Om det inte vore för den här personen, skulle din sambo tycka att "dina" områden vore bra alternativ att bo på då? Tycker inte sambon själv att han begränsar sig väldigt mycket om han låter en person styra hans liv på det här sättet? Jag kan absolut förstå om man inte vill bo granne, eller vara med i samma samfällighetsförening som en viss person, men inte bo i samma stadsdel då känns det verkligen som att det är en själv som blir förloraren. Och faktum är ju att det kan ju bli så att ni flyttar dit han vill, och sen veckan efter flyttar den här personen in runt kvarteret...
Men rent allmänt vad gäller olika syn på var man vill bo så tänker jag såhär:
- Även om man har en väldigt tydligt bild av var man vill bo, och hur man vill bo, så är det inte alls säkert att den uppfattningen stämmer med vad man i slutänden kommer att tycka. Speciellt inte om man inte har bott i hus förut.
- Börja gå på många visningar. Även om det är hus som ni absolut inte tror att ni kommer vara intresserade av, gå dit för att känna på området, fundera på om trädgården var den typen ni vill ha, eller om inte annat få det bekräftat att det inte alls är ett sånt här hus ni vill bo i. Gå på visningar i bådas områden utan att förutsättningarna ska vara att ni går dit för att ni kan tänker er att köpa.
- Släpp idén om att dina hus är bättre och hans är skräp. Det finns massor med människor som skulle välja renoveringsobjekt i områden de vill bo i, framför nybyggt i områden de inte vill bo i. Det finns också massor med människor som föredrar renoveringsobjekt framför "nybyggt ljust och fräscht" alla dagar i veckan. Däremot självklart, om den enda anledningen din sambo har är den här personer, och om han i övrigt inte skulle ha något emot att bo där du vill bo, är det såklart en helt annan sak.
- Om du avskyr din nyproducerade lägenhet, tror du att det blir annorlunda i ett "nybyggt ljust och fräscht" hus. I min bok är det exakt samma deprimerande sak men i större förpackning
Sen kanske det är det faktum att det är en lägenhet som du avskyr, då förstår jag absolut, men det lät inte så när du beskrev det.