Kompromissa om boendeort

Tex detta hus

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-molndal-stensjon-molndals-kommun-sandgangen-7-17758035

7 miljoner och ALLT måste renoveras. Kök, 2 badrum, en toalett och en tvättstuga + alla ytskikt + måla om utsidan. Det är ju minst en miljon till, det räcker säkert inte ens…

Rent byggnadsestetiskt var det inte fint heller :p
Beror på vad en menar med MÅSTE...
Ser inte ut som det är några direkt akuta åtgärdsbehov. Rosa handafat är ju funktionella tills en har råd att byta ut dem, även om det inte är det en gillar bäst.
Dör en av att göra sådana kompromisser blir det svårare att finna hus.

Men jag tänker inte att det är misskött och ruckel för att det inte passar med vad jag själv vill ha?

Det suger @BernT, priserna. Vi sitter som sagt i samma sits, dyr stad, dyr smak, inte rika. Ju snabbare man accepterar läget ju enklare blir det nog att navigera. Såvida ingen utav faktorerna ser ut att förändras i närtid.
Jag överväger skaffa en sugardaddy 😅 man skulle blivit trophy wife när man var ung och hade chansen.. nä då men segt är det :(

Det var väl inget WOW-hus kan jag tänka, men mycket går ju faktiskt att forma själv. Dock tyckte jag det var ett lite saftigt pris för det huset. Men visst, det är så det ser ut nu, och man bidrar ju genom att vara en del av marknaden och villig att betala.

Jag tror ändå på att det vore bättre att sänka sina krav, vill man ha ett bättre hus än så men inte kan betala mer så är det dags att söka sig längre ut än så, andra saker får stryka på foten så att säga, att få allt i ekvationen verkar vara svårt med de priserna som finns i dag.

Det finns billigare hus som är snyggare. Bara inte där.

Och, hade jag kunnat lägga 7 miljoner på ett hus så hade jag kunnat både flytta och bytt jobb i min jakt över Sverige för att hitta just DET huset som ger mig WOW-känslan.

Tex detta hus

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-molndal-stensjon-molndals-kommun-sandgangen-7-17758035

7 miljoner och ALLT måste renoveras. Kök, 2 badrum, en toalett och en tvättstuga + alla ytskikt + måla om utsidan. Det är ju minst en miljon till, det räcker säkert inte ens…

Rent byggnadsestetiskt var det inte fint heller :p
Herregud. Varför måste ALLT renoveras i det huset? O_o Vi bor tydligen på olika planeter... Jag såg knappt något akut (utöver de rosa handfaten, möjligen).
I min värld behöver ingenting renoveras akut i ett hus med det skicket, bara att flytta in och i lugn och ro fixa en sak i taget.

Herregud. Varför måste ALLT renoveras i det huset? O_o Vi bor tydligen på olika planeter... Jag såg knappt något akut (utöver de rosa handfaten, möjligen).
I min värld behöver ingenting renoveras akut i ett hus med det skicket, bara att flytta in och i lugn och ro fixa en sak i taget.
För att det var fult och jag skulle må dåligt i ett hus där jag avskyr allt 😄

Det var väl inget WOW-hus kan jag tänka, men mycket går ju faktiskt att forma själv. Dock tyckte jag det var ett lite saftigt pris för det huset. Men visst, det är så det ser ut nu, och man bidrar ju genom att vara en del av marknaden och villig att betala.

Jag tror ändå på att det vore bättre att sänka sina krav, vill man ha ett bättre hus än så men inte kan betala mer så är det dags att söka sig längre ut än så, andra saker får stryka på foten så att säga, att få allt i ekvationen verkar vara svårt med de priserna som finns i dag.

Det finns billigare hus som är snyggare. Bara inte där.

Och, hade jag kunnat lägga 7 miljoner på ett hus så hade jag kunnat både flytta och bytt jobb i min jakt över Sverige för att hitta just DET huset som ger mig WOW-känslan.
Fast det är svårt byta jobb tycker jag. Vill såklart jobba med det jag pluggat till + har rätt många års erfarenhet av och inte typ göra timmar i hemtjänsten. Hade varit himla slöseri med flera hundratusen i studielån att inte jobba med det jag pluggat (och dessutom är det jag kan och tycker är roligt). Men ska kika lite vad det finns för liknande jobb i lite olika städer.

Vi köpte ett ruckel lite mer på riktigt, typ taket var bra (bara 10-15 år gammalt och det viktigaste på ett hus), men det mesta i övrigt var slut. Läckande handfat, hål i golvet, elen var farlig, köksskåpen satt upp med packtejp - behov på riktigt av renovering alltså. Vi velade mellan att riva och bygga nytt, bygga ett nytt bredvid eller att renovera. Alternativen skulle troligen kosta ungefär lika mycket. Vi valde att renovera.

Nu har vi ett antal år senare byggt ut huset med 50%, renoverat kök och badrum och håller på med fasaden.

Något vi lärt oss är att det kan ta lite tid innan man "vet" hur man faktiskt vill ha det i sitt hus. Huset var hemskt från början men det har sin charm att få forma det själv med tiden. Så att det får ta lite tid kan också vara bra.

Så jag lägger en röst på charmen med att renovera ruckel!

Vi köpte ett ruckel lite mer på riktigt, typ taket var bra (bara 10-15 år gammalt och det viktigaste på ett hus), men det mesta i övrigt var slut. Läckande handfat, hål i golvet, elen var farlig, köksskåpen satt upp med packtejp - behov på riktigt av renovering alltså. Vi velade mellan att riva och bygga nytt, bygga ett nytt bredvid eller att renovera. Alternativen skulle troligen kosta ungefär lika mycket. Vi valde att renovera.

Nu har vi ett antal år senare byggt ut huset med 50%, renoverat kök och badrum och håller på med fasaden.

Något vi lärt oss är att det kan ta lite tid innan man "vet" hur man faktiskt vill ha det i sitt hus. Huset var hemskt från början men det har sin charm att få forma det själv med tiden. Så att det får ta lite tid kan också vara bra.

Så jag lägger en röst på charmen med att renovera ruckel!
Men vi är noll händiga, jag kan måla typ men tycker det är tråkigt så orkar inte tejpa lister osv så det blir bara halvdant :p så vi hade ju behövt leja hantverkare för ALLT. Då blir det dyrt.

I teorin älskar jag tanken på att köpa ett gammalt slitet hus och göra superfint igen. Men bara i teorin.

Fast det är svårt byta jobb tycker jag. Vill såklart jobba med det jag pluggat till + har rätt många års erfarenhet av och inte typ göra timmar i hemtjänsten. Hade varit himla slöseri med flera hundratusen i studielån att inte jobba med det jag pluggat (och dessutom är det jag kan och tycker är roligt). Men ska kika lite vad det finns för liknande jobb i lite olika städer.
Visst är det svårt, du nämnde själv att flytta till en annan stad många mil bort, men å andra sidan får man kompromissa på pendlingen till ditt nuvarande i så fall om du inte vill flytta så långt alls. Verkligheten verkar vara att det inte finns några vettiga hus i en prisklass som passar dig till ett pris du kan betala där du vill bo. Det går ju inte att göra något åt än att ändra sin egen inställning till hur situationen ska lösas.
Men så klart, det går ju att bo kvar i sin lägenhet också och strunta i allt. Också ett alternativ.

Visst är det svårt, du nämnde själv att flytta till en annan stad många mil bort, men å andra sidan får man kompromissa på pendlingen till ditt nuvarande i så fall om du inte vill flytta så långt alls. Verkligheten verkar vara att det inte finns några vettiga hus i en prisklass som passar dig till ett pris du kan betala där du vill bo. Det går ju inte att göra något åt än att ändra sin egen inställning till hur situationen ska lösas.
Men så klart, det går ju att bo kvar i sin lägenhet också och strunta i allt. Också ett alternativ.
Svåra med att byta ort är ju att jag måste fixa jobb där först, sen måste jag snabbt hitta ett boende. Att det ska klaffa är väl inte allt för troligt men man kan ju ha tur. Vet helt ärligt inte ens om jag verkligen vill ha ett hus, eller om det bara är för att ”man ska”.

Kanske men då vill jag ha bottenvåning så det är uteplats + helst lite gräsmatta. Och min sambo vägrar bo i lägenhet på bottenvåning haha 😄

Det är inte meningen att vi ska hitta något tror jag 🙈
Klart det går att hitta något, men inte utan att kompromissa. Du kan inte få en sprillans ny perfekt villa i området du letar efter för 7-8 miljoner. Så antingen köpa något ni har råd med men i annat område eller inte lika perfekt som du önskar. Alt vänta tills det dyker upp en tomt och bygga eget.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar