Det beror ju helt och hållet på hemmet. Jag har flera vänner med ganska stora lägenheter som inte har barnsäkrat medvetet men ändå har helt vettigt upplägg. Man behöver inte hålla i barnet hela tiden. Enstaka porslinsigelkottar på ett fönsterbräde är inga problem. I ett sådant hem har vi ett väldresserat barn som inte sätter tassarna i tårtan på soffbordet.
Men jag har också varit i hem som är veritabla katastrofer där allt allt är på golvet eller på smala pelare och allt är "intressant". Sladdar hänger och korsar alla utrymmen, allt godis, choklad serverat såklart, står i mängder på ett 20 cm högt soffbord, dvs sitta på golvet höjd. Sköra musikinstrument, antika porslinsfigurer allt på golvet. Tavlor lutade mot väggarna, manshöga speglar lutade mot väggarna och detta på 50 kvadrat. Det går inte att vara där längre än 20 min om man inte har en rumpsittartreåring. Man känner sig som mamman från helvetet och gråter nästan på väg hem, barnet gråter, värdinnan gråter.
Innan man bjuder in barn kanske man ska tänka på man har sin vita soffa och antika möbler o mattor spridda över 110 kvadrat eller 50 kvadrat och om man har vita kakor och ännu hellre bulle på stort soffbord eller chokladbitar, godis o Ballerinakex på minibord i näshöjd. Serverar röd saft eller vatten osv. I alla fall om man bjöd in barnet för att prata med föräldrarna.