Bostadsaffärer. Många i kommunen där vi vill bo, har bott där länge. Mina vänners föräldrar exempelvis. En villa kanske kostade 2 milj på gatan där de kostar 10 milj idag. De hade ett hus i 20 år, antingen har de renoverat upp det eller så sålde de och köpte nytt. 8 milj cash är en del. Det är inte höginkomsttagare, de bara bosatte sig i området under en tid det inte var lika attraktivt och kanske i en villa som inte var perfekt. Tålamod är en dygd osv. Vi har även vänner som gjort ett gäng bostadsaffärer senaste 10 åren och kanske kan casha in 3-4 milj när de köper nytt boende, vilket också gör stor skillnad såklart.
Vi kom som sagt in på bostadsmarknaden sent, med pengar som vi (läs, min man) månadssparat. Det är de vi har nu, vårt månadssparande, amortering på denna lägenhet samt ev. vinst på denna vid försäljning. Vi har tvärtom, höga löner men mindre befintligt kapital. Det är tufft att konkurrera med de som kom in på bostadsmarknaden för 10, 20, 30 år sedan. Det är vad det är, vi har det enormt väl ställt enligt mig som är uppväxt i arbetarfamilj. Men i budgivningar spelar det ju ingen roll så länge andra har mycket mer.