Kompisar som skräpar ner vid besök

Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag skulle investera i en barngrind som man spänner upp i en dörröppning. Gör ingen åverkan på dörrkarmen och går lätt att plocka ned. Hittas lämpligen billigt på blocket. Barnsäkra köket och håll er där! :)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

De har suttit både vid soffan och köket. Men de får ju inte kladda i köket heller ;)

TS..

Flera har frågat hur du ska kunna gå vidare när du har det så här. Men du har bara försvarat det vi skrivit, vi som inte håller med förstås :D
Hur ska du göra när du får gäster? Stänga dörr, använda skydd på soffan eller bara titta på..?

Men du måste ju läsa det som makarontanten skriver.

1. Den enda gången som de satt i soffan när det kladdades var när en förälder (utan att fråga) gav sitt barn av den choklad som stod framme i vardagsrummet. Det var dock inget som makarontanten serverade.

2. Makarontanten har sagt att hon tycker att hon är tydlig, men att hon måste bli ännu tydligare.

3. Makarontanten har sagt att sofföverdrag (som har föreslagits) är en god idé.

Jag uppfattar det som att makarontanten har tagit till sig de tips och idéer som hon tycker är vettiga. Att hon sedan inte håller med om att vissa verkar tycka att det är hon som ska hålla koll på andras barn hemma hos sig är ju en annan sak. Man kan ju inte hålla med om något bara för att det föreslås.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Går om man vill. Jag ser nog lösningar istället för det inte går. Man kan ställa nån stol vid grindarnas ände som gör de står upp. Och börjar då ungen röra det, så hör man det och kan gå dit.
Man kan sätta upp en krok och hänga gallret i, när man tar bort kroken fyller man hålet med spackel och poff så syns inte hålet.
Och innan nån tror jag menar man ska sätta upp en krok för varje besök och fylla igen med spackel, så menar jag självklart inte det. Utan om/när man flyttar..

Fast jag ger nog upp nu :D Du vill ha besök, men på dina villkor och folk ska städa efter sig mm. Inte mitt sätt att ha gäster :D

Jag ger också upp.. Alla är vi olika och vill ha det på olika sätt. Det var ju inte direkt meningen att starta upp värsta tråden här från början, utan ville bara ha lite input på om folk brukar vara såhär som mina gäster OCH om det är mig det är "fel" på som tycker såhär...MEN, säg inte städa efter sig, det låter jätteilla i mina öron. Jag vill inte att de varken städar eller diskar, bara allmänt hyfs och inte förstör mitt hem. OM de plockar bort en kaffekopp eller glas till diskbänken är det däremot välkommet så att jag slipper gå runt och leta efter disken..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag skulle investera i en barngrind som man spänner upp i en dörröppning. Gör ingen åverkan på dörrkarmen och går lätt att plocka ned. Hittas lämpligen billigt på blocket. Barnsäkra köket och håll er där! :)

Tackar för tipset, men min hall och mitt storarum sitter ihop som i en större öppning, det finns inga dörrkarmar där, utan är mer som ett valv i mellan rummen.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men du måste ju läsa det som makarontanten skriver.

1. Den enda gången som de satt i soffan när det kladdades var när en förälder (utan att fråga) gav sitt barn av den choklad som stod framme i vardagsrummet. Det var dock inget som makarontanten serverade.

2. Makarontanten har sagt att hon tycker att hon är tydlig, men att hon måste bli ännu tydligare.

3. Makarontanten har sagt att sofföverdrag (som har föreslagits) är en god idé.

Jag uppfattar det som att makarontanten har tagit till sig de tips och idéer som hon tycker är vettiga. Att hon sedan inte håller med om att vissa verkar tycka att det är hon som ska hålla koll på andras barn hemma hos sig är ju en annan sak. Man kan ju inte hålla med om något bara för att det föreslås.

Tack. Det känns ibland som man skriver i blindo och att en del hakar upp sig på ord och meningar utan att ta till sig helheten. Jag störs inte av disk eller att man inte plockar undan vissa grejer efter sig, men jag har gett exempel i tråden och då kommer även en del "smågrejejer" fram i "stridens hetta" ( är vi inte alla sådana?)... Jag menar fortfarande inte att jag stör mig på att en/någon häller ut grus och inte tar bort sin kaffekopp, men ihop med att förstöra, kladda, vara helt slapphänt, så skriver jag in det också i inlägget..Smådetaljer struntar jag i, och ber om ursäkt att jag skriver om dem också....
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag föreslår att du antingen talar med dem, fortsätter bjuda hem dem och ignorerar beteendet eller sluta bjuda hem dem alls.

Jag har vissa vänner med hund och barn som jag inte bjuder hem. Vi ses ute istället helt enkelt. Eller hos dem.

Piece of pie.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

ville bara ha lite input på om folk brukar vara såhär som mina gäster OCH om det är mig det är "fel" på
Folk är olika. Där har du svaret. Det finns människor på hela skalan, från supersuperpedantiska som inte kan se en smula till drällputtar som tror att ditt hem är bollhavet på McDonalds. I mitten har du en hel hög med folk som kan ta lite hundhår och smulor o grus, men som försöker hålla reda på hundar o ungar efter bästa förmåga och inte tycker det är ok att deras barn förstör soffor och tapeter. En del bär ut kaffekoppen till diskbänken efter fikat, en del låter den stå, andra både plockar ur diskmaskinen och torkar av bordet. Allt beror på hurdana de är som människor, vilken uppfostran de har, hur väl man känner varandra och vilken typ av bjudning det är.

Vad du får göra är att försöka kommunicera bättre med dina vänner. Försök få ömsesidig förståelse för hur ni ser på saker och ting. Hjälper inte det och du inte står ut, så får ni umgås på annat sätt och så bjuder du andra.

Svårare än så är det inte.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men du måste ju läsa det som makarontanten skriver.

1. Den enda gången som de satt i soffan när det kladdades var när en förälder (utan att fråga) gav sitt barn av den choklad som stod framme i vardagsrummet. Det var dock inget som makarontanten serverade.

2. Makarontanten har sagt att hon tycker att hon är tydlig, men att hon måste bli ännu tydligare.

3. Makarontanten har sagt att sofföverdrag (som har föreslagits) är en god idé.

Jag uppfattar det som att makarontanten har tagit till sig de tips och idéer som hon tycker är vettiga. Att hon sedan inte håller med om att vissa verkar tycka att det är hon som ska hålla koll på andras barn hemma hos sig är ju en annan sak. Man kan ju inte hålla med om något bara för att det föreslås.


Och jag fattar inte varför man har choklad framme om man inte får ta. Är faktiskt väldigt lockande för ett barn att sitta och titta på en sån chokladskål.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Och jag fattar inte varför man har choklad framme om man inte får ta. Är faktiskt väldigt lockande för ett barn att sitta och titta på en sån chokladskål.

Jag ar bojd att halla med. Om man vill vara helt saker pa att det inte blir kladd i soffan av besokande barn sa ater man INGENTING i vardagsrummet. Och att stalla fram ett paket vatservetter ar inte alls en dum ide. Det ar ju enkelt att ha hemma.

Visst kan man tycka att folk ska halla reda pa sina barn - men faktum ar att alla har olika toleransniva.

Det kanns som om det basta vore om du helt enkelt inte bjod in barn i fortsattningen, eller kanske bara de aldre barnen som inte springer omkring sa som mindre barn har en tendens att gora...
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ungen ( ja, jag väljer att kalla barnet det:p) var arg redan innan och hade slängt andra saker i golvet pga ilska som vi såg. Visst, ett antagande, men ändrar mig till troligtvis nu då...

Jag tror att jag helt enkelt inte riktigt förstår. Barnet är argt och har slängt flera saker på golvet -utan att föräldern sa till. Föräldern låter det arga slängande barnet springa runt i huset och det hörs en krasch. Föräldern ler ömt mot barnet och tar bort det från vitrinskåpet så att det inte ska skära fötterna, och erbjuder sig inte att ersätta porslinsföremålet? Föräldern gör heller ingen ansats för att plocka upp röran.

Om det hände så så skulle jag nog bjuda in föräldern utan barn nästa gång, eller inte mer, eller om jag måste ha besök, stänga in barnet i köket där jag är. Det måste vara något fel på föräldern, på riktigt (man skulle nog kanske vara så olika att man aldrig riktigt ville lära känna personen).
 
Senast ändrad:
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag skulle investera i en barngrind som man spänner upp i en dörröppning. Gör ingen åverkan på dörrkarmen och går lätt att plocka ned. Hittas lämpligen billigt på blocket. Barnsäkra köket och håll er där! :)

Ja det är ingen dum lösning. Finns på biltema och ikea för nästan inga pengar alls.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

1. Den enda gången som de satt i soffan när det kladdades var när en förälder (utan att fråga) gav sitt barn av den choklad som stod framme i vardagsrummet. Det var dock inget som makarontanten serverade.

Det är faktiskt ett tips också, man kanske inte tycker att man ska behöva göra det, men det är bättre om godis som inte bjuds är lite över barnets naturliga synfält. Barn, läst typ treåring, kan bli väldigt fokuserade om det finns godis i närheten och kan ha svårt att klara av att behärska sig från att tjata och gnälla och bli ohanterliga. (lite som att lägga ett köttben som inte får röras på golvet när en valp är på besök)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Det var ju mycket jag inte höll med om i hur du vill ha det, det beror nog på att jag tycker det mesta kan hända någon enstaka gång som olycka (utom spilla, tallrikar och smulor som känns naturliga då). Men ständigt kladd, förstörelse och att gästerna inte ber väldigt mycket om ursäkt, ber att få ersätta, försöker hjälpa till, blir väldigt generade osv är helt onormalt.

Samtidigt är jag ganska van vid att min treåring kan springa runt i ett hem utan att någonting riskeras, vänner har barn och barnsäkra hem eller katt och kattsäkra hem eller bara enkla hem att vara med barn i. Jag upptäckte tex plötsligt för ett tag sedan att A som aldrig brukar vara ett problem inte kan vara hemma hos en viss bekant. Man är bjuden, vill stanna för att vara lite artig men blir helt slut och knäckt av att enda stället barnet kan vara på utan att förstöra någonting är fasthållen i knät (de ålar och tjuter och man får sura blickar, eller i kakburken som står rakt under hans näsa.). Till slut fick han kräla under en fårskinnsfäll (säkert inte uppskattat men det fanns verkligen inga möjligheter). Han kommer inte tillbaka dit! (fastän värden brukar låtsas att hen gärna vill ha barn på besök)

(Kort sagt helt normala barn som folk brukar tycka är underbara och hyggligt uppfostrade kan plötsligt bli helt ohanterliga i fel lägenhet med fel typ av bjudet fika, på fel plats. Och man är ju van att de är normala.)

Så mitt tips är att inte antyda att du gillar barnet på något sätt så att föräldern får alla möjligheter att lugnt lämna telningen hemma eller tacka nej utan protester -Nej det går inte tyvärr, jag har inte barnvakt. Eller skaffa några barn DVD och sitt i soffan med barnet hypnotiserat framför TVn. (efter att man bjudit på vatten/flädersaft (ganska ofärgat ;)) och kakor helt utan kladd på i köket. Inte ta med kaffet ut eftersom gästerna är klantiga och lär välta det i soffan eller över barnet.)
 
Senast ändrad:
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Just att ha godis framme är det många som har och har man inte barn själv så är det nog en av många saker man "inte tänker på" när det kommer barnfamiljer på besök. Min förra hund var matmonster de lux och hälsade vi på hos svärföräldrarna t.ex som hade katt då och kattmaten stod framme så sa det gluffs gluffs. Men likväl glömde de ställa upp maten varje gång så jag tog för vana att göra det själv det första jag gjorde när vi klev in. Det är inte alltid lätt att ha framförhållning kring andras upplevelse av ens eget hem.

När jag kommer med barn och hund så pejlar jag automatiskt av om det finns något ätbart på golvnivå, några dörrar som står öppna m.m.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag vet inte hur ni får det till att jag är sjukt pedant? Ordningsam och ganska renlig, men pedant? En pedant för mig är någon som går och städar jämt, som du inte hittar ett dammkorn hos, som du aldrig kan hitta en fläck hos och som alltid har nyputsade fönster, välstädat mm.

Ja, ok.. sjukt pedant var inget trevligt ordval, jag ber om ursäkt.
Vilken nivå man väljer att lägga sin städning på är ju så klart individuellt, och även om JAG tycker att dammsugning varje dag och våttorkning två ggr i veckan är ganska pedantiskt så kan det väl knappast räknas som sjukligt. ;)

Men i min värld så förstår jag faktiskt verkligen inte hur man kan störa sig på att folk glömmer/lämnar ett ciggpaket, spiller snacks på golvet osv…

Sen är det väl iof skillnad på om vi nyktra sitter och äter mat och någon välter ut ett glas vin över bordet och inte gör en min av att försöka torka upp eller be om ursäkt eller om man när man sitter ett sällskap o är salongsberusade och någon råkar spilla en skvätt vin och inte märker/tänker på det….

I flertalet inlägg har jag nu skrivit att jag har sagt till barnen när föräldrarna hört eftersom jag har fått kommentarer om att jag inte säger till.

Trist beteende av föräldrarna!
Men har du prövat att vända dig till föräldrarna i stället? Typ säga – jag vill inte att lille Pelle matar min hund med godis, eller jag vill faktiskt inte att lilla Pelle springer runt med kladdiga händer här för jag är så orolig för att han ska göra fläckar i soffan?
Sånt borde du inte behöva säga tycker jag – men uppenbarligen så…

Det handlar inte om obekanta människor som aldrig vart här, de vet var jag har både disktrasan ( vid diskhon som de flesta har den), och både servetter och en rulle hushållspapper står på bordet, så det borde inte vara så svårt att torka upp efter sig oavsett om det handlar om hundkiss, smutsiga händer på barnen eller spill efter deras matning. Som de flesta andra har jag dessutom både tvål, papper och handdukar på toaletten.

Mmmmm… tja… ”vanligt spill” efter maten är väl en sak.. om mina gäster spiller eller sölar när de är hos mig så torkar jag upp det efter vi ätit/fikat.
Men om nån skulle skita i att hunden kissar inne, eller att ungen springer runt med kladdiga händer och kletar matrester på möbler o så skulle jag absolut reagera och säga ifrån till ägaren/föräldern.

Att riva ner en prydnadssak av misstag, är inte detsamma som att ta den och kasta i golvet utan att föräldrar säger till varken innan eller efter. Jag tycker det är mycket tråkigt att hitta något fint att köpa till hemmet och sen få det förstört på en gång. Dessutom är det väl inte MIN sak att hålla reda på ungarna? Om jag har med mig min hund ( jag har inga barn själv) så är det väl mitt ansvar att hålla reda på den under hela tiden jag vistas i någons hem? Samma sak med ungar i mitt huvud?

Ja… menar du alltså att föräldern inte brydde sig om att ungen förstörde dina grejer?
Det låter verkligen helt sjukt – blev du inte arg? Märkte inte din kompis det?
Låter verkligen inget vidare trevligt….
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Och jag fattar inte varför man har choklad framme om man inte får ta. Är faktiskt väldigt lockande för ett barn att sitta och titta på en sån chokladskål.

Och bara för att barnet vill ha så måste föräldern ge eftersom föräldrar är fjärrstyrda av sina barn?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

<snip>
Ordningsam och ganska renlig, men pedant?
<snip>
Inte för att det hör till saken, men jag dammsuger varje dag. Ja, det gör jag eftersom jag har hund som drar med sig grus och fäller en hel del hår. Jag torkar golvet ca 1-2 gånger i veckan, jag dammar kanske varannan vecka. Toaletten tar jag vid behov, tvättar ca 1 gång i veckan. Torkar av bordet efter att jag ätit, diskar efter maten för att matrester ska slippa torka in då jag inte har diskmaskin( diskar inte när gäster är här, utan när de gått hem). Tycker själv att det är ett helt naturligt städande och knappast kan kallas sjukt pedant?

Sjukt pedant skulle jag kanske inte saga, men helt klart pedant.


Vilken fantastisk tolerans du har med slappa föräldrar...?

Har någon en vit soffa låter jag inte mitt barn gå i närheten av den med kladdiga händer, då får sonen sitta kvar vid bordet och äta.

Nar jag hade mina tre, mycket aktiva, pojkar sma skulle jag inte gatt hem till nagon dar man satt i soffan och fikade. No way att mina killar kunde sitta still och inte rora tillrackligt lange. Vi satt i koket och nar barn kom hem till mig forklarade jag (jag gor det fortfarande:p) precis vilka regler som galler i mitt hus. Varken barnen eller foraldrarna kan ju veta var min tolerance niva ar om jag inte sager till.

<snip>

Jag får helt enkelt bli den bitch jag inte vill va och vara hårdare i mina ord!

<snip>.

Det tror jag inte alls behovs, men du behover vara tydligare. Man maste inte vara en bitch eller vara "hard" ... bara tydlig och ge klara meddelanden.

Jag föreslår att du antingen talar med dem, fortsätter bjuda hem dem och ignorerar beteendet eller sluta bjuda hem dem alls.

Jag har vissa vänner med hund och barn som jag inte bjuder hem. Vi ses ute istället helt enkelt. Eller hos dem.

Piece of pie.

Exact!

Jag ar bojd att halla med. Om man vill vara helt saker pa att det inte blir kladd i soffan av besokande barn sa ater man INGENTING i vardagsrummet. Och att stalla fram ett paket vatservetter ar inte alls en dum ide. Det ar ju enkelt att ha hemma.

Visst kan man tycka att folk ska halla reda pa sina barn - men faktum ar att alla har olika toleransniva.

Det kanns som om det basta vore om du helt enkelt inte bjod in barn i fortsattningen, eller kanske bara de aldre barnen som inte springer omkring sa som mindre barn har en tendens att gora...

Kan inte annat an halla med.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 286
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 577
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 400
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 025
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp