Kompromissa om boendeort

Jag fattar, fy så trist att lägga sjuka summor pengar på något som kräver ännu mer pengar för att man ska trivas. Glad att jag inte bor i storstäderna!
Väldigt bra sammanfattat. Känns också tråkigt att vi antagligen behöver lämna staden för vi kommer inte ha råd med något. Jag fattar inte var ”alla andra” får sina ännu större summor pengar från, det är hursomhelst väldigt svårt att tävla mot de som kanske sitter på en bostad att sälja + sparande + kanske arv. När vi ”bara” har sparande.

Väldigt bra sammanfattat. Känns också tråkigt att vi antagligen behöver lämna staden för vi kommer inte ha råd med något. Jag fattar inte var ”alla andra” får sina ännu större summor pengar från, det är hursomhelst väldigt svårt att tävla mot de som kanske sitter på en bostad att sälja + sparande + kanske arv. När vi ”bara” har sparande.
Bostadskarriärer skulle jag tro för flertalet :) kommer ha en rejäl vinst (miljonbelopp) från huset vi säljer nu, om inte besiktningen säger att skiten håller på att rasa ihop. Passar fint att stoppa in i nästa bostad.

Bostadskarriärer skulle jag tro för flertalet :) kommer ha en rejäl vinst (miljonbelopp) från huset vi säljer nu, om inte besiktningen säger att skiten håller på att rasa ihop. Passar fint att stoppa in i nästa bostad.

precis och det är omöjligt för oss som inte har det att tävla mot. Ska ta tag i att byta stad nu, bo nånstans billigare.

Jag brukar titta på hus som tidsfördriv, det är verkligen sjuka priser för så tråkiga hus även här i mina hoods.
Vi är helt överens om ska vi flytta till hus köper vi tomt och bygger det vi vill ha. I nuläget är det dessutom billigare än att köpa något som vi egentligen inte vill ha 😅
Har hittat både den perfekta tomten och huset 😁
Dock trivs vi fortfarande väldigt bra i vår lägenhet så det kommer dröja några år.

Nu konkurrerar ju just vi inte med er, men många av de som gör det är som vi, vi har jobbat i drygt 10 år efter universitet/högskola och sitter redan med 3:e-4:e ägda bostaden som inte är så högt belånad. Då kan man pressa fram den där extra miljonen som verkar behövas nu. Ändå har alla jag känner behövt kompromissa med något (läge, tomt, hus) för att hitta något. Det verkar skitsvårt.

vi har jobbat i drygt 10 år efter universitet/högskola och sitter redan med 3:e-4:e ägda bostaden som inte är så högt belånad.
I mina öron låter det som ett frekvent flyttande, men ni kanske hade köpt bostäder redan innan ni pluggade? Annars låter fyra ägda bostäder på drygt 10 år som något av en livsstil, men det kanske är vanligt i somliga områden?

Jag tyckte det var skitfult 🙈 hade jag köpt det hade jag varit tvungen riva ut allt/renovera innan inflytt.

Tycker det är SÅ frustrerande att inte kunna hitta något när vi (iaf i mina ögon) har jättebra löner och en bra summa pengar att lägga. Känns som livet bara passerar men nu när jag tänker på det vet jag inte riktigt vilken skillnad ett hus skulle innebära. Kanske mest att man ”ska” köpa ett hus när man har barn, så vi ska kunna checka av den boxen. Å andra sidan vill jag inte bo kvar i den här tråk-hyresrätten.

Du är väldigt petig tycker jag. Ja, tapeterna ser väl ut att ha några år på nacken men fula tapeter är inget som jag känner som att det MÅSTE renoveras. Snarare sånt man gör för att man VILL snygga till det. Golven såg på bilderna helt ok ut. Köket lite gammal möjligtvis men om det inte är slitet så är det inget jag känner MÅSTE renoveras. Det enda jag kände var i närheten av måste renoveras var badrummet med duschkabin. För det såg lite väl gammalt ut och jag verkligen avskyr duschkabiner och vill ha badkar. Sen såg jag badkaret i ett annat badrum och måste:t minskade till ett "kan renoveras om några år när man har råd med det om det inte är nån risk för fuktskada".

I mina öron låter det som ett frekvent flyttande, men ni kanske hade köpt bostäder redan innan ni pluggade? Annars låter fyra ägda bostäder på drygt 10 år som något av en livsstil, men det kanske är vanligt i somliga områden?
Jag har flyttat 5 gånger de senaste 10 åren, av olika skäl men det har varit tur såhär i efterhand :) många jag känner köpte tex en etta, kanske lite längre ut, och sen flyttat till en tvåa och sen en trea, det kanske är mer vanligt i storstadsområden där de flesta knappt har råd med en etta direkt.. nu har jag inga flyttplaner på länge!

Det är ett sätt att få ihop pengar till det slutliga boendet.
Man får se det som ett jobb på vägen mot den bostad som man vill ha.
Min gård kostade 3 flyttar.

Jo, självklart. Men så pass frekvent, då hade jag nog inte besvärat mig med att "bo in mig" eller inreda personligt överhuvudtaget, eller lägga någon större vikt vid vilka möbler jag köpte. För mig hade det känts som något av en turnétillvaro, som kräver att man är betydligt mer förändringsbenägen än jag själv är. Det hade varit en utmaning som jag själv hade gjort mycket för att slippa.
Men lyckligtvis har ju inte alla samma mål och prioriteringar. :)

Min gård kostade 3 flyttar.
Tror inte det går att göra så längre eftersom allt är så dyrt. Kollade på SBAB snabbt om det ens gör någon skillnad om vi kan peta in en miljon till. Det gjorde det knappt.

Om vi lägger 1 miljon kontant (sparande) kan vi köpa för ca 7 miljoner. Lägger vi in 2 miljoner kontant (1 miljon sparat + 1 miljon vinst från en bostad) kan vi köpa för 8. Och det räcker ju inte, bostäderna kostar ju mer än så. Och då tjänar vi ändå tillsammans över 100/månad. Så ”alla andra” måste antingen komma med många miljoner i vinst eller ha supermycket högre löner så de får låna mer.

Jo, självklart. Men så pass frekvent, då hade jag nog inte besvärat mig med att "bo in mig" eller inreda personligt överhuvudtaget, eller lägga någon större vikt vid vilka möbler jag köpte. För mig hade det känts som något av en turnétillvaro, som kräver att man är betydligt mer förändringsbenägen än jag själv är. Det hade varit en utmaning som jag själv hade gjort mycket för att slippa.
Det är inte min melodi riktigt heller. Men det är nog rätt vanligt. För att dra en parallell till ytterligare ett tv-program så brukar man i "Flip or flop" (där poängen är att köpa hus billigt, renovera upp och sälja dyrt) prata om "starter home". Alltså lite billigare, enklare hus som riktar sig till familjer/personer som ska kliva in på bostadsmarknaden.

Tror inte det går att göra så längre eftersom allt är så dyrt. Kollade på SBAB snabbt om det ens gör någon skillnad om vi kan peta in en miljon till. Det gjorde det knappt.

Om vi lägger 1 miljon kontant (sparande) kan vi köpa för ca 7 miljoner. Lägger vi in 2 miljoner kontant (1 miljon sparat + 1 miljon vinst från en bostad) kan vi köpa för 8. Och det räcker ju inte, bostäderna kostar ju mer än så. Och då tjänar vi ändå tillsammans över 100/månad. Så ”alla andra” måste antingen komma med många miljoner i vinst eller ha supermycket högre löner så de får låna mer.
Vi har mycket mer i kontantinsats, men det har ju tagit 10 år att komma dit..

Nä för mig har det mest handlat om att ha nånstans att bo under de här åren, bo måste man ju och jag har bytt stad och blivit sambo. Nu har jag mer av ett hem, det är jätteskönt. Men just detta hem hade jag inte kunnat ha utan mina ”provisoriska” boenden.

Vi har mycket mer i kontantinsats, men det har ju tagit 10 år att komma dit..
Ja och då gick det göra så. Nu är det nog kört eftersom det redan är superdyrt och inte kommer gå att öka på samma sätt som historiskt. Vi måste upp i typ 4-5 miljoner i kontantinsats för att det ska göra någon skillnad och det kommer ju aldrig hända haha.

Det är kul att vara fattig osv 😅 hade vi inte haft barn hade jag kunnat tänka mig börja om med en etta osv. Men det känns inte schysst mot en 6-åring.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 896
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst