Knabstrupper vänner!

Sv: Knabstrupper vänner!

Haha ja stall är tydligen väldigt farliga, själv tycker jag det är värsta lyxstallet liksom, något ekit men så blir det väl antar jag :p

Länge sedan jag stod i ett större och ordentligare stall så man tappar väl själv lite.

Haha, bildbevis.. Du har alltså ingen som kan fota dig?
Hm, filma vetja ;) Ställa den någonstans och filma medans. Sen kan du ju ta stillbild därifrån om du inte vill visa hela filmen ;) Eller klippta delar vill säga.

uppdatering från mig är att jag tog en ridtur tillsammans med en kompis igår morse och nu stod hon lugnt och fint i stallet, kanske för att den andra också var där (vi tog in dom samtidigt så).

Lyfte benet en aningen osv när jag försvann på toa, men ändå lugn liksom.
Så det går åt rätt håll.

Dock får jag nog se till och sätta för kedjorna vi har vid alla ingångar när jag ska på/av med tränset och byta till grimma osv, för hon smiter gäääärna iväg ibland då och jag vågar faktiskt inte ha henne fast med grimman om halsen som ni vet att man gör oftast, för tänk OM hon drar fort/hårt och sen får panik. Nej tack!
Sen halt golv på det....

Tar hellre av kedjorna på sidorna, har grimman om halsen och står lite med höften framför bringan på henne och håller emot henne lite så som stopp. Och skulle hon tränga sig förbi och jag tappar henne, ja då kommer hon ingenstans iaf.
Så får nog köra lite så, känns säkrare!

Ridturen i sig gick skitbra, gick först hela tiden då den andra var lite feg. Vilket hon gör galant, lite läskiga saker men hon går förbi trots allt =)
Var en gång hon började småbacka men det var för att den andra hästen började diffa redan innan också.

Idag kommer en ny häst, så idag hinner jag nog inte rida eller något och imorgon låter jag henne bara vara då också i och med nya hästen ska gå med min och den andra då.

Men lördag och söndag har jag tänkt rida, ev inviga ridbanan om man törs det ;)

Tack så mycket! Ja hon är underbar :) nej inte så mycket än tyvärr! Ska börja på att longera och tömköra henne lite nu sen börjar jag på att sitta på henne i juli :D spännande!!

Men gud vad kul, det går framåt och du ska se att du snart sitter där i galoppen och är helt överlycklig. ;)

Vad var din häst efter för några?
Jättefin verkligen, ursnygg färg för den delen. Hon måste vara melerad med schabraktigrering lr vad tusan det heter :o

Ja trevligt psyke vill man absolut ha på sin häst, jag vill definitivt ha det och gärna inte en häst över 150 sträcket.

Vilka hingstar finns det nu egentligen för den som är intresserad för det?
Alltså en hingst med bra gångarter, super psyke/temperament?

Jätte fina även dessa två =)

Får man fråga om stam även på dessa tro?

Pappan heter Zamuraj SKN 9 och mamma är halvblod efter Beach Boy :) ja jag kommer inte ihåg vad det stod i passet men hon var född brun och schabraktigrerad men hon har blekts och benen är mer fuxfärgade än svarta.

Haha, vilka bra idéer! Får försöka ordna det efter helgen. Vi åker över till Öland nu efter jobbet. Har sådan lust att slänga mig i havet det första jag gör. Det är vaaarmt!

Ah där ser man.

Ja färger är så himla fascinerande tycker jag, men kan inte mycket om det men sitter och läser och försöker hänga med lite. Men det är för mkt hit och dit med olika gener och ja gud ja :p

Sakuras pappa har lämnat heltigrerade avkommor hela tiden fram till henne, hon är första melerade avkomman.
Om jag inte minns fel så är pappans mamma brun melerad tigrerad också.

Tycker det är kul iaf!

Delvis kl.

Igår var det hoppträning, första på ett tag och första gången på nya stället, nya paddocken och med nya hinder och inte nog med det. En hyfsat ny ryttare.
Tjejen provade Sakura för drygt 1 år sedan lr om det var tidig vinter men oavsett så gick det hyfsat bra.

Spänd och tittig, ville ha koll på allt annat än ryttaren och hindrena men hon mjukna emellanåt faktiskt och dom fick några fina skutt, men sen togs hästarna in/ut under tiden och hon blev helt till sig så två ggr flög tjejen i backen :/

Men det gick bra, andra gången hoppa hon typ av nästan för hon hamna på halsen så pass att hon hade inget val.

På slutet satte grannen igång med att såga ner träd med en maskin som lät helvete så där avslutade vi, dom skritta av medans jag plocka hindrena.

Idag blev det en uteritt med en ny tjej i stallet, vi har fått riktigt bra kontakt och våra hästar går dessutom tillsammans och kommer göra under hela tiden. Känns super!

Ridningen idag bjöd på alla gångarter och det gick bra, hopp över dike blev det ett också.

Imorgon ska jag rida lite dressyr på banan tänkte jag, lägga fram lite travbommar bland annat och få lite mer vana med dom, även ställa fram ett hinder med bommar vid för att vänja även så.

Sen kommer hovis och jag är skitnervös över hur det ska gå eftersom hon fortfarande är lite bökig inne. Suck!
Men tänkte att lite jobb innan ska lugna henne lite ;)

Off topic men ändock ett knabstrupperrelaterat dilemma!

Jag har sådan otrolig beslutsångest. Beställde träns till Mille häromdagen.
Klickade hem detta fina från Pessoa:
2d06176e0933dd8116978262e6412197_zpsd98eaab2.jpg

Hade ju egentligen tänkt vara lite "wild and crazy" och beställa detta (ja, jag är så oblingad som man bara kan bli. Kan liksom tycka att en guldig dragkedja blir för mycket) :
ba47bd0b20fb012d9d9716fd3d9ae17c_zps7fd3306b.jpg

Var så himmelens nöjd när jag beställde det bruna men så sa sambon att han tyckte om det andra. Som om jag någonsin låter honom vara smakråd annars!
Sååå, vad tycker ni?
(Säg helst att det översta är finast så att slipper byta :D )

Senast ändrad:

Haha ojoj, beslutångest förstår jag!

Ja alltså, jag tror det du beställt är mer snyggt i designen, slät och fina övergångar, snyggt uppe vid öronen och ser skön ut där.
Spännen dolda då det inte är vanliga spännen vilket jag tycker är lite snyggare faktiskt.

Tycker du ska köra på det du beställt faktiskt. Blir du inte nöjd när du har det i handen så skicka tillbaka och beställ det andra ;)

kl.

Uppdatering för mig...

Ridningen blev det inte innan hovis idag :(Fick traska igenom hela hagen och hämta en halvrädd häst som gick och frusta hela vägen upp till den nya grinden som hon inte gått genom ännu.

Vid den finns även en gård med massa saker på, skitläskigt ;)
När jag väl öppnat grinden och fått ut henne och vänder om ja då får dom andra hästarna tokryck och sticker nerför hagen och ja vad gör Sakura?

Hon tränger sig och sticker även hon, ingen så jag tappar henne och grindtråden, bara att traska igenom hela skiten igen (gräset är typ 1m högt på sina ställen), han har slagit på delar av hagen så dom får välja vad dom gillar bäst.

Jag var så jävla blöt om byxorna, sjö i skorna och lätt irriterad andra gången vi skulle ut.
Men vi tog det lugnt, stannade och prata lugnt och visade henne att det inte är farligt.
Kunde ha blivit en andra rejs men denna gången så slog jag upp tråden i ansiktet nästan på henne och då höll hon sig även om hon snurra runt och var helt tokig :eek:

Super lugn i stallet osv iaf, SKÖNT!
Men vi hann inte mer än promenera runt på banan och det blåste såklart och efter gårdagens ridningen när grannen intill paddocken börja klyva ved när vi gick förbi där så var den sidan av paddocken skit läskigt, trodde hon skulle slita sig en gång faktiskt :(

Så nu blir det mycket ridbaneträning kan jag säga, skit tråkigt eftersom jag vill komma igång med allt nu.

Hovis gick sådär, hon hade hunnit börja tröttna innan hovis kom. Sen var hon inte alls på humör för detta idag så det tog säkert över 1 timma innan framskorna var klara och då sa jag att vi tar bak en annan dag.
När Sakura är såhär så är det ingen ide att bråka med henne för hon ger sig inte.

Så en tid om 2v för bakhovarna och jag är livrädd att hon ska tappa sko lr något nu för hovis är superupptagen fram tills den tid vi fick nu. Såklart!
Kan inte gå bra alltid va?

Hon som annars är lugn osv, hon skor ju Sakura själv vanligtvis liksom!
Blääää

Åh, precis vad jag behövde höra! Fick hem tränset idag och provade med en gång. Är nu väldigt nöjd med att jag beställde det plaina :)

Låter som om du har haft en tuff dag! Jag är inte heller överförtjust om jag måste gå i det höga gräset. Oftast kommer mina självmant men ibland så får de också ett ryck. Suck!
Mina ska också bli verkade och skodda idag. Jag är på jobbet och det är första gången denna hovslagare ska verka mille. Mille är ju inte spec erfaren då han bara blivit verkad en(!) gång innan jag köpte honom vid 1.5 års ålder.
Inte alls optimalt men en kompis som har häst hos oss är där och pålle har börjat få förtroende för henne också. Borde inte vara några problem, han har blivit duktig men ändå!

Hur länge sedan var det du flyttade till nya stallet nu igen? Vissa tar ju ganska lång tid på sig att bo in sig så att säga. Eller hon kanske var nervig och på spänn i andra stallet med. Kanske ta in en till pålle vid nästa skoningstillfälle?
Annars så är det väl tålamod som gäller. :)

Härligt, det där blev ju skitsnyggt på kusen din =)
Du gjorde ett bra val där!

Tack för tipset.
Vi har stått i stallet 2v nu och hon har varit otroligt lugn i stallet för mig nu dom två senaste dagarna när jag varit ut såhär vid lunch tiden ca, ingen häst i stallet då och vi är helt ensamma.

Känns SÅ himla skönt att det verkar ha vänt nu för henne.
Ska bli spännande och se hur hon reagerar med hästar inne sen, för vi lär såklart stå där inne när andra är inne sen med.

Det har ju kommit folk in i stallet bägge dagarna nu också och hon har tagit det lugnt också. Så hon har lugnat sig fint nu, jag hoppas det inte bara är en fras över att hon varit själv nu osv.
Återstår och ser helt enkelt!

Dom dagar jag jobbar tex kommer jag komma ut när dom andra är i stallet också säkert och då står det nog hästar i sina boxar med.
Men det går åt rätt håll som sagt ;)

Just hovis tiden tror jag precis som hovis själv sa att hon ev sträckt benet/benen för att hon sprungit massor och/eller ev gått omkull osv och att det var därför hon var så jävlig igår mot henne.
Men jag tror det också var lite för att hon tröttnat, hon är en bestämd tjej med humör när det väl slår till :o

Det lugnar sig nog snart! Haha

----
Red på ridbanan idag iaf vilket gick väldigt bra, i ena varvet gick hon förbi läskiga sidan bättre än andra, gick lite på sidledd i det dåliga varvet men hon gick förbi och blev tryggare för varje gång.

Jag pratar även en massa med henne för hon blir lugn av min röst :o Snacka om bortskämd kanske..

Vi hann börja med lite travarbete sen kom givetvis grannen ut och börja dunka och slå med saker, Sakura reagerade såklart men inte mycket. Vi fortsatte men sen satte han igång vedklyven och hon blev genast spänd, tittig och ville INTE gå förbi där :(

Så efter att fått henne någorlunda lugn så gick vi därifrån och red ut en sväng istället.

Gubben, grannen alltså han verkar göra detta enbart för att jävlas tyvärr.
För så fort man går därifrån slutar han att göra det som han kommer ut för att göra när man är på banan.

Jag vill kunna använda banan utan att både jag och hästen ska bli spända och inte kunna fortsätta... Hur ska jag göra??? :(

Jag måste bara skryta lite med min prick! Har börjat sitta på henne nu och hon blir bara bättre och bättre longeringen. Igår var första gången vi prövade gas och broms genom mitt kommando från ryggen och hon lärde sig detta på mindre än en kvart! Är så stolt!!
:D
Bilder kommer!!

Klart du ska skryta!

Grattis, vad kul att det går så bra för dig och hästen såklart.
Vet känslan precis, underbart!

Ja, släng in bilder sen ;) =D

Kl...

Måste få skryta lite även jag isåfall.

Tog och satte fram ett hinder på banan idag, tänkte att idag kanske vi kan få lugn och ro.

Gick med henne över hindret först, från marken detta för att jag råkade skrämma henne med vattenspridarna så hon var lite rädd för banan först :o (Man vattnar den med sådana om den är torr).
Hon har aldrig brytt sig i sådana förr så tänkte jag tar med henne ner när jag stänger av dom sista jag haft på (finns 4 st).

Men hon blev livrädd för dom så det sluta med att några andra i stallet fick stänga av dom..

Nåja, hon var iaf lugn när vi gick runt där så jag passade på att gå över hindret från bägge hållen när jag ända höll på.

Sen hoppade jag upp och värmde upp lite sedan så tog vi första skuttet, utan problem och det blev några till såklart. Vi höll oss på det jag la upp ca 30cm ev 40cm.. Mätte inte..

Vi blev såklart skrämda även denna gången av grannen, precis när vi passerar honom så smäller han till med något och Sakura drar åt sidan i full fart och jag hamna på sidan men höll mig kvar åtminstone (annars hade jag landat rakt ner på staketet)!!! :rage:

Så jag förbannad/rädd skrev och svor mot gubben att fortsätter han på detta vis så kommer jag stämma jävlen....
Då blev det plötsligt tyst från den sidan så vi fortsatte rida och Sakura höll väl lite utkik mot grannen men lyssnade fint på mig.

Riktigt taggad när vi väl kom inpå hindret även om det var så litet.
Tror jag ska prova och höja något hål nästa gång, ha två hinder framme ett med denna höjd och sen ett till med lite högre så får man se.

Är en träningstävling i hoppning i grannstallet den 14:e och jag funderar på att anmäla Sakura till 1 lr ev 2 klasser, kanske bättre och ta två för jag skulle gissa på att det kommer vara läskigt första gången i och med ny bana och massa andra hästar/människor överallt.

Så gör man sedan en till klass så kanske det går bättre då? :p Hehe

Vi får se... Det roliga är att man lär anmäla sig IDAG senast, helst... Och jag vet varken ut eller in :/
Men man måste ju få avanmäla sig i efterhand antar jag?

Idag har jag utmanat ödet då min tränare fick mig att hoppa studs för första gången med Sakura PLUS att det är första gången på otroligt länge sen jag själv hoppat studs.

Jag är ju lite hopprädd nu för tiden men Sakura är en väldigt säker häst i sig dock litar hon fullt ut på ryttaren så minsta lilla tvekan så blir även hon tveksam.

Men det gick bra, ruskigt bra. Såg lite hjärnspöken emellanåt och sen var det jag som inte vågade pucha på henne emellanåt så det blev lite stopp :o Men hon skötte sig så enormt bra och vi avslutade med två skutt över ett räcke där tränaren höjde lite mer än vad vi kört på innan, högt för mig iaf ;)

Men vi är på G nu känns det, mer rutin, träning och vana så kommer detta inte vara något problem för varken henne eller mig.
Det är först nu som vi verkligen satt igång "stenhårt" med hoppträningen för nu har vi tillgång till paddock och jag är SÅ glad över det!

Två bilder =)
1307041_zps2234d3b2.jpg

1307042_zps992de9db.jpg

=D

Ja, det känns superkul :) Sitter bara och ler som ett fån där uppe på ryggen, haha.
Vad kul att det går bra med din med!

Jag minns den känslan som det var igår jag satt upp första gångerna på min med :)

Nu satt iof jag in min arab i vintras så det var inte länge sen heller. Men det är iaf en fantastisk känsla att själv få vara den som gör jobbet/grunden :)

Jag har en knabstrupperkorsning, vid namn Pajas :love:. Han är fuxtigrerad leopard, mäter hela 103 cm i mankhöjd;) och är född 2008. Han är inkörd och körs några ggr/veckan. Jag och min syster köpte honom när han var 2år. (kan vara världens bästa "impuls" köp ;) )

DSC_1153+kopiera.jpg

179283_4245026855698_631131943_n.jpg

pussvänlig mule :love:

Så, nu ansluter jag mig till denna tråden :)

har fått hem min fina prick, en 4årig valack med delvis okänd härstamning, så kan ev vara korsning.

p11_zps9c5992f8.jpg

Vi håller på att lära känna varandra, men av vad jag märkt hittills är han en underbart klok och vänlig pålle, som ofta föredrar människosällskap framför andra hästar.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
940
Senast: Fille
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 572
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama