Knabstrupper vänner!

Sv: Knabstrupper vänner!

Nottage är nu riden på i skritt och trav. Allt går som en dans och hon är superduktig. Dock tryter självförtroendet för henne ibland så vi åker på motorstopp ett par gånger varje gång.
Vi har även börjat på lite tömkörning som hon verkligen är superduktig på :D
Idag ska vi rida ut för första gången (med en hästrumpa före att styra in i)
Här kommer lite nya bilder på fina Prick

40f463ded427ebe8c076370918041685.jpg

5e33c454ed1cd2488bf7a99c19aceee0.jpg

93bb11e965b2039df2f376f97649790d.jpg

f38979073bd3855c3d208e9dde65d3f7.jpg

584246c30da12340dbd1248f04c54699.jpg

8d2f7175a9a75a43c36dd386f42a98ff.jpg

Herregud så kär jag är :love:
Den där kan få flytta hem till mig!

Vad kul att allt går bra, kul med bilder och update.

Delvis kl.

Min lilla tjej var i fredags på sin första tävling någonsin. En träningshoppning CR 40cm och 50cm, allt var nytt för henne men det gick KANON.
Rosetter och felfritt i bägge!

Dock blev det faktiskt en miss i 40cm, ryttaren ramla av efter 3:e hindret då Sakura började studsa med frambenen när ryttaren bad henne bryta av till trav. Men dom fick starta om och då klara dom det utan problem.

Sen felfritt även i 50cm som sagt.
Så duktiga var dom och jag stod där livrädd för att dom skulle riva.. Haha

Bilder och film kan jag bjuda på längre fram, har inte riktigt haft tiden och min nya mobil vill inte alls dela med sig av bilderna osv till min dator så jag lär trixa lite vilket jag inte hunnit med.

Men det kommer ;)

Jag ansluter mig här, har betäckt mitt korsning-sto med en knabstrup precis, Sanvic Cisco heter han, så förhoppningsvis kommer det t en liten knabb-korsning till nästa sommar :)

Kul att du betäckt med Cisco, riktigt ståtlig hingst.
Jag har ett sto från Sanna och Victor, Sanvic Asti f 08, som jag haft i drygt ett år nu.

Men vilken söt liten ponny!

Kosmostanten var också jättefin. Precis i min smak! Hoppas ni får det bra tillsammans och att du blir nöjd med din nya häst :)

Vad kul med en liten bebis till nästa år =D
Hingsten du valt ser ut att vara en riktigt fin en också. Vet dock inte mycket om knabstrupper i sig eftersom min är min första och inte ens en godkänd sådan.

Vad är det för korsningssto du har? :)

Kl (har äntligen lärt mig vad det betyder! :D )

Jag har slitit i två dagar med att stängsla så nu har mina pojkar + tjej en alldeles ny sommarhage!
Får hoppas att den duger för herrskapet. Det är ovant att inte kunna se dem från huset längre. Det första jag brukar göra på morgnarna är liksom att ställa mig och glo på hästarna genom fönstret.

Jag ser dem iaf när jag åker till jobbet och hagen ligger faktiskt bara 300 m från huset...

null_zps4609c764.jpg

null_zpsc795f8f0.jpg

Ah, ja det tog tid innan jag fatta vad det betydde också :)

Hagen ser underbar ut ju!
Vilka söta små hästar du har :)

Vilka fina knabbisar ni har! :love:

Ansluter mig också! Startade en liknande tråd för 3år sen när jag hade köpt min knabbevalack. Han har enl. uppgift tidigare varit vanvårdad.
Hidalgo heter min grabb och är född 2006 imp. danmark.
Dan efter han kom hem till mig;
_DSC0112_zps39cf2083.jpg

Vi har haft det väldigt struligt med ridning, han har vuxit ikapp och varit hos veterinären en del, han är skelögd så det är lite spännande. Var nästan rädd att rida honom där ett tag. Hursom.. För 1,5 trillade poletten ner och hör och häpna. Jag har kört in honom och vi har även debuterat på dressyrbanan detta året! Vi har dessutom vågat hoppa lite terränghinder i skogen, dock små för jag är livrädd. Han har slagit alla mina förväntningar på banan. Målet för året var 62% i lb och inte sparka ngn på framridningen (synen). Han har gett mig två 3e placeringar i LB. Och en 3e placering i LA:3, just utanför placering med godkända procent! Startar bara LA när det inte finns t.e.x. två LB klasser. (långt att åka mellan tävlingarna så man får ta tillvara på tillfällena)

033-Kopia_zps6be6589a.jpg

029-Kopia_zpsfe58030a.jpg

Prisutdelning
056n_zps15b037b6.jpg

054_zps015511e7.jpg

64,83% Här är filmen. http://youtu.be/LF3JjlGp6VI
Han behöver mer styrka, främst i galoppen! Men vi skyndar långsamt :) Ska tävla nästa vecka, så vi får hoppas jag rider ordentligt.

Välkommen hit!

Vilken fin knabbe du har och vilka framsteg ni gjort alltså.
Man ska aldrig ge sig förens man gett det en chans :)

Så duktiga ni är och håller med, det ser fint ut!

Kl.

Blää, fick hem en sadel i fredags som jag provade ut i veckan, kanonskönt sadel som låg perfekt, kanske att den åkte fram lite men det var nog mest för att jag inte dragit åt gjorden när man ridit lite (kan inte från hästryggen) :o

Men tyvärr passade den inte mig, snyft!
Kortare kåpor och utanpåliggande rejäla stöd för knäna, antingen så hamna knäna så dom stack ut eller nedanför dessa stöd.
Verkligen supertrist då den annars var väldigt skön!

Så blev tipsad om en annan, får se om jag hittar någon sådan att låna innan man beställer. Annars blir det bara massa bök med returskick.

Men annars så har vi börjat komma igång igen, varit lite slött under sommaren då jag varit iväg bland annat men sen också för att det varit så varmt emellanåt.

Men nu ska vi hålla igång! =)

Jag har flyttat Prick då jag bestämde mig för att flytta ihop med min pojkvän. Så nu står hon hos hans föräldrar. Var problematiskt att lasta men det får vi öva på.
Nu efter flytten upplever jag att hon är betydligt piggare (kan det bero på ett annorlunda bete?) hon har framåtbjudning och vill väldigt mycket :p

Vi har ridit över bommar och börjat hoppa småhinder. Idag gick hon i form i både skritt och traven, bibehöll formen genom halter och övergångar. Känns magiskt att min 3 åring som jag precis ridit in själv är så pass simpel att lära.
Vi har inte börjat på så mycket galopp än då jag vill få det bra i traven först men det går bra det med, med ett och annat bocksprång i.

Hon är en känslig dam. Jag har nojat mig över att hon är svår att styra och därför överdrivit med ledande tygeltag istället. Men idag när jag började på att böja henne så svarade hon superbra på att svänga genom att krama tygeln lite försiktigt. Dessutom svarar hon galet bra på sätet, stannar när jag sätter mig djupt ner.
Magiskt!!
Något annat att påpeka är dessutom att hon står blickstilla när jag sitter av och sitter upp utan att röra sig och gå på endast mitt kommando.
Är så stolt!!! :D

Gud vad kul att läsa =D
Transportering kan man alltid träna på som du säger, du ska se att det fixar sig.
Kanske bättre fräs i gräset dit du flyttat nu? Eller så kanske hon trivs bättre än på andra stället. Måste vara skönt att stå på svärföräldrarnas gård ändå?

Det är magisk minst sagt, speciellt när man gjort allt arbete själv.

Alltid superkul att följa sådana som rider in sina hästar eller utbildar för övrigt, framstegen är alltid så himla kul och glädjen den smittar av sig även på läsaren :)

Ha så kul med henne!

Delvis kl.

Själv tog jag och red lite dressyr på banan då vi inte gjort det på en all evighet känns det som, iof varit dåligt med ridning emellanåt över hela sommaren men det vänder nu. Semestern är slut snart så nu blir man hemma ett bra tag innan någon rolig tripp händer igen ;)

Iaf så gick passet riktigt bra, förvånansvärt bra måste jag erkänna.
Har inte ridit på banan som sagt på någon vecka och eftersom grannen fortfarande är läskig så var banan inte så rolig när jag tog en runda på den här för någon dag sedan när jag provade ut en ny sadel, spänd, hård och stark i munnen och stark i sig. Inte kul att rida då :(

Så jag förväntade mig nästan något liknande idag, men hon var helt med på noterna faktiskt. Stark mellan gångerna men jag behövde inte sitta och hålla fan i tyglarna så mycket, mest i galoppen :o
Hon småtittade lite på stallvärden som åkte runt och klippte gräset bredvid banan men inget mer.

Så hon mjuknade på ganska snabbt idag och blev mjuk och böjlig annars kan detta ta en stund för henne att bli uppvärmd. Men idag gick allt riktigt fint.
Sen blev det något bakutpsrång i galopparbetena idag, blev inte direkt mycket fattningar i höger varv för hon var lite trött då så lät henne mest jobba igenom och avslutade på helspåret.

Jag är riktigt nöjd med passet, hon är pigg och jobbig emellanåt men mer ridning och träning så kommer det nog lugna sig snart, som sagt hon var redan idag lugnare än i torsdags. Så det känns bra =)

Får se om jag kan få till en film när vi jobbar på banan nästa gång :)
Borde kunna ställa ifrån mig min kamera så jag kan filma på det viset!

Härligt att det går bra för er allhopa!
Har tränat mkt för tränare på senaste, fått honom i en heeelt annan form. Så roligt.
Gjorde 4starter i helgen. Resulterade men en 5e placering och grön rosett samt personbästa i LB:2 med 65,167%. Själv tyckte jag bara det gick seeegt och trodde på 56% så tappade hakan...... La4 = 54,756% så drygt 2% bättre än sist men den är för svår för oss ännu och han var seeeeg och vi hade några missar. Med kommentaren typ "Fint ekipage! Mjukt ridet på en lydig häst som bli jämnare i sitt tempo." Idag red vi Lb:3 och hästen fattade glp när jag bad om bakben och fattade fel galopp osv... och seeeg.. 57,727% och kommentaren "Mjukt ridet på en olydig häst. Idag seg men glimtar till ibland" allt från 1or-7or.. hahaha, från lydig till olydig ;) Jag blev lite irriterad på honom och han blev förbannad och sparkade bakut och hade sig inför la:3n. fick ca 61.147% LA:3 Ett byte i förvända. Fortfarande lite seg men bättre. "Mjukt ridet. En häst med fint rörelsemönster men som behöver skjuta ifrån mer bakifrån" Mycket nöjd med bedömningarna för det stod på pappret precis som det kändes. Hade ingen direkt bra känsla i någon klass mer en gårdagens framridning. Kom iaf inte sist i någon klass. Nu taggar vi om till nästa helg då blir det lb:2 och LB:3.
Det roliga är att galoppen gick bäst ut av allt. hade till och med 7or på galoppen som vi haft svårt för! Annars brukar vi bara ha 7or på skritt och trav. Högst hade vi 7,5 :) Nu ska vi bara få till det vi har på träning på tävling.

2013-08-11121954_zpsff99e5cd.jpg

En bild på grabben som skyndar sig att sätta öronen bakåt när kameran kommer fram :)

Senast ändrad:

Fina fina killen!
Ni är så duktiga så.

Tänkte på det att han var lite seg osv, kanske blev det för mycket för honom med 4 starter på en helg?
Han kanske behöver smälta det lite och ta det lugnt?

Nu vet inte jag hur han är men oftast kan det bli lite tillbaka drag när dom är trötta lite.
Bara en tanke =)

Duktiga är ni iaf!

Gud så kul att läsa att det går bra för dig med! Ser fram emot att se en film på er :)
Jag funderar... Är det bara jag som driver blogg här? Skulle vara kul att följa någon prickig blogg :)
Styr in på www.zkold.devote.se ifall ni vill se mer av min prick :)

Hehe ja nu får vi se hur det går med filmen, ska ju bara regna och regna hela tiden verkar det som nu. Så trist!

Jag har blogg men jag skriver om allt möjligt skit ibland så jag vet inte om den är intressant :o

Kikar dock in =)

Fina fina killen!
Ni är så duktiga så.

Tänkte på det att han var lite seg osv, kanske blev det för mycket för honom med 4 starter på en helg?
Han kanske behöver smälta det lite och ta det lugnt?

Nu vet inte jag hur han är men oftast kan det bli lite tillbaka drag när dom är trötta lite.
Bara en tanke =)

Duktiga är ni iaf!
Tack! :)
Han har gått 4starter förut så det är nog inte det. Vi har problem med farten på banan då han blir spänd, nånting vi jobbar på :)

Okey, då är jag med lite mer i svängarna ;)

Du ska se att det snart sitter och att han lär sig slappna av lite mer väl på banan :)
Lycka till nästa helg!

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
944
Senast: Fille
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 572
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama