Kompromissa om boendeort

Ja och då gick det göra så. Nu är det nog kört eftersom det redan är superdyrt och inte kommer gå att öka på samma sätt som historiskt. Vi måste upp i typ 4-5 miljoner i kontantinsats för att det ska göra någon skillnad och det kommer ju aldrig hända haha.

Det är kul att vara fattig osv 😅 hade vi inte haft barn hade jag kunnat tänka mig börja om med en etta osv. Men det känns inte schysst mot en 6-åring.

Ursäkta?!! Har man möjligheten att lägga 6-7 miljoner på ett hus är man INTE fattig!

Väldigt bra sammanfattat. Känns också tråkigt att vi antagligen behöver lämna staden för vi kommer inte ha råd med något. Jag fattar inte var ”alla andra” får sina ännu större summor pengar från, det är hursomhelst väldigt svårt att tävla mot de som kanske sitter på en bostad att sälja + sparande + kanske arv. När vi ”bara” har sparande.

Bostadsaffärer. Många i kommunen där vi vill bo, har bott där länge. Mina vänners föräldrar exempelvis. En villa kanske kostade 2 milj på gatan där de kostar 10 milj idag. De hade ett hus i 20 år, antingen har de renoverat upp det eller så sålde de och köpte nytt. 8 milj cash är en del. Det är inte höginkomsttagare, de bara bosatte sig i området under en tid det inte var lika attraktivt och kanske i en villa som inte var perfekt. Tålamod är en dygd osv. Vi har även vänner som gjort ett gäng bostadsaffärer senaste 10 åren och kanske kan casha in 3-4 milj när de köper nytt boende, vilket också gör stor skillnad såklart.

Vi kom som sagt in på bostadsmarknaden sent, med pengar som vi (läs, min man) månadssparat. Det är de vi har nu, vårt månadssparande, amortering på denna lägenhet samt ev. vinst på denna vid försäljning. Vi har tvärtom, höga löner men mindre befintligt kapital. Det är tufft att konkurrera med de som kom in på bostadsmarknaden för 10, 20, 30 år sedan. Det är vad det är, vi har det enormt väl ställt enligt mig som är uppväxt i arbetarfamilj. Men i budgivningar spelar det ju ingen roll så länge andra har mycket mer.

Ursäkta?!! Har man möjligheten att lägga 6-7 miljoner på ett hus är man INTE fattig!
Jo i den här staden är man det. Räcker ju inte till nånting och ger en månadskostnad på över 20 000 för bara lån och amortering. Känns bara så ovärt.

Jo i den här staden är man det. Räcker ju inte till nånting och ger en månadskostnad på över 20 000 för bara lån och amortering. Känns bara så ovärt.

Nä, man är faktiskt inte det. Det du skriver är ett hån till de som är fattiga för riktigt! Jag har inga 6-7 miljoner att lägga på en bostad men skulle inte få för mig att kalla mig fattig! Jag är inte ens i närheten av fattig.

Bostadsaffärer. Många i kommunen där vi vill bo, har bott där länge. Mina vänners föräldrar exempelvis. En villa kanske kostade 2 milj på gatan där de kostar 10 milj idag. De hade ett hus i 20 år, antingen har de renoverat upp det eller så sålde de och köpte nytt. 8 milj cash är en del. Det är inte höginkomsttagare, de bara bosatte sig i området under en tid det inte var lika attraktivt och kanske i en villa som inte var perfekt. Tålamod är en dygd osv. Vi har även vänner som gjort ett gäng bostadsaffärer senaste 10 åren och kanske kan casha in 3-4 milj när de köper nytt boende, vilket också gör stor skillnad såklart.

Vi kom som sagt in på bostadsmarknaden sent, med pengar som vi (läs, min man) månadssparat. Det är de vi har nu, vårt månadssparande, amortering på denna lägenhet samt ev. vinst på denna vid försäljning. Vi har tvärtom, höga löner men mindre befintligt kapital. Det är tufft att konkurrera med de som kom in på bostadsmarknaden för 10, 20, 30 år sedan. Det är vad det är, vi har det enormt väl ställt enligt mig som är uppväxt i arbetarfamilj. Men i budgivningar spelar det ju ingen roll så länge andra har mycket mer.
Jo så är det ju. Ingen av våra föräldrar sitter dock på ett sånt hus som ger flera miljoner i låneutrymme så de kan inte hjälpa. Och man borde inte behöva va beroende av sina föräldrar heller som vuxen.

En bekant sålde sitt hus de köpt för 15 år sen och gjorde 4 miljoner i vinst. Fick frågan varför inte vi gjort så. Ja kanske för att jag var 15 år för 15 år sen och har väldigt svårt att tro att banken hade lånat ut pengar till en femtonåring…

Tror inte det går att göra så längre eftersom allt är så dyrt. Kollade på SBAB snabbt om det ens gör någon skillnad om vi kan peta in en miljon till. Det gjorde det knappt.

Om vi lägger 1 miljon kontant (sparande) kan vi köpa för ca 7 miljoner. Lägger vi in 2 miljoner kontant (1 miljon sparat + 1 miljon vinst från en bostad) kan vi köpa för 8. Och det räcker ju inte, bostäderna kostar ju mer än så. Och då tjänar vi ändå tillsammans över 100/månad. Så ”alla andra” måste antingen komma med många miljoner i vinst eller ha supermycket högre löner så de får låna mer.
Många miljoner i vinst.
Det går att klättra på bostadsstegen om man kan förutse nästa utbyggnadsområde.

Många miljoner i vinst.
Möjligt, eller så lyckas man timea det med när bostadsbubblan spricker och det blir ekonomisk katastrof istället. Det hade varit typiskt min tur.

För mig hade det känts som något av en turnétillvaro, som kräver att man är betydligt mer förändringsbenägen än jag själv är.
Jo men det är det ju.
Men en lönsam sådan.
Däremot så har jag upptäckt att möbler och sådant som man tar med sig betyder mycket vid ett frekvent flyttande.
Hemma blir då där man ställer sin soffa.

Jag har flyttat massor och får snarast flyttfeber efter några år på samma plats.

Jo så är det ju. Ingen av våra föräldrar sitter dock på ett sånt hus som ger flera miljoner i låneutrymme så de kan inte hjälpa. Och man borde inte behöva va beroende av sina föräldrar heller som vuxen.

En bekant sålde sitt hus de köpt för 15 år sen och gjorde 4 miljoner i vinst. Fick frågan varför inte vi gjort så. Ja kanske för att jag var 15 år för 15 år sen och har väldigt svårt att tro att banken hade lånat ut pengar till en femtonåring…

Nej, så är det ju. Men, nu är ni ju inte beroende av era föräldrar heller. Inte vi heller. Vi har boenden, eller hur? Att ha ett topprenoverat hus i attraktivt område är ju ingen rättighet.

Många miljoner i vinst.
Köpa hus i oattraktiva områden och hoppas att det om några år blivit poppis och svindyrt?

Alltså usch, jag tycker det är ett riktigt sugit system. Jag tror dessutom det svåraste steget idag är när man ska gå från lägenhet till hus. Iaf i min stad så ökar inte lägenheterna i pris längre som de gjorde för flera år sedan. Jag är inte ens säker på att vi skulle få vad vi köpte för om vi skulle sälja idag. Hus går ju fortfarande som smör i solen, dock ändå lugnare än förr.
Det är ju lätt för de som var inne på bostadsmarknaden under de åren som allt steg i pris så mycket. Kom man in senare (tex pga ålder) så är det tuffare.

Nej, så är det ju. Men, nu är ni ju inte beroende av era föräldrar heller. Inte vi heller. Vi har boenden, eller hur? Att ha ett topprenoverat hus i attraktivt område är ju ingen rättighet.
Fast vi vill inte bo i sugig hyresrätt som kostar 15000 i månaden och som faktiskt suger. Hyresvärden är sämst eftersom de vet att flyttar vi flyttar någon ny in imorgon så de bryr sig noll.

Att kunna köpa ett vettigt boende när man har två löner och en miljon sparat tycker jag faktiskt är en rättighet och det är helt skevt att vi inte kan göra det. Hade inte sagt något om vi saknade både insats och hade dåliga löner.

Fast vi vill inte bo i sugig hyresrätt som kostar 15000 i månaden och som faktiskt suger. Hyresvärden är sämst eftersom de vet att flyttar vi flyttar någon ny in imorgon så de bryr sig noll.

Att kunna köpa ett vettigt boende när man har två löner och en miljon sparat tycker jag faktiskt är en rättighet och det är helt skevt att vi inte kan göra det. Hade inte sagt något om vi saknade både insats och hade dåliga löner.
Du får jobba på att övertala sambon om markplanslägenhet! Vi bor på markplan, det går att göra mycket med insynsskydd för att slippa känna sig helt blottad. Jag har aldrig känt mig otrygg heller, men altandörren skulle jag nog inte ha öppen på nätterna 😉

Fast det huset du visade är ett vettigt boende. Sen att du är väldigt petig är en annan sak. Man kan inte förvänta sig att andra personer haft samma syn på vad som är snyggt som man själv har. Vill ha det på ett visst sätt får man vara beredd att renovera.

Du får jobba på att övertala sambon om markplanslägenhet! Vi bor på markplan, det går att göra mycket med insynsskydd för att slippa känna sig helt blottad. Jag har aldrig känt mig otrygg heller, men altandörren skulle jag nog inte ha öppen på nätterna 😉
Får gå på visning i några riktiga förfallna hus och sen i en fin marklägenhet och visa att den är så mycket finare 😄

Fast det kan du bara inte i just de områden du vill bo i

Fast det huset du visade är ett vettigt boende. Sen att du är väldigt petig är en annan sak. Man kan inte förvänta sig att andra personer haft samma syn på vad som är snyggt som man själv har. Vill ha det på ett visst sätt får man vara beredd att renovera.
Fast det huset kostade ändå 7, och lär inte stanna på det. Alltså blir det för dyrt. Då skulle vi inte ha råd att renovera utan får bo i det fula.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 896
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst