Knabstrupper vänner!

Sv: Knabstrupper vänner!

Jösses så fiiin!!!! :love:

Vilken snygging :love:

Kul att hon också fått en zebragrimma :D de är ju som gjorda för tigrerade hästar.

Min har också en sån

lef3_zps12b6793c.jpg

KL

Här börjat vi komma igång och trots långsam igångsättning så börjar resultaten komma krypande, magen är nästan borta och det börjar synas att stor-pricken börjar komma i form..:)

dscf6711_525079d19606ee0d88efde0a.jpg

Lill-pricken går numera på lösdrift med tre andra ponnyer och stortrivs. Detta var verkligen ett liv för henne! :D

wp_20131003_002_524e99339606ee3bd1c0e8b8.jpg

Mvh Domino_s

Gud så fina hästar :D
Långsamt är bra, vad kul att du är igång.

Delvis kl.

Nu har jag bestämt mig för att sälja sadeln, köpte den för bara drygt 1-2mån sedan men jag sitter tyvärr inte alls bra i den. Tyckte den kändes så himla bra i början men nej, den är nog förliten fortfarande och det finns ingen större sits i denna sadel heller.

Det är en bomlös med lösa bossor, ser precis ut som en vanlig engelsk bomsadel osv men tyvärr.. Så nu är jag utan sadel ett tag igen, så himla kul alltså :(
Är det inte hästen så är det jag som inte kan rida i sadeln.

Har problem med mina knän men framförallt mitt högra knä, det är vridet/snett (knäskålen) vilket gör att jag vrider mig väldigt snett i sadeln och kommer ur sitsen.

Och med denna sadeln har det blivit sämre nu dom sista gångerna för till och med hästen har blivit stel/sne i högern och jag gissar på att det kan vara för att jag hamnar fel också :(

Fy usch och blä!

Nu har jag varit ägare till Tummen i 1 månad! Hon går numera att skritta runt i skogen på med ryttare! Hon har skor på alla hovar och hon sköter sig toppen.:D Riktigt trevlig liten tjej det här!
1380460_10151742540993460_511250921_n.jpg

1379785_10151742541108460_432454256_n.jpg

Mycket snygg häst :) hur stor är hon?
Många knabbar är ju rätt små i mankhöjden, men behöver för det inte kännas små att rida. Din ser ut att vara av den resligare typen?

Hon är runt 158-160 men hon är bara 2 år så hon växer kanske några cm till =)

Hon är verkligen superfin!

Vad kul att det går så bra med henne, och dom andra för den delen.
Alltid lika kul och läsa om dina uppdateringar av dem!

Taack! =D Ja hon imponerar gång på gång den här prickiga! ;)
Idag var det sista löshoppningen för det här året och då testade jag höja upp för Tummen, 130cm inga problem för den här tuffingen! Frå att ha varit halvslö och stått tillbaka lite till det här är ganska otroligt på 5 veckor ;)
1382269_10151775976788460_1189947426_n.jpg

995211_10151775976613460_669375433_n.jpg

602269_10151775974913460_8328587_n.jpg

Ojoj vilken duktig liten tjej.
En hoppehäst, minns inte vad hon var avlad för?

Btw, foton du lägger ut är riktigt fina. Du är duktig på att fotografera :D

Kl.

Kan väl skriva en liten rad om min tjej med, det har gått upp och ner då jag inte alls känt för ridning vissa dagar, bland annat för väder tex men sen också för att jag kommit ut så sent vissa dagar.

Det får min prinsessa tyvärr stå ut men och hon uppskattar inte det så mycket.
Hon blir grinig när hon inte får aktiveras eller få komma in och hanteras liksom, men nu försöker jag hålla igång och hoppas jag kan orka det.

Tror ärligt jag får lite depressions attacker ibland och det tynger ner en ganska mycket och då hamnar tyvärr hästen i lä :( Inget jag vill givetvis men jag blir lite såhär vid hösten och våren och ibland lite titt som tätt men nåja jag ska inte prata om mig :o

Sakura har fått för sig att jag är lite farlig vid longeringen sen sist jag longerade, jag borde för det första inte ha longerat henne då för hon hade stått två dagar på rak (då blir hon explosiv).
Men jag tog ut henne på banan och började lite NH grejs först vilket gick bra så jag trodde även longeringen skulle det.

Gick emellanåt men slutade med att hon inte lyssna och när jag visade henne ut på volten så antingen backade hon eller försökte springa undan åt fel håll.

Slutade med att jag fick ta henne in på väldigt liten volt runt mig där jag kunde ha mer fokus och då gick det bra.

Hon flög i luften mer än på marken vilket resulterade med ett broddhål på ena ballen på vänster framhov. Skönt nog är det läkt och ingen infektion blev av det trots leran.

Sen har hon kommit ut i skog och mark och jag red ett väldigt härligt dressyrpass på banan i söndags, hjälp vad fin hon var. Strulade till ibland men det löste vi ut, missförstånd.

Idag provade jag longera igen vilket gick bättre MEN hon vägrade stanna på mitt kommando (ptroo), vilket hon ALLTID gjort och hon ville inte riktigt gå ut på volten när jag bad igen, utan antingen kom hon emot mig eller så backade hon.

Vet inte vad hon fått för sig men hon ser livrädd ut för mig :S
Har alltid spö med i handen och jag ändrade den och gömde den mer och då gick det bättre, sen fick jag prata med henne hela tiden i princip och berömma i överdrift (precis som i början vid skolning av unghästar).

Jag vette tusan?
Testar hon mig eller, hon är trots allt 5½ ca...

Ojoj vilken duktig liten tjej.
En hoppehäst, minns inte vad hon var avlad för?

Btw, foton du lägger ut är riktigt fina. Du är duktig på att fotografera :D

Hon har hopphästar på pappans stam och lite xx-blod på mammans. Men knabstrupper hästarna i stammen verkar vara allround =) Hon har väldigt fin trav =)

Taack!:D Alltid kul att höra att mina bilder är fina! =) Jag jobbar som djurfotograf på hobbynivå =)

Har du provat att värma upp henne lös så att hon får springa av sig det värsta?

Annars har jag alltid en inspänning på ytterbogen ( löst ) och longerlinan spänd genom bettet till longergjorden då kan du göra ledande tygeltag och även väldigt stressade hästar brukar lugna ner sig =)

Där ser man =D

Vad kul, jag har alltid älskat att fotografera med men jag är inte duktig för 5 öre :o

Tack för ditt tips, just nu kör jag löst vid longering, alltså repgrimma och lina för hon har alltid funkat bäst så.

Har longerat med träns, longergjord och inspänning med men jag vet ej, gillar lösheten.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ha henne lös på banan för vi har superlågt staket :/ hon skulle hoppa över det, haha

Skulle iof kunna prova att ställa upp hinder så man gör som en sådan där man kan longera i typ, men gud minns inte vad det heter.. Pinsamt...

Men jag vet ej?
Har ridhus en bit ifrån men tror inte man får ha dom lösa där heller, isåfall lär man boka hela ridhuset så man är ensam. Annars är det öppet för alla liksom samtidigt :p

Åh, vad tråkigt att du känner dig deppig! Mys framför en bra film med en god kopp the och tända ljus. Jag försöker att göra hösten så mysig som möjligt så att det inte bara känns tråkigt.

Ank Sakura, så håller jag med oanki. Hon kanske behöver springa av sig? Göra en löshoppningsbana kanske du menade? :P Var det i något speciellt varv som hon var extra "bråkig"? Hon kanske är stel/öm/ont/sned? Eller så kanske hon bara bråkar för bråkandets skull? Mille får man passa ganska noga mellan varven för att han ska vara så härlig och samarbetsvillig som jag vill ha honom. Annars kan det resultera i små protester, tex stanna vid ridning och inte gå framåt när jag ber honom. Milt men ändå ett ej önskvärt beteende. På honom fungerar det väldigt bra att flytta bogar och bakdelar från marken åt båda hållen innan uppsittning. Han är väldugt lyhörd på ens humör också. Om det är kaos i mitt huvud är det lika bra att skippa arbetet med honom och ta en runda med travaren istället ;)

Ja jag brukar försöka mysa till det, men jag blir lite matt och trött och känner inte alls för mycket mellan gångerna.

Tack för tipsen, jo nu har Sakura varit lite stel i höger sida men det har släppt sen jag slutade med nya sadeln (den och jag var ingen bra kombo) slutade med en stel/sne häst :(

Men hon är mycket finare nu, rider bara barbacka eller med min mjuka bomlösa (utan stigläder) allt för att det inte ska bli någon spänning (min massör som sa jag skulle prova). Och det har gett stora resultat.

Det har gått bra och longera trots detta, men det kan säkert ha med överskottsenergi och göra.
Jag kan ju som sagt inte släppa henne i vår paddock, trist nog. Kan iof kolla med en granne om man kan få komma ner till henne och låna den en sväng ibland.

Löshoppnings menade jag inte, menade rundkorall, som man longerar i ;)
Menade att jag kanske kunde bygga upp en provisorisk sådan med hjälp av hinderstöd och bommar :p Men det hade kanske inte funkat, hahaha

Löshoppa går ej i våran paddock heller tror jag, som sagt för lågt staket.
Inför nästa år ska jag köpa ridhuskort, ingen ide och köpa nu så jag får vänta lite helt enkelt.

Hade velat vara iväg på någon riktigt löshoppning men min fröken som tagit 5 sek och lasta och dessutom bara kunnat skicka in förr är svår nu efter en händelse med en tjej som brukade hoppade henne åt mig.

Så jag måste först få det och funka, lastträning..

Puh vad grejer, haha

Okay, jag förstår. Rosenrot är ett bra kosttillskott som verkar uppiggande. Jg käkade det när jag gick i skolan för att inte vara så mosig i huvudet. Efter 2 v märkte jag stor skillnad!

Det kan säkert fungera med hinderstöd. Ganska jobbiga att flytta bara (säger jag om är bekväm). Om du har några vita plaststolpar och lite eltråd kan du snabbt sätta upp en rundkorall utan att behöva svettas =) om det finns tillgång till lite sådant material dvs.

Var sak har sin tid, allt måste inte vara perfekt hela tiden. Lastträna kan du kanske göra till våren eller när energin kommer tillbaks. Blir inget bra om man gör sådant "bara för att man borde". Ibland FÅR man tillåta sig att vara hängig, det är helt ok! :)

Ja Vi får se vad man kan komma på och göra, ska luska lite hur reglerna egentligen är vid ridhusen samt grannens ridbana, det kanske går och lösa på något bra sätt.

Tack, ska kolla upp det genast. Kanske värt och prova för just nu känner jag mig sämre än sämst nästan, trött och ingen ork.
Detta väder, snö får gärna komma nu faktiskt!

Nej, jag ska ut till hästen nu och dona. Får se om jag hinner med en liten promenad kanske eller om hon ev får stå igen. Beror på karln som ska med ut :p

Gör så! Det är ju värt ett försök iaf :)

Kl

Mille var så duktig att han klev på sitt träns för ett tag sedan. Gick av på mitten O_o Båda bettremmarna gick av på samma ställe så det går endast att använda de hålen längs in. Islänningen i stallet får ärva.
TYVÄRR fick jag då köpa huntertränset på hööks som jag har suktat efter hur länge som helst :D

Måste verkligen uppdatera min mobil så att jag kan visa annat än halvsuddiga bilder...
null_zps2751f76e.jpg

Men stå still dååå
null_zpsfb288331.jpg

null_zpsdd789c04.jpg

Snygging då :D
Snyggt träns!

Alltid kul när man äntligen får köpa något man suktat efter så länge.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
944
Senast: Fille
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 572
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama