Kompromissa om boendeort

Jag har verkligen noll lust att öva på den typen av kompromisser.
Det är nog en egenskap som man måste vara född med tror jag.
Men det är en oerhört lönsam egenskap.
Som att kunna bo ett år i husvagn medan man bygger sitt hus. (Inte jag, men någon som jag känner.)

Det är nog en egenskap som man måste vara född med tror jag.
Men det är en oerhört lönsam egenskap.
Som att kunna bo ett år i husvagn medan man bygger sitt hus. (Inte jag, men någon som jag känner.)
Fast det hade jag kunnat tänka mig, typ bo i villavagn medan man bygger. Så så himla kompromisslös är jag inte. Men köpa ett skitfult hus som jag hatar och sen inte ha råd att renovera nej tack.

För om vi skulle köpa det fula för 7, då är ju pengarna slut sen. Finns såklart en buffert på några hundra men absolut inte en miljon till renovering så vet inte riktigt var vi skulle få renoveringspengarna från.

@BernT Om jag vore du hade jag varit betydligt mer stressad över att bo i en hyresrätt som kostar 15 papp i månaden än att jag inte hittade det "perfekta" huset. Rent krasst så är ju hyresrätten endast pengar i sjön för er.

Jag köpte en fyra förra året. Hyfsat centralt i Göteborg (15-20 minuters promenad ner till centrum), ganska liten för att vara en fyra (ca 85m2) men perfekt för mig som bor ensam.
När jag köpte den var den inte renoverad sen 60-70-talet isch. Helt förfärligt kök, jättehemsk plastmatta i flera rum, slitna/blekta/sönderrivna tapeter överallt, you name it. Alla ytskikt var tvungna att bytas, en vägg slogs ut, parkettgolv slipades och lackades, all el drogs om, etc.
Jag köpte den för 3 miljoner, har renoverat under ett års tid för ca 500 000:- och fick nyligen en ny värdering på ca 4,3 miljoner. Dessutom fortsätter priserna i mitt område att öka, bara i år har den generella ökningen varit ca 400 000:-.
Skulle jag sälja idag hade jag haft ca 2-2,5 miljoner kvar när lån och skatt är inbetalt.

Ett hus i Långedrag är nog uteslutet för budgeten ni har idag men kan du kompromissa med annat? Typ köpa ett radhus i Frölunda (man måste ju inte bo i Tynnered, tänker mer på områden som Grimmred, Önnered, etc), bo där i några år, spara ännu mer pengar och förmodligen göra en okej vinst när ni säljer.

Det känns ju lite trist och riskfyllt. Bo någonstans där man egentligen inte vill bo och hoppas att man hade rätt när man tittade i spåkulan.
Bostadskarriär är nog inget för mig..

Nej naturligtvis behöver man inte vara så kallt beräknande. Jag tror att man har mycket vunnet om man bara tar sig in på bostadsmarknaden och att man då gör det i ett helt okej attraktivt område och i en välskött förening.

I de flesta områden tickar ändå priserna på uppåt även om det inte går snabbt så efter 10 år har man ofta ett bättre utgångsläge om man vill köpa något annat än vad man haft om man stannar i hyresrätt.

Fast det hade jag kunnat tänka mig, typ bo i villavagn medan man bygger. Så så himla kompromisslös är jag inte. Men köpa ett skitfult hus som jag hatar och sen inte ha råd att renovera nej tack.

För om vi skulle köpa det fula för 7, då är ju pengarna slut sen. Finns såklart en buffert på några hundra men absolut inte en miljon till renovering så vet inte riktigt var vi skulle få renoveringspengarna från.
Alltså vi köpte ett helrenoveringsobjekt för 9 år sedan (tänk drömkåken med Björn Skifs). Litet, gult och fult (89kvm med 87 källare).

Vi har renoverat och byggt till i den mån ekonomin tillåtit, det är liksom så vi vanliga Svenssons får göra som inte har rika föräldrar men ändå tjänar okej.
Vi sov i vardagsrummet i flera år eftersom vi valde att göra mycket själva.

Men vårt lilla gula fula hus är nu stort svart och snyggt (230kvm 130 källare).

Det har bokstavligen krävt blod, svett och tårar men så ser verkligheten ut för de flesta av oss. Det är bara att inse och anpassa sig därefter.

Nä nyrenoverad behöver det inte vara för jag tycker många har ful smak :p och jag vill inte betala för någon annans dåliga smak. Så helt okej med orenoverat men då måste det va såpass billigt att vi har råd att anlita hantverkare till allt.
Vårt hus har varit ett projekt sedan 2014. Vi har lagt undan pengar, när det nått en viss siffra har vi gjort ett byggprojekt. Så har vi hållit på. Någon enstaka gång har vi gjort något själva, när vi känt för det, men oftast har vi ringt hantverkare och har ett riktigt skickligt team som jag upplever förstår vad vi vill ha och kommer med kort varsel, ffa om det är brådskande. Såhär i efterhand är det ju värt det både för erfarenheten och för att värdet ju faktiskt ökat. Klart är det inte, merparten av våra projekt har varit "osynliga", vattenläckor och liknande som vi fått åtgärda. De hantverkare vi använt har faktiskt varit helt ok att ha här med. Lätta att ha med att göra och väldigt trevliga så det är sällan jag upplevt att det känns jobbigt att ta hit dem. Nya ägarna kommer säkert ändra på massa saker men de har förhoppningsvis goda förutsättningar att kunna lägga sina pengar och energi på roligare projekt där man får se resultatet, till skillnad från oss 🙈

Det jag vill få fram är att även om ni köper ett rätt sunkigt hus med bra läge kan ni kanske få till det så ni kan tycka att det känns trevligt eller "Good enough" för att bo där en tid och sen sälja med vinst. Är det bara ytskikt är det ju ingen biggie egentligen att snygga till. Även om det lejs bort är det inga jättepengar att måla om t.ex. Dock är det nog fel tid att försöka göra en sådan affär nu. Man borde nog vänta några månader och se om priserna sjunker lite. Jag kan dock erkänna att vi är rätt klara för nu med detta och ser framemot att flytta till ett sprillans nytt där vi förhoppningsvis inte behöver ta i något sådant på många år.

Nej naturligtvis behöver man inte vara så kallt beräknande. Jag tror att man har mycket vunnet om man bara tar sig in på bostadsmarknaden och att man då gör det i ett helt okej attraktivt område och i en välskött förening.

I de flesta områden tickar ändå priserna på uppåt även om det inte går snabbt så efter 10 år har man ofta ett bättre utgångsläge om man vill köpa något annat än vad man haft om man stannar i hyresrätt.
Där jag bor har lägenhetspriserna varit rätt stilla iaf de senaste fyra åren. Får väl se vad som händer framåt men jag räknar inte med att kunna göra bostadskarriär iaf.

Edit. Jag är inte missnöjd alltså. Köpte inte för att göra vinst utan för att bo. Men ville bara peka på att den där bostadskarriären inte existerar överallt längre på samma sätt som förr.

Vår lilla tvåa har gått upp 300tkr på bara ett år. Men, marknaden är ju bananas just nu, vi räknar med att det kommer dala lite igen.

Jag tänker på en väns mamma. Hon har en villa vid vattnet i kranskommun. När jag hängde där för 15 år sedan var hennes hus nästan det enda permanentboendet där. Det var landet, ingen gatubelysning, små sommarstugor med havsutsikt. Sen gick det snabbt. Stugorna köptes, kommunen gav bygglov på 200 kvm på nästan varje tomt. Bara 30 min från centrala Stockholm. Husen där, de nybyggda, kostar någonstans kring 15-18 milj nu. Ingen liten stuga kvar. Men hon har kvar sitt röda hus, på toppen av berget, med bäst havsutsikt :love: Hon är numer granne med min storebror som köpte förra året. Skulle gissa att de har lite olika månadskostnad.

Jag tycker dock inte det är så svårt att förstå att vi är olika gällande hur mkt boendemiljön påverkar vår trivsel?
Jag hade inte heller velat bo i det huset som länkades till. Så jävla trist och deppigt. Vad andra trivs i eller står ut med spelar ju ingen roll.
Ett vettigt boende är ju inte alltid samna sak som något man vill ha eller trivs i.
För en barnfamilj med ett barn är rent objektivt en 3a i miljonprogram ett vettigt boende.
Trivsel är en subjektiv känsla som inte har med vettigt att göra.

En bekant sålde sitt hus de köpt för 15 år sen och gjorde 4 miljoner i vinst. Fick frågan varför inte vi gjort så. Ja kanske för att jag var 15 år för 15 år sen och har väldigt svårt att tro att banken hade lånat ut pengar till en femtonåring…
Det är klart att du inte kunde gjort den karriären när du va 15 år. Men du kan ju påbörja den karriären nu. Antingen med ett "ruckel" du egentligen inte vill ha eller byta till en billigare ort. Svårt att gå från noll till sitt drömboende.

Ett vettigt boende är ju inte alltid samna sak som något man vill ha eller trivs i.
För en barnfamilj med ett barn är rent objektivt en 3a i miljonprogram ett vettigt boende.
Trivsel är en subjektiv känsla som inte har med vettigt att göra.

Lite så. En del verkar ha problem med att se att deras krav för att något ska vara ett vettigt boende egentligen är lyx. Inget annat. Huset det länkades till är definitivt ett vettigt boende. Även om en del av estetiken kanske inte faller mig i smaken helt. Men det är ju ett lyxproblem. Ytskikten kan man ju för en hyfsat billig peng fixa till själv. Så länge huset ärsunt och badrummen inte fuktskadade eller riskerar fuktskada pg.a. dåligt skick. Sätta lite tapet eller måla en vägg/tak är ju nåt som t.o.m. jag som bott i hyresrätt hela mitt liv (och inte några som helst renoveringsambitioner) hade tyckt var fullständigt rimligt att göra.

Jag rekommenderar er att köpa en nyproduktion i närheten till ett område ni vill bo i. Sen bor ni i nyproduktionen i ett år och sen säljer ni. Många nyproducerade lägenheter/villor runt oss har ökat väldigt mycket. Visst det är en chansning men en som kan ge er den finish ni söker till ett rimligare pris. Se det som ett mellansteg för att komma i på marknaden. På 2-3 år har ni då ett betydligt bättre läge med kontantinsats.

Nu kan jag ingenting om Göteborg men tänker något typ sånt här: https://www.husmanhagberg.se/objekt/annons/OBJ25329_1837987981?utm_source=hemnet&utm_medium=hemnet

Mvh Miks

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 896
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare
  • Gravid som "äldre"