Ok, då förstår jag, det är tråkigaste billigaste skiten som var det (den förstår jag, ser bra ut ett år, sedan suck, vi bor också i hyresrätt. Samtidigt är kök inte ett specialintresse för mig så det gör inte så mycket.). För helt ärligt har suttit och lyssnat på ett antal köks och badrumsrenoveringar på jobbet och visst de väljer och de väljer, men de väljer ju alla samma sak ändå så det blir ju likadant i slutänden (vitt, vit marmor eller "vit marmor" och rostfritt, ngt mörkgrått, dvs precis samma som hos oss.). Oavsett om de valde det från IKEA eller det dyra stället. (Oddsen att någon skulle välja granit till bänkskivan eller en färg någonstans eller inte välja blandaren som går upp i en böj, är ju faktiskt noll även om de finns att välja bland.)Fast man kan byta fläkt, luckor, bänkskiva, vask, blandare, handtag, kyl, frys, kakel, ugn/spis i köket. Man kan byta golv, väggar, brunn, blandare, handfat, toalett, duschväggar, tvättmaskin, torktumlare, skåp, handtag i badrummet. Samtliga av det jag radat upp nu är saker jag ogillar med nuvarande badrum och kök, hade inte behållt det en sekund om det vore en bostadsrätt.
Så det går att göra massor. Ser inte problemet? Enda anledningen till att vi inte fixar nu är ju att vi bor i en hyresrätt. Sen skiter väl jag i om grannen har ett likadant kök sen när vi köpt huset, då har vi väl samma (utmärkta) smak? Bara jag får det hemma hos mig som jag vill ha det. Inte som nu när byggfirman (eller vem som nu bestämmer) köpt ett färdigt koncept med tråkigaste billigaste skiten de hittade.
Man har ju kört budget på allt! Tex duschen är halv! En duschvägg fick man, så det blir vatten överallt. Sätta upp draperi eller en till duschvägg är förbjudet. Bänkskivorna är nån plastig billig skit. Fläkten är ful som fan, sån integrerad skit. Blandaren i badrummet är skitful. Vasken och blandaren i köket likaså. Helt sönderrepat också eftersom det är dålig kvalité.
(Duschdraperi måste du ju kunna sätta upp med IKEAs expansionsstav mellan den vägg du har och badrummets vägg. Lämnar inga märken.)