Kollar ni inte ?

Sv: Kollar ni inte ?

Men väx upp för tusan!! Detta ska föreställa ett seriöst diskusionsforum för hästrelaterade frågor, inte en lekstuga!!!!!!!!!!!

Jag gör som de flesta verkar göra. Med alla hästarna i vårt kollektiv. Dvs kollar så de börjar äta och verkar ha bra aptit, både på grov- och kraftfoder.

Men om man skulle stå kvar och vänta att på min pålle skulle äta upp sina uppblötta 1,5 liter lucernpellets skulle man nog som Alexandra skrev behöva ställa in en tältsäng i stallet.

Sen har vi iofs på kort tid nu haft tre hästar i stallet som av olika anledning och med olika förtjusning varit tvungna att ha medicin blandat med fodret och det är nästan bättre att kolla på morgonen så at de ätit upp (de äter inte alltid med förtjusning utan tar en tugga i taget).

Ja, precis! Alla hästarna i vårt stall ser ut som blodtörstiga monster när man kommer för att fodra så någon större aptitlöshet har de inte!! (fast högst av alla väsnan stallkatten - hon är inte alls nöjd med att få mat sist av alla! )

visst gör man, men det kan ju hända att dom slutar äta precis när man gått eller hur??

mina får iaf så mkt mat att det tar många timmar att äta upp...

Det är klart att man håller ett litet öga när de börjar äta, man är ju ändå kvar i stallet någon minut för att ställa undan foderhinkarna, gå runt och släcka lampor osv. Vid sista vändan runt stallet för att kolla att boxdörrarna är stängda etc så märker man ju om någon häst inte verkar helt kry.

Annars ser jag hellre att hästarna faktiskt tar det lite lugnt i krubban än att de kastar i sig maten. Min egen häst, som visserligen bara får lusernhack i krubban, är ganska skeptisk mot allt som serveras däri, hon kan sätta ner nosen och lukta lite för att sedan återgå till höet en stund. Anledningen är nog att hon aldrig fått "godis" som betfor och havre annat än när det varit medicin iblandat...:angel:
Krubbmaten är alltså inte lika spännande för henne som för andra hästar.

Grymt, eller?:devil:

Jag väntar alltid tills mina har ätit upp sitt kraftfoder och plockar sedan ut hinkarna ur boxarna innan jag åker hem. Höet kollar jag på morgonen att de ätit upp som de ska.
Har hittills bara varit med om en gång att någon av hästarna inte ätit upp, och då var hon rejält dålig = Fick ringa vet. ambulerande som kom och slangade och gav dropp. (Hon hade inte ätit eller druckit på ett dygn och var helt uttorkad. Det går otroligt fort!)

Varför ska jag titta på när min häst äter? :smirk: Det gör han så bra själv och vill väl inte bli störd av en vakande matte.

I 99,9% av fallen äter hästarna sin mat. Om de äter upp den stegvis eller om de äter allt på en gång är oviktigt. Om en häst lämnar maten en gång så är detta inte heller farligt för hästen. Man märker det senare och kan då försöka ta reda på varför hästen inte äter, måste den äta(?) och vaka vid nästa måltid, vid behov - vilket jag tror är ytterst ovanligt att man behöver.

Vi pratar om vuxna levande djur, eller hur? :cool:

Mina hästar får kraftfoder och sedan får dom gå ut igen. Så kraftfoder kollar jag alltid att dom har ätit upp. Hö kollar jag så att dom börjar äta. Min ena häst är väldigt knepig med hö. Han kan äta en tugga och sedan vägra äta mer på hur länge som helst. Dom första gångerna han gjorde så trodde vi han hade kolik eller något och tempade honom och kollade flera gånger den kvällen. Men har nu konstaterat att han gör så. Ibland passar höt helt enkelt inte och då får det vara tills han vill äta igen. På morgonen är det allt som oftast uppätet.
Nu går dom dock på fri tillgång så jag ser inte hur mycket dom äter, bara att dom äter.

Morgonfodret ser man ju direkt om de ätit upp eftersom man därefter släpper ut. Lunchhöet märks ju också ganska snart.

Vad gäller middagen i vårt stall så är det så att de hästar som hårdtränas ALDRIG äter upp så det är liksom ingen idé att kolla. När man fodrar kväll så får man helt enkelt fylla på i krubban och sedan äter de upp under natten. Finns det kvar foder på morgonen så tar man ut det ur krubban när man mockar. Vad gäller unghästarna så VRÄKER dom alltid i sig sin mat så där är inget fel på matlusten direkt. Skulle det vara det så skulle det märkas direkt och isåf är det läge att oroa sig.

Vi känner våra hästar väl och skulle ngt vara fel så skulle vi märka det omgående.

Intressant tråd!:)

Jag brukar efter att ha gett kraft pyssla med lite andra saker i stallet. När jag är klar brukar det vara uppätet. Höet tar ju såklart längre tid att äta, så det kollar jag inte förrän nästa dag om det är kvälls/nattfoder. Det är ju meningen att det ska räcka länge.
Men som sagt, hästarna brukar hinna äta upp kraften innan jag drar. Och man märker ju fort om det är något som inte är som det ska.

Varför ska jag titta på när min häst äter? :smirk: Det gör han så bra själv och vill väl inte bli störd av en vakande matte.

I 99,9% av fallen äter hästarna sin mat. Om de äter upp den stegvis eller om de äter allt på en gång är oviktigt. Om en häst lämnar maten en gång så är detta inte heller farligt för hästen. Man märker det senare och kan då försöka ta reda på varför hästen inte äter, måste den äta(?) och vaka vid nästa måltid, vid behov - vilket jag tror är ytterst ovanligt att man behöver.

Vi pratar om vuxna levande djur, eller hur? :cool:

:bow::bow::bow:

Ts:Min häst fodras 06.30,krafft och 1 kg hö,vid 07.30 kommer jag ut vid stallet för att släppa ut,får ytterligare 2 kg hö i hagen,lunchas vid 12-13, ytterligare 2 kg hö,insläpp vid 18,morötter i krubban,2 kg hö,när den sista personen är klar ger den krafft till alla hästar,runt 19,00 ca,sen går jag ut och nattar vid 22,00,ytterligare 2 kg hö.

Så om min häst inte skulle äta upp sin mat så skulle jag märka det tillslut iallafall....
Har aldrig hänt hitils,och om det skulle göra det så förstår jag inte vad det hjälper att jag står där och glor för? Kan ju knappast ta ut veterinären för "min häst äter inte"?

Hur många tror du har tid och lust att stå och vänta på att samtliga hästar har ätit upp?
Man märker ju fort om hästen inte har någon aptit, det behöver man inte vänta tills den ätit upp för att upptäcka. Jag ger alla hästarna foder, fixar sen emd foderhinkarna och ser till att alla hästar äter när jag går någon minut senare.
Sen är inte det någon garanti för att alla sen äter upp all mat, det har jag varit med om. Men om hästen börjar äta och verkar ha god aptit så tror jag inte att den är akut sjuk om den lämnar mat sen.
Så jag förstår inte problemet?

Så om min häst inte skulle äta upp sin mat så skulle jag märka det tillslut iallafall....
Har aldrig hänt hitils,och om det skulle göra det så förstår jag inte vad det hjälper att jag står där och glor för? Kan ju knappast ta ut veterinären för "min häst äter inte"?

Fast där förstår jag hur TS menade. Om en häst inte äter, kan det bero på att den bara inte har lust då, att den är lite ur slag, att den har kolik/kolikkänning etc.

Så att säga 'inte ringer man veterinären för hästen äter inte' är generaliserande nonchalant.

Om någon av mina inte äter så gör jag följande:

1. Kollar om det är något knas med maten
2. Kollar om den bajsat ordentligt
3. Tar tempen
4. Lyssnar på tarmljuden
5. Kollar slemhinnor och kapilläråterfyllning
6. Tar pulsen

Därefter beslutar jag om jag ska 'rycka på axlarna och gå och lägga mig', eller om jag ska göra någonting (gå en promenad för att få hästen att bajsa etc), hålla fortsatt koll under kväll natt - eller ringa veterinären.

Att bara tycka 'jaha den vill inte ha maten idag' på en häst som normalt äter problemfritt anser jag är nonchalant. En vidare undersökning kanske visar att den har en kolikkänning, och varför ska det då utvecklas till kolik under natten?

En häst som inte äter kraftfodret men höet, men som normalt kan vara lite ointresserad av kraftfodret, där reagerar jag inte. Skulle någon av de mer lättfödd pojkarna som sopar krubban ren innan man hunnit blinka inte äta kraft så är det en STOR varningssignal dock. Skulle fbl tycka 'mja, vill inte ha kraft, tar höet' skulle jag inte gå i taket dock. Allt är ju individuellt.

Jag har visserligen bara två hästar i mitt stall, men jag skulle också troligen få natta över för att kolla om den ena äter kraftfodret. Hon är mest intresserad av höt. Kraftfodret, som bara är en näve, är alltid slut på morgonen. Trots att det finns både morötter och äpplen i krubban väljer hon höt först.
Medans den andra kastar sig över krubban. Också bara en näve med kraftfoder och div morötter och äpplen. Höt får vänta tills varje liten smula är slut. En fördel då hon har en löstagbar krubba. Hon använder nämligen krubban som toalett under natten annars.:devil:

Jag blir faktiskt förvånad över en del hästmänniskor !
Jag läser ofta här på buke " när jag kom i morse, så hade han/hon inte ätit upp sin betfor/kraft etc"
Ger ni bara hästarna mat och går ?
Kollar ni inte åtminstone att dom börjar äta ?

Herj från en undrande Hambo

Var har jag skrivit att man SKA stå och GLO på sin häst ?
Jag är glad att det är så många som kollar sina hästar i den mån det går.
Jag hoppas även att de som inte är så hästvana,kanske läser detta och hädanefter kollar så hästarna har aptit och verkar pigga och glada när ni lämnar dom för kvällen !

Hej från hambo

När jag hade hästar på stall var det inte jag som skötte morgonfodringen utan det gjorde stallägaren. Han brukade ge dom mat o hö, innan utsläpp.
Jag såg aldrig nåt kvar i krubban. Men nu bor mina hästar ute dygnet runt (dom har tillgång till ligghallen,dock).O jag brukar kolla så att dom äter upp o om nån av dom har mindre aptit så gör jag något åt saken.
Unghästen däremot äter lite sakta än dom andra två. Då brukar hon vilja att jag står bredvid så äter hon upp med bättre aptit. Matte-sjuk? Det vet jag inte :D Men hon vill väl ha lite sällskap då har jag full koll på dom andra som äter.
Tycker att det är bra om man kollar så att alla äter innan man släpper ut dom.

Man märker ju om någon inte börjar äta, men att kolla så det äter upp skulle jag aldrig göra. Jag vill sova på natten...

När jag kvällsfodrar ser jag ju att de ätit upp eftermiddagsmaten , när jag morgonfodrar ser jag ju att de ätit upp kvällsmaten, när de går ut ser jag att de ätit upp frukost osv.

Jag har ju mina i lösdrift o ger oftast kraften efter ridning o innan utsläpp, dvs de släpps ut när de ätit klart krafften. Väldigt sällan lämnar Kristall o isåfall får Dorri äta upp det sista.
Medan de äter brkar jag skriva riddagbok, smörja träns, mocka. Ja - det finns ju saker att göra

*kl*

På morgonfodringen så kollar man såklart innan man släpper ut dem, men det har aldrig hänt att ingen häst har ätit upp :D
Förutom en häst vi hade i stallet, men hon var lite konstig i huvudet tror jag för henne fick man liksom "väcka" för att hon skulle äta upp resten av maten, men hon åt alltid upp.

Sen äter de hö i hagen men då kollar man också alltid så alla hästar får en hög och äter.

På kvällen donar man ju alltid efter med det sista och sen känner man på dörrarna innan man går så då ser man ju om någon häst inte äter men då står ju också alla hästar med huvudet i krubban eller i höhögen.

Så gör vi i mitt stall iallafall så man märker rätt tydligt om en häst har matlust eller inte.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 832
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 029
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka