Knabstrupper vänner!

Sv: Knabstrupper vänner!

Vilken fining :D

Vem är han efter tro då?

Delvis kl.

Här är vi äntligen igång på riktigt (hoppas jag).

Idag blev det lite longering på banan och det gick så otroligt jäkla bra, lugn och avslappnad och var vaksam och lyssnade på minsta lilla.
Mycket nöjd, körde bara skritt och traven idag då jag ville ha fokusen på det.

Ska försöka filma nästa gång jag ska longera faktiskt för jag vill se själv hur det ser ut, så vem vet om ni kanske kan få en sådan film någon gång. Dock får ni vara snälla då :o Är inte den bästa på longering men det funkar ;)

Ridfilm har ej blivit av för jag har inte ridit på banan på en evighet men ska få till det i helgen tänkte jag försöka. Men det blir nog ingen film då för hon är fortfarande ganska pigg och då ligger hon på så jädrans emellanåt. Haha

För er alla andra då, hur går det med era =D

Fin! Jag är också intresserad av att veta stam :) han är verkligen rejäl!

Molin: här är alla snälla (Hoppas jag)! Kul att du börjar komma igång igen.

Knapplån, typ.

Här går det bra. Igår red jag ut själv med Mille för första gången.en liiten runda men ändå :D Han var så duktig! Taktade lite mellan varven men var lätt att få ner i skritt igen. Kuuuuul!!

Ska beställa pass till min och jag funderar på om det är värt att få fram alla uppgifter så att han blir reggad som renrasig knabbe. Spelar det någon roll eg? Det viktigaste är väl att han har ett pass. OCH! Jag vet inte vad han ska heta... Haha. Kallat honom Major Milton (Mille). Vad tror ni? Milton är ju ett väldigt vanligt namn. Lite tråkigt kanske?

Senast ändrad:

KL*

känns som att det snart är dags för mig att börja hänga bland alla knabbis-människor igen. Efter att ha varit utlånad i 2 år kommer snart min älskade lilla prinsessa hem. Vad som händer med henne här hemma är fortfarande oklart men det löser sig nog.
1-23.jpg

DSC_0388.jpg

15-1.jpg

"Det slog ett litet hjärta när jag hämtade hem henne. Ska kolla 90 dagar 20september. Såå spännande"

Håller tummarna för dig imorgon

Är han renrasig knabstrupp eller har stam så han är berättigad det tycker jag absolut du ska regga han hos knabstrupper :)

Om Major Milton är ett namn du kört med och är nöjd med så tycker jag du ska ta det, det är fint :) Sen om Milton är vanligt, ja kanske men tror inte riktigt inom knabstrupper för dom har oftast oväntade namn :angel:

Min är ju inte renrasig knabbe men valde att regga henne där trots allt eftersom henne moder är vbltravare.
Jag är även väldigt nöjd med knabstrupper i sig för dom har hjälpt mig enormt genom allt från betäckningen då det var lite strul i början av alla papper.

Vet ej om jag skrivit hela Sakuras namn? Men hon fick sig ett långt, Moonlight de la Sakura ;) Haha

Baddy96
Vad kul att få hem henne igen =D
Är hon möjligtvis efter Sandokhan (stavning?) :o

Riktigt snygg!

alaska_frost
GRATTIS!!

Ser fram emot att få se små bebisar till våren :D

Okey =D
Som sagt himla fin kille.

Delvis kl.

Idag blev det dressyr på banan vilket var länge sedan, men det gick ganska bra.
Hade sällskap av en annan häst också, den bryr hon sig inte i direkt men däremot höll grannen på, eller rättare sagt satte igång med att klyva ved när vi började rida på banan.

Så hon var ganska spänd och dryg i början så jag fick mana på henne ganska mycket under dagens pass vilket hon tyckte var blä så hon surade på en del ibland ;)

Sen provade jag även galoppen på slutet, då var hon lite trött men ville få något varv ändå och högern har hon verkat lite grinig i så provade den och hon ville inte riktigt men hon tog och hon gav mig två härliga bakutsparker idag, båda vid utgången så vet ej om det var protest för att hon var trött och ville gå in eller om det är något (stel kanske?).

Dock känns hon mjuk att rida, vänster galopp gick riktigt fint och högern gick fint efter att jag sa åt henne när hon gjorde andra bakutsparken, då red hon på som om ingenting hänt.

Däremot vill hon gärna ta fart i galoppen så min tränare har sagt att jag kan hålla emot henne lite men samtidigt mana för att få henne mer rund och kort så att säga, detta tar givetvis mer kraft så tror hon blev sur mest på mig men nojig som jag är så har jag kontaktat en massör, får se vad hon säger :p

Kanske blir bättre om vi kommer igång ordentligt nu, tänkte försöka rida ca 2ggr/v på banan i dressyrarbete, man kommer ingenstans annars... Snacka om att ja dragit ut hennes utbildning på tiden :o

Jo det vore kul att få alla uppgifter rätt men det jobbiga blir att få tag på alla papper från hans förra ägare. Vi skildes inte åt som bästa vänner precis.
Ska kolla upp vad som behövs. Suck, leta papper och information är inte min starka sida.
Namnet är sådär tycker jag. Han kan ju ha ett häftigt namn som Sakura men fortfarande bli kallad Mille. :D
Får fundra på saken!

Jo det vore kul att få alla uppgifter rätt men det jobbiga blir att få tag på alla papper från hans förra ägare. Vi skildes inte åt som bästa vänner precis.
Ska kolla upp vad som behövs. Suck, leta papper och information är inte min starka sida.
Namnet är sådär tycker jag. Han kan ju ha ett häftigt namn som Sakura men fortfarande bli kallad Mille. :D
Får fundra på saken!

Oj! Svenskt halvblod som mamma blir inte en godkänd knabbe. Det hade jag visst fått om bakfoten. Skönt faktiskt, då har jag inget att välja på :)

Kl.

Idag har vi ridit ut. Så skönt att han inte är fjantig! En modig pålle som går fram överallt. Lite kallblodsaktig faktiskt.

VARFÖR ser jag alltid så tjock ut på ridbilder? Jaja, något måste jag ju visa upp :D suddiga iPhonebilder till råga på allt.

null_zpsc57054a5.jpg

Känns tryggt uppe på ryggen!
null_zpsd99bcf99.jpg

Trodde det var ett namn du ville ha, hitta på något som passar hans personlighet då? Kanske slänga in något danskt?

Jasså? Men hbl ska väl vara en godkänd inkorsningsras, lr? :o
Eller vadå, måste stoet i detta fall vara en knabbe? Låter ju knas?

Om du reggar honom hos svenska hästavel lr vad skjutton det heter, får han grönt pass då då? Alltså, blir han godkänd där?
Annars kan du ju regga han hos knabbe också, men då blir han ej godkänd heller.

Sakura är reggad som korsning hos knabbe men tyvärr ej godkänd för mamman då (travare är ingen ras som får korsas med), trist för det kan bli en lyckad avkomma om man är noga med valet av sto och hingst! :)

Så fin han är, alla bilder är något =D
Kul med bilder..

Jadu, det är nog bara jag som är velig egentligen. Något Danskt vore roligt! Får se om jag hittar på något :)

Detta hittade jag på SKN:s sida:
" Man eftersträvar en godkänd härstamning med minst tre generationer.

Föreningen tillåter inkorsning med hingstar och ston från nedanstående avelsförbund (Hingst ska vara avelsgodkänd enligt rasvisa krav och sto ska vara fullt stamboksberättigad, bedömd vid lägst 3 års ålder och inte kasserad för avel):

-Svenskt varmblod, inklusive arabiskt och engelskt fullblod införda i ASVH:s riksstambok samt varmblodsstamböcker, vilka är godkända för svensk varmblodsavel.

-Angloarabiskt fullblod
-Shagyaarab
-Fredriksborgshäst
-New Forestponny
-Welsh mountain- samt Welsh ponny (inte cob eller cob-typ)
-Connemaraponny
-Avelsföreningen för svensk ridponny samt ridponnystamböcker vilka är godkända för svensk ridponnyavel
-Dartmoorponny
-Shetlandsponny
-Dansk Miniatureforening (endast för miniatyrer)"

Jag har ingen koll på hur det går till att skaffa pass. Mina andra har redan.
Vet inte vad som menas med gröna pass :p
Men då kan jag alltså regga hos knabbe som korsning? Eftersom hbl inte verkar vara en godkänd inkorsningsras.
Blää, kanske borde sätta sambon på uppgiften istället! :D

hihi, hur kunde du gissa det ;) nä men skämt åh sido, hon är verkligen pappa upp i dagen. mamma är welsh.
Prinsessan och jag har gjort allt tillsammans. Hon har hoppdiplom och har placerat sig i alla ungponny-championat. Avslutade vår karriär med att vinna 6års-championatet innan hon lånades ut till en liten tjej som tävlat henne upp till MSV med vinster. Men nu är det dags för lilla damen att komma hem och jag längtar! hon är hästen med stort H i mitt liv...bara en himla otur att hon är så liten :(

Detta hittade jag på SKN:s sida:
" Man eftersträvar en godkänd härstamning med minst tre generationer.

Föreningen tillåter inkorsning med hingstar och ston från nedanstående avelsförbund (Hingst ska vara avelsgodkänd enligt rasvisa krav och sto ska vara fullt stamboksberättigad, bedömd vid lägst 3 års ålder och inte kasserad för avel):

-Svenskt varmblod, inklusive arabiskt och engelskt fullblod införda i ASVH:s riksstambok samt varmblodsstamböcker, vilka är godkända för svensk varmblodsavel.

-Angloarabiskt fullblod
-Shagyaarab
-Fredriksborgshäst
-New Forestponny
-Welsh mountain- samt Welsh ponny (inte cob eller cob-typ)
-Connemaraponny
-Avelsföreningen för svensk ridponny samt ridponnystamböcker vilka är godkända för svensk ridponnyavel
-Dartmoorponny
-Shetlandsponny
-Dansk Miniatureforening (endast för miniatyrer)"

Jag har ingen koll på hur det går till att skaffa pass. Mina andra har redan.
Vet inte vad som menas med gröna pass :p
Men då kan jag alltså regga hos knabbe som korsning? Eftersom hbl inte verkar vara en godkänd inkorsningsras.
Blää, kanske borde sätta sambon på uppgiften istället! :D

Halvblod = svenskt varmblod, alltså godkänt, så länge mamman är godkänd med gröna papper.
Däremot är inte tex varmblodstravare en godkänd inkorsningsras.
Sen har jag för mig att det också är så att avkomman måste ha en chans att bli tigrerad för att kunna godkännas...du kan alltså inte betäcka ett enfärgat sto med en knabbehingst utan tigeranlag och regga avkomman som knabstrupper. Däremot om man betäcker enfärgat sto med tigerhingst och ändå får en enfärgad avkomma kan den ändå reggas som renrasig eftersom den då ändå har tigeranlaget(men inte kan föra det vidare)

Som jag förstått det tar man ut pass på renarasiga knabstrupper i danmark (DKN) och korsningar i svenska hästavelsförbundet. Går nog med korsningar i DKN också, har ej kollat på deras hemsida. Danska är så svårt :banghead:
SKN är inte godkänd att utfärda pass längre.

Rätta mig gärna om jag har fel :sneaky:

Har en ettåring efter varmblodet x halvblod/knabstrupper.
Full stam (hingst ej godkänd, men med språngrulla), fick blått pass.

För jag tror jag följt dig på knabstrupperforumet som fanns förut, kanske finns fortfarande? Nåja..

Var det även henne du tog föl på? För du fick föl då, en liten knådd efter welsh hingst tror jag också?

Tycker iaf hon är ursnygg fortfarande och förstår att du längtar efter att få hem henne =D

Majorn
Då hade jag rätt, precis som Kosmostanten skriver så är hbl = svenskt varmblod.
Tyvärr har många förknippat svenskt varmblod med vblstravaren vilket är helt fel (i början när dom gjorde om vill säga).

Och ja Kosmostanten, jag skrev det att vbltravaren inte är en godkänd inkorsningsras som sagt :)

Nä det var på min andra ponny jag tog föl. Imp från danmark med okänd stam men nog var det knabbe i henne minsann :D

CopyofCopyofNutellasover.jpg

Betäckte henne med Sandokhan och ut kom en alldeles bedårande liten varelse som fick smeknamnet "lilla berit". Blev tyvärr tvungen att sälja henne och mammahäst togs bort pga ålder lite senare....

21.jpg

En tanke slog mig
när man chipar och "målar av" fölet vid moderns sida behövs inget bevis på att det är modern. Vid ett avvänjt föl/unghäst krävs DNA-test för att få in moderns stam i passet. Samma gäller för fadern om ej språngrulla finns.

Så i ditt fall räcker det inte med att få fram uppgifter om härstamningen, du måste också bevisa den genom DNA-test för att få in den i passet. Om modern och/eller fadern inte redan är testade och finns i registret, måste du hitta dom för att kunna göra detta.

Vet ej vad DNA-test kostar men det kan bli dyrt, då man inte själv får ta tagelprov och skicka in utan id. kontrollant måste göra det.

Halvblod = svenskt varmblod, alltså godkänt, så länge mamman är godkänd med gröna papper.
Däremot är inte tex varmblodstravare en godkänd inkorsningsras.

:banghead:
Mailade någon på knabstruppets sida (skn hade ju stängt eller hur man säger).
Fick följande svar:
"Det finns ingen godkänd avelsorganisation för knabstrupper i Sverige sedan årskiftet 2010/2011. Så svenska knabstrupperpass har inte kunnat utfärdas sedan dess. Det är sen en tid tillbaka (2012) att den svenska knabstrupperstamboken togs in i den EU-godkända moderföreningen för Knabstrupperhästar, Knabstrupperföreningen for Danmark (KNN). Under 2012 hjälpte därför Svenska Knabstrupperföreningen ett antal knabstrupperägare att få danska hästpass på sina knabstrupperavkommor födda 2011 o även ngn tidigare som kunde ha fått sitt pass innan årskiftet om de varit i tid

Hur som helst, det går att få ett knabstrupperpass från Danmark på en häst utom födelseåret men du ska vara väldigt medveten om att det kostar mycket pengar då eftersom det krävs en hel del, bl a DNA-typning av individen själv mot båda sina föräldrar (Sobel är DNA-typad men om stoet är det vet jag inte).DNA-typning ligger runt 600 kr/häst plus moms. Sedan ska betäckningen godkännas i efterhand och det kostar i runda slängar 600 DKK.Inrapportering och registrering av alla data kostar också ett antal danska pengar så totalt sett kan du nog räkna med att ett danskt knabstrupperpass totalt sett går på minst ett par tusen kronor när det ska utfärdas efter födelseåret. Exakt summa kan jag inte ge dig eftersom jag inte har kontroll över alla avgifter exakt."

Det känns inte särskilt troligt att jag kommer kunna dna-typa stot så om jag förstod rätt så kan jag inte regga hos dem.
Måste det vara så komplicerat??

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
944
Senast: Fille
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 572
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama