Kompromissa om boendeort

@BernT Om jag vore du hade jag varit betydligt mer stressad över att bo i en hyresrätt som kostar 15 papp i månaden än att jag inte hittade det "perfekta" huset. Rent krasst så är ju hyresrätten endast pengar i sjön för er.

Jag köpte en fyra förra året. Hyfsat centralt i Göteborg (15-20 minuters promenad ner till centrum), ganska liten för att vara en fyra (ca 85m2) men perfekt för mig som bor ensam.
När jag köpte den var den inte renoverad sen 60-70-talet isch. Helt förfärligt kök, jättehemsk plastmatta i flera rum, slitna/blekta/sönderrivna tapeter överallt, you name it. Alla ytskikt var tvungna att bytas, en vägg slogs ut, parkettgolv slipades och lackades, all el drogs om, etc.
Jag köpte den för 3 miljoner, har renoverat under ett års tid för ca 500 000:- och fick nyligen en ny värdering på ca 4,3 miljoner. Dessutom fortsätter priserna i mitt område att öka, bara i år har den generella ökningen varit ca 400 000:-.
Skulle jag sälja idag hade jag haft ca 2-2,5 miljoner kvar när lån och skatt är inbetalt.

Ett hus i Långedrag är nog uteslutet för budgeten ni har idag men kan du kompromissa med annat? Typ köpa ett radhus i Frölunda (man måste ju inte bo i Tynnered, tänker mer på områden som Grimmred, Önnered, etc), bo där i några år, spara ännu mer pengar och förmodligen göra en okej vinst när ni säljer.
Det räcker inte till grimmered/önnered heller… sen såna renoveringsobjekt som beskrivs finns inte riktigt heller. Antingen är det ”renoverat” dvs fult och mycket diy så man måste göra om men ändå betala för ”renoveringen” eller så ser det ut som det jag länkade (det fula från 76). Jag hittar iaf inga såna riktiga renoveringsobjekt som är billiga där man kan blåsa ut allt.

Sen ska vi köpa sånt extremt renoveringsobjekt måste vi ha kvar vår lägenhet under tiden vi renoverar. Pallar inte bo i renoveringskaos.

Jag rekommenderar er att köpa en nyproduktion i närheten till ett område ni vill bo i. Sen bor ni i nyproduktionen i ett år och sen säljer ni. Många nyproducerade lägenheter/villor runt oss har ökat väldigt mycket. Visst det är en chansning men en som kan ge er den finish ni söker till ett rimligare pris. Se det som ett mellansteg för att komma i på marknaden. På 2-3 år har ni då ett betydligt bättre läge med kontantinsats.

Nu kan jag ingenting om Göteborg men tänker något typ sånt här: https://www.husmanhagberg.se/objekt/annons/OBJ25329_1837987981?utm_source=hemnet&utm_medium=hemnet

Mvh Miks
Den du länkar till jag jag funderat på men det är lite samma som nuvarande lägenhet, kommer se exakt ut som hos grannen.

Fast det hade jag kunnat tänka mig, typ bo i villavagn medan man bygger. Så så himla kompromisslös är jag inte. Men köpa ett skitfult hus som jag hatar och sen inte ha råd att renovera nej tack.
Men då så är nog just bygga rätt för er.
Annars så betalar ni för fungerande saker som ni inte vill ha. Det blir bara dyrt.

Den du länkar till jag jag funderat på men det är lite samma som nuvarande lägenhet, kommer se exakt ut som hos grannen.
Ja men jag tänker som ett mellansteg. Se det som ett 3års projekt. För att komma in på marknaden, spara pengar och med förhoppningen att öka värdet. Satsar ni rätt så har ni en kontantinsats på flera miljoner mer än idag till nästa boende. Det är betydligt trickigare att spara ihop på 3 år på era löner.

Mvh Miks

Ja men jag tänker som ett mellansteg. Se det som ett 3års projekt. För att komma in på marknaden, spara pengar och med förhoppningen att öka värdet. Satsar ni rätt så har ni en kontantinsats på flera miljoner mer än idag till nästa boende. Det är betydligt trickigare att spara ihop på 3 år på era löner.

Mvh Miks
Min sambo vill inte göra så.. jag har sagt att det är så man måste göra. Men han tycker det känns för osäkert. På 3 år kan vi spara ihop ca 1.3 miljoner förutsatt att inget oväntat händer (sjuk, arbetslös, graviditet osv), har svårt att se att en lägenhet ökar såpass mycket i värde.

Min sambo vill inte göra så.. jag har sagt att det är så man måste göra. Men han tycker det känns för osäkert. På 3 år kan vi spara ihop ca 1.3 miljoner förutsatt att inget oväntat händer (sjuk, arbetslös, graviditet osv), har svårt att se att en lägenhet ökar såpass mycket i värde.
Kolla lite historik i de områden ni kikar på. Booli är ju bra att ha koll på.

De nyproduktioner vi har haft koll på har i princip dubblat i pris på 5 år. Skulle säga att i rätt område är det en hyfsat säker affär. Betydligt lönsammare än att köpa i ett redan etablerat område och hoppas på en värdeökning på 3 år.

Vi valde att köpa det fulaste huset i det finaste området. Det har gjort att vi på drygt 10 år gjort en presumtiv bostadskarriär från 2,9milj till 7,5milj bara genom att bo. Vi har på de åren också nästan tredubblat våra löner. Det gör att vi nu skulle kunna köpa huset bredvid oss. Alltså ett fint hus i det finaste området.

Mvh Miks

De nyproduktioner vi har haft koll på har i princip dubblat i pris på 5 år. Skulle säga att i rätt område är det en hyfsat säker affär. Betydligt lönsammare än att köpa i ett redan etablerat område och hoppas på en värdeökning på 3 år.

Vi valde att köpa det fulaste huset i det finaste området. Det har gjort att vi på drygt 10 år gjort en presumtiv bostadskarriär från 2,9milj till 7,5milj bara genom att bo. Vi har på de åren också nästan tredubblat våra löner. Det gör att vi nu skulle kunna köpa huset bredvid oss. Alltså ett fint hus i det finaste området.

Mvh Miks

men jag vill inte göra bostadskarriär. Jag vill bo nånstans där jag trivs och mår bra. Den här hetsen om bostadskarriär är sjuk.

Dessutom de sjuka priserna gör att vi inte har råd skaffa fler barn. Vilket också känns helt sjukt. För skulle vi skaffa ett till betyder det att jag troligtvis är sjukskriven från v 12 -> födsel pga spyr dygnet runt = sämre inkomst, kan då inte spara lika mycket. Sen föräldraledig i 1.5 år = också sämre inkomst. Så då blir det ca 2 år med jättelitet sparande och helt plötsligt är husköpet kanske 5-6 år bort. Och då är äldsta barnet 12 år och känns som hela hennes barndom passerat :(

Senast ändrad:
Jag tror dock att det går bra på marknaden inte behöver säga något om köparens smak. Skulle gissa att de flesta med den typen av pengar skulle renovera i ett sådant hus. Men, en del skulle nog också behålla.
Det är i vilket fall inte någon nackdel för husets pris.

men jag vill inte göra bostadskarriär. Jag vill bo nånstans där jag trivs och mår bra. Den här hetsen om bostadskarriär är sjuk.
Problemet är ju att det inte går ihop med er nuvarande ekonomi. Med de önskemål ni har måste ni antingen vinna flera miljoner, ärva en ansenlig summa eller höja era löner till ca det dubbla mot vad ni har idag.

Det är då en ganska enkel sak att ”bo till sig pengar”.

Mvh Miks

Dessutom de sjuka priserna gör att vi inte har råd skaffa fler barn. Vilket också känns helt sjukt. För skulle vi skaffa ett till betyder det att jag troligtvis är sjukskriven från v 12 -> födsel pga spyr dygnet runt = sämre inkomst, kan då inte spara lika mycket. Sen föräldraledig i 1.5 år = också sämre inkomst. Så då blir det ca 2 år med jättelitet sparande och helt plötsligt är husköpet kanske 5-6 år bort. Och då är äldsta barnet 12 år och känns som hela hennes barndom passerat :(
Men om du inte arbetar så kan ni ju bo längre ifrån din arbetsplats som du inte åker till.
Ett bra tillfälle att göra bostadskarriär på.
Sjukskriven och mammaledig kan du ju vara var som helst.
Ett trevligt hus som nu ligger i utkanten och med tiden hamnar mer centralt är ju en trevlig plats att ha barn på.

Men om du inte arbetar så kan ni ju bo längre ifrån din arbetsplats som du inte åker till.
Ett bra tillfälle att göra bostadskarriär på.
Sjukskriven och mammaledig kan du ju vara var som helst.
Ett trevligt hus som nu ligger i utkanten och med tiden hamnar mer centralt är ju en trevlig plats att ha barn på.
Fast det vet man ju inte. Kan ta lång eller kort tid att bli gravid och ska vi köpa något utanför stan och tänka som du menar måste vi göra det innan jag blir gravid för som gravid med kommande lägre inkomst kommer vi få låna mycket mindre. Och fram tills jag då blir gravid måste jag ju ändå åka till jobbet :p

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 896
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar