Jo, men hästägandet började inte så bra, har försökt ha is i magen dock men det var väldigt lätt att gräva ner sig i det negativa. :/
Jag vet inte vad som är problemet, men bara för att en negativ grej inträffar finns det ingen anledning att gräva ner sig i den. Som sagt, ditt "nya" liv har börjat. Livet börjar alltid på nytt. Varje sekund kan du göra valet att se positivt, se glädje, se vad du har gjort istället för att blicka bakåt och tänka på det som inte gick som det gjorde. Varje sekund! De där sekunderna som blir minuter, som blir timmar, som blir dagar, som blir veckor, månader, år - de är livet! Det pågår här och nu. För alla människor pågår livet här och nu och för alla människor medför det både positiva och negativa saker. För alla känns det tungt ibland (även om vissa naturligtvis har det lättare eller tuffare än genomsnittet).
Du vill inte prata med någon skriver du, men faktum är att du nog behöver hjälp att ändra dina tankebanor. Jag motsäger inte på något sätt att du har jobbiga stunder beroende på utomstående faktorer som du inte kan påverka. Men som det framgår av tråden (och jag reagerar alltså bara på vad du skriver här, jag vet inget om dig IRL) så är din värsta fiende ditt eget destruktiva tänkande. Glaset är halvtomt hela tiden.
Jag lärde för några år sedan känna en kvinna som gjorde oerhört starkt intryck på mig genom att hon faktiskt alltid kan hitta en bra angreppsvinkel i varenda jäkla situation. Hon gick igenom det som tyvärr drabbar så många ambitiösa personer - utbrändhet, vilket i hennes fall gav henne fysiska men (bl a allergi som gjorde att hon inte kunde fortsätta sitt dåvarande jobb). Det var så illa att läkarna sa till henne att hon aldrig skulle kunna arbeta heltid mer - "du kommer alltid att vara deltidssjuk". Varpå fan flög i henne och hon svarade: "Om det är så tänker jag inte att vara deltidssjuk, jag tänker vara deltidsfrisk!" Det där gjorde oerhört stort intryck på mig (beträffande henne driver hon idag eget företag efter att ha gått en lång väg men nu är hon där).
Sedan är det naturligtvis så att om man befinner sig i en depression hjälper inte glada tillrop. Man behöver hjälp för att bli frisk ifrån depressionen. Jag vet inte hur du känner inför tanken på depression, men åter - det du skriver här tyder på att du behöver hjälp. Det är inte förutbestämt att just du inte ska må bra! Ta hjälp!