Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök
Jag vet inte hur ni får det till att jag är sjukt pedant? Ordningsam och ganska renlig, men pedant? En pedant för mig är någon som går och städar jämt, som du inte hittar ett dammkorn hos, som du aldrig kan hitta en fläck hos och som alltid har nyputsade fönster, välstädat mm.
Ja, ok.. sjukt pedant var inget trevligt ordval, jag ber om ursäkt.
Vilken nivå man väljer att lägga sin städning på är ju så klart individuellt, och även om JAG tycker att dammsugning varje dag och våttorkning två ggr i veckan är ganska pedantiskt så kan det väl knappast räknas som sjukligt.
Men i min värld så förstår jag faktiskt verkligen inte hur man kan störa sig på att folk glömmer/lämnar ett ciggpaket, spiller snacks på golvet osv…
Sen är det väl iof skillnad på om vi nyktra sitter och äter mat och någon välter ut ett glas vin över bordet och inte gör en min av att försöka torka upp eller be om ursäkt eller om man när man sitter ett sällskap o är salongsberusade och någon råkar spilla en skvätt vin och inte märker/tänker på det….
I flertalet inlägg har jag nu skrivit att jag har sagt till barnen när föräldrarna hört eftersom jag har fått kommentarer om att jag inte säger till.
Trist beteende av föräldrarna!
Men har du prövat att vända dig till föräldrarna i stället? Typ säga – jag vill inte att lille Pelle matar min hund med godis, eller jag vill faktiskt inte att lilla Pelle springer runt med kladdiga händer här för jag är så orolig för att han ska göra fläckar i soffan?
Sånt borde du inte behöva säga tycker jag – men uppenbarligen så…
Det handlar inte om obekanta människor som aldrig vart här, de vet var jag har både disktrasan ( vid diskhon som de flesta har den), och både servetter och en rulle hushållspapper står på bordet, så det borde inte vara så svårt att torka upp efter sig oavsett om det handlar om hundkiss, smutsiga händer på barnen eller spill efter deras matning. Som de flesta andra har jag dessutom både tvål, papper och handdukar på toaletten.
Mmmmm… tja… ”vanligt spill” efter maten är väl en sak.. om mina gäster spiller eller sölar när de är hos mig så torkar jag upp det efter vi ätit/fikat.
Men om nån skulle skita i att hunden kissar inne, eller att ungen springer runt med kladdiga händer och kletar matrester på möbler o så skulle jag absolut reagera och säga ifrån till ägaren/föräldern.
Att riva ner en prydnadssak av misstag, är inte detsamma som att ta den och kasta i golvet utan att föräldrar säger till varken innan eller efter. Jag tycker det är mycket tråkigt att hitta något fint att köpa till hemmet och sen få det förstört på en gång. Dessutom är det väl inte MIN sak att hålla reda på ungarna? Om jag har med mig min hund ( jag har inga barn själv) så är det väl mitt ansvar att hålla reda på den under hela tiden jag vistas i någons hem? Samma sak med ungar i mitt huvud?
Ja… menar du alltså att föräldern inte brydde sig om att ungen förstörde dina grejer?
Det låter verkligen helt sjukt – blev du inte arg? Märkte inte din kompis det?
Låter verkligen inget vidare trevligt….