Kollar ni inte ?

Sv: Kollar ni inte ?

Nej...jag kollar inte. Vet ju, p.g.a. att jag känner min häst, att hon tar hela natten på sig att äta sitt kraftfoder. Hon gillar inte uppblött foder och tar det sist alt.någon tugga ibland. Eftersom mina hästar äter nåt hela tiden så är dom inte hungriga och kastar inte i sig maten.
Ibland är det lite foder kvar i krubban på morgonen, ibland inte. Det är inget problem...

Jag kollar att de börjar äta. Men det är stor skillnad på att börja äta och att äta upp. Och fullblodet äter som en sniiigel, tar hösilage emellan, funderar lite på livet, äter lite till etc. Dvs ska jag kika så allt äts upp så kan jag ta ut en tältsäng dit och ligga och 'vaka'.

Haha, precis så är det med min ena arab. Tar hur lång tid som helst med kraftfoder. Äter lite, går ett varv, äter lite, går och tittar på den sura boxgrannen, äter lite, tar lite silage, tittar på boxgrannen... osv osv.

Fast jag kollar ju så att han börjar äta. Men det ser man ju direkt.

Tror nog att det finns de som är hästvana här som ändå inte kollar hästarnas foder varje kväll... men som sagt, man märker väl bara man börjar pyssla med fodret om hästarna är intresserade eller inte? Jag har haft häst i över 20 år och har nöjt mig med att jag ser dagen därpå om de fått i sig allt eller inte.... Känner man sin häst så tror jag att man märker på dem om de börjar bli dåliga eller inte - med eller utan fodring... men sen är det väl inte negativt att checka av varje kväll om man har tid och lust...

Precis. Och man ser ju när man delar ut fodret om dom börjar äta glatt. Det räcker för mej.

Jag ser alltid till att dom börjar käka maten, men av alla hästar jag känt och känner så börjar dom direkt när man ger dom, äter upp allt oxå.

Min tjej på 5år är lugn, äter fint och sakta, tar sin tid liksom. Hon slänger inte i sig maten alls.
Däremot ponnyn på 25 är galen, som om han aldrig sett mat när han får mat. Jisses, har ätligen fått honom att backa när jag ska ställa in maten. Förut rusa han fram och drog åt sig hinken med maten i. STOR skillnad nu, riktigt skönt :)

KL

Våra hästar får sitt kraftfoder när dom kommer in vid 17-18-tiden, kollar inte speciellt då man ser ju såklart om någon inte rör sitt foder. Men jag kollar sen när jag går ut vid 22-23 tiden.

ja nu sköter ju inte jag kvällsfodringarna så det är inte så lätt, inte utsläpp o sällan insläpp heller.

Förlåt, men varför skriver du "Hej från hambo" i varje inlägg? Ser lite lustigt ut när du gör många inlägg...

Ibland skriver jag:
Hej från en glad Hambo
Hej från en fundersam Hambo
Hej från en Ledsen hambo osv.....
Skriver jag bara " Hambo" så låter jag sur/arg
Det har nog bara hänt ca 5 ggr på 7 år !

Hej från en frusen Hambo

Man märker ju om någon inte börjar äta, men att kolla så det äter upp skulle jag aldrig göra. Jag vill sova på natten...

När jag kvällsfodrar ser jag ju att de ätit upp eftermiddagsmaten , när jag morgonfodrar ser jag ju att de ätit upp kvällsmaten, när de går ut ser jag att de ätit upp frukost osv.

precis!!! :bow:

och till ts: att generalisera och tro att de som inte kollar om hästarna har ätit upp krafftfodret inte är vana vid hästar är bara såååå löjligt. Det kanske är tvärtom, att du inte har tillräcklig hästvana för att läsa av hur de mår utan att behöva kolla om de ätit upp...??:devil:

Jag tror jag förstår precis vad du menar med att kolla.
Det handlar inte om att stå och se när hästen äter, utan att kolla så den uppvisar ett normalt beteende när den får sin mat.
För har den inte det så kan det vara ett tecken på att ngt inte står rätt till.
På mitt stall är personalen så hästkunnig att de reagerar direkt och ringer, känns tryggt. Hellre åka ut och promenera med häst sent på kvällen än kolikanfall.

Tack Bolo !
En till som förstår vad jag menar !
Hej från en glad hambo

ok, men då tror jag att alla gör samma. För jag tror inte någon här är så korkad att de inte skulle se om hästen inte började äta som normalt när man fodrar. (dvs om matvraken inte kastade sig över maten, när det gäller de kinkiga: om de är ännu kinkigare än vanligt).
Förstår då inte vad du vill komma fram till. Om man inte skulle se om hästen börjar äta får man ju i princip fodra med förbundna ögon, alt. med släckt belysning...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 832
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 029
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V