Kompromissa om boendeort

Menade inte att tollered var aktuellt för er utan bara ett exempel på att bara för att enstaka hus i ett område går för högre innebär inte det att "husen i området går för". Området jag tänker på och som är det enda som stämmer med den info du givit ligger på 6-8, enskilda andra går för högre, absolut, men också lägre.

Men tror det är smart att flytta någon annanstans där ni kan få känna er rika. :)
Aha men då är det inte samma område. Men just jobbområdet är inte där jag vill bo ändå. Men det är ändå dyrt.

Det handlar inte om att känna sig rik. Det handlar om att ha råd med mer än bara att bo. Att ha råd med ett barn till. Att ha råd med barn/ens aktiviteter (typ köpa en ponny?) kunna göra annat än bara existera.

Nu så tänkte jag på köpt bostad.
Bostadsrätt t.ex.
Ska vi få lägre månadskostnad än idag är max vad vi kan köpa en br för 3 miljoner. Det finns inget så billigt, annat än i de ”dåliga” områdena. Så att köpa innebär 5-10 mer i boendekostnad.

Aha men då är det inte samma område. Men just jobbområdet är inte där jag vill bo ändå. Men det är ändå dyrt.

Det handlar inte om att känna sig rik. Det handlar om att ha råd med mer än bara att bo. Att ha råd med ett barn till. Att ha råd med barn/ens aktiviteter (typ köpa en ponny?) kunna göra annat än bara existera.
Antingen får man då dra in betydligt mer stålar än den absoluta majoriteten av befolkningen, säg iaf 100' per månad och person? Bara uppstallning för 1-2 ponnyer enligt liknande kravspecifikation kostar multum i en storstad.
Jag skulle rekommendera nån "håla" med ett fint renoverat hus, bra skola, jämförelsevis billigt boende, guldkant på tillvaron, valfritt antal barn och pengar över alla dagar i veckan. Det är utöver dyrt också farligt att belåna sig till smärtgränsen. Vad händer om räntan stiger några procent och någon av er blir av med jobbet eller blir sjuk?

Senast ändrad:
Antingen får man då dra in betydligt mer stålar än den absoluta majoriteten av befolkningen, säg iaf 100' per månad och person? Bara uppstallning för 1-2 ponnyer enligt liknande kravspecifikation kostar multum i en storstad.
Jag skulle rekommendera nån "håla" med ett fint renoverat hus, bra skola, jämförelsevis billigt boende, guldkant på tillvaron, valfritt antal barn och pengar över alla dagar i veckan. Det är utöver dyrt också farligt att belåna sig till smärtgränsen. Vad händer om räntan stiger några procent och någon av er blir av med jobbet eller blir sjuk?
Min sambo är ju nästan där och kommer nå dit lönemässigt inom säg 5 år, jag lär däremot inte göra det, kanske om 15 år om jag gör karriär inom mitt yrke, då kan jag komma dit. Men då är jag skitgammal. Så jag tror också på att bo nånstans billigare och få ut mer av livet än att bara existera. Ska kolla på jobbet om jag kan jobba från annan ort där jobbet har kontor. Vet att vissa gör så men det är inte supervanligt.

Det stämmer inte med 5-6mil från Ale och 45 min från Kungsbacka? Du behöver inte ange korrekta men det är det enda som stämmer i hela Göteborg.

Fast alltså, som många redan skrivit, det är ju kompromisser. Just nu kompromissar du bort barn. Du kanske får kompromissa bort något annat i boendet för att kunna få barn två. Det är supertråkigt att kompromissa men livet går ut på att välja och stå för sina val. Kompromissa bort Göteborg som boendeområde verkar det ju luta mot nu.

Stämmer inte. Beror väl på vart i stan man ska. Kör sträckan då och då olika tider på dygnet och det tar 25 minuter förutom vid rusning på morgon och eftermiddag. Men efter halv nio och efter 17:30 är det absolut rimligt med 25 minuter.
Innan pandemin eller nu under pandemin?
Kållered är det mer eller mindre alltid trafik och ska en förbi även Sisjön på vägen hem så är det kö även där, tar du säröleden så är det ju köer vid Hovås istället.

Visst börjar du vi 6 och slutar vid 15 så är det mindre trafik men nere på 25 min till Kba, nja skeptisk då det borde innebära att jag som bor i Lindome har 20 min till många arbetsplatser i Göteborg och dom tiderna har jag aldrig haft när jag jobbat i Göteborg.

Min sambo är ju nästan där och kommer nå dit lönemässigt inom säg 5 år, jag lär däremot inte göra det, kanske om 15 år om jag gör karriär inom mitt yrke, då kan jag komma dit. Men då är jag skitgammal. Så jag tror också på att bo nånstans billigare och få ut mer av livet än att bara existera. Ska kolla på jobbet om jag kan jobba från annan ort där jobbet har kontor. Vet att vissa gör så men det är inte supervanligt.
Ja, det börjar ju låta som en strategi tycker jag! :) Tänk nu om ni hänger upp er på att hela tiden dra in den ovanligt höga inkomstnivån, och så blir någon av er t.ex. sjuk. Då rasar ju alltihopa jättesuperfort. Jag hade inte vågat mig på det.

Det stämmer inte med 5-6mil från Ale och 45 min från Kungsbacka? Du behöver inte ange korrekta men det är det enda som stämmer i hela Göteborg.

Fast alltså, som många redan skrivit, det är ju kompromisser. Just nu kompromissar du bort barn. Du kanske får kompromissa bort något annat i boendet för att kunna få barn två. Det är supertråkigt att kompromissa men livet går ut på att välja och stå för sina val. Kompromissa bort Göteborg som boendeområde verkar det ju luta mot nu.
Nä just nu kompromissar vi bort hela livet. Vi går bara och väntar och livet passerar. Kan inte skaffa barn för har inte råd med tanke på bostad. Kan inte köpa en bostad för pengarna räcker inte. Vantrivs i nuvarande boende för det är fult och trist och visst om jag visste att vi skulle bo kvar i fem år då hade jag faktiskt renoverat och tagit smällen från hyresvärden när vi flyttar. nu vantrivs jag bara enormt och som sagt livet bara passerar.

Nä just nu kompromissar vi bort hela livet. Vi går bara och väntar och livet passerar. Kan inte skaffa barn för har inte råd med tanke på bostad. Kan inte köpa en bostad för pengarna räcker inte. Vantrivs i nuvarande boende för det är fult och trist och visst om jag visste att vi skulle bo kvar i fem år då hade jag faktiskt renoverat och tagit smällen från hyresvärden när vi flyttar. nu vantrivs jag bara enormt och som sagt livet bara passerar.
Det är din synvinkel. Många av oss skulle se det från en annan vinkel om vi satt i din sits. Med det sagt säger jag inte att det är enkelt att byta vinkel men ni har ju redan börjat genom att se bortanför Göteborg.

Det är din synvinkel. Många av oss skulle se det från en annan vinkel om vi satt i din sits. Med det sagt säger jag inte att det är enkelt att byta vinkel men ni har ju redan börjat genom att se bortanför Göteborg.
Fast det är ju så det är. Att skaffa ett till barn i en hyresrätt är inte aktuellt, det är en trea och min sambo jobbar hemifrån. Det hade bara blivit katastrof. Vi kollade på en hyresfyra för ett tag sen med den blygsamma hyran om 18000… så jo just nu existerar vi bara och livet passerar och det är skittråkigt. Det är ju inte såhär det ska vara.

Fast det är ju så det är. Att skaffa ett till barn i en hyresrätt är inte aktuellt, det är en trea och min sambo jobbar hemifrån. Det hade bara blivit katastrof. Vi kollade på en hyresfyra för ett tag sen med den blygsamma hyran om 18000… så jo just nu existerar vi bara och livet passerar och det är skittråkigt. Det är ju inte såhär det ska vara.
Det är så du ser det. Fortfarande. Det finns en mängd andra tankesätt i tråden redan så jag behöver inte upprepa. Men det kräver ändring av synvinkel och prioriteringar.
Jag kommer inte tvinga dig att ändra dig eller kompromissa annorlunda men det finns andra lösningar. Om man vill. Det du skriver är väldigt många "vill inte".

Det är så du ser det. Fortfarande. Det finns en mängd andra tankesätt i tråden redan så jag behöver inte upprepa. Men det kräver ändring av synvinkel och prioriteringar.
Jag kommer inte tvinga dig att ändra dig eller kompromissa annorlunda men det finns andra lösningar. Om man vill. Det du skriver är väldigt många "vill inte".
Jo men man får ju vara realistisk också. Visst vi hade kunnat skaffa ett till barn i en nuvarande lägenhet. Men det hade blivit katastrof och inte roligt för någon. Vore bara naivt att tro att det skulle funka. Och dessutom hade det gjort bostadsköpet ännu mer otillgängligt. Det är vad det är.

Om det är så det känns så hade ju jag definitivt ”gått och väntat” någonstans där jag iaf förvaltade mina pengar. Inte betalat bort pengarna på en hyresrätt.

Köp något som ökar i värde, skaffa ett till barn, få upp lönen lite till. Baam, 3-4 år har gått och ni kan köpa något för 8-9milj istället.

Den långsiktiga planen kan ju innehålla mellansteg som är bättre än det ni har nu men som inte behöver vara slutsteg. Klättra långsamt istället för att försöka sig på höjdhopp.

Mvh Miks

Jag tycker vi är fattiga men min sambo blir sur när jag säger det :p men allt beror ju på vad och vem man jämför sig med.

Vi tittade faktiskt på ett nybyggt hus som såldes av ett byggbolag. Huset = jättefint, läget sög däremot. Ingen direkt tomt/gräsmatta och för mycket ute i skogen, det gick tyvärr inte att kompromissa med.

Det är svårt när man inte är från staden i fråga, hade jag vuxit upp här hade jag säkert haft preferens för var jag kunnat tänka mig att bo, i staden jag gick i gymnasiet i vet jag exakt vilka områden jag kan tänka mig tex.

Lyssna på din sambo då tycker jag ;) Det ger ett rätt oskönt intryck när rika människor beklagar sig över sin fattigdom.

Om det är så det känns så hade ju jag definitivt ”gått och väntat” någonstans där jag iaf förvaltade mina pengar. Inte betalat bort pengarna på en hyresrätt.

Köp något som ökar i värde, skaffa ett till barn, få upp lönen lite till. Baam, 3-4 år har gått och ni kan köpa något för 8-9milj istället.

Den långsiktiga planen kan ju innehålla mellansteg som är bättre än det ni har nu men som inte behöver vara slutsteg. Klättra långsamt istället för att försöka sig på höjdhopp.

Mvh Miks
Jo fast det som kostar 6 miljoner idag är väl det som kostar 8-9 om 3-4 år dvs samma skit :p så det blir ju egentligen ingen skillnad.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar