? 🙂), med det säger jag inte att han har rätt. Jag är en sådan som kan få rejält ågren över att råka springa på fel person.

Ni får kanske skriva varsin lista på plus/minus och se var det överensstämmer. Kanske rangordna det, vad är viktigast, att få bo i rätt område, eller ha rätt boende?
Typ så, kolla upp var det finns bra skolor och liknande, det kanske faller sig mer naturligt ju fler punkter som INTE går att förhandla bort.
Man gifter sig ju oftast på sommaren, så det är ett tag kvar 😄 rätt boende är viktigast tycker jag.

@Inte_Ung alla resonerar vi olika. För mig är det viktigast att det är fint, nytt och fräscht runt mig. Jag kan inte bo i gammalt, fult, rörigt. Skulle vi tex köpa ett äldre hus måste det vara nyrenoverat. Jag vet att det är extremt viktigt för mig och då är det ju jättebra att jag inte sätter mig i en sits där jag vet redan innan att jag inte kommer trivas.

Fast att kräva att han ska bo där du vill bo är väl inte rimligt? då får ni kanske kolla på ett område mitt emellan dem områden ni vill bo i?
Ja då hamnar vi i stans dyraste, så vet du hur man får fram 15-20 miljoner på ett enkelt sätt får du gärna dela med dig 😄

Man gifter sig ju oftast på sommaren, så det är ett tag kvar 😄 rätt boende är viktigast tycker jag.

@Inte_Ung alla resonerar vi olika. För mig är det viktigast att det är fint, nytt och fräscht runt mig. Jag kan inte bo i gammalt, fult, rörigt. Skulle vi tex köpa ett äldre hus måste det vara nyrenoverat. Jag vet att det är extremt viktigt för mig och då är det ju jättebra att jag inte sätter mig i en sits där jag vet redan innan att jag inte kommer trivas.
Viktigare än kärleken?

Om det är så, så tycker jag att ni skall flytta isär.
Så bor du där du trivs.
Och han där han trivs.

Äsch det tycker inte jag att de gjort. Det är nog kataloghus du tänker på?

Nej jag menar nybyggda hus i stort enligt dagens ideal.

Men menar du att ni har varit på flertalet visningar inom samma områden av nybyggda hus som varit det man i folkmun kallar för "arkitektritade" (dvs producerade i ett exemplar specifikt för slutkund). Det låter ju smått unikt att det utbudet skulle finnas till salu inom en kort period. (Eller att vi har olika uppfattning om vad kataloghus är :) men detta känns som sidospår! )

Senast ändrad:
Det är väl en jättebra idé som @Pilot skrev, att skriva plus- och minuslistor. Dina skäl (dyrare hus i hans område så ni får ”nöja er med ett sämre” och längre restid till jobbet) är liksom helt legitima skäl. Hans (att det bor en person han inte gillar där) är inte det faktiskt. Om det är hans enda anledning känns det som att han är rätt orimlig.

Försök vända på resonemanget. Hur hade han sett på saken om han var tvungen att pendla för att ni inte kan bosätta er i ett område eftersom du inte gillar en person som bor där?

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 796
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar