Knabstrupper vänner!

Sv: Knabstrupper vänner!

På tal om det :angel: vet ni någon knabstrupperhingst som finns på semin. Varmblodet fick en betäckningsskada invändigt och kan därför inte betäckas naturligt mera, men semin ska gå bra liksom fölning.

Phaustino i Finland finns på FAI såvitt jag vet.
I Danmark finns tex Ravaldi. Vet inte hur det är med Sartors Showtime...en supersnygg hingst, men undrar om inte han såldes till Tyskland?

KL

dscf6711_525079d19606ee0d88efde0a.jpg

Mvh Domino_s

Delvis KL.

Vad söt! Jag har också en prick utan prick :p Lite lik i kroppsbyggnaden, kul att se. Jag har ibland svårt att se kroppstypen bakom alla prickarna ibland, jag gillar prickarna så mycket att jag glömmer titta på det andra.
Måste nog ta lite nya bilder också, denna är från ca en månad efter att jag köpte honom, han hade precis fyllt tre år.

1002282_10152990953400104_1774697308_n.jpg

Nu ser han mest ut som en hårig lerhög, men vore kul att fixa en liknande bild bara för att jämföra kroppen :)

KL

Kan förhoppningsvis joina tråden med en prick till nästa höst, men det gäller att hitta en också :D vart hittar man dessa godbitar? och får man köpa en enbart för färgens skull ? :angel:

Haha, ja man får köpa för färgens skull. ;) det var färgen som fick mig på fall från början och eftersom han var 1,5 år så fick jag forma honom själv. Är supernöjd! Hittade min på blocket.

Tror det faktiskt är det tränset av 2 som ja kikat på med just för bettspännet, så skönt med sådan hake istället för knäppe.

Passar din kuse iaf :D

Vad kul att fler köper knabstrupper, det är verkligen en otroligt fin ras och pluset är givetvis färgen också, den är speciell :)

Delvis KL.

Vad söt! Jag har också en prick utan prick :p Lite lik i kroppsbyggnaden, kul att se. Jag har ibland svårt att se kroppstypen bakom alla prickarna ibland, jag gillar prickarna så mycket att jag glömmer titta på det andra.
Måste nog ta lite nya bilder också, denna är från ca en månad efter att jag köpte honom, han hade precis fyllt tre år.

1002282_10152990953400104_1774697308_n.jpg

Nu ser han mest ut som en hårig lerhög, men vore kul att fixa en liknande bild bara för att jämföra kroppen :)

Vilken fining, du får se till och ta nya bilder ;)

Absolut, jag ska välja bilder med omsorg! Han var lite klotrund efter sommaren, och nu är han mest hårig haha. Han är söt. Ska ordna med bilder! :)

Ok nu letade jag upp lite gamla och nyare bilder på honom, så nu kommer det ett gäng!

1395809_10153403790110104_1499381537_n.jpg

Detta är ca en vecka efter att jag köpte honom, första gången barbacka. Han hade inte hunnit bli sommartjock då..

521874_10153052052565104_314590783_n.jpg

Provade att fläta och knoppa lite. Man måste ju veta hur ens treåring ser ut i sån utstyrsel! Älskar hans lilla knöl i ansiktet, den är mörkare än resten av ansiktet på sommaren, nästan som en mörk bläs, som flera har sagt att det liknar.

1425748_10153403929850104_812966965_n.jpg

Vi ser likadana ut haha...

1459815_10153403788060104_1656894429_n.jpg

I september nån gång, magen har börjat minska :p

1000251_10153403783550104_2110515557_n.jpg

För tre veckor sen, i full oktoberpälsmundering :)

Som sagt, hans låtsasbläs
945467_10153403927760104_1273911536_n.jpg

1455873_10153403932240104_932118980_n.jpg

Samt bjuda på en bild som visar vad vinklar gör- Bilderna är tagna med en halvminut i mellan kanske:
1456537_10153403928675104_1967356584_n.jpg

Men vilken sötnos :D
Och utveckling av honom tycker jag.

Ser att det inte bara är jag som kör med nät i boxen också, min prickis lät höet ligga i hörnet första och andra veckan tror jag sen började hon röra runt det över allt och lämnade därmed några kg nerblandat i bädden = kastas.

Nätet är helt fantaskt! Haha
Avskyr nämligen löst hö i spånet :o Och nu får hon även lite hö inne strax innan utgång på morgonen och det lilla stör jag mig på ibland också...

Delvis kl.

Igår tog jag en underbar tur på min bäs, hon har enorm energi så man hinner knappt hoppa upp på henne innan hon springer iväg, ok kanske inte riktigt så men ja... Ibland blir hon trött bara av att stå och vänta på att man ska hoppa upp så.

Jobbade på henne en hel del men det märks inte på henne när hon har så mycket energi, har knabbar sådan energi eller kan det komma från mammans sida?
Hon går knappt att ha vilande två dagar utan att hon kan explodera :p
Men hon får vila trots det, givetvis värre när kylan sätter in än på sommaren men pigg och glad är hon jämt.

Idag skulle en i stallet ev rida henne åt mig för jag hann ej och imorgon ska min kompis ta henne så det känns skönt att hon får komma ut :D
Jag tänkte försöka mig på ett dressyrpass på lördag, kanske försöka få med karln så han kan filma. Haha

Phaustino i Finland finns på FAI såvitt jag vet.
I Danmark finns tex Ravaldi. Vet inte hur det är med Sartors Showtime...en supersnygg hingst, men undrar om inte han såldes till Tyskland?

Tack för tipsen. Phaustino är den enda jag hittat på semin innan.
Sartors Showtime var verkligen snygg.
Får söka vidare nästa år när det (eventuellt) blir aktuellt att betäcka om.

Nu är mina flickor snart på 140 dygn och jag tycker nog att magarna börjar växa. Om det inte är maten, då dom har fri tillgång nu på lösdriften ;)

Tack för tipsen. Phaustino är den enda jag hittat på semin innan.
Sartors Showtime var verkligen snygg.
Får söka vidare nästa år när det (eventuellt) blir aktuellt att betäcka om.

Kom på en till, Sartors Battle of Hastings. Vet inte om han finns på FAI dock.
Han borde vara ett bra val om man väldigt gärna vill ha tigerfärg (och har enfärgade ston), då han troligen är är homozygot.

KL

Kan förhoppningsvis joina tråden med en prick till nästa höst, men det gäller att hitta en också :D vart hittar man dessa godbitar? och får man köpa en enbart för färgens skull ? :angel:

Haha, ja det tycker jag man får :)
själv hittade jag rasen pga färgen, och vid närmare utforskande av den fann jag att de hade långt fler kvaliteter, som dessutom stämde med vad jag vill ha ut av en häst. Först då föddes drömmen om att skaffa en egen så småningom.
Har dock alltid drömt om en tigrerad!
Nu när jag började leta försökte jag iallafall vara öppensinnad och inte gå så mycket efter färgen. Tittade bla på flera enfärgade och några minimaltigrerade, dvs bara några fläckar på rumpan, typ.
Att det blev en heltigrerad var nog ändå mest en slump, det var hans personlighet som var helt underbar! Men nog älskar jag hans fina prickar :love:

Foderhästen jag hade innan knabstruppern åt hellre ur nätet än på golvet, la jag både på golvet och i nät så valde han nätet först.
Knabstruppern har jag bara haft nät på. Jag har faktiskt dubbla nät just nu, med det mesta höet är i det innersta. Mest för att det ska ta lite längre tid att käka då jag tycker det är långt mellan fodringarna, och han är ganska lättfödd. Dock smidigt att slippa mocka ut ströblandat hö :)

Men en del utveckling har nog skett, han har ändrat kroppen ganska mycket och breddat sig till ungefär xvid i sadeln. Hade han kunnat ha Wintec så passar det vita järnet bra just nu...
Jag tror han kan bli fin i kroppen när han är mer färdig, även om han är lite lång i ryggen nu och lite lätt överbyggd i omgångar. Fast han är fin nu med :)

Min lilla häst har massa energi, men han kan hushålla med det! Han är pigg framåt och vill undersöka, men är aldrig dum. Han har väl gjort nåt bockspråmng och nån spark i en galoppfattning nån gång, men inget tokeri. Ibland har det vara tagit längre tid att sakta av haha. Men massor av positiv energi finns hos min :)

Ah där ser man.
Dubbla, ganska smart!

Precis tycker han breddat sig fint och som jag sa man ser utvecklingen.
Han kommer bli riktigt snygg =)

Ang pigghet, inga dumheter utan bara pigg och glad.
Hon lyssnar kanon för allt, alltid öronen framåt försöker alltid göra sitt bästa osv.

Överskottsenergin gör dock att hon kan bli lite extra fjantig för saker, vilket kan vara lite smådrygt ibland :o Vem hoppar för trädstockar, mossa och stenar?

Ja hon kan den hästen, haha

Kom på en till, Sartors Battle of Hastings. Vet inte om han finns på FAI dock.
Han borde vara ett bra val om man väldigt gärna vill ha tigerfärg (och har enfärgade ston), då han troligen är är homozygot.

Eftersom stoet i fråga är enfärgat letar jag främst efter en homozygot hingst. Men framför allt en som finns tillgänglig på TAI (kyld sperma) då det blir dyrare seminkostnader med FAI och ska dessutom vara svårare att få dräktigt enligt vad jag hört.

Ursäkta att jag blandar mig i men av vad jag hört så ska fryst vara svårt på en del förstagångare, men annars tror jag inte det är så svårt.
Beror väl kanske på om stoet i sig har lätt att bli dräktig eller ej?

Jag fick detta besvarat när jag frågade om fryst själv, var någon arabisk hingst jag kikade på tror jag som bara hade fryst eller att komma dit med stoet.

Ursäkta att jag blandar mig i men av vad jag hört så ska fryst vara svårt på en del förstagångare, men annars tror jag inte det är så svårt.
Beror väl kanske på om stoet i sig har lätt att bli dräktig eller ej?

Jag fick detta besvarat när jag frågade om fryst själv, var någon arabisk hingst jag kikade på tror jag som bara hade fryst eller att komma dit med stoet.

Alla synpunkter/tips är välkommna.

Stoet i fråga har ett föl sedan tidigare, väntar nu det andra. Sa till hingstägaren i sommras att hon nog är lätt att få dräktig då hon tog sig på första försöket och visar brunst mycket tydligt. Och vad händer? jo hon ringer på eftermiddagen på midsommarafton för att tala om att något är fel med Activa. Undersökning visar att hon gått sönder invändigt vid betäckningen och får smärtstillande och sätts på pencillin, bara att hålla tummarna att det inte är håll rakt igenom slemhinnorna och att hon svarar på behandlingen. Fler betäckningar på brunsten är förstås uteslutet, men även i framtiden. Men jag får grönt ljus för fölning och semin.
Som tur är gick allt bra, kanske tack vare att Sanna är veterinär och därmed blev Activa undersökt och behandlad inom en halvtimme efter betäckningen. Dessutom visade det sig att hon var dräktig.
Så säga att hon är lätt att få dräktig vet jag inte om jag vågar igen. :cautious:

Men anledningen till att jag vill ha en hingst på TAI är kostnaderna för semin. Vid fryst måste man seminera vid exakt rätt tidpunkt vilket ger många UL under brunsten och att detta görs dygnet runt (var 6:e timme tror jag) = höga veterinär kostnader.

Nej fy så hemskt :S
Hur kan något sådant bara hända när det är invändigt liksom?

Då förstår jag lite!

Hm, visste inte alls det där med ul, varför så mycket? :p
Eller är det för rätta tillfället liksom? Men hur som helst så brukar det väl vara efter ett par dagar som det gäller så det kan ju inte menas att dom ska ulas var 6:e timma varje dag liksom.
Borde ju räcka med slutet av brunsten eller vad man ska säga (fattar du?).. Jag och förklara, haha :o

Ja min arab är första gångare så henne kommer jag ta till hingst isåfall eller skick men ej fryst. Inte första gången iaf sen får man väl se vad som finns runt om.
Finns mycket fina hingstar utomlands om man säger så och då brukar det bli fryst ju.

Så svårt med sånt här!

Innan detta hände hade jag aldrig hört talas om att det kan hända, men hört om en till som råkat ut för detta i år. Det stoet var nära att dö och blev inte dräktigt, kan nog aldrig bli det heller nu (ej samma hingst).

Jo man gör UL ofta vid fryst. Vid kyld/naturlig ska man betäcka/seminera när ägget är moget innan det släpper - UL ca var 12:e timme under brunst. Vid fryst ska men seminera pricis efter att ägget släppt - UL var 6 timme, ibland var 3:e när det är ¨nära¨. pga att fryst sperma inte lever så länge i livmodern som färsk/kyld. Om jag förstått det rätt.

Jag rekomenderar dig att lämna ditt sto hos någon som gör UL under brunsten även om du väljer naturlig betäkning med tanke på mitt andra stos historia. När jag bestämde mig för att ta föl på henne blev det naturlig betäckning, gå med hingst (bäst trodde jag). UL visade ej dräktig, tillbacka till hingsten men inget nu heller. Trodde det berodde på att hon blev nervös på nya platser eller att hon och hingsten inte passade ihop. Något år senare med lugn häst och ny hingst gjorde jag ett nytt försök. Gå med hingst i hage igen - UL-ej dräkrig, ombetäckning - UL - ej dräktig. Gav upp.
När varmblodet skulle på betäckning tog jag upp problemen med Alaska med hingsthållaren och undrade vad hon trodde felet var. Bakterier i livmodern (ev efter betäckningarna) eller att hon lägger på sig vätska i livmodern vid brunst, lätta fel att åtgärda blev svaret.Så jag gjorde ett nytt försök. Hon hade vätska i livmodern och sköljdes därför efter betäckningen och då tog hon sig på första försöket (betäckning vid hand)

Sen är ju UL också riskabelt att göra, för att inte tala om själva fölningen :nailbiting:

Tack för din info, jag är dock inte ny inom aveln ;)

Har fött upp min knabbe helt själv, hennes moder skickade jag på naturlig betäckning tillsammans med hingsten, hon fick gå med honom under sin brunst samt några dagar till efter avslutad brunst.

Plockade hem henne och gjorde sedan UL vid 30 dygn tror jag och där fanns det ett vackert litet "elefant" foster. Såg precis ut som en elefant på ultraljudet nämligen.

Fölningen fick jag vara med på också, helt själv.
Otroligt lycklig var jag och ja, bäbisen blir 5½ år nu ;) Jösses kan inte tro att det snart är 6år sedan hon föddes. Vad tiden går fort!

Ang araben så kommer hon ställas på station hos hingst vid första betäckning iaf. Men dit dröjer det dock.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
944
Senast: Fille
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 572
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama