Kompisar som skräpar ner vid besök

Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

*kl*

Har följt tråden i tysthet... men INGEN av mina vänner skulle någonsin bete sig som TS beskrivit och då har jag vänner med både barn och hundar! Att det blir smulor odyl skiter jag i men hittar jag en använd blöja på toan skulle jag INTE bli glad. Jag har varit på fester i Sthlm med en drös kompisar plus barn i ålder från 3mån till 7 år och det har inte sett ut som ett slag efteråt (imponerande pantsamling dock).

Till TS: Stör det dig så mycket är det ju bara att inte bjuda hem dem igen eller gilla läget för att få dem att ändra sig kommer inte att hända...
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Hjälp! :wtf:O_o

Jag hade blivit galen! Sådana personer skulle inte få sätta en fot innanför min dörr! :mad:

Inga av mina vänner skulle komma på tanken att vara så äckliga rent ut sagt!
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

För mig låter det som att du är superstressad eller sjuk på något sätt? Känns inte som att det du beskriver tillhör vanligheten. Ep-anfall, mediciner och sådan glömska som du verkar ha, tillhör vanligtvis inte min bekantskapskrets, om det nu är det som är orsaken till att du "tappar bort dig".

Skulle inte tro det behövs, räcker med att man har ett till två barn med sig för att man ska bli snurrig, i alla fall vissa barn. Människor är olika och alla är inte ostressade pedanter :sneaky:

(Hon låter lite som jag faktiskt när jag försöker konversera och jaga barn samtidigt.)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Knapplån övrigt:
Jag ställer istället motfrågor till er som tycker det ok eller gärna ser att jag är löjlig/pedant/inte borde ta hem mina vänner ( som jag tycker om att umgås med i övrigt):

Jag tror jag svarat på alla dessa men kör igen.

OM min hund skiter på erat golv, tar ni upp det, eller är det mitt ansvar? ( jämför med blöjor på golvet)

Det är mitt hem, jag vet var städprylarna är, jag rusar och hämtar dem. Sannolikt förväntar jag mig att hundägaren tar över dem när jag tagit fram dem. Samma sak om ett barn spyr i min soffa skulle jag nog hoppa upp och rusa efter papper och tillsammans med föräldrarna torka upp. Ev tröstar föräldrarna barnet och jag torkar.

Om min hund är skitig och hoppar upp i er soffa, är det ok eller inte? ( jämför med choklad och barn).

Den fick handduk i dörren, men var den smutsig fortfarande så hindrade jag den från att hoppa upp, om jag var nära. Är den ren är jag nog bara väldigt förvånad över att ägarna inte tar ned den.

Om jag spiller ut min kaffekopp på ert bord, ska ni ta upp det, eller ska jag resa mig och hämta papper/disktrasa innan det hinner rinna ner på golv och mattor?

Jag rusar direkt efter papper och disktrasa, det är mitt hem och jag vet var de är. Gästen står förstås upp och ser förvirrad ut och försöker hitta papper men vet inte var det är. Jag håller i papperet och börjar självklart torka, jag är värdinna. Gästen tar pappersrullen och börjar också torka.

Är det vin på bordet rusar jag efter salt och strör över och under duken och försöker rädda gästens klänning. (klockrent fall, har sett min farmor och moster och mamma göra många gånger). Gäster försöker handfallet hjälpa.

Om jag "tigger" en macka om jag är hungrig när jag kommer till er. Ska ni behöva gå efter mig och ställa in bröd, smör och pålägg , samt plocka bort eventuellt smörkniv, osthyvel och kladd från bordet där jag ätit efter mig?

Om någon tigger en macka så plockar jag i alla fall fram allt. Men då är gästen så hemma att den får ställa undan kylsakerna. Disken kan ligga kvar på diskbänken med smulorna.

Om jag har vart ute med hunden precis, vi har gått i lera och är bra skitiga om skor och tassar. Är det okej om jag "kletar" av mina skor på ert hallgolv, samt låter jycken fara fram och hoppa på era vita byxor,trots att det finns både hallmatta och handduk i hallen?

Du vet ju inte om hundens handduk finns i hallen, så jag har nog visat den. Du försökte sannolikt hindra hunden men hann inte så jag blir inte sur. Hur kletar man med skor? Om du tar av dem i hallen och det är lite lera så är det ok, men du får inte kliva in i dem.

Är det okej att min jycke drar ut alla barnens leksaker ( eventuellt tuggar sönder dem också) och att de ligger kvar när jag går hem (jämför med prydnadssaker som slängs i golvet och det är en "olycka" som händer om det gäller barn).

Ett barn får rycka ut leksakerna och lämna dem över golvet! Och råka förstöra dem. Men hunden får inte göra det (eftersom de inte skulle hålla för tänder och barnet som äger dem skulle bli jätteledset.), jag kan välja en leksak åt hunden att förstöra (och har gjort). Förstörda prydnadssaker erbjuder sig gästen att ersätta och normalt ska jag väl tacka nej till det.

Är det ok att jag matar era barn med stora mängder godis/fika utan att fråga er föräldrar först? Min hund blir dålig i magen av för mycket gott, era barn kanske har regler om lördagsgodis mm..?

Absolut inte! Ingenting får du ge mitt barn utan att fråga och jag skulle aldrig någonsin mata en hund utan att fråga. Eller låta någon mata min hund om jag hade en, det är tokförbud på speciellt hundmatning (ett upplagt kex erbjudet till ett barn är inte lika illa).

Alltså, tänker man sig inte lite för hos andra, ÄVEN om man är välkommen och blir bjuden? Iallafall jag kollar över ytorna jag och hunden vart på innan vi åker hem, och ställer tillrätta det vi orsakat i hemmet om det skulle vara en kissfläck, en leksak hunden lekt med, eller dregel på golvet efter vattenskålen. Varför ska mina vänner behöva ta hand om min "skit" som jag orsakat när jag vart där? Jag är gäst, jag blir bortbjuden och är glad, och tacksam för att mina vänner/kompisar vill träffa och ta hem mig på samma villkor.

Jag lämnar lungt ett annat barns rum som ett bombnedslag och räknar med att det inte gör ngt. Om föräldrarna börjar städa hjälper jag till. Jag blir inte sur om ett barn på besök har vänt upp och ned på duplolådan.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Och förresten, hunden som bajsade på golvet eller skvätte. Den är inte bjuden igen, någonsin. Är de inte rumsrena får de hålla sig i husses och mattes hundstallar eller var de nu brukar ha dem.

Min väninna som råkade glömma en blöja på golvet däremot, hon får gärna komma igen. Jag vet ju att hon inte brukar göra så utan hon var panikstressad. (men om man har komplett inkompatibla tankar om tex fundamental barnuppfostran så kanske man umgås mer utan barn i framtiden... Och om jag känner att mitt livliga barn inte var helt uppskattat av värdinnan så väntar jag helst med att umgås tills jag är barnfri framöver. Märks nog på om värdinnan säger till barnet om saker man själv inte tycker är så allvarliga. Så en bra idé är att göra det och tjata på barnet, mycket :sneaky:.)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Eller jag tänker efter lite till. Om jag har flera vänner på besök varav några är mina bästa vänner och en olycka händer. Då skulle den som sitter bäst till hämta städprylar, däremot inte hundägaren/spillaren eftersom den fortfarande är chockad och nedblött eller försöker hålla/trösta hunden/barnet och hindra situationen från att bli värre.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Min första tanke när jag läser vad du skriver är att med sådana vänner så behöver man inga ovänner :(

Jag har haft liknande människor runt mig men en dag fick jag nog och satte mig ner och funderade vad för positivt jag fick ut av umgänget. De som jag bara eller nästan bara fick negativt ut av slutade jag helt enkelt att umgås med. Den enda som är kvar är en släkting men henom umgås vi så sällan med ändå så det får vi bara ta de få gångerna vi ses också får man vakta henom för hen har ingen som helst takt och ton. Vid ett tillfälle hade personen tagit min dator i besittning när jag gick på toa och då undrade jag ärligt hur i helvete hen tänkte? Det kändes som om hen hade läst min dagbok :( Tyvärr är det ingen ide att säga ifrån till den personen för hen hade ändå inte fattat att man inte gör så.
Övriga som jag ändå känner att jag vill umgås med har jag helt enkelt sagt ifrån på skarpen till när de inte har förstått snälla vinkar och då har alla bett om ursäkt för sin tanklöshet och bättrat sig.
Visst kan jag (kunde iallafall) städa när det har varit folk hemma, det tycker jag är helt okej men att verkligen skita ner och förstöra som dina gäster gör hade jag aldrig accepterat. Nu sedan jag blev så sjuk så är det snarare så att folk tävlar om att hjälpa till när det är något och faktum är att nu när jag har lärt mig att be om hjälp så fungerar det riktigt bra. Är min sambo hemma så hjälps vi åt (eller i ärlighetens namn så gör han allt) men i annat fall så är det alltid någon eller oftast flera som erbjuder sig att hjälpa till. Det ska ju vara trevligt för alla att umgås.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag tror jag svarat på alla dessa men kör igen.



Det är mitt hem, jag vet var städprylarna är, jag rusar och hämtar dem. Sannolikt förväntar jag mig att hundägaren tar över dem när jag tagit fram dem. Samma sak om ett barn spyr i min soffa skulle jag nog hoppa upp och rusa efter papper och tillsammans med föräldrarna torka upp. Ev tröstar föräldrarna barnet och jag torkar.



Den fick handduk i dörren, men var den smutsig fortfarande så hindrade jag den från att hoppa upp, om jag var nära. Är den ren är jag nog bara väldigt förvånad över att ägarna inte tar ned den.



Jag rusar direkt efter papper och disktrasa, det är mitt hem och jag vet var de är. Gästen står förstås upp och ser förvirrad ut och försöker hitta papper men vet inte var det är. Jag håller i papperet och börjar självklart torka, jag är värdinna. Gästen tar pappersrullen och börjar också torka.

Är det vin på bordet rusar jag efter salt och strör över och under duken och försöker rädda gästens klänning. (klockrent fall, har sett min farmor och moster och mamma göra många gånger). Gäster försöker handfallet hjälpa.



Om någon tigger en macka så plockar jag i alla fall fram allt. Men då är gästen så hemma att den får ställa undan kylsakerna. Disken kan ligga kvar på diskbänken med smulorna.



Du vet ju inte om hundens handduk finns i hallen, så jag har nog visat den. Du försökte sannolikt hindra hunden men hann inte så jag blir inte sur. Hur kletar man med skor? Om du tar av dem i hallen och det är lite lera så är det ok, men du får inte kliva in i dem.



Ett barn får rycka ut leksakerna och lämna dem över golvet! Och råka förstöra dem. Men hunden får inte göra det (eftersom de inte skulle hålla för tänder och barnet som äger dem skulle bli jätteledset.), jag kan välja en leksak åt hunden att förstöra (och har gjort). Förstörda prydnadssaker erbjuder sig gästen att ersätta och normalt ska jag väl tacka nej till det.



Absolut inte! Ingenting får du ge mitt barn utan att fråga och jag skulle aldrig någonsin mata en hund utan att fråga. Eller låta någon mata min hund om jag hade en, det är tokförbud på speciellt hundmatning (ett upplagt kex erbjudet till ett barn är inte lika illa).



Jag lämnar lungt ett annat barns rum som ett bombnedslag och räknar med att det inte gör ngt. Om föräldrarna börjar städa hjälper jag till. Jag blir inte sur om ett barn på besök har vänt upp och ned på duplolådan.

Håller med i allt :D
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

KL.

Många fasar sig över att vilka vänner TS har. Men jag tror ändå inte det är så illa. För jag tror att TS är pedant (inget fel i det) och då blir det dubbelt värre än för kanske oss andra.

Skulle jag tex ta på mig mina skor och känner lite grus, skulle jag lätt kunna hälla ut det i en hall. Jag tror ingen går med en dl sant i en sko, utan det handlar nog om några korn som känns irriterande.. En hall för mig är ett ställe där det faktiskt kan finnas både lite grus och lera. Är ju skornas hem :D
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

KL.
Skulle jag tex ta på mig mina skor och känner lite grus, skulle jag lätt kunna hälla ut det i en hall. Jag tror ingen går med en dl sant i en sko, utan det handlar nog om några korn som känns irriterande.. En hall för mig är ett ställe där det faktiskt kan finnas både lite grus och lera. Är ju skornas hem :D

Det skulle inte jag göra, speciellt inte om jag ändå stod i hallen och man får förmoda att ytterdörren finns lägligt nära.

Det är ju lite samma princip som att strunta i att plocka upp hundskiten för "den regnar ju ändå bort". Dvs andra får irriteras och städa efter mig för jag går bara vidare.

Fullt så roligt är det inte att städa...
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

*kl*

Jag tycker att Badger sammanfattade det hela ganska bra.

Jag slits mellan att tycka att TS verkar vara helt sjukt pedant och förfäran över hur hennes bekanta beter sig. :)
Exemplen som TS beskriver med folk som med vilje lämnar bajsblöjor efter sig på golvet, som utan att bry sig låter barnen förstöra inredningen hos sina bekanta osv låter ju helt horribla!
Och jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tillåta sånt beteende i sitt hem – jag hade sagt ifrån på skarpen DIREKT!
Däremot så känner jag att om mina gäster spiller lite vin (och kanske inte ens torkar upp efter sig beroende på när och hur), om man glömmer kvar skräp, om man spiller popcorn på golvet eller till och med råkar riva ner nån prydnadssak av misstag – det är faktiskt inget som jag någonsin skulle störa mig på.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Det skulle inte jag göra, speciellt inte om jag ändå stod i hallen och man får förmoda att ytterdörren finns lägligt nära.

Det är ju lite samma princip som att strunta i att plocka upp hundskiten för "den regnar ju ändå bort". Dvs andra får irriteras och städa efter mig för jag går bara vidare.

Fullt så roligt är det inte att städa...

Ungefär så jag tänker och känner också. Varför ska jag låta andra få en massa merjobb för att de bjuder hem mig till sig.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Och jag är definitivt ingen pedant ska tilläggas! Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete är det som gäller hemma hos mig, men det är ju inte likställt med att jag utgår ifrån att det är ok att skita ner hos andra eller tycker det är ok att folk kommer hit och dumpar grus på mitt golv. Man behöver inte anstränga sig med att plocka undan kaffekoppen efter sig hos mig, det gör jag gärna, men jag vore tacksam om jag slapp merjobb (!) pga lathet och nonchalans.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

*kl*

Jag tycker att Badger sammanfattade det hela ganska bra.

Jag slits mellan att tycka att TS verkar vara helt sjukt pedant och förfäran över hur hennes bekanta beter sig. :)
Exemplen som TS beskriver med folk som med vilje lämnar bajsblöjor efter sig på golvet, som utan att bry sig låter barnen förstöra inredningen hos sina bekanta osv låter ju helt horribla!
Och jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tillåta sånt beteende i sitt hem – jag hade sagt ifrån på skarpen DIREKT!
Däremot så känner jag att om mina gäster spiller lite vin (och kanske inte ens torkar upp efter sig beroende på när och hur), om man glömmer kvar skräp, om man spiller popcorn på golvet eller till och med råkar riva ner nån prydnadssak av misstag – det är faktiskt inget som jag någonsin skulle störa mig på.

Väljer att svara dig, då jag inte orkar kommentera var och en.

Jag vet inte hur ni får det till att jag är sjukt pedant? Ordningsam och ganska renlig, men pedant? En pedant för mig är någon som går och städar jämt, som du inte hittar ett dammkorn hos, som du aldrig kan hitta en fläck hos och som alltid har nyputsade fönster, välstädat mm.

Inte för att det hör till saken, men jag dammsuger varje dag. Ja, det gör jag eftersom jag har hund som drar med sig grus och fäller en hel del hår. Jag torkar golvet ca 1-2 gånger i veckan, jag dammar kanske varannan vecka. Toaletten tar jag vid behov, tvättar ca 1 gång i veckan. Torkar av bordet efter att jag ätit, diskar efter maten för att matrester ska slippa torka in då jag inte har diskmaskin( diskar inte när gäster är här, utan när de gått hem). Tycker själv att det är ett helt naturligt städande och knappast kan kallas sjukt pedant?

I flertalet inlägg har jag nu skrivit att jag har sagt till barnen när föräldrarna hört eftersom jag har fått kommentarer om att jag inte säger till.

Det handlar inte om obekanta människor som aldrig vart här, de vet var jag har både disktrasan ( vid diskhon som de flesta har den), och både servetter och en rulle hushållspapper står på bordet, så det borde inte vara så svårt att torka upp efter sig oavsett om det handlar om hundkiss, smutsiga händer på barnen eller spill efter deras matning. Som de flesta andra har jag dessutom både tvål, papper och handdukar på toaletten.

Att riva ner en prydnadssak av misstag, är inte detsamma som att ta den och kasta i golvet utan att föräldrar säger till varken innan eller efter. Jag tycker det är mycket tråkigt att hitta något fint att köpa till hemmet och sen få det förstört på en gång. Dessutom är det väl inte MIN sak att hålla reda på ungarna? Om jag har med mig min hund ( jag har inga barn själv) så är det väl mitt ansvar att hålla reda på den under hela tiden jag vistas i någons hem? Samma sak med ungar i mitt huvud?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Att riva ner en prydnadssak av misstag, är inte detsamma som att ta den och kasta i golvet utan att föräldrar säger till varken innan eller efter. Jag tycker det är mycket tråkigt att hitta något fint att köpa till hemmet och sen få det förstört på en gång. Dessutom är det väl inte MIN sak att hålla reda på ungarna? Om jag har med mig min hund ( jag har inga barn själv) så är det väl mitt ansvar att hålla reda på den under hela tiden jag vistas i någons hem? Samma sak med ungar i mitt huvud?

Nä föräldrar som tycker det är ok att barn har sönder saker hos folk utan att själva lägga sig i är det nå tjall på...
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Nä föräldrar som tycker det är ok att barn har sönder saker hos folk utan att själva lägga sig i är det nå tjall på...

Min farmor gick bort för ca 1,5 år sedan. Vi hade kanske inte bästa kontakten, men jag fick "plocka" hem en hel del saker när de sålde sin gård innan dess. Farmor var mycket för prydnadssaker ( jag är det egentligen inte) och en hel del har jag sålt, gett bort, slängt mm, men de saker jag har kvar är de jag själv tycker är fina, som är gamla ( kanske värdefulla också ) och bär minnen med sig. För inte så länge sedan gick en unge in i mitt vitrinskåp och tog fram en vacker porslinstrana med smala ben och kastade i golvet. Klart man blir ledsen då.

Likadant med soffan. Jag har inte speciellt gott om pengar, jag hade sparat ett bra tag för att kunna köpa den soffan jag har idag. Tycker det är jättetråkigt att den är full av fläckar som inte går bort. Mestadels handlar det om barn som ätit och kladdat ( det är ketchup, choklad och välling mestadels). Eftersom jag ändå vill ha ett för mig trevligt hem, så är det inte så kul att se de där fläckarna varje dag på en ganska ny soffa som jag köpte för att få ha det trivsamt omkring mig i mitt hem.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Det skulle inte jag göra, speciellt inte om jag ändå stod i hallen och man får förmoda att ytterdörren finns lägligt nära.

Det är ju lite samma princip som att strunta i att plocka upp hundskiten för "den regnar ju ändå bort". Dvs andra får irriteras och städa efter mig för jag går bara vidare.

Fullt så roligt är det inte att städa...

Nä, det var verkligen inte detsamma. Hundskit mot några korn grus är en himla skillnad för mig.
Och alla bor ju inte i hus så det bara är att öppna dörren. Eller slänger du det i trappuppgången då?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Min farmor gick bort för ca 1,5 år sedan. Vi hade kanske inte bästa kontakten, men jag fick "plocka" hem en hel del saker när de sålde sin gård innan dess. Farmor var mycket för prydnadssaker ( jag är det egentligen inte) och en hel del har jag sålt, gett bort, slängt mm, men de saker jag har kvar är de jag själv tycker är fina, som är gamla ( kanske värdefulla också ) och bär minnen med sig. För inte så länge sedan gick en unge in i mitt vitrinskåp och tog fram en vacker porslinstrana med smala ben och kastade i golvet. Klart man blir ledsen då.

Likadant med soffan. Jag har inte speciellt gott om pengar, jag hade sparat ett bra tag för att kunna köpa den soffan jag har idag. Tycker det är jättetråkigt att den är full av fläckar som inte går bort. Mestadels handlar det om barn som ätit och kladdat ( det är ketchup, choklad och välling mestadels). Eftersom jag ändå vill ha ett för mig trevligt hem, så är det inte så kul att se de där fläckarna varje dag på en ganska ny soffa som jag köpte för att få ha det trivsamt omkring mig i mitt hem.



Men kommer barn och du är rädd om din soffa. Lägg över ett lakarna då..
Sen fattar jag inte varför man bjuder barn på choklad, ketschup i en vit soffa.
Det är nog inte så lätt alla gånger att ha full koll så sitt barn inte har en fläck på händerna. Gäller säkert föräldrar som är nog med att torka händer mm...

Tycker faktiskt du gör det jobbigt för dig själv. Finns lakan, kompostgrindar mm. Jag finns massor att göra så hundar, barn inte kommer in i ett rum.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Min farmor gick bort för ca 1,5 år sedan. Vi hade kanske inte bästa kontakten, men jag fick "plocka" hem en hel del saker när de sålde sin gård innan dess. Farmor var mycket för prydnadssaker ( jag är det egentligen inte) och en hel del har jag sålt, gett bort, slängt mm, men de saker jag har kvar är de jag själv tycker är fina, som är gamla ( kanske värdefulla också ) och bär minnen med sig. För inte så länge sedan gick en unge in i mitt vitrinskåp och tog fram en vacker porslinstrana med smala ben och kastade i golvet. Klart man blir ledsen då



Likadant med soffan. Jag har inte speciellt gott om pengar, jag hade sparat ett bra tag för att kunna köpa den soffan jag har idag. Tycker det är jättetråkigt att den är full av fläckar som inte går bort. Mestadels handlar det om barn som ätit och kladdat ( det är ketchup, choklad och välling mestadels). Eftersom jag ändå vill ha ett för mig trevligt hem, så är det inte så kul att se de där fläckarna varje dag på en ganska ny soffa som jag köpte för att få ha det trivsamt omkring mig i mitt hem.


Varför stoppade du inte barnet? Öppna ett vitrinskåp, hinna ta en sak. Du borde hunnit stoppa ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 285
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 577
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 397
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 025
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp