koka soppa på en spik

martha

Trådstartare
Ja, hur skulle ni göra då ?

Ponera att du har typ 20 - 30 000, du vill hitta en bra travare, eller du vill kunna hitta ett litet guldkorn för det priset..Vad tittar du efter och vad gör du med hästen för att förädla den ?

Sv: koka soppa på en spik

köper nån trotjänarherre som tjänat rätt mycket pengar men som bara har egg i raden och står hos en stor tränare med "fabriksträning" som lessnat på livet.

tar hem han och slänger han i en hage men mycket gräs och roliga kompisar. sen latja runt lite och ha roligt och förhoppningsvis börjar han tycka livet är askul och börjar tjäna pengar

:angel:

en jäkla chansning mellan less på livet och avläggare - men chansen för ett roligt travår finns.. :D

Jag skulle hitta nån som inte är för gammal, vettig stam, har startat med åtm ETT bra resultat men sen inte levt upp till förväntningarna.
Dra hit en typ massör, rida mycket och dra grävare istället för klocka o spö på rakbanan..sitter o spånar på annonssidorna för det är kul :D

annars hade jag nog köpt en häst som man vet stått hela livet hos en amatör som som tycker är mindre bra och hoppas att sin egen filosofi är bättre lämpad just för den där superfina hästen :D den säljs ju skitbilligt eftersom den är "talanglös".. :p

eller köpa en väldigt fin häst på unghästauktion som är lite sämre stammad och därför hamnar i skymundan för storfräsarna..

tänk om det ändå var så enkelt att höpa en bra travhäst :rofl:

:D

finns garanterat skitfina hästar på blocket tex som nån lallat runt med och inte kommit nån vart med..

har ett rätt bra exempel..

anders skoglund hittade en häst i en hage som han tyckte var skitfin men som inte gjort ett jota i livet. hade tjänat 40 000kr. ägaren tyckte han var en jävla skithäst och lat tråkig en som inte gjorde rätt för maten.
anders drog hem han och han hade tjänat över en halv miljon när andres avled. den köpte han för ungefär den summan du var ute efter. :D

Senast ändrad:

köper nån trotjänarherre som tjänat rätt mycket pengar men som bara har egg i raden och står hos en stor tränare med "fabriksträning" som lessnat på livet.

tar hem han och slänger han i en hage men mycket gräs och roliga kompisar. sen latja runt lite och ha roligt och förhoppningsvis börjar han tycka livet är askul och börjar tjäna pengar

:angel:

en jäkla chansning mellan less på livet och avläggare - men chansen för ett roligt travår finns.. :D

Så gör några hos oss i bland, de mesta gör bara 1-5 starter även om en och annan visar sig duglig...

Jag tror att det delvis beror på att de som tjänat mycket måste gå så ini den för att hinna med i loppen.

Det fanns ju en tråd om en sån häst som "kunde" men som gick jämnt men min som tjänat 37 000 i loppen.

fast om man köper en snabbloppare som stått nere på åby eller södra sverige stora delar av sitt liv som tjänat över miljonen och måste springa 13 för att få pengar varje lopp - brukar kunna tjäna bra med pengar i jämtland där de knappt behöver springa 15 sommartid och 16 vintertid för att vinna lopp ;)

Näe, vet inte heller om det egentligen är nåt att hålla på med... Vi skaffade ju en med 800 på sig i vintras, men jag tror han blir svår att starta i vanlig trav åtminstone så här på sommarhalvåret. Han var inte startad på två år men nu är han nere på 16 tider / 1600 i banjobb i träning så man hoppas ju att det inte dröjer sååå länge innan han kvalar i alla fall..

För att återgå till frågan vad man skulle satsa på... Jag har fått för mig att man kan hitta hästar lite billigare som har lite mindre pengar på sig än vad de skulle ha här på sig i Tyskland och Holland. Kanske är det dit man ska åka och leta efter en vettig starthäst? Prispengarna är väl fortfarande betydligt lägre där, sämre banor o.s.v, så där kanske man kan hitta något kap?

fast jag känner många som skaffat 6-7 åringar som tjänat flera hundra tusen efter det att de kommit upp till kyliga norrland :D vill man ha en billig stabil häst att köra och kunna tjäna lite pengar me diafl så är det en bra chansning :)

men runt bergsåker med omnejd är det väl inte så enkelt...högre upp kanske

fast jag känner många som skaffat 6-7 åringar som tjänat flera hundra tusen efter det att de kommit upp till kyliga norrland :D vill man ha en billig stabil häst att köra och kunna tjäna lite pengar me diafl så är det en bra chansning :)

Så du tycker att vi som bor söderöver ska flytta norrut?

Annars får vi snygga erbjudande från Västergötland och Julmyra både nu och då! :idea::D

Lite komiskt eftersom den enda hästen jag har haft som gått riktigt bra kom från Boden... Så det blev tvärtom där... Nu handlade det ju inte om någon snabbloppare som tjänade flera hundra tusen men en nyttig häst. Nästa häst blev också en från Boden, ett sto som även hon tände till och tjänade ca 100 på ett och ett halvt år... Jag köper gärna hästar från Norrland!

Senast ändrad:

ja det kan ju också vara nåt, om dom inte vill eller klarar gå på isbrodd.
Sen har dom ju en storfräsare där med ganska många fina hästar som allt som oftast är till salu...

Göra som fler tidigare skrivit, försöka hitta en amatörtränad häst, som man tycker att man kunde få stil på med lite träning (av vilket slag man nu gillar) Att köpa från proffsstall, ja där får man nog se hos vem/vilka den varit hos. Har den varit hos någon av de större tränarna är nog det mesta taget ur hästen (eller hur tusan jag ska förklara, du fattar nog), det är nog större chans att lyckas med en häst som kommer från en lite mindre tränare.

Annars lär det väl bli billigt på lördag på Axwall, vilket i för sig är tråkigt för uppfödarna, men bra om man vill köpa. Å andra sidan kostar den ju pengar i två år till innan vet om det blir fågel eller fisk. Men fördelen är ju att man får forma den som man vill, med uppträning och så.

fast om man tänker på de välstammade hästarna som står i de större tränarnas stall så är ju individuell träning lika med noll, det finns så många fina hästar som går i maskineriet och inte riltigt får chansen pga olika anl ( mest tidsbrist)
Problemet där är ju oftast att dom alltid är överpris på...pga var dom står...

Helt sant! Fast oftast när de kommer ut till försäljning har de hunnit "tappa skallen" och den brukar vara de svåraste att åtgärda... Som jag skrev tidigare det gäller att se efter vilken tränare de varit hos. De springer och är jättefina men viljan är totalt borta, tyvärr. Visst det är roligt att delta men att kunna få med sig en peng hem är roligare!

Fast jag har helt snöat in på unghästar numera :D, jag har ledsnat lite på att försöka fixa till de begagnade. Jag blir mest arg och frustrerad på hur något kunnat bli så fel med en fin häst.

Mmm, o jag har hittat någa unga grabbar till salu i Kalmar nu ...

...grämer mig att jag tackade nej till både Jademack ås och yukon brodde när det begav sig....bägge had väl ca 150 000 på sig och dom begärde ung 100....feg som jag var så sa jag nej. :mad:

men östersund och leangen är det lätt att tjäna pengar på. sen när man börjar komma upp över solänget och däröver så är det lite lättare med.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
36 37 38
Svar
746
· Visningar
34 275
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka