Kommer en marknad för embryotransfer?

Lejonelle

Trådstartare
Hur ser det ut med intresset för embryotransfer inför avelssäsongen som kommer? Verkar det slå igenom på bredare front eller är det fortfarande bara enstaka fall varje år? Finns det överskott eller underskott på bra mamma-ston som kan ta emot befruktade embryon? Hur ska i så fall ett sådant sto vara?

Sv: Kommer en marknad för embryotransfer?

Marknad vet jag inte... Det är ju DYRT! Bara för riktigt bra ston. I Sverige är det dessutom bara tillåtet med en avkomma per år.

Jag vet inte vilka krav de ställer på stona men det är ett rätt bökigt förarbete eftersom man måste brunstsynka ett gäng ston för att ha en som är precis i fas med mamman när det är läge.

I USA verkar det redan vara stort...i senaste Arabian Horse World så stod det typ någon annons som att du väljer bland deras prisbelönta ston och väljer valfri hingst för embryotransfer...de ordnar "värdsto"(surrogatmamma).

Du kan välja att ta hem värdstoet eller låt henne stå kvar...efter fölning kan man få behålla värdstoet om man vill.

Känns lite konstigt när hästaveln helt plötsligt blir något helt nytt och främmande.

Vi har gjort embryotranfer på ponny, men jag tyckte inte det var dyrt.Ca 4000 kr mer än en vanlig seminering, detta var år 2001.Nu tog det på första försöket och vi hade bara ett sto att testa på.Om det inte tagit på första så hade det kostat 3500 för andra osv.Kan tänka mig att vi hade lite tur.:)

illmyra skrev:
Marknad vet jag inte... Det är ju DYRT! Bara för riktigt bra ston. I Sverige är det dessutom bara tillåtet med en avkomma per år.

Nej, så är det inte längre iaf för halvblod. Jag har ett sto som är dräktigt med ET och hon var en av tre, dock bara hennes som fastnade.

Var gjorde ni detta ? Har själv varit lite inne på att göra det på mitt tävlingssto men backat just för priset. Stoet i sig har visat sig vara lätt att få dräktig så det är ju ett stort plus. Nere på kontinenten handlar det ju inte alls om de pengar som man hört talas om här hemma, så min förhoppning har ju varit att priset skulle komma ner lite här också, men det blir väl lite en cirkel av det att det kostar mkt, så är det inte många som väljer att försöka och då fortsätter det att kosta mkt pga få användare. Dock tror jag det är mkt viktigt med valet av surrogatmamma att detta sto är så lik det andra i temperament odyl som möjligt, detta efter att ha hört att många misslyckats nere i Tyskland, just för att fölen inte präglats till mammans temperament.

Jag är nästan säker på att de gör embryotransfer på Bollerup, kanske värt att kolla?

athena skrev:
Nej, så är det inte längre iaf för halvblod. Jag har ett sto som är dräktigt med ET och hon var en av tre, dock bara hennes som fastnade.

Men du får väl bara registrera en avkomma/år på ett sto? Eller har de ändrat detta också?

Det är ändrat förra året, vet dock inte om det finns någon begränsning men mer än ett får man registrera numer.

Jo jag har hört att de skall dra igång detta, får väl kolla vilka priser det handlar om där.

Tror Bollerup gör, och när jag pratade med Briars ägare förra veckan om mitt surrogatsto så sa han att "vi har gjort massor av ET här".

När vi gjorde det så var det Ann Gånhem, som nu är i Bollerup.Vi tog ägg ifrån D-ponny sto, welsh/halvblod,.Surrogatmamma var en maxad A-ponny, shettis/welsh.Hingsten vi valde var Power Boy.Allt gick mycket bra.Hon är väldigt lik sina riktiga föräldrar, kan inte påstå att hon fick något av surrogatmamman.:bow:

är de den där fälttävlansponnyn du menar???
Cassandra, katitzie eller vad den hette...

Jo jag vet att HY själv har hållt på med det i många år (känner honom sedan gammalt) dock bara på egna ston (tidigare i alla fall).
Får väl ringa honom och höra om han kan tänka sig även på "främmande" sto.

Aha, då kanske man skall kolla vad prislappen ligger på nu när de sätter igång med det på Bollerup.

FT_ryttare skrev:
är de den där fälttävlansponnyn du menar???
Cassandra, katitzie eller vad den hette...
Katitzie stämmer.:bump:

Vet inte hur det är i Sverige, men i Holland/Tyskland använder dom ofta travston som surrogatmammor och man måste tänka på att man även måste köpa sitt sto (i alla fall där) eftersom fölet tillhör den som äger stoet. Tror att dom jag pratade med betalade 1000 Euro/ sto... och till det kom kostnad för själva transferen...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 301
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 416
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 144
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka