Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök
Problemet ar ju att alla manniskor har olika uppfattning om vad som ar rent, undanplockat osv.
T.ex. det dar med att torka av hunden innan den slapps in. Jag hade aldrig forlitat mig pa att det hanger en handduk for andamalet i hallen utan jag hade - i samband med att jag oppnade dorren - gett en handduk till min gast med uppmaningen "till hunden!". Eller annu battre, jag hade torkat hundens tassar sjalv. For da blir det sa torrt som jag vill ha det i mitt hus. Min gast kanske tycker att det racker med att stryka over tassarna litegrann. Likadant med leriga skor. Jag hade direkt forekommit och bett om att de skall stallas utanfor.
Jag har sjalv sma barn men skulle aldrig bjuda pa chips, choklad eller ens glass om det inte ats vid koksbordet eller utomhus. For det ar sa trist att behova sitta och passa pa dem istallet for att umgas och slappna av. Man kan inte forvanta sig att en trearing ska kunna sitta i soffan och ata en glass pa samma satt som en vuxen.
Och om nagon spiller nagot hemma hos mig sa rusar JAG upp och hamtar papper, trasa, rengoringsmedel eller vad som nu behovs och sa fixar vi tillsammans. Detta for att det ar ju JAG som vet vart grejerna finns, och vad som behovs vid det aktuella tillfallet. Jag kan ju knappast forvanta mig att min gast ska veta vad jag vill ha for typ av rengoringsmedel pa min soffa, mitt golv eller vad det nu ar. Och det ligger i mitt intresse att fa spillet rengjort med en gang, inte sitter jag och vantar pa att min gast ska fa andan ur vagnen!
Nar vi har middagsbjudningar, fest o dyl sa forvantar jag mig inte att folk ska stanna kvar och diska efterat, men vill de hjalpa till att bara ut saker i koket sa ar ju det trevligt.
Nar jag bjuder hem folk med barn sa forvantar jag mig inte heller att de plockar undan alla grejer efter sig. Ofta ar ju barnen lite gnalliga och trotta vid hemgaende - oavsett nar pa dagen det ar - och foraldrarna kan behova ta hem dem dar och da. Det far man liksom rakna med, aven om det ar trevligt om de skulle hjalpa till.
Om folk "tigger mat" och jag visste sedan tidigare att de bara lamnade allt pa bordet i en enda rora efterat sa hade jag sagt att jag inte hade nagon lamplig mat hemma for tillfallet, gett dem en frukt, eller sagt att "det finns i kylskapet och du kan val lagga tillbaks allt efterat ocksa".
Slutligen, om mina vanner hade betett sig som du skriver att dina gor, for en viss hyfs maste man ju anda kunna krava t.ex. att ersatta sonderslagna saker, sa hade jag nog slutat med "oppet hus". For det later verkligen jobbigt att behova ga och irritera sig sadar hela tiden