Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök
Knapplån övrigt:
Jag ställer istället motfrågor till er som tycker det ok eller gärna ser att jag är löjlig/pedant/inte borde ta hem mina vänner ( som jag tycker om att umgås med i övrigt):
Jag tror jag svarat på alla dessa men kör igen.
OM min hund skiter på erat golv, tar ni upp det, eller är det mitt ansvar? ( jämför med blöjor på golvet)
Det är mitt hem, jag vet var städprylarna är, jag rusar och hämtar dem. Sannolikt förväntar jag mig att hundägaren tar över dem när jag tagit fram dem. Samma sak om ett barn spyr i min soffa skulle jag nog hoppa upp och rusa efter papper och tillsammans med föräldrarna torka upp. Ev tröstar föräldrarna barnet och jag torkar.
Om min hund är skitig och hoppar upp i er soffa, är det ok eller inte? ( jämför med choklad och barn).
Den fick handduk i dörren, men var den smutsig fortfarande så hindrade jag den från att hoppa upp, om jag var nära. Är den ren är jag nog bara väldigt förvånad över att ägarna inte tar ned den.
Om jag spiller ut min kaffekopp på ert bord, ska ni ta upp det, eller ska jag resa mig och hämta papper/disktrasa innan det hinner rinna ner på golv och mattor?
Jag rusar direkt efter papper och disktrasa, det är mitt hem och jag vet var de är. Gästen står förstås upp och ser förvirrad ut och försöker hitta papper men vet inte var det är. Jag håller i papperet och börjar självklart torka, jag är värdinna. Gästen tar pappersrullen och börjar också torka.
Är det vin på bordet rusar jag efter salt och strör över och under duken och försöker rädda gästens klänning. (klockrent fall, har sett min farmor och moster och mamma göra många gånger). Gäster försöker handfallet hjälpa.
Om jag "tigger" en macka om jag är hungrig när jag kommer till er. Ska ni behöva gå efter mig och ställa in bröd, smör och pålägg , samt plocka bort eventuellt smörkniv, osthyvel och kladd från bordet där jag ätit efter mig?
Om någon tigger en macka så plockar jag i alla fall fram allt. Men då är gästen så hemma att den får ställa undan kylsakerna. Disken kan ligga kvar på diskbänken med smulorna.
Om jag har vart ute med hunden precis, vi har gått i lera och är bra skitiga om skor och tassar. Är det okej om jag "kletar" av mina skor på ert hallgolv, samt låter jycken fara fram och hoppa på era vita byxor,trots att det finns både hallmatta och handduk i hallen?
Du vet ju inte om hundens handduk finns i hallen, så jag har nog visat den. Du försökte sannolikt hindra hunden men hann inte så jag blir inte sur. Hur kletar man med skor? Om du tar av dem i hallen och det är lite lera så är det ok, men du får inte kliva in i dem.
Är det okej att min jycke drar ut alla barnens leksaker ( eventuellt tuggar sönder dem också) och att de ligger kvar när jag går hem (jämför med prydnadssaker som slängs i golvet och det är en "olycka" som händer om det gäller barn).
Ett barn får rycka ut leksakerna och lämna dem över golvet! Och råka förstöra dem. Men hunden får inte göra det (eftersom de inte skulle hålla för tänder och barnet som äger dem skulle bli jätteledset.), jag kan välja en leksak åt hunden att förstöra (och har gjort). Förstörda prydnadssaker erbjuder sig gästen att ersätta och normalt ska jag väl tacka nej till det.
Är det ok att jag matar era barn med stora mängder godis/fika utan att fråga er föräldrar först? Min hund blir dålig i magen av för mycket gott, era barn kanske har regler om lördagsgodis mm..?
Absolut inte! Ingenting får du ge mitt barn utan att fråga och jag skulle aldrig någonsin mata en hund utan att fråga. Eller låta någon mata min hund om jag hade en, det är tokförbud på speciellt hundmatning (ett upplagt kex erbjudet till ett barn är inte lika illa).
Alltså, tänker man sig inte lite för hos andra, ÄVEN om man är välkommen och blir bjuden? Iallafall jag kollar över ytorna jag och hunden vart på innan vi åker hem, och ställer tillrätta det vi orsakat i hemmet om det skulle vara en kissfläck, en leksak hunden lekt med, eller dregel på golvet efter vattenskålen. Varför ska mina vänner behöva ta hand om min "skit" som jag orsakat när jag vart där? Jag är gäst, jag blir bortbjuden och är glad, och tacksam för att mina vänner/kompisar vill träffa och ta hem mig på samma villkor.
Jag lämnar lungt ett annat barns rum som ett bombnedslag och räknar med att det inte gör ngt. Om föräldrarna börjar städa hjälper jag till. Jag blir inte sur om ett barn på besök har vänt upp och ned på duplolådan.