Kompromissa om boendeort

Vi har kollat Lerum och Landvetter, min sambo gillar det men inte jag. Det är för långt för mig att pendla. Det kommer gå bra på sommarhalvåret men på vinterhalvåret kommer jag somna i bilen och krocka och dö, blir trött jättefort av att köra i mörker efter jobb (jobbet är mentalt väldigt uttröttande). Jag kan heller inte jobba hemifrån annat än i extremaste undantagsfallet.

Ale gillade jag men vet inte med skola. Jag vill bo i Långedrag med omnejd, men då måste vi spara i två år till. Gör vi det har vi garanterat råd (om inte priserna ökat med typ flera miljoner då) men då ska vi bo i den här sugiga lägenheten i två år till. Kanske är otacksam för lägenheten är ju ny och fräsch men jag avskyr den för inget är så som jag hade velat ha det…

Olofstorp gillade inte min sambo, han tyckte det kändes för långt ut på landet har jag för mig han sa när vi var där och kikade.
Ja Långedrag blir ju ett av de dyrare områdena, tror inte man får något fräscht där för typ 8 mille.
Om du inte jobbar inne i centrum hade jag nog försökt leta bostad åt det håll jag jobbar så man slipper pendla tvärs igenom stan. Men Ale har ju bra pendel in till stan. Samma med Partille/Jonsered.

Tex detta hus

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-molndal-stensjon-molndals-kommun-sandgangen-7-17758035

7 miljoner och ALLT måste renoveras. Kök, 2 badrum, en toalett och en tvättstuga + alla ytskikt + måla om utsidan. Det är ju minst en miljon till, det räcker säkert inte ens…

Rent byggnadsestetiskt var det inte fint heller :p
Oj jisses vilka höga krav du har. Visst var några av ytskikten lite tråkiga men det var ju inget som var direkt katastrof. Tur du inte ska leva med mitt kök som är i gigantiskt stort behov av renovering, original anno 1949. (Det ska renoveras men kräver för att få till vettigt kök en tillbyggnad av huset för att flytta källartrappan= DYRT)

Tex detta hus

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-molndal-stensjon-molndals-kommun-sandgangen-7-17758035

7 miljoner och ALLT måste renoveras. Kök, 2 badrum, en toalett och en tvättstuga + alla ytskikt + måla om utsidan. Det är ju minst en miljon till, det räcker säkert inte ens…

Rent byggnadsestetiskt var det inte fint heller :p
Haha tror du har lite krav, visst det ska man ha för de pengarna. Och jag tycker absolut inte det va värt 7 mille för det. Men tyckte inte det va så ruckligt som du beskriver husen.

Vi har kollat Lerum och Landvetter, min sambo gillar det men inte jag. Det är för långt för mig att pendla. Det kommer gå bra på sommarhalvåret men på vinterhalvåret kommer jag somna i bilen och krocka och dö, blir trött jättefort av att köra i mörker efter jobb (jobbet är mentalt väldigt uttröttande). Jag kan heller inte jobba hemifrån annat än i extremaste undantagsfallet.

Ale gillade jag men vet inte med skola. Jag vill bo i Långedrag med omnejd, men då måste vi spara i två år till. Gör vi det har vi garanterat råd (om inte priserna ökat med typ flera miljoner då) men då ska vi bo i den här sugiga lägenheten i två år till. Kanske är otacksam för lägenheten är ju ny och fräsch men jag avskyr den för inget är så som jag hade velat ha det…

Olofstorp gillade inte min sambo, han tyckte det kändes för långt ut på landet har jag för mig han sa när vi var där och kikade.
Ale (kommun) har ju bra pendlingsmöjligheter till stan från de flesta av kommunens orter. Kommunala skolor finns ju ett gäng av + en friskola. Vilken ort har ni tittat mot?

Haha tror du har lite krav, visst det ska man ha för de pengarna. Och jag tycker absolut inte det va värt 7 mille för det. Men tyckte inte det va så ruckligt som du beskriver husen.

Jag tyckte det var skitfult 🙈 hade jag köpt det hade jag varit tvungen riva ut allt/renovera innan inflytt.

Tycker det är SÅ frustrerande att inte kunna hitta något när vi (iaf i mina ögon) har jättebra löner och en bra summa pengar att lägga. Känns som livet bara passerar men nu när jag tänker på det vet jag inte riktigt vilken skillnad ett hus skulle innebära. Kanske mest att man ”ska” köpa ett hus när man har barn, så vi ska kunna checka av den boxen. Å andra sidan vill jag inte bo kvar i den här tråk-hyresrätten.

Ale (kommun) har ju bra pendlingsmöjligheter till stan från de flesta av kommunens orter. Kommunala skolor finns ju ett gäng av + en friskola. Vilken ort har ni tittat mot?
Jag kan bara pendla med bil så tåg och sånt går bort. Så det hjälper tyvärr inte att kommunikationerna är utbyggda. Och jag vill helst inte behöva köra mer än 20 max 30 min.

Egentligen vill jag helst flytta till helt annan stad (ej pendlingsavstånd, utan typ 20-30 mil) för där får man ett nybyggt skitfint (inte kataloghus) för 5 miljoner. Men då måste jag byta jobb och jag orkar inte söka nytt jobb + jag trivs med mitt jobb. Det är ovanligt för mig för jag brukar sällan trivas :p

Så det är typ antingen
1. Trivas med jobb, hata boendet (nuvarande) och troligtvis köpa nått skithem
2. Flytta till annan ort, jättefint hus men ingen aning om hur jobb blir. Dock skulle vi där klara oss på min sambos lön men jag hade blivit en uttråkad fattig hemmafru om jag inte har jobb.

Jag tyckte det var skitfult 🙈 hade jag köpt det hade jag varit tvungen riva ut allt/renovera innan inflytt.

Tycker det är SÅ frustrerande att inte kunna hitta något när vi (iaf i mina ögon) har jättebra löner och en bra summa pengar att lägga. Känns som livet bara passerar men nu när jag tänker på det vet jag inte riktigt vilken skillnad ett hus skulle innebära. Kanske mest att man ”ska” köpa ett hus när man har barn, så vi ska kunna checka av den boxen. Å andra sidan vill jag inte bo kvar i den här tråk-hyresrätten.
Problemet är inte husen eller pengarna. Problemet är att du vill ha ett hus i 15 miljoners klassen men bara betala 7-8 miljoner för det.

Om du kollar i mindre städer/lantligare så kan du absolut få ett nytt topp renoverat super fint hus för de pengarna, men i de områden du kollar på så kostar liknande hus runt 15 miljoner eller mer.
Jag tror det enklaste för er är att köpa tomt och bygga eget eftersom du verkar veta exakt ini detalj hur du vill att huset ska se ut, då är det lättast att bygga det själv.

Sedan ang besiktning, alla äldre hus har någon kommentar på besiktningen, inget hus är felfritt, om det är inte är nybyggt, och då är det bara felfritt de första åren.

Tror ni behöver spara till tomt och nyproduktion. Går nästan aldrig att hitta ett äldre hus som alla ens önskemål stämmer in.
Utan det kräver viljan att kompromissa.

Problemet är inte husen eller pengarna. Problemet är att du vill ha ett hus i 15 miljoners klassen men bara betala 7-8 miljoner för det.

Om du kollar i mindre städer/lantligare så kan du absolut få ett nytt topp renoverat super fint hus för de pengarna, men i de områden du kollar på så kostar liknande hus runt 15 miljoner eller mer.
Jag tror det enklaste för er är att köpa tomt och bygga eget eftersom du verkar veta exakt ini detalj hur du vill att huset ska se ut, då är det lättast att bygga det själv.

Sedan ang besiktning, alla äldre hus har någon kommentar på besiktningen, inget hus är felfritt, om det är inte är nybyggt, och då är det bara felfritt de första åren.
Ja jag tror också mest på bygga nytt. Men tomter är sällsynta. Min sambo tyckte vi skulle kolla var vi kan tänka oss en tomt och sen kontakta markägaren men jag tänker att det inte är riktigt så lätt.. bara för att någon vill sälja marken betyder det ju inte att man kan/får bygga ett hus där.

Nej såklart, är ju som med hästar. Men när sida efter sida var full med fel kändes det inte så lockande med det huset 😅

Haha 😂 ne det var inte min smak eller vad man ska säga :p jag hade kunnat bjuda typ 4 för det 😄
Fast jag har köpt några hus/gårdar och de har inte varit min smak heller. Men priset och läget har gjort att man kompromissat och köpt ändå, kanske tokigt men man har fått forma de efter hand till de man velat ha för pengar har inte funnits till annat. Isf hade jag nog än idag suttit i lgh haha.

Egentligen vill jag helst flytta till helt annan stad (ej pendlingsavstånd, utan typ 20-30 mil) för där får man ett nybyggt skitfint (inte kataloghus) för 5 miljoner. Men då måste jag byta jobb och jag orkar inte söka nytt jobb + jag trivs med mitt jobb. Det är ovanligt för mig för jag brukar sällan trivas :p

Så det är typ antingen
1. Trivas med jobb, hata boendet (nuvarande) och troligtvis köpa nått skithem
2. Flytta till annan ort, jättefint hus men ingen aning om hur jobb blir. Dock skulle vi där klara oss på min sambos lön men jag hade blivit en uttråkad fattig hemmafru om jag inte har jobb.
Kan din sambo tänka sig att byta stad? Har ni anknytning till den andra staden?

Jag kan bara pendla med bil så tåg och sånt går bort. Så det hjälper tyvärr inte att kommunikationerna är utbyggda. Och jag vill helst inte behöva köra mer än 20 max 30 min.
Vilka tider ska du köra? Lite skillnad på att ta sig hem vid 15 eller vid 16 tiden på eftermiddagen.
Pandemi har ju lättat trafiken oerhört.

Långedrag blir nog svårt att ens hitta en mini tomt för 6 miljoner. 6 till 7 miljoner är ju lite även för Billdal.
Har du tittat i Lindome? Är det inte rusningstrafik så tar du dej till/ från många ställen i Göteborg på under 30 min, är det rusningstrafik så tar det betydligt längre tid.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar