Kompisar som skräpar ner vid besök

Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Nar jag hade mina tre, mycket aktiva, pojkar sma skulle jag inte gatt hem till nagon dar man satt i soffan och fikade. No way att mina killar kunde sitta still och inte rora tillrackligt lange. Vi satt i koket och nar barn kom hem till mig forklarade jag (jag gor det fortfarande:p) precis vilka regler som galler i mitt hus. Varken barnen eller foraldrarna kan ju veta var min tolerance niva ar om jag inte sager till.

Var/är du typen av förälder som inte ens bryr sig om att försöka utan istället lägger sig på soffan och leker med sin telefon och förvånat rycker på axlarna om de härjar sönder saker...? (så som makarontanten beskrev en av incidenterna)

Att ha aktiva barn är inte samma sak som att vara en slapp förälder och du tog ditt ansvar genom att inte utsätta dig/barnen/värden för en sån situation.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Nej sadan foralder var inte jag ... och som jag sa hade jag bett att fa sitta i koket i stallet. Att duka i vardagsummet med ljus soffa och fika med litet barn ar att be om problem. En foralder som rycker pa axlarna och inte bryr sig nar barnen drar ivag skulle jag inte bjuda in till mitt hem. Skulle nagon vara sadan i mitt hem skulle jag styra upp det sa det blev som jag vill ha det ... och sedan sluta umgas med dem, atminstone med barn. I slutandan ar jag ansvarig for mitt hem, tar inte foraldrar/hundagare ansvar for sina barn/hundar sa maste ju jag gora det nar de ar i MITT hem. Gar jag hem till dem kan jag sitta lungt och forfasa mig, men hos mig finns det klara granser for hur man behandlar mig och mina prylar och ansvaret att det foljs ar mitt.
Jag har en kompis som sa en gang att jag forvantar mig ett visst upptradande fran bade djur och familj och darfor blir jag ocksa behandlad sa. Det ligger en del i vad hon sa ... min familj vet hur jag vill ha det. Opponerar sig nagon diskuterar vi saken och kompromissar tills alla ar nojda, vanner och bekanta som upptrader som TS beskrev passar helt enkelt inte in i var livsstil lika lite som hos TS. Personligen forstar jag inte att hon bjod hem dem alls ... medan jag tycker att klagomalen om smulor och sand i hallen och en del andra grejor var overdrivna.
 
Senast ändrad:
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast nej, ärligt talat, det är inte mitt ansvar att barnsäkra mitt hem ifall jag får besök av barn. Jag bor här och jag har det som jag vill ha det. Vill jag ha en godisskål framme ska jag kunna ha det och barnen får givetvis äta. Men någonstans har faktiskt föräldrarna ett ansvar över sina barn.

Fast jo:). Nu har jag inte haft småbarn hemma på åratal men om jag skulle ha det: självklart skulle jag strax innan gå en runda i lägenheten och barnsäkra. Dvs, ta undan allt som jag inte vill att en liten illbatting ska få ögonen på. Där ingår sånt som några fina porslinsgrejer från 50-talet, iphonen, kattmaten - och, naturligtvis, godisskålen. (Det är ju ingen slump att man inte har godiset direkt vid kassan på Ica...)

Det är ren självbevarelsedrift - istället för det där ställningskriget om "mitt hem" och "hur jag vill ha det".
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast nej, ärligt talat, det är inte mitt ansvar att barnsäkra mitt hem ifall jag får besök av barn. Jag bor här och jag har det som jag vill ha det. Vill jag ha en godisskål framme ska jag kunna ha det och barnen får givetvis äta. Men någonstans har faktiskt föräldrarna ett ansvar över sina barn.

"Ja, du får en godisbit, men då får du sitta här på stolen vid köksbordet och äta den."

Hur svårt kan det vara liksom? Har folk ingen som helst respekt för andras ägodelar?? Har man barn är man ansvarig för dem och vad de ställer till med. Det är inte mitt jobb att ta hand om andras barn, det är föräldrarnas jobb. Jag har inte skaffat några barn eftersom jag inte vill ha det ansvaret.

:bow:

Helt ärligt, hade jag betett mig som en del av barnen i denna tråd har gjort när jag var liten hade jag aldrig fått vara med någonstans :crazy: och nej, mina föräldrar var inte stränga (fri 70-talsuppfostran :meh:) men jag visste hur jag skulle bete mig. INGEN av mina vänner skulle låta sina barn uppföra sig så här och jag har aldrig behövt barnsäkra hemmet innan de kommer.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag förstår ärligt talat inte hur man kan tänka på något annat sätt. Är man det minsta rädd om sina grejer så flyttar man ju upp dem en hylla, bara. Alternativet är att ens gäst kommer att få tillbringa hela besöket gående 20 cm bakom sitt barn - och kanske ändå inte hinner förhindra en olycka.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Helt ärligt, hade jag betett mig som en del av barnen i denna tråd har gjort när jag var liten hade jag aldrig fått vara med någonstans :crazy: och nej, mina föräldrar var inte stränga (fri 70-talsuppfostran :meh:) men jag visste hur jag skulle bete mig. INGEN av mina vänner skulle låta sina barn uppföra sig så här och jag har aldrig behövt barnsäkra hemmet innan de kommer.
Jag håller med i allt du skriver.

Tack och lov verkar mina vänner och bekanta klara av att ta hand om sina barn och hundar.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast då undrar jag lite när ni träffade en två-tre-åring senast. I den åldern handlar det mycket lite om uppfostran och väldigt mycket om att förhindra katastrofer.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast då undrar jag lite när ni träffade en två-tre-åring senast. I den åldern handlar det mycket lite om uppfostran och väldigt mycket om att förhindra katastrofer.
Typ flera gånger i veckan. Jag är 35 år gammal. Alla mina kompisar har barn mellan 0-10 år nu. :)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag förstår ärligt talat inte hur man kan tänka på något annat sätt. Är man det minsta rädd om sina grejer så flyttar man ju upp dem en hylla, bara. Alternativet är att ens gäst kommer att få tillbringa hela besöket gående 20 cm bakom sitt barn - och kanske ändå inte hinner förhindra en olycka.

Precis. Jag kommer dessutom ihag ett par sadana besok (hos arv faster var ett. Flera timmar av rent elande). Vill jag umgas med mamman/pappan till barnet far jag se till att hon/han kan sitta ner en stund. Mitt hem ar mitt ansvar ... sjalvklart forvantar jag mig att foraldrar tar ansvar for sina barn och djur, men gjors inte det ar det ju min sak att se till att inget blir forstort.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men då måste du ju se hur de bara sprakar av energi att GÖRA saker hela tiden? Och hur svår den energin är att hantera på annat vis än att förhindra och avleda. Den går liksom inte uppfostra bort.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men då måste du ju se hur de bara sprakar av energi att GÖRA saker hela tiden? Och hur svår den energin är att hantera på annat vis än att förhindra och avleda. Den går liksom inte uppfostra bort.

Har sitter jag med min 8 veckors valp och undrar vad jag tankte pa nar jag "bestallde" henne.:p Avleda och forhindra ar bara fornamnet ... Aldsta sonen sa nar jag pratade med honom under varsta "avlednings manovern" att han nu precis kom ihag hur han hade det som barn ... fast med mycket mindre godis.:D

Shit ... jag horde ett konstigt ljud ... det lilla trollet rev just upp en lang trad i den heltackande mattan. suck. Mattan aker ut snabbare an jag tankt. lol
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men då måste du ju se hur de bara sprakar av energi att GÖRA saker hela tiden? Och hur svår den energin är att hantera på annat vis än att förhindra och avleda. Den går liksom inte uppfostra bort.

Just det. Barn är inte små söta porslinsdockor som sitter på en plats till besöket är över. Stilla funkar 5 minuter i taget i den åldern.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Just det. Barn är inte små söta porslinsdockor som sitter på en plats till besöket är över. Stilla funkar 5 minuter i taget i den åldern.

Fast det handlar ju inte om hur barn är, en tvååring är en tvååring. Det handlar väl om föräldrars "passande" kommer man in i någons hem med ett barn sonderar man och ser till att barnet inte förstör saker.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men då måste du ju se hur de bara sprakar av energi att GÖRA saker hela tiden? Och hur svår den energin är att hantera på annat vis än att förhindra och avleda. Den går liksom inte uppfostra bort.
Normalt sett så aktiverar vi barnet med någonting även när de är hemma hos oss. Mellan 2-3 år har de ju rätt kort koncentrationsförmåga, men vi har Disney Channel att sätta på också ifall det krisar.

Nu har vi inte kvar det stora akvariet, men där kunde alla barn stå i timmar och bara titta på fiskarna.

Sen finns det ju de barnen som sitter stilla i föräldrarnas knä också. Det finns ju alla avarter, men vi har inte haft några föräldrar och barn hemma hos oss som inte klarar av att vi inte har ett barnsäkrat hem. De flesta verkar hantera det på ett bra sätt.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast det handlar ju inte om hur barn är, en tvååring är en tvååring. Det handlar väl om föräldrars "passande" kommer man in i någons hem med ett barn sonderar man och ser till att barnet inte förstör saker.

Jodå, det tror jag att alla normalt funtade föräldrar gör, och försöker följa barnet runt så inget händer, men jag tycker gott att värdinnan också kan vara behjälplig i det. Vill man ha besök eller inte?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Det där en av livets mysterier för mig. Hur man kan köpa en ljus soffa för att sedan få ägna en ocean av ångest för att soffan inte ska få fläckar.

Så du köper en mörk soffa där piss och annat skit inte syns? Mysigt :wtf:
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jodå, det tror jag att alla normalt funtade föräldrar gör, och försöker följa barnet runt så inget händer, men jag tycker gott att värdinnan också kan vara behjälplig i det. Vill man ha besök eller inte?

Fast det gör ju inte de här föräldrarna?

Ingen har väl lagt skulden på barnen eller påstått att det är barn som är jobbiga att ha på besök, utan att det är nonchalanta föräldrar som är problemet. Världens goaste unge blir ju jobbig i möblerade rum om föräldern bara kastar sig på soffan med "öronproppar" i.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast det gör ju inte de här föräldrarna?

Ingen har väl lagt skulden på barnen eller påstått att det är barn som är jobbiga att ha på besök, utan att det är nonchalanta föräldrar som är problemet. Världens goaste unge blir ju jobbig i möblerade rum om föräldern bara kastar sig på soffan med "öronproppar" i.

Fast hela den här tråden handlar ju om föräldrar som inte gör som man borde göra som förälder. Då får makarontanten välja. Vill hon ha familjen på besk? Säger hon ja så kan hon antingen säga till "på skarpen" eller springa runt och plocka medan familjen sitter på röven. Säger hon nej är problemet löst.

Jag hatade att hälsa på hos folk när mina barn var i den åldern.... Storebror 3 och lillebror 2... :nailbiting:
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Så du köper en mörk soffa där piss och annat skit inte syns? Mysigt :wtf:

Du tror inte man torkar en soffa bara för den är mörk? Tror du folk i allmänhet pinkar i soffor?
Jag skulle aldrig köpa en vit soffa, skulle ha en fläck inom en timme.
Jag skulle aldrig kunna ha en tygsoffa...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 285
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 577
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 397
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 025
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp