Knivigt värre

coolia

Trådstartare
Min dotter är av extremt "pipig" sort. Hon kör hela Oscarsgrejen för minsta lilla smäll. Det har hänt flera gånger att man har ringt från skolan och bett mig att hämta henne och se till att hon kommer till läkare eftersom de har trott att hon är illa skadad. Och så illa har det ju aldrig varit. Ett skrubbsår, en stukad fot, ett blåmärke. I den kategorin men eftersom hon gråter och skriker så enormt så tror alla att det är riktigt illa med henne. Vilket det hittills inte har varit.

Hon är 10 år nu så jag har hela tiden hoppats att hon ska växa till sig lite och inte börja med hela teaterföreställningen för något litet skrubbsår, men icke. Vi har givetvis pratat mycket om detta, om det verkligen gör så ont osv men ingen förbättring har skett. Det blir ju dessutom lite "kul" att putta till henne ibland eftersom det alltid blir en sån enorm reaktion.

Jag börjar tycka att detta känns lite besvärande, ska man klara sig i livet så behöver man kunna bita ihop ibland och kanske inte slå på den allra största trumman för minsta lilla. Självklart ska man kunna gråta om man har gjort sig illa men lite nyanser vore fint om det fanns. Jag har mer än en gång fått kasta mig iväg till skolan för att hämta henne när hon har gjort sig illa. Och nästan ringt ambulans eftersom det har låtit som om hon varit svårt skadad men det har hon inte varit. Jag har varit på sjukhuset några gånger redan med henne pga av detta. Jag måste ju tro henne när hon säjer att det gör mycket ont. Misstänkt hjärnskakning två gånger och sen några andra skador som jag också har åkt in för.

När det gäller barn så kan man inte chansa. Jag skulle aldrig vilja känna att jag inte har lyssnat på henne när hon har ont. Det är inte så att vi har klippkort på akuten, men ändå.

Naturligtvis så får hon mycket uppmärksamhet och föräldratid så det är inte det som spökar heller. Att hon skulle sakna uppmärksamhet. Vi gör mycket tillsammans hela familjen. Hon rider och det trodde jag också skulle härda henne lite, hästtjejer brukar ju bli tuffa av att vara i stallet.

Om det är någon som har orkat läsa mitt svammel och kan kommentera lite så vore jag tacksam. Detta börjar bli ett bekymmer för mig.

Sv: Knivigt värre

Hon är inte mobbad, det kan man kanske tro när man läser mitt inlägg. Hon tillhör dock inte de mest populära, men hon har vänner.

Varför tror du att hon spelar teater? Det gör väl så ont på henne helt enkelt. Alla har vi olika smärtröskel.
Jag tycker att det är riktigt elakt att putta till henne bara för att få reaktionen. Varför gör du det? Skulle du tycka att det vore roligt om någon gjorde så att du får ont med flit?
Låt henne vara som hon är istället. Acceptera att du har en känslig dotter helt enkelt.

jag skulle tro att det är klasskompisar som puttar till? Eller tolkade jag det fel?

Jag kan på ett sätt förstå hur TS menar.

Det är lite som att ropa varg.

Min tös kan oxå bre på lite ibland (inte i den omattningen som TS dotter)
Ex. har det hänt en del ggr att hon kommer hem efter gympan i skolan/basketträning/ lek med kompisar, och har , enligt henne stukat fot/hand/finger.

Hon har då blivit ombandagerad utav lärare, tränare osv. och ojjar sig en himla massa hemma.
De första gångerna tog jag det allvarligt och vi gick till vårdcentral för att se hur "illa" ställt det var.
Beskedet var varje ggn att det inte va nått fel alls.

Jaha ja, men hon har ju ont , tänkte jag. Så gången eftre besöket på VC så sa jag till dottern att vi avvaktar.
Oj va hon jämrade sig och haltade osv. Men så 2 h senare leker hon häst med kompisen på gården och galoppar runt hej vilt:crazy:

Lite lurad känner man sig ju. Så nu förtiden är det tyvärr så att jag bara viftar bort det och ja visst, efter några timmar så är hon fullt återställd:grin:

Jag har tänkt på den dagen hon VERKLIGEN har ont och har ex. stukat ngt. Jag lär nog vara skeptisk då och tvivla en del innan vi åker till VC.

Jag förstår ju att det känns om man trampar snett eller slår i fingret, och ur hennes synvinkel kanske det är en stukning. Men faktum kvarstår att det ju inte är det ur läkarsynpunkt.

Vet inte hur man bäst kan förklara för ett barn, men nu är min dotter 12 och det har blivit något bättre. Hon förstår på ett annat sätt.

Så mitt råd är nog att ha tålamod, för det kommer bli bättre med åldern.

Sen har jag vart så pass "elak" att jag inte har gjort ngn större sak utav det när hon ojjad sig och haltat runt. Då har "skadan" gått över fortare:D

Det jag funderar lite på är hur barnet bemöts när hon skadat sig? Barn reagerar mycket efter hur omgivningen reagerar, främst i småbarnsåren men det hänger kvar upp i åldrarna en del. Om omgivningen börjar ömka och klema med barnet och drar på "oj oj oj stackars liten" för minsta lilla är det lätt att man får sådana reaktioner, att de drar på fulla spjäll för en sticka i fingret, medan effekten blir tvärt emot om omgivningen reagerar med lugn och intalar barnet att det inte är så farligt och att det kommer gå bra.

Detta hänger också ihop med vad som händer när hon gör illa sig, dvs får hon någon "belöning"? Du skriver att du ofta får åka till skolan och hämta henne, skulle det kunna spela in? Att hon vet att mamma kommer och tar bort henne från den tråkiga skolan om hon gråter tillräckligt? Hur reagerar ni som föräldrar när hon gör sig illa hemma? Sitter ni med henne på knäet och kramar tills hon slutar gråta? Får hon en glasspinne/godis eller annat som plåster på såren efter att hon gjort sig illa?

Säger inte att hon sas "lurar" er, men det skulle kunna vara så att när hon gör sig illa och det gör ont så börjar hon automatiskt gråta orimligt mycket eftersom hennes hjärna är inställd på att det kommer vuxna och fixar och plåstrar om och tröstar osv, att hon helt enkelt inte är van vid att tackla smärtan själv och att det orimliga gråtandet blir ett sätt att slippa bita ihop sas.

Kan ju vara helt ute och cykla nu men bara lite reflektioner från min sida.

Jo, jag har givetvis funderat massor på om det är mitt beetende som har plussat på hennes hanterande av smärta. Men jag tror att hon helt enkelt har en väldigt låg smärttröskel. Men från att ha en låg smärttröskel till att skrika som om man har brytit benet när man bara har stukat det är lite överdrivet. Jag har provat att bara krama om och blåsa på det onda och säja att det går snart över. Men då kan hon komma in i andra andningen och sätta igång med vilt skrikande igen eftersom jag inte tar hene på allvar, att jag inte tror henen tillräckligt att det gör extremt ont.

Naturligtvis så har vi pratat massor om detta och hon säjer numera att hon försöker att inte skrika så mycket. Och jag tror henne. Men hon skriker fortfarande väldigt.

Självklart är det inte jag som puttar henne! Men jag misstänker att andra barn ibland har puttat henne eftersom det blir en stor reaktion om hon ramlar.

Just att ropa varg har jag försökt förklara för dottern. Eftersom vi har varit in till läkare i onödan nu flera gånger. Men än så länge har vi åkt när det verkar illa. Men jag tror inte hon riktigt förstår vad jag menar. Hon tycker ju att det gör väldigt ont.

iNHALE skrev:
Säger inte att hon sas "lurar" er, men det skulle kunna vara så att när hon gör sig illa och det gör ont så börjar hon automatiskt gråta orimligt mycket eftersom hennes hjärna är inställd på att det kommer vuxna och fixar och plåstrar om och tröstar osv, att hon helt enkelt inte är van vid att tackla smärtan själv och att det orimliga gråtandet blir ett sätt att slippa bita ihop sas.

Men det är väl självklart att man som vuxen ska trösta och plåstra om ett barn som ramlar? Varför ska ett barn behöva bita ihop och tackla sin smärta själv, det låter ju hemskt.

Men jisses, det är ju inte TS som knuffas, det är andra barn...

Jag har inget bra råd att ge, kommer bara att tänka på en detalj i sammanhanget: det är nog viktigt att du, coolia, försöker hålla dig helt lugn när hon går igång. Barn verkar otroligt sensibla för föräldrars ångest, den späder bara på deras egen.

Själv fick jag tandläkarskräck långt in i vuxen ålder på det viset. Mamma var rädd för tandläkaren och förmodligen ännu räddare för att hennes lilla älskling skulle lida. Hon var med inne i behandlingsrummet och även om hon höll sig helt i bakgrunden så kunde jag nästan ta på hennes ångest. Tro fasen att jag blev rädd.

Så jag tänker att om du kan hålla dig lugn så kanske hennes egen förmåga att gradera smärta och skada ökar.

Har också en dotter i samma ålder och hon kan också vara en liten drama queen:p

Jag ignorerar efter att först ha kollat om det verkligen är någon fara på taket.

Jag skulle ta det lite till ro och vänta ut! Precis som många säger, låt din dotter dig få kolla läget först, så att det inte är något allvarligt! Men åka till akuten för minsta lilla, verkar ju löjligt!
Din dotter har också lärt sig tror jag att när hon slår sig, om hon skriker riktigt högt får hon massor av uppmärksamhet.
Oftast brukar det gå över, visst de kan gå och oja sig över ett skrapsår i ett par dagar ifall såret ömmar.
Har en själv en dotter som ibland kan vara mer vild än tam och ett under att vi inte har varit på akuten oerhört mkt!
Jag har lärt mig att ta det lite till ro, pejla av läget!

Jag är inte den hysteriska sorten så även när det har sett illa ut så går jag inte igång. Dock är jag inget att hålla i handen när man är på sjukhus eller hos tandläkare av just det skälet som du nämner. Jag har stor ångest inför sjukhus och tandläkare. Men hon har ju en pappa också:idea:Han har kunnat följa med de gånger som det har varit akutbesök, tack och lov. Planerade besök försöker vi lägga så att vi båda har kunnat vara med henne. Han är lugnet själv i alla situationer. När vi ska göra veterinärbesök brukar han få ta de besöken också eftersom jag är så klen.

Hon åkte av rejält i höstas, ponnyerna stack med henne och en kompis och jag var hur lugn som helst. Hästolyckor har jag ju tyvärr egen erfarenhet av så där är jag lugn. Kompisens mamma och ridläraren var dock rejält skakade.

Kan hon själv förklara vad det är som gör henne så upprörd? Är det att det gör fruktansvärt ont, blir hon rädd när hon ramlar, känner hon sig bortgjord så att hon överdramatiserar av den anledningen?

Jag var - och är i viss mån fortfarande - ett barn som tyckte det var fruktansvärt pinsamt att ramla eller gör illa mig. Men jag reagerade istället genom att låtsas som ingenting, tex när jag ramlade och slog upp ett stort jack i pannan så skulle jag inte alls gå till skolsyster utan bad en kompis hämta papper så att jag kunde torka upp blodet från golvet :crazy:
Medan andra reagerar genom att bli hysteriska för minsta lilla vurpa, för då är de ju faktiskt skadade och deras "klantighet" glöms bort.

Jag har en kompis som var oerhört rädd att rida som barn, för hon var så rädd att ramla av. Hon slutade till och med på ridskola en period och började istället träna judo. Efter att ha lärt sig ramla där så började hon rida igen och var inte alls lika rädd - inte ens efter att ha ramlat av några gånger, för det var ju inte så farligt när hon hade rätt teknik.

En persons smärttröskel kan man ju inte göra så mycket åt dock, gör det ont så gör det ju...
Däremot så undrar jag, kan hon ta hand om småsår och sånt själv? Tänkte att om hon får lära sig hur man ska tvätta och plåstra om sig så kanske hon känner sig tryggare med att kunna lösa sånt? Bara en tanke...

Jag hade nog försökt att hitta en lösning tillsammans med henne. Kan du inte hitta på en skala så att det blir lättare för dig att tolka hur pass allvarligt det är? Tex att 10 på skalan motsvarar känslan när hon bröt armen (eller nåt annat som måste gjort rejält ont) och att fem motsvarar när hon hade vattkoppor, osv. Så att det blir lättare för dig och omgivningen att kunna tolka hennes uttryck för hur pass ont det gör.

Jag tror att det är viktigt att ni låter henne bli hörd ändå när hon har ont och inte nonchalerar det. Kanske är detta ett tecken på att hon behöver känna att hon tas på ett större allvar? Jag minns så väl känslan från när jag var liten att det jag uttryckte och kände bara blev bortviftat och aldrig bekräftat. Vad händer om du tar henne i famnen och säger att "nu märker jag att du mår skit, hur pass allvarligt är det på skalan? Tror du det hjälper att vi tar en kopp te tillsammans/jag killar dig på ryggen/vi tittar på vår favoritfilm?" Hade jag varit du så hade jag utgått från att hon har ett behov men inte lyckas uttrycka det bättre samt att man kanske får acceptera att hon är känsligare än vad du tycker är passande. Men det känns som helt fel väg att gå att tuffa upp henne genom att inte ta henne på allvar.

Jag vet inte, men för mig känns det som fel väg att gå om man ignorerar sitt barn oavsett om det är spel för gallerian eller ej.

Det kanske vore något att börja på jujutsu eller judo och lära sig hantera kroppen. Hon kanske blir rädd och inte vet om det är illa eller ej.

svar till annan:
Men det är väl självklart att man som vuxen ska trösta och plåstra om ett barn som ramlar? Varför ska ett barn behöva bita ihop och tackla sin smärta själv, det låter ju hemskt.

Det är väl inte hemskt, de menar väl såklart inte att man fräckt ignorerar ett barn som slagit sig illa.

De menar nog att -när flickan var liten - 1,5 år och ramlade lite lite, vände sig upp och tittar på föräldern för att få veta om det är farligt eller ej. Skrek man då och sprang fram och ojade och pussade och bar och vyssjade tills barnet började gråta av rädsla eller sa man -Oj vilken vurpa, upp igen! med ett leende, varpå babyn ler, reser sig upp och traskar vidare.

Jag hade nog försökt att hitta en lösning tillsammans med henne. Kan du inte hitta på en skala så att det blir lättare för dig att tolka hur pass allvarligt det är? Tex att 10 på skalan motsvarar känslan när hon bröt armen (eller nåt annat som måste gjort rejält ont) och att fem motsvarar när hon hade vattkoppor, osv. Så att det blir lättare för dig och omgivningen att kunna tolka hennes uttryck för hur pass ont det gör.

Jag tror att det är viktigt att ni låter henne bli hörd ändå när hon har ont och inte nonchalerar det. Kanske är detta ett tecken på att hon behöver känna att hon tas på ett större allvar? Jag minns så väl känslan från när jag var liten att det jag uttryckte och kände bara blev bortviftat och aldrig bekräftat. Vad händer om du tar henne i famnen och säger att "nu märker jag att du mår skit, hur pass allvarligt är det på skalan? Tror du det hjälper att vi tar en kopp te tillsammans/jag killar dig på ryggen/vi tittar på vår favoritfilm?" Hade jag varit du så hade jag utgått från att hon har ett behov men inte lyckas uttrycka det bättre samt att man kanske får acceptera att hon är känsligare än vad du tycker är passande. Men det känns som helt fel väg att gå att tuffa upp henne genom att inte ta henne på allvar.

Men så skönt, jag slapp skriva ett eget inlägg med exakt samma innehåll!:bow:;)

Jag har aldrig nonchalerat henne men däremot så har jag fösökt att nyansera det hela lite. Det kan ju som sagt omöjligt göra lika ont varenda gång. Och hon säjer att hon försöker att inte vråla lika mycket. En gång när jag hämtade henne från skolan var jag billös, den var på verkstan just den dagen. Då fick jag bära hem ett vrålande barn i sommarhetta. Det glömmer jag aldrig. Då hade hon stukat foten och skolan ringde i panik. Skolan trodde att hon behövde komma till sjukhus. Några timmar senare var hon ute och lekte. Då blev jag lite ledsen eftersom det var extremt jobbigt att bära henne hem. Går inga bussar just den sträckan.

Jag har aldrig dramatiserat hennes skador, alltid försökt att förminska skadan eftersom jag själv har upplevt att det hela nog inte har varit så farligt. Numera vet jag ju hur hon fungerar;) så jag är ganska avvaktande när det händer något. Senast de ringde från skolan så suckade jag mest och åkte och hämtade henne. Men hon blir antagligen väldigt rädd när det gör ont, hon blockerar sig i det läget och det förklarar ju varför hon får sån panik.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: fixi
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 052
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 976
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.