Nej man kommer nog aldrig hitta ett hus som motsvarar precis, men man kan få en uppfattning i grövre siffror genom att kolla runt lite. Men fördelen med marknadspris är ju att du vet, per definition, att du kommer köpa för marknadspris. Kolla på huset och avvakta ett första bud. Budar någon utgångspriset så vet du ju att någon är villig att köpa för det priset, och då är det marknadspriset. Sen kan du börja buda och slutpriset blir ju då vad marknaden anser att huset är värt. Lägger ingen ett första bud på några dagar så kan du dra till med ett pris under utgångspris. Har huset inte fått en budare på en vecka anser jag att man absolut kan dra till med ett skamligare bud. Det betyder sannolikt att mäklaren satte priset för högt.
Men som sagt, även fast man vet att man betalat marknadspris så kan ju detta för stunden vara högt. Lönerna kommer inte hänga med utvecklingen just nu så jag tror det kommer dala lite snart. Sen gå upp igen. Lite så som marknaden brukar se ut. Jag hade undvikit att köpa på en topp om jag vore du, särskilt eftersom du flyttar från en hyresrätt. Det sägs ju att man "säljer och köper på samma marknad" när man flyttar och att det då inte spelar någon roll när detta sker, men ni ska ju enbart köpa vad jag förstått. Så då hade jag absolut avvaktat tills det svalnat lite. Det kan spara er flera 100k.