Kompisar som skräpar ner vid besök

Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag håller med i allt du skriver.

Tack och lov verkar mina vänner och bekanta klara av att ta hand om sina barn och hundar.


Jag har sjalv valuppfostrade och relativt lugna barn, av typen som garna sitter och ritar i timmar, och det har de flesta av mina bekanta ocksa. Men nu sa har ju TS problem med sina vanner och deras barn, och da far hon val borja vara overtydlig och forsoka forutse och atgarda problemen om hon nu vill att de ska fortsatta traffas hemma hos henne. Och kanske inse att bjuder man hem sma barn och anstranger sig for att de ska kanna sig hemma och valkomna (det beskrevs att det fanns bade chips, glass, godis och fargglada sugror, vilket signalerar lite kalas for mig) sa far man nog rakna med en del spill och kanske t.o.m stoj...
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men då måste du ju se hur de bara sprakar av energi att GÖRA saker hela tiden? Och hur svår den energin är att hantera på annat vis än att förhindra och avleda. Den går liksom inte uppfostra bort.

Ja? Men det är man väl medveten om som förälder till en tvååring? Då ser man väl till att ungen inte går bärsärk eller tar godis utan lov, ur en dessutom plastad skål. Och hinner man inte med ser man väl till att ungen inte kladdar runt med choklad i värdinnans soffa, oavsett om den är ljus eller mörk
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag varken pissar eller skiter i soffan. Gör du?

Vet inte , men jag tror "pissigt och annan skit" är ett samlingsnamn för fett, mat, vin, lera, godis, kakor, white board pennor, mörka jeans etc etc etc. Allt som kan fläcka en soffa
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja? Men det är man väl medveten om som förälder till en tvååring? Då ser man väl till att ungen inte går bärsärk eller tar godis utan lov, ur en dessutom plastad skål. Och hinner man inte med ser man väl till att ungen inte kladdar runt med choklad i värdinnans soffa, oavsett om den är ljus eller mörk

Det jag skrev handlade om småttingar i allmänhet, inte om makarontantens exempel.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Och hur ska dina vänner veta hur du vill ha det.
Det är väl dina vänner du skriver om?

Jag tycker det säger sig självt att jag inte kan gömma alla saker.. Hur ska jag kunna gömma soffan, eller riva ut hela vitrinskåpet från prylar varje gång någon kommer?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast nej, ärligt talat, det är inte mitt ansvar att barnsäkra mitt hem ifall jag får besök av barn. Jag bor här och jag har det som jag vill ha det. Vill jag ha en godisskål framme ska jag kunna ha det och barnen får givetvis äta. Men någonstans har faktiskt föräldrarna ett ansvar över sina barn.

"Ja, du får en godisbit, men då får du sitta här på stolen vid köksbordet och äta den."

Hur svårt kan det vara liksom? Har folk ingen som helst respekt för andras ägodelar?? Har man barn är man ansvarig för dem och vad de ställer till med. Det är inte mitt jobb att ta hand om andras barn, det är föräldrarnas jobb. Jag har inte skaffat några barn eftersom jag inte vill ha det ansvaret.

Tack för kloka ord, jag håller med
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

TS har klagat pa folk som smular ner och har sand i hallen ocksa;)

Sjalv skulle jag aldrig satt mig i vardagsummet for att fika med litet barn. Jag hade dukat i koket och sett till att barnet stannat kvar dar om inte mamman gjort det och sedan hade de inte varit valkomna till mig igen. Tar inte foraldrarna ansvar i mitt hem maste jag ju gora det sjalv, inte sitter jag och tittar pa medan ett argt barn som kastar saker springer utom synhall.:crazy: Jag bjuder bara inte hem dem mer.

Men... Jag har skrivit ett antal gånger nu att jag inte bryr mig om smulor, men sand tycker jag inte är ok att bara hälla ut.. Jag tittade inte på, barnet var i ett annat rum än jag och föräldern, jag anser att föräldern ska ta ansvar.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast det här är ju så som du vill ha det.
Skulle din hund kissa här hemma vill jag torka upp det. Jag vill hämta papper, jag vill hämta rengöringsmedel. Jag vill inte andra ska öppna mina skåp för leta efter saker som jag hittar snabbast själv.
Då är det bättre du har koll så din hund inte går i kisset under tiden jag hämtar papper mm.

Så du ser. Alla vill vi ha olika. Just så som du tycker är rätt, tycker inte jag är rätt.

Ja, vi är olika, men jag behöver inte öppna skåp mm för att torka upp en kissfläck. Lite papper (har de flesta på toa eller i köket så man ser det), eventuellt diskmedel som står på köksbänken, eller helt vanligt vatten från kranen funkar utmärkt, utan att jag behöver öppna skåp eller röja i någons skåp..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Var/är du typen av förälder som inte ens bryr sig om att försöka utan istället lägger sig på soffan och leker med sin telefon och förvånat rycker på axlarna om de härjar sönder saker...? (så som makarontanten beskrev en av incidenterna)

Att ha aktiva barn är inte samma sak som att vara en slapp förälder och du tog ditt ansvar genom att inte utsätta dig/barnen/värden för en sån situation.

:up: Tack för gensvar
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast jo:). Nu har jag inte haft småbarn hemma på åratal men om jag skulle ha det: självklart skulle jag strax innan gå en runda i lägenheten och barnsäkra. Dvs, ta undan allt som jag inte vill att en liten illbatting ska få ögonen på. Där ingår sånt som några fina porslinsgrejer från 50-talet, iphonen, kattmaten - och, naturligtvis, godisskålen. (Det är ju ingen slump att man inte har godiset direkt vid kassan på Ica...)

Det är ren självbevarelsedrift - istället för det där ställningskriget om "mitt hem" och "hur jag vill ha det".

Känns ju inte direkt som det blir spontanbesök här. Ska jag plocka undan soffan, vitrinskåpet mm på 5 minuter? Ska jag gå en runda i hemmet inför varje besök och försöka lista ut vad ungar kan lägga ögonen på? Hur ska jag veta vad som kommer ske när de kommer?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag förstår ärligt talat inte hur man kan tänka på något annat sätt. Är man det minsta rädd om sina grejer så flyttar man ju upp dem en hylla, bara. Alternativet är att ens gäst kommer att få tillbringa hela besöket gående 20 cm bakom sitt barn - och kanske ändå inte hinner förhindra en olycka.

Om ungarna är i skåp/vitrinskåp då? Vart ska jag ställa alla grejer som är inom 1 meters höjd/räckhåll för dem?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast det handlar ju inte om hur barn är, en tvååring är en tvååring. Det handlar väl om föräldrars "passande" kommer man in i någons hem med ett barn sonderar man och ser till att barnet inte förstör saker.

Tack, precis mina tankar.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jodå, det tror jag att alla normalt funtade föräldrar gör, och försöker följa barnet runt så inget händer, men jag tycker gott att värdinnan också kan vara behjälplig i det. Vill man ha besök eller inte?

Jag vill ha besök och försöker vara behjälplig med att det finns både aktivering ( hundleksaker, ritpapper, pennor mm) samt både papper, handdukar och filtar för att skydda saker mm för olyckor. dessutom finns det som sagt var, både det ena och det andra i godisväg för mutor om det behövs. Att jag ska springa efter ungarna är föräldranas jobb, inte mitt..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja? Men det är man väl medveten om som förälder till en tvååring? Då ser man väl till att ungen inte går bärsärk eller tar godis utan lov, ur en dessutom plastad skål. Och hinner man inte med ser man väl till att ungen inte kladdar runt med choklad i värdinnans soffa, oavsett om den är ljus eller mörk

Sant och riktigt,precis som jag tänker också.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Du tror inte man torkar en soffa bara för den är mörk? Tror du folk i allmänhet pinkar i soffor?
Jag skulle aldrig köpa en vit soffa, skulle ha en fläck inom en timme.
Jag skulle aldrig kunna ha en tygsoffa...

Fast just nu har jag en ljus soffa i tyg. Varken ungar eller hundar pinkar i den, men det blir lätt fläckar. För att undvika just fläckar så har jag filtar utlagt ( mitt sätt att skydda den) men folk respekterar ju inte det heller. Ungarna är där det inte finns filtar, de kladdar trots tillsägelser.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

om jag köper nya möbler ( vi säger en soffa) så vill jag inte få den förstörd på en gång av att gäster/hundar/barn släpps fria att förstöra på en gång...

Jag städar gärna efter en fest/bjudning, men det finns ju gränser på VAD som ska städas. Diskar naturligtvis, dammsuger och svabbar det som hamnat på golvet.. Men, att ungen har kladdat choklad i soffan, att hunden har vart i samma soffa med leriga tassar, att den trötta ungen somnat och bajsat/kissat ner sig i samma soffa...

Men varför sitter ni i nya soffan och äter choklad med små barn? Varför inte helt enkelt duka i köket? Varför får folks hundar (och dina egna) vara i din nya soffa? Går det inte att säga: jag har en ny soffa som jag är lite rädd om?

Jag tycker det är helt normalt att hundar och barn slabbar ned. Det jag är rädd om eller som kan vara farligt plockar jag undan när det kommer barn och busiga djur. Om någon spiller eller slår sönder något är jag uppfostrad att göra det så lite pinsamt som möjligt för gästen genom att osynligt se till att det tas omhand så att gästen slipper känna sig bortgjord.

Jag vill inte att gäster river i mina skåp. Man får hjälpa till att duka av, men där går gränsen.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag har sjalv valuppfostrade och relativt lugna barn, av typen som garna sitter och ritar i timmar, och det har de flesta av mina bekanta ocksa. Men nu sa har ju TS problem med sina vanner och deras barn, och da far hon val borja vara overtydlig och forsoka forutse och atgarda problemen om hon nu vill att de ska fortsatta traffas hemma hos henne. Och kanske inse att bjuder man hem sma barn och anstranger sig for att de ska kanna sig hemma och valkomna (det beskrevs att det fanns bade chips, glass, godis och fargglada sugror, vilket signalerar lite kalas for mig) sa far man nog rakna med en del spill och kanske t.o.m stoj...

Att känna sig hemma och ha trevligt är fortfarande inte lika med att förstöra. Jag bjuder gärna, låt ungar och hundar härja, men återställ det innan ni går hem, samt se till att inte förstöra mina saker...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 285
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 577
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 397
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 025
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp