Kompromissa om boendeort

Fast det gör det ju? I Nödinge, Floda eller Lindome får du ju definitivt ett vettigt hus för 6 miljoner? Eller Härryda.
Du ska ju inte pendla med kollektivtrafik, så då har du ju möjlighet att röra dig en bit utan att det blir mer än 30 min att köra...
Lerum och Landvetter är redan avskrivna p g a avstånd, och det är ju närmare stan än Nödinge och Floda...

Fast det vet man ju inte. Kan ta lång eller kort tid att bli gravid och ska vi köpa något utanför stan och tänka som du menar måste vi göra det innan jag blir gravid för som gravid med kommande lägre inkomst kommer vi få låna mycket mindre. Och fram tills jag då blir gravid måste jag ju ändå åka till jobbet :p
Du märker väl om du är gravid.
Banken behöver väl inte veta att din inkomst sjunker.
De behöver inte ens upplysas om graviditet.

En totalt okomplicerad graviditet ger dessutom i princip inget inkomstbortfall. Arbetsgivaren kompencerar dig väl upp till 90% de första föräldramånaderna?
Sjuk kan alla bli, det kan banken inte ta ut i förskott.

Fast det gör det ju? I Nödinge, Floda eller Lindome får du ju definitivt ett vettigt hus för 6 miljoner? Eller Härryda.
Du ska ju inte pendla med kollektivtrafik, så då har du ju möjlighet att röra dig en bit utan att det blir mer än 30 min att köra...
Vi tittade på ett i Landvetter. Fult, luktade fukt, massor med anmärkningar på besiktning och hemmarenoverat, gick för över 6 miljoner. Pyttetomt också.

Du märker väl om du är gravid.
Banken behöver väl inte veta att din inkomst sjunker.
De behöver inte ens upplysas om graviditet.

En totalt okomplicerad graviditet ger dessutom i princip inget inkomstbortfall. Arbetsgivaren kompencerar dig väl upp till 90% de första föräldramånaderna?
Sjuk kan alla bli, det kan banken inte ta ut i förskott.
Min arbetsgivare kompenserar, inte min sambos. Och det innebär bara att jag får några tusenlappar extra. Kan max ta ut 15 dagar i månaden och det ger mig minst 10k mindre i månaden. Så det blir en stor skillnad under lång tid.

kollade på FK precis, jag får ut nästan 20k mindre i månaden om jag tar ut 15 dagar i månaden… så ett till barn kommer det inte bli för det har vi inte råd med. Känns faktiskt jäkligt deppigt.

Min arbetsgivare kompenserar, inte min sambos. Och det innebär bara att jag får några tusenlappar extra. Kan max ta ut 15 dagar i månaden och det ger mig minst 10k mindre i månaden. Så det blir en stor skillnad under lång tid.
Men då så borde ni ju hitta ett billigare (eller snarare mindre svindyrt) alternativ under tiden.
Och med bättre ekonomi än den där hyresrätten som du vantrivs så i.

Men vad gör det?
Du skall väl inte bo hos grannen heller?
Nej jag menar såklart att det är absolut inte som jag vill ha det, utan fult och tråkigt och standard standard billigast möjliga för byggherren. Alltså får vi riva ut fullt fungerande för att få det som vi vill. Men ändå betala för det.

kollade på FK precis, jag får ut nästan 20k mindre i månaden om jag tar ut 15 dagar i månaden… så ett till barn kommer det inte bli för det har vi inte råd med. Känns faktiskt jäkligt deppigt.

Det är väl snarare så att ni inte är villiga att dra ner på era kostnader och minska er levnadstandard för att skaffa ett barn till. Det är ju ert val.

Det är väl snarare så att ni inte är villiga att dra ner på era kostnader och minska er levnadstandard för att skaffa ett barn till. Det är ju ert val.
Ja det är ju bara att be hyresvärden sänka hyran med 50 % för att vi ska ha barn… det finns inga billiga hyresrätter, vi har letat länge! Vi har blivit erbjudna flera som legat på 16-20k/månad men aldrig billigare.

Kan liksom inte flytta långt heller för pendla är inte gratis. Och vi klarar oss inte med en bil isåfall och två bilar är definitivt inte gratis.

Nej jag menar såklart att det är absolut inte som jag vill ha det, utan fult och tråkigt och standard standard billigast möjliga för byggherren. Alltså får vi riva ut fullt fungerande för att få det som vi vill. Men ändå betala för det.
Ni skall inte riva ut något alls på ett sådant ställe.
Ni skall bo där och spara pengar för nästa boende.
Ibland så måste man våga litet och ta en del omak för att komma framåt i livet.
Annars så finns risken att allting stannar som det är.
Samma trista och alldeles för dyra hyresrätt och inga fler barn. Precis som det är just nu.

Ni skall inte riva ut något alls på ett sådant ställe.
Ni skall bo där och spara pengar för nästa boende.
Ibland så måste man våga litet och ta en del omak för att komma framåt i livet.
Annars så finns risken att allting stannar som det är.
Samma trista och alldeles för dyra hyresrätt och inga fler barn. Precis som det är just nu.
Fast finns ju inget som garanterar att den lägenheten ökar i värde. Kan lika gärna minska. Då har vi bott där i x antal år och vantrivts helt i onödan.

Varför bara 15 dagar?

En allmän fundering. Du verkar vilja ha saker och förutsättningar som du inte kan få, nu direkt. Sen blir du frustrerad över att du inte kan få dem nu direkt och lägger en massa energi på detta.

Mitt tips vore att tänka om - skapa en strategi för HUR du ska komma dit du vill. Om inte ekvationen går ihop så måste något stryka på foten tillfälligt. Lägg sen energin på vägen till det perfekta målet i stället. Det finns flera vägar - men då måste man gå någon av dem för att nå till målet.

Varför bara 15 dagar?

En allmän fundering. Du verkar vilja ha saker och förutsättningar som du inte kan få, nu direkt. Sen blir du frustrerad över att du inte kan få dem nu direkt och lägger en massa energi på detta.

Mitt tips vore att tänka om - skapa en strategi för HUR du ska komma dit du vill. Om inte ekvationen går ihop så måste något stryka på foten tillfälligt. Lägg sen energin på vägen till det perfekta målet i stället. Det finns flera vägar - men då måste man gå dem för att nå till målet.
För att man behöver spara dagar så barnet kan vara hemma i 1.5 år + sen ska man ju gärna ha lite kvar till lov/jul osv.

Alltså jag vill ha en vettig bostad, tycker inte det är för mycket begärt. Tycker absolut jag kan få känna mig besviken över att vi sparat ihop rätt mkt pengar, pluggat och jobbat oss till bra löner osv men det räcker inte. Det är frustrerande som fan. Och har väntat med barn 2 för att vara klar med pluggande och sparande. Och då ballar priserna ut totalt och vi har inte råd med nånting.

Ska vi då fortsätta spara och vänta med barn 2 är dels första barnet rätt stort och ålderskillnaden enorm. Och vi båda är då rätt gamla. Jag vill inte ha barn för gammal. Och kanske inte ens kan få barn då.

Fast finns ju inget som garanterar att den lägenheten ökar i värde. Kan lika gärna minska. Då har vi bott där i x antal år och vantrivts helt i onödan.
Just den kanske är fel.
Jag skulle ha letat efter något billigare som hade sänkt boendekostnaden under tiden.
Eller satsat på de rosa handfaten eller motsvarande om läget vore rätt. Med rätt läge så blir det ju aldrig fel i slutänden. Huset går ju att ändra på när ekonomin tillåter. Det är en fördel med barn och skolor att inte flytta.

Just den kanske är fel.
Jag skulle ha letat efter något billigare som hade sänkt boendekostnaden under tiden.
Eller satsat på de rosa handfaten eller motsvarande om läget vore rätt. Med rätt läge så blir det ju aldrig fel i slutänden. Huset går ju att ändra på när ekonomin tillåter. Det är en fördel med barn och skolor att inte flytta.
Men ingenting sänker ju månadskostnaden? Köpa något oavsett vad kommer höja vår kostnad från 15000 till minst 19-20.

För att man behöver spara dagar så barnet kan vara hemma i 1.5 år + sen ska man ju gärna ha lite kvar till lov/jul osv.
Det finns inget egenvärde för barnet att vara hemma så länge. Ett-åringar är mycket mer flexibla än 18-månaders. Deltid på förskola är perfekt för dem.

Det finns inget egenvärde för barnet att vara hemma så länge. Ett-åringar är mycket mer flexibla än 18-månaders. Deltid på förskola är perfekt för dem.
Deltid är inget alternativ. Förlorar mer på det än att va hemma till 1.5 och sen köra heltid. Inget jag kommer kompromissa eller ändra.

Men ingenting sänker ju månadskostnaden? Köpa något oavsett vad kommer höja vår kostnad från 15000 till minst 19-20.
Ja i det läget är ju hyran bra.
Om en bostadsrätt i samma storlek ger en ökad boendekostnad.

Jag är inte insatt i bostadsmarknaden där du bor men i Stockholm och Uppsala som också är het och svår. Men där ger en bostadsrätt en betydligt lägre boendekostnad.

Ja det är ju bara att be hyresvärden sänka hyran med 50 % för att vi ska ha barn… det finns inga billiga hyresrätter, vi har letat länge! Vi har blivit erbjudna flera som legat på 16-20k/månad men aldrig billigare.

Kan liksom inte flytta långt heller för pendla är inte gratis. Och vi klarar oss inte med en bil isåfall och två bilar är definitivt inte gratis.
Om din man jobbar hemifrån så borde ni verkligen klara er med en bil även om du pendlar längre dagligen.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 896
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar