@Voeux Jag ska erkänna att jag inte läst alla inlägg i tråden, har läst lite pö om pö när jag fått tid och dessutom med knackigt internet. Men - jag kan inte tycka att det är orimligt att det blir en diskussion om bostadsspekulation i en tråd där någon funderar på att göra just detta. Inte heller att det blir en diskussion om privilegium i en tråd där användare uttrycker privilegierade synsätt helt utan reflektion. Det blir ju liksom så på diskussionsforum, särskilt om politiserade ämnen.
Dessutom tycker jag nog att privilegium måste kunna få lyftas och att det tyder på en enorm blindhet för sitt privilegium när man till och med känner att andra inte får nämna det, inte får ifrågasätta det. Precis som när vita män blir kränkta när deras privilegium problematiseras eller ens nämns.
Slutligen: ett tips! (take it or leave it) Skulle jag starta en tråd om resor och skriva "Gud, jag dör om jag inte får resa minst tre gånger per år!" och någon kom in och sa "Oj, du är väl medveten om att det där är ett väldigt privilegierat synsätt?" så skulle jag - utan tvekan - svara "ja, det är det". Ingenting annat. För det är det. Och vill jag inte ha en diskussion om det just här just nu så behöver jag ju helt enkelt inte argumentera emot att det är ett privilegium, vilket det alltså är, utan bara säga ja och sen kan man släppa det. Diskussionerna uppstår ju för att man motsätter sig att vissa saker är privilegierade fastän de liksom utan tvekan är det.
Och håller man inte med kan man ju säga "Jag håller inte med men kommer inte diskutera det vidare" istället för att komma med
motargument och på så vis spä på en diskussion som man alltså inte vill ska ta plats i ens tråd. Vad man inte bör göra, tycker jag, är att argumentera emot och sedan försöka stänga ned diskussionen för att sedan återuppta den när fler håller med och sedan slutligen säga "gud vad trist att det här tog över".
Så tycker jag! Nu ska jag skriva tenta
.