Kompromissa om boendeort

Deltid är inget alternativ. Förlorar mer på det än att va hemma till 1.5 och sen köra heltid. Inget jag kommer kompromissa eller ändra.
Men barnet vinner ju på det.
En långsam tillvänjning är det bästa.

Du vinner ju på det när du kan ta ut full föräldrapeng tidigare under föräldraledigheten.

Du verkar vilja ha det exakt som du planerar det. Och det är ju bra så länge som dina möjligheter överensstämmer med dina planer.
Men.
När du inte har resurser för dina planer så får du ju planera om. Just nu så låter du yttre omständigheter styra ditt liv utan att egentligen göra så mycket åt det.

För att man behöver spara dagar så barnet kan vara hemma i 1.5 år + sen ska man ju gärna ha lite kvar till lov/jul osv.

Alltså jag vill ha en vettig bostad, tycker inte det är för mycket begärt. Tycker absolut jag kan få känna mig besviken över att vi sparat ihop rätt mkt pengar, pluggat och jobbat oss till bra löner osv men det räcker inte. Det är frustrerande som fan. Och har väntat med barn 2 för att vara klar med pluggande och sparande. Och då ballar priserna ut totalt och vi har inte råd med nånting.

Ska vi då fortsätta spara och vänta med barn 2 är dels första barnet rätt stort och ålderskillnaden enorm. Och vi båda är då rätt gamla. Jag vill inte ha barn för gammal. Och kanske inte ens kan få barn då.

Man har absolut rätt att känna sig frustrerad. Det är nog ett ord jag skulle använda för att sammanfatta bostadsmarknaden för de allra flesta. Så absolut, man får vara hur sur och frustrerad man vill. Förr eller senare måste man dock gå vidare, eftersom en känsla aldrig kommer att påverka utfallet ändå. Det är bara vägen man sen väljer, när man borstat av sig och rest sig igen, som kan göra det.

Alltså jag vill ha en vettig bostad, tycker inte det är för mycket begärt. Tycker absolut jag kan få känna mig besviken över att vi sparat ihop rätt mkt pengar, pluggat och jobbat oss till bra löner osv men det räcker inte. Det är frustrerande som fan. Och har väntat med barn 2 för att vara klar med pluggande och sparande. Och då ballar priserna ut totalt och vi har inte råd med nånting.
Med risk för att låta jobbig och (mer) ifrågasättande... jag har ändå svårt att se ert läge lika svart som du vidhåller att det är. Det är inte så att ni inte har råd med någonting - med den budgetnivå du nämner har ni hyfsat stor valfrihet. Däremot har du beskrivit önskemål, både skall- och börkrav, som är så specifika att de är svåra eller omöjliga att möta med befintligt utbud.

För att man behöver spara dagar så barnet kan vara hemma i 1.5 år + sen ska man ju gärna ha lite kvar till lov/jul osv.

Ska vi då fortsätta spara och vänta med barn 2 är dels första barnet rätt stort och ålderskillnaden enorm. Och vi båda är då rätt gamla. Jag vill inte ha barn för gammal. Och kanske inte ens kan få barn då.
Ja, det beror ju på hur mycket längre än 1,5 år barnet ska vara hemma? 480 dagar är ju ganska lång tid. Du har väl 4-5 veckors semester att ta ut, kanske tom två semesterperioder - bara där har du ju ett par månader till. Semester tas om möjligt ut strategiskt mellan röda dagar, så får man lön för även de röda dagarna.

Kanske är det annars en sån sak som får stryka på foten, om man inte kan få allt man vill? Jag skolade in vid ett års ålder, hade väl tänkt vid 15 månader först, men av olika anledningar blev det några månader tidigare. Det funkade hur bra som helst, han springer in på förskolan och leker och är lika glad när vi hämtar. :)

Om din man jobbar hemifrån så borde ni verkligen klara er med en bil även om du pendlar längre dagligen.
Nej för jag kan inte alltid hämta/lämna. Om inte barnet ska gå till typ 20 på fritids. Och skolan ligger långt bort från alla de ställen vi eventuellt har råd med.

Ja i det läget är ju hyran bra.
Om en bostadsrätt i samma storlek ger en ökad boendekostnad.

Jag är inte insatt i bostadsmarknaden där du bor men i Stockholm och Uppsala som också är het och svår. Men där ger en bostadsrätt en betydligt lägre boendekostnad.

Ja vi in ju bara pytsa in minsta lilla kontantinsats så måste ju amortera mycket. Så allt ger en ökad månadskostnad.

Nej för jag kan inte alltid hämta/lämna. Om inte barnet ska gå till typ 20 på fritids. Och skolan ligger långt bort från alla de ställen vi eventuellt har råd med.
Har ni alltså redan valt vilken skola ni ska ha?
Det finns ellådcykel annars, går alldeles utmärkt att använda en sådan.

Och varför kan du inte åka kollektivt? Du kanske har svarat på det men isf har jag missat det

Jag skulle rekommendera att du/ni lär er Göteborg med omnejd med trafiksituation dit du/ni behöver ta er med bil. De områden som nämns här ligger ju helt kors och tvärs med totalkonstiga avfärdningar gällande avstånd och pendlingstid.
Är tämligen säker på att ert utbud ökar om ni lär er var flaskhalsarna ligger beroende på mellan vilka punkter A och B ni ska ta er.

Har ni alltså redan valt vilken skola ni ska ha?
Det finns ellådcykel annars, går alldeles utmärkt att använda en sådan.

Och varför kan du inte åka kollektivt? Du kanske har svarat på det men isf har jag missat det
Ja barnet börjar om en månad i skolan så 😅

Mitt jobb ligger off vilket innebär jobbig pendling för tex från ale in till stan sen från stan till jobbet så minst 1 timme enkel väg sen kan jag behöva jobba över osv. Jag tänker inte lägga två timmar om dagen på pendling, jag orkar faktiskt inte det.

Jag har övervägt skaffa ett till jobb, typ jobba natt 50 % på typ lager och alltså jobba 150 %. Det borde jag orka i ett år eller så och det hade ju gjort att vi kunnat spara väldigt mycket mer. Men min sambo tycker det är en dålig idé. Jag har jobbat så förut och vet att jag orkar men hade iofs inte barn då. Sist jag jobbade natt på lager fick jag nästan 400 i timmen.

Jag har för övrigt också pluggat en himla massa år för att nå mitt mål. Det är ju inget som gör att man automatiskt kommer dit man vill direkt. Nu bor vi i vad jag tycker är en fin gård på landet, har inte så mycket lån och många andra fördelar.

Fortfarande hade det ju varit mer nice om vår gård låg strax söder om Stockholm i stället, där vi bodde tidigare, men det var inte realistiskt helt enkelt. Så för att öht komma dit vi är nu så fick vi köpa ett ruckel ett annat län med strategiskt läge. Vi är supernöjda!

Ja barnet börjar om en månad i skolan så 😅

Mitt jobb ligger off vilket innebär jobbig pendling för tex från ale in till stan sen från stan till jobbet så minst 1 timme enkel väg sen kan jag behöva jobba över osv. Jag tänker inte lägga två timmar om dagen på pendling, jag orkar faktiskt inte det.
Jo men flyttar ni så byter ni väl till den skola som ligger närmast?

Ok. Fast då blir det ju litet svårt att resonera konkret. Max 20-30 minuters bilfärd till jobbet i [okänd plats] och inte närmare än 20 km till sambons hatobjekt i [okänd plats], de två villkoren kan ju på egen hand utesluta hela storgöteborg. ;)
Jag vet, men vi har nog kommit till att att vi ska lämna Göteborg. Det är inte värt att slita ihjäl sig för att dra ihop pengarna och sen ändå inte trivas i flera år för att hoppas på att göra en eventuell bostadskarriär och då eventuellt trivas om fem år.

Barn får kompisar genom skolan så vill man att de ska ha vänner i närområdet är det ganska bra om de kan få gå i skola i närheten. Vår stora (snart 7) är snart så stor att han kan sticka hem till kompisarna själv. Det förloras helt annars
Ja men då är en bra skola också något som måste uppfyllas och då går ännu fler områden bort för att skolorna är dåliga.

Nä det vill jag inte. Men inte centralt iaf.
Ingen koll på Göteborg men från Kungsbacka ska det ta 26min med bil. Jobbar du i södra Göteborg blir det närmre.

Har en kompis som växte upp där och hon beskriver det som idylliskt. Verkar vara helt ok priser också, både på hus och tomt

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar