Kommer en marknad för embryotransfer?

Sv: Kommer en marknad för embryotransfer?

illmyra skrev:
Marknad vet jag inte... Det är ju DYRT! Bara för riktigt bra ston. I Sverige är det dessutom bara tillåtet med en avkomma per år.

Har jag fel, eller skulle inte "Flippan" ha två?

Oj va konstigt det såg ut, hur gör man för att få det man vill svara på i en sådan liten ruta???

Man gjorde tre men det var bara en som "fastnade". Beräknas om ca fyra veckor!

Någon som vet mer specifikt vad det kostar?

Ja, det jag undrade men fick inga svar....visste ej om den här gamla tråden. Om det ej är alltför dyrt så är det ju aktuellt om man känner att man vill rida sitt sto och ej köpa en till häst...vilket oxå är dyrt!!! om det är praktist möjligt med stall mm. Bor ju i Sthlm med allt vad det innebär:(

Jag tror att det kommer att bli större och större marknad för de som vill avla på stona men ändå tävla dem och inte behöva vänta med att avla tills de är äldre.

Travston brukar vara det som föredras som surrogatmammor, då de dels är relativt fertila och dels generellt är trevliga i psyket, dessutom går de att få tag på med en billig peng..

I framtiden funderar jag dels på att göra embryotransfer med mitt egna sto och dels kanske skicka nerfrusna embryon från USA och lägga in i ett mottagarsto. Jag kommer dock aldrig att vara så extrem att jag massproducerar. Dock så gäller det att man har två eller tre mottagarston för att öka chansen att det blir dräktigt. Har man otur så tar sig igen alls...

Ann Gånheim på Bollerup är duktig på embryotransfer...

Ja, det jag undrade men fick inga svar....visste ej om den här gamla tråden. Om det ej är alltför dyrt så är det ju aktuellt om man känner att man vill rida sitt sto och ej köpa en till häst...vilket oxå är dyrt!!! om det är praktist möjligt med stall mm. Bor ju i Sthlm med allt vad det innebär:(

Ska du göra ET så behövs det ju ett sto till, och blir det dyrt att stalla upp i Stockholm, så blir det nog inte billigare att stalla upp i Skåne och betala för skötsel. Hur man än vänder sig så är rumpan bak ;). Som det nämts tidigare så tror jag också att travarston kan vara bra surrugatmammor, de är trevliga, rätt storlek, och man kan få dem billigt. Men de ska fortfarande ha skötsel, mat etc. etc.
Ulrika

hur stor är chansen att ET lyckas på första försöket? Kanske en svår fråga, men det är lite spännande att veta om man nu betalar/ behandling.
Ulrika

Ska du göra ET så behövs det ju ett sto till, och blir det dyrt att stalla upp i Stockholm, så blir det nog inte billigare att stalla upp i Skåne och betala för skötsel. Hur man än vänder sig så är rumpan bak ;). Som det nämts tidigare så tror jag också att travarston kan vara bra surrugatmammor, de är trevliga, rätt storlek, och man kan få dem billigt. Men de ska fortfarande ha skötsel, mat etc. etc.
Ulrika

det var inte kostnaden jag menade. Den kostnaden är ju ej så mkt om man jämför med att köpa en ny häst men det finns inga bra stall där man dels kan ha sin tävlingshäst o dels kan ta hand om en surrogatmamma med alla avstånd o sen kunna ha en dräglig karriär o ett annat liv. Not possible!!

Hade du tänkt att ha surrogatmamman hos någon annan under dräktighetstiden? Tror inte jag hänger med riktigt. Vad brukar det kosta?
Som sagt, inköpet av en surrugatmamma behöver inte kosta mycket, men själva ET och kostnader för extrastoet kommer att kosta en del. Men det är ju säkert billigare än att köpa ett GP-sto till, seminera och stalla upp.
Ulrika

Hittade en text med prisuppgifter här:

En embryotransfer i Sverige kostar från 20 000 kronor och uppåt. Undersökning och synkronisering av mottagarstona går på ca 2 000 kr per sto, embryospolning ca 3 500 kr och embryoinläggning ca 1 500 kr. Därtill kommer kostnader för seminering av givarstoet. Kostnaden för embryotranfer varierar vilket beror på om det lyckas redan första gången, eller om man måste försöka flera gånger för att få ett lyckat resultat. Utomlands kan det kosta mer än det dubbla, berättar Kerstin.
(koperat från http://www.hastfolk.se/2005-06/05062-Flippan.htm)

Ulrika

Tack!! ja, någon som pratat med Bollerup eller ngn annan som gör ET? Nyfiken på kostnad o hur det går till men har ej ringt ännu:angel:

Mvh Nyfiken

Vet inte om det står hur det går till i den artikeln, om inte annat så var det en av de första träffarna jag kom till, sökte Bollerup+embryotransfer på google och kom till en bra artikel där det står det detaljerat beskrivet. Intressant.
U

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 301
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 411
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 144
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka