Kompisar som skräpar ner vid besök

Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast just nu har jag en ljus soffa i tyg. Varken ungar eller hundar pinkar i den, men det blir lätt fläckar. För att undvika just fläckar så har jag filtar utlagt ( mitt sätt att skydda den) men folk respekterar ju inte det heller. Ungarna är där det inte finns filtar, de kladdar trots tillsägelser.

Fast det jag skrev var inte till dig :D
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men varför sitter ni i nya soffan och äter choklad med små barn? Varför inte helt enkelt duka i köket? Varför får folks hundar (och dina egna) vara i din nya soffa? Går det inte att säga: jag har en ny soffa som jag är lite rädd om?

Jag tycker det är helt normalt att hundar och barn slabbar ned. Det jag är rädd om eller som kan vara farligt plockar jag undan när det kommer barn och busiga djur. Om någon spiller eller slår sönder något är jag uppfostrad att göra det så lite pinsamt som möjligt för gästen genom att osynligt se till att det tas omhand så att gästen slipper känna sig bortgjord.

Jag vill inte att gäster river i mina skåp. Man får hjälpa till att duka av, men där går gränsen.

Om du läser mina svar sen innan får du svar på dina frågor. Vi sitter oftast i köket,jag har filtar som skyddar soffan från hundar, går något sönder så ska väl inte DU skämmas? Barn och hundar "slabbar" ner, men varför inte ta upp efter dem då? Hur mycket ska jag plocka undan? hela soffan, hela vitrinskåpet?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag tycker det säger sig självt att jag inte kan gömma alla saker.. Hur ska jag kunna gömma soffan, eller riva ut hela vitrinskåpet från prylar varje gång någon kommer?

Alltså, nu överdriver du så det skriker om det ..
Vem har sagt du ska gömma soffan. Det förstår du väl att ingen menar..
Måste folk dra allt till sin spets vid diskussioner..

Bjud inte hem vänner tycker jag som inte gör som du vill. Men vem skulle känna sig välkommen i ett hem där man sitter på nålar för inget ska gå fel.
Jag börjar tänka på serien skenet bedrar och stackars Hyacinth's granne som bävar för bli inbjuden på en kopp te :D
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Högre upp...

Vill du överhuvudtaget försöka eller vill du bara de ska lyda dig när de är på besök?

Helst lyda faktiskt, men hade hoppats på att kunna försöka först eftersom jag ändå gillar (tro det eller ej) att ha folk hemma ! . men nu är jag så trött på denna tråden att jag mer skriver bara för att svara folk som skriver...Har insett att vi alla tycker olika och att jag inte kommer längre med detta.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Alltså, nu överdriver du så det skriker om det ..
Vem har sagt du ska gömma soffan. Det förstår du väl att ingen menar..
Måste folk dra allt till sin spets vid diskussioner..

Bjud inte hem vänner tycker jag som inte gör som du vill. Men vem skulle känna sig välkommen i ett hem där man sitter på nålar för inget ska gå fel.
Jag börjar tänka på serien skenet bedrar och stackars Hyacinth's granne som bävar för bli inbjuden på en kopp te :D

Men varför ska det gå fel? Om föräldrar håller koll på ungarna så finns det ju inget problem? Ja, jag överdriver och drar det till sin spets var det gäller vitrinskåp och soffa, men blir så trött på att folk säger att det "bara" är att ställa undan saker. Jag kan inte ställa undan det de förstör ( kastar skar i golvet, där både saken och golvet går sönder ( golvet får märken), jag kan inte plocka undan varje pinal i vitrinskåpet eftersom ungar kan öppna och dra ut det ändå...
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Tycker riktigt riktigt synd om dig som har sådana vänner! Förstår absolut att du vill ha kvar dina vänner, men att deras oförmåga att hålla koll på barn & djur förstör.

Varför inte se till att ni fikar hemma hos dom tills barnen blivit större & djuren rumsrena?
Du kan ju alltid köra en "Åh men då har jag vägarna förbi, jag tar med lite bullar så kommer jag" varianten om du inte vill säga till dem på skarpen om den riktiga anledningen. :)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men varför ska det gå fel? Om föräldrar håller koll på ungarna så finns det ju inget problem? Ja, jag överdriver och drar det till sin spets var det gäller vitrinskåp och soffa, men blir så trött på att folk säger att det "bara" är att ställa undan saker. Jag kan inte ställa undan det de förstör ( kastar skar i golvet, där både saken och golvet går sönder ( golvet får märken), jag kan inte plocka undan varje pinal i vitrinskåpet eftersom ungar kan öppna och dra ut det ändå...

Du ska ABSOLUT INTE behöva ändra något i ditt hem för att kunna ha gäster! Dummaste jag hört! VISST, har man ett stort svärd eller andra vapen som barnen kan få tag i så kanske det är en sak, men hur många har det? ;):D
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Högre upp...

Vill du överhuvudtaget försöka eller vill du bara de ska lyda dig när de är på besök?

Seriöst?? Låter "ni" era ungar gå i skåp o lådor hemma hos folk?? Utan att ens höja ett ögonbryn?

Uäääkk
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Håller med, vidrigt! :crazy:

*kl*

Och ni som tycker att man är pedantisk om man håller det fint och dammfritt och inte tycker att grus osv i hallen är någon stor grej, hur ofräscht har inte ni det hemma kan man undra..O_o

"Jag skulle gott kunna hälla ut lite grus i hallen hos någon annan" var det någon som skrev! WTF liksom?! :banghead:
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jodå, det tror jag att alla normalt funtade föräldrar gör, och försöker följa barnet runt så inget händer, men jag tycker gott att värdinnan också kan vara behjälplig i det. Vill man ha besök eller inte?

Bara värdinnan, inte värden?! ;)

Jag håller inte riktigt med dig i detta. Jag är småbarnsförälder och jag tar faktiskt för givet att den som kommer och besöker oss med små barn (som ännu inte förstår vad man får eller inte får göra hos andra) passar sitt/sina barn. Alternativt att man turas om om det ex.vis är så att båda har småbarn eller någon måste gå på toa el. liknande.
Jag och mina vänner har ju umgåtts en hel del sittandes på golvet bredvid lekande småbarn eftersom det varit enklast istället för att springa från bordet konstant när barnen varit riktigt små.

Jag åker inte bort till någon och förväntar mig att de som vi besöker passar barnen medan jag sätter mig och slappar. Är passande av andras barn en förutsättning för att få besök?
Som värd eller värdinna är det ju överhuvudtaget rätt omöjligt att punktmarkera en 1,5-åring i ett annat rum medan man samtidigt ska sätta på kaffe. Eller för all del konversera och serva andra gäster medan man punktmarkerar någon annans barn i ett icke barnsäkrat hem.:crazy:

Jag vet att när jag hade stor sömnbrist under småbarnstiden så hände det faktiskt att jag åkte hem till mina föräldrar och bad dem passa barnen medan jag fick lägga mig och vila en stund. Men det är liksom inget jag känner att jag skulle ha gjort någon annanstans än just hemma hos dem.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men alltså, du tackar och håller med dem som backar dig, och blir irriterad på dem som inte förstår hur jobbiga dina vänner är.

Men du har fortfarande inte svarat på exempelvis mina två inlägg med förslag på hur du kan hantera det.

Vill du alltså bara få medhåll och gnälla av dig lite?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Bara värdinnan, inte värden?! ;)

Jag håller inte riktigt med dig i detta. Jag är småbarnsförälder och jag tar faktiskt för givet att den som kommer och besöker oss med små barn (som ännu inte förstår vad man får eller inte får göra hos andra) passar sitt/sina barn. Alternativt att man turas om om det ex.vis är så att båda har småbarn eller någon måste gå på toa el. liknande.
Jag och mina vänner har ju umgåtts en hel del sittandes på golvet bredvid lekande småbarn eftersom det varit enklast istället för att springa från bordet konstant när barnen varit riktigt små.

Jag åker inte bort till någon och förväntar mig att de som vi besöker passar barnen medan jag sätter mig och slappar. Är passande av andras barn en förutsättning för att få besök?
Som värd eller värdinna är det ju överhuvudtaget rätt omöjligt att punktmarkera en 1,5-åring i ett annat rum medan man samtidigt ska sätta på kaffe. Eller för all del konversera och serva andra gäster medan man punktmarkerar någon annans barn i ett icke barnsäkrat hem.:crazy:

Jag vet att när jag hade stor sömnbrist under småbarnstiden så hände det faktiskt att jag åkte hem till mina föräldrar och bad dem passa barnen medan jag fick lägga mig och vila en stund. Men det är liksom inget jag känner att jag skulle ha gjort någon annanstans än just hemma hos dem.

Men du det är givetvis inte så att jag menar att man ska sitta på röven och inget göra medan värden :p springer runt efter barnen, jag menar däremot att vården visst kan hjälpa till och springa och rädda sina prylar om jag gör något . exempel vis rädda något från ena ungen. Jag kan inte vara överallt ju och ibland är barnen snabbare än en själv.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Seriöst?? Låter "ni" era ungar gå i skåp o lådor hemma hos folk?? Utan att ens höja ett ögonbryn?

Uäääkk

Nä, men ett barn kan slinka iväg utan man hinner med. Så hur svårt kan det vara att plocka bort lite..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Håller med, vidrigt! :crazy:

*kl*

Och ni som tycker att man är pedantisk om man håller det fint och dammfritt och inte tycker att grus osv i hallen är någon stor grej, hur ofräscht har inte ni det hemma kan man undra..O_o

"Jag skulle gott kunna hälla ut lite grus i hallen hos någon annan" var det någon som skrev! WTF liksom?! :banghead:



Som vanligt buke i ett nötskal. Folk kan inte tänka längre än näsan räcker..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men alltså, du tackar och håller med dem som backar dig, och blir irriterad på dem som inte förstår hur jobbiga dina vänner är.

Men du har fortfarande inte svarat på exempelvis mina två inlägg med förslag på hur du kan hantera det.

Vill du alltså bara få medhåll och gnälla av dig lite?

Exakt min tanke :D
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Som vanligt buke i ett nötskal. Folk kan inte tänka längre än näsan räcker..

Vad menar du egentligen med ovanstående? Om man inte håller med så tänker man inte...? Att påstå att man borde tömma eller tejpa igen alla skåp under en meters höjd för att det kommer småbarn på besök skulle jag vilja påstå är ungefär en halv näslängd i så fall.

Min reaktion på folk som tömmer skorna medvetet i min hall skulle också vara: ":eek:WTF!?"
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Vad menar du egentligen med ovanstående? Om man inte håller med så tänker man inte...? Att påstå att man borde tömma eller tejpa igen alla skåp under en meters höjd för att det kommer småbarn på besök skulle jag vilja påstå är ungefär en halv näslängd i så fall.

Min reaktion på folk som tömmer skorna medvetet i min hall skulle också vara: ":eek:WTF!?"

Nä, det betyder att folk tror man beter sig som svin bara för man säger nån är pedant som i den här tråden. Och det betyder inte att man häller ut grus i hallen om det är mycket grus.


Jag skrev några korn, men det verkar helt gått förbi, utan folk lägger till eller inte läser.
Och jag tror också folk städar, fast de tycker nån är pedant.

Och just detta att lägga till, precis det gör du nu. Vem har skrivit man ska tejpa? Blir galen på folk som lägger till saker som inte skrivits.



Har sett många ggr föräldrar med småbarn som vänder skorna upp och ner innan de tar på barnet. En ren reflex för det inte ska ligga en liten sten i typ.. Gör jag ofta här hemma eftersom jag har hundar som springer "över" skorna när de går ut och in..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Och just detta att lägga till, precis det gör du nu. Vem har skrivit man ska tejpa? Blir galen på folk som lägger till saker som inte skrivits.
..

Tejpen var mitt eget förslag, vi har ett par skåp som är igentejpade hemma. Enklare än att tömma dem och ställa alla prylar två meter upp.
Annat alternativ är att barnsäkra skåpluckor, vilket jag inte heller anser att en värd/värdinna ska behöva göra.

Jag skrev några korn, men det verkar helt gått förbi, utan folk lägger till eller inte läser.

Men det har ju du också gjort som anklagade TS för att bjuda på choklad i soffan fast det tydligt framgick att choklad nallades ur en otillåten skål som råkat stå framme, överplastad dessutom.

Så vi seglar nog alla runt i samma nötskal, men det är alltid lika kul när "ena sidan" suckar om att "andra sidan" beteer sig som "buke i ett nötskal".
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 285
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 577
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 397
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 025
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp