Knabstrupper vänner!

Sv: Knabstrupper vänner!

En tanke slog mig
när man chipar och "målar av" fölet vid moderns sida behövs inget bevis på att det är modern. Vid ett avvänjt föl/unghäst krävs DNA-test för att få in moderns stam i passet. Samma gäller för fadern om ej språngrulla finns.

Så i ditt fall räcker det inte med att få fram uppgifter om härstamningen, du måste också bevisa den genom DNA-test för att få in den i passet. Om modern och/eller fadern inte redan är testade och finns i registret, måste du hitta dom för att kunna göra detta.

Vet ej vad DNA-test kostar men det kan bli dyrt, då man inte själv får ta tagelprov och skicka in utan id. kontrollant måste göra det.

Om jag läst detta hade jag inte behövt maila. Tänk att buke har svar på allt!

Får väl bli en korsning av min pöjk. Hade inte tänkt sälja eller avla eftersom han är valack så det är kanske sak samma egentligen.

Tänk att det finns en Knabstrupper tråd här!
Jag blev ägare till en snygg 2 årigt sto för 2 dagar sen =)

Hon är e. Perikles Christinelyst SKN 19
ue.Faust af Elmelygård SKN 7

Väldigt snäll och klok tjej =)

1239382_10151703550958460_1993136124_n.jpg

1235283_10151703551533460_761243922_n.jpg

1236767_10151703556788460_712953059_n.jpg

44441_10151703556808460_440032470_n.jpg

Någon som vet vart man skickar ägarbytes papper? =)

Vilken snygging :love:

Kul att hon också fått en zebragrimma :D de är ju som gjorda för tigrerade hästar.

Min har också en sån

lef3_zps12b6793c.jpg

Senast ändrad:

Nej vilken läcker! =D grimman syns nästan inte ;) Nu måste jag läsa igenom tråden så jag lär mig vilka hästar som gömmer sig här =)

Din häst är så himla fin!
Verkligen en matchande grimma =D

Tänk att det finns en Knabstrupper tråd här!
Jag blev ägare till en snygg 2 årigt sto för 2 dagar sen =)

Hon är e. Perikles Christinelyst SKN 19
ue.Faust af Elmelygård SKN 7

Väldigt snäll och klok tjej =)

Någon som vet vart man skickar ägarbytes papper? =)

Jag vet tyvärr inte riktigt sen dom gjort om allt det där med knabbe, men borde det inte bli till danska eller om den som finns i Sverige fortfarande gör något?

Maila/ring och hör med dom :)

Välkommen hit!

Då ska vi se, jag har hållt igång rätt bra nu med tösen min vilket känns väldigt skönt. Äntligen!

Longering för en vecka sedan som gick otroligt jäkla bra, över förväntan!

Sedan körde jag ett till dressyrpass igår eftersom förra veckan gick halvdant med grannen som höll på samtidigt.

Denna gången gick det betydligt bättre, men hon tycker det är jobbigt med underlaget i paddocken, märks att hon inte är helt van med mjukare underlag och speciellt att få jobba på sådant.

Men vi kör på och hoppas hon blir starkare och inte tycker det är jobbigt längre fram.

Ska som sagt försöka rida lite dressyrarbeten 2ggr/v men med mig vet man aldrig. Men vill verkligen komma igång nu så ja :p

Dressyrpasset igår gick super, lite smådryg i början och lyssnade för bra emellanåt, hon är verkligen känslig för hjälper osv så till slut fick jag i princip släppa allt och försöka mer med rösten vilket gick bättre.

Sadeln jag har nu är även ny och lite ostabil, har inte riktigt hittat balansen i den ännu så tror säkert det kan vara lite så med.
Något jag stör mig på enormt mycket är att hon ska slicka staketet JÄMT!

Och jag slår i fötterna eftersom staketet är så himla lågt, höjd med mina fötter så att säga, iaf stolparna som sticker upp här och där.

Men det blev bättre och jobbade även galoppen lite mer denna gång vilket gick riktigt bra, lät henne släppas lite eftersom hon tycker det är jobbigt men det kan bli lite ökning men hon lyssnar bra skönt nog!

Så med regelbunden träning så tror jag hon kommer klara detta inom nolltid. Så ser iaf min plan ut!

Dags att börja arbete lite mer galopp på banan för att bygga upp styrkan osv.

Imorgon blir det en tur i skogen, så underbart och rida ut i dom fina höstfärgerna nu :D

Så, nu ansluter jag mig till denna tråden :)

har fått hem min fina prick, en 4årig valack med delvis okänd härstamning, så kan ev vara korsning.

p11_zps9c5992f8.jpg

Vi håller på att lära känna varandra, men av vad jag märkt hittills är han en underbart klok och vänlig pålle, som ofta föredrar människosällskap framför andra hästar.

Åh så fin! :D

Nu är det länge sedan någon skrev här så för att flytta upp tråden lite gör jag ett inlägg.

Nu har mina ston varit dräktiga i nästan 100 dagar och jag kan inte sluta fundera på namn till kommande föl. Det gjorde jag även när varmblodet väntade sitt första föl, men det hon fick stod inte med på listan.

En annan sak som jag går och funderar på är vad fölet efter knabstrupper / irish cob stoet kan få för färg. Hon är skäck, men jag tror hon bär på tigergenen då hon har randiga hovar och ögonvita + tre prickar som kom först vid 5 års ålder.

Gud så kul alltså :D
Namnletande och fundering över olika saker man slänger ihop för att bilda ett snyggt namn, tyckte det var superkul när "jag" väntade Sakura..

Ang färger så kan jag inte svara på det, men verkligen superspännande och se vad som tittar ut.
Vad önskar du helst att det blir tro? :)

Delvis kl.

Jag tänkte bjuda på bilder från idag, inga roliga alls utan bilder på när hon står och käkar hö, nästan likadana bilder men ni får dom iaf ;)
Sen från ryggen när vi var ut i skogen idag (sjuk är man också) men eftersom hon fått stå två dagar igen pga att jag är sjuk så tog jag mig iväg idag.

Bilder på min gris :D

DSC_0128_zpsbd1aa7dd.jpg

DSC_0126_zps41388ba5.jpg

DSC_0130_zps917851af.jpg

DSC_0133_zps59ab0788.jpg

DSC_0131_zpsbde6edf9.jpg

Forts i nästa

Jag skulle gärna ha ett namn som för tankarna till indianer, då grannen säger att jag har indianhästar. Men har inte hittat något bra.
Hingsten heter (som ni vet) Sanvic cisco. Varmblodet Activa Advice och korsningen Alaska. Har inte kommit på något namn som binder ihop dom.

Färgmässigt står en svart leopard tigrerad högst upp på listan. :love:
Vore även kul med en tigrerad skäck (pintolossa?)
Men mest hoppas jag på stoföl
och att allt går bra och att dom är friska förstås

Jag förstår dig, ett indiannamn kanske inte är helt fel.
Går det inte och söka fram lite sådant då? Som man kan göra med arabiska och diverse namnsidor/översättningssidor.

Då håller vi tummarna för ett snyggt sådant stoföl ;)
Men absolut att dom föds och mår bra är det viktigaste såklart, men hoppas får man =D

Tycker många namn på indianstammar är fina som hästnamn...Cheyenne, Comanche, Apache, Oglala... :love:

Vad fränt det skulle vara med en tigrerad skäckunge!

Hon är så fin :) ser väldigt cool ut också!

Ser ut som en bra anordning för hönät, har du byggt själv? Hur sitter den fast i marken?

Ska bygga något snart till mina men har inte bestämt mig för hur ännu...min prick är så otroligt påhittig så det gäller att göra det klåfingersäkert :p

Tack så mycket :)
Hon är ganska cool, men också även väldigt fegis av sig nu för tiden och tuff emellanåt. Haha

Höhäcken har min kompis morfar byggt faktiskt, den sitter faktiskt inte fast, men den är tyvärr lite lätt så dom har snurrat på den en del. Så vi funderar på om man vågar ha den löst eller om man skulle komma på någon lösning för att fästa den, men samtidigt vill vi kunna flytta den också.

Kan meddela att jag kollade min korsningsmärr förra veckan och hon är dräktig med Sanvic Sisco, bör väl vara ca 100 dagar exakt när detta skrivs :-)

Kan meddela att jag kollade min korsningsmärr förra veckan och hon är dräktig med Sanvic Sisco, bör väl vara ca 100 dagar exakt när detta skrivs :-)

Vad kul! Då borde vi få föl nästan samtidigt då mina är på 102 och 96 dygn idag.

Kosmostanten tack för tipset om indianstammar, sökte och fick upp jätte många som skulle bli bra namn.
Nu har jag en lista som räcker i många år :sneaky:
På tal om det :angel: vet ni någon knabstrupperhingst som finns på semin. Varmblodet fick en betäckningsskada invändigt och kan därför inte betäckas naturligt mera, men semin ska gå bra liksom fölning.

*KL*

Smyger in en sväng innan jobbet :)
Fina knabbar ni har, jag funderar på att använda mig av en knabbe hingst i vår till min tjej, vad har ni för hingstar på era?

Har kollat på Sanvic Cisco och fastnade för honom. Och hoppas på att han blir godkänd nästa år :D

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
944
Senast: Fille
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 572
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama