Knabstrupp??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
H

Hästbiten

Undrar om det är någon här inne som har en sån? Och i så fall hur den är i temp. osv..
Gärna både + och -

Har funderingar på att köpa en sån men såg att det bara finns sju hingstar med licens... :( Och då kanske inte det finns så många avkommor.. eller?
Någon som har tips på vart man kan köpa en knabstrupp? Nån speciell uppfödare eller så?

Så vitt jag vet kan man inte beteckna knabstrup som en enhetlig ras utan det är färgen som förenar. De kan alltså vara allt från små ponnyer till ridhästar av halvblodsmodell.

Okej. Så är egentligen Knabstrupp bara en färgras? Som tex Pinto, Palomino mf...?? :confused:

Så har jag förstått det.

Jag har sett hästar som varit ponnyer, stadigare ridhästar typ nordsvenska travare och halvblod. Vet t ex att min hästs (danska) morfar också har en del knabstrupavkommor.

Det bästa är om du kan leta rätt på någon knabstrupförening på nätet så kanske det finns en rasbeskrivning.

Tror att du missuppfattat det, knabstrupp är en ras, med det finns en färg som heter tigrerad (prickig).

Jag har i flera år läst referaten i Ridsport från Knabstrupföreningens utställning. Där har de haft flera klasser uppdelade på både storlek och kön. Vet att det sto som blivit BIS åtminstone en gång, men jag är nästan säker på att det är flera, har till stor del svensk halvblodsstam!

Vad menar du att de små ponnyerna och de eleganta ridhästarna skulle ha gemensamt så att det gick att kalla dem en ras, förutom färgen?

Från http://www.djurtorget.net:

Knabstruphäst/ponny

--------------------------------------------------------------------------------

Historia

Knabstruprasens härstammar från Napoleontiden. 1812 köpteVillads Lunn på Knabstrups gård i Danmark ett sto av slaktaren Fläbe hon fick namnet Fläbestoet. Man tror att Fläbestoet härstammade från spanska hästar.
Fläbestoet var känd för sin snabbhet och livlighet. Villads Lunn betäckte henne med fredriksborgarhingstar. På godset Knabstrup grundade hon således en linje av tigrerade hästar. De var inte lika kraftiga som fredriksborgaren, men blev mycket eftertraktade på grund av sin färgteckning och kapacitet. Den första avkomman var Fläbehingsten som föddes 1813. Han var efter en isabellfärgad fredriksborgarhingst och Fläbehingsten blev "isabellprickig". Färgerna återspeglades sedan i hans avkommor.

Fläbehingstens mest kända avkomma var hingsten Mikkel som räknas som rasens stamhingst. Mikkel var född år l818, var rödprickig och blev känd som en duktig travhäst.

Under 1800-talet var rasen mycket populär över hela Själland. Det fanns då ca 2 000 hästar. Men år 1891 utsattes Knabstrupstuteriet för en eldsvåda. Tjugo hästar brändes inne och Knabstrupstuteriet slutade därmed sin avel. Andra stuterier fortsatte dock att föda upp de fläckiga hästarna. Knabstruphästar fanns på Jylland, Bornholm och under 1870-talet också på svenska Wittsköfle i Skåne. På Bornholm finns det fortfarande knabstruphästar.

En lokal knabstrupförening bildades i Holbaeks. Knabstruphästar började premieras som en egen ras från och med år 1947 i Holbaek och Jyderup.

Knabstrupsaveln spreds mer och mer i Danmark under 1940-talet¨ och lokala rasföreningar bildades. Men efter branden på Knabstrup fanns det inte något centra från vilket man höll fast vid en särskild typ och temperament, vilket ledde till att aveln förslackades. 1970 startade man en riksförening för rasen i hela Danmark. Man beslöt 1971 att avla fram en häst som passade i på den ursprungliga beskrivningen av den ursprungliga knabstruppen. Genom styrning av aveln har man nu till stor del nått detta mål och fått en ädlare häst med livligt temperament, uthållighet, arbetsvilja och den speciella prickga färg-teckningen.

Utseende

Det finns två varianter av knabstrup, knabstrupshäst och knabstrupsponny.

Mankhöjd: Knabstruphästen: 157-160 cm.

Huvud: ett vänligt intryck och det är ganska långt, nosprofilen är ofta konvex, ögonen är mandelformade, öronen spetsiga och ganascherna stora.

Hals: medellång, välformad hals med sluttande bogar.

Kropp: rak rygg, avrundat kors, god svanssättning. Ofta tunn man och svans.

Färg: Bruna eller svarta fläckar på vit botten.

Avel

Man tillåter inkorsning med halvblod, araber, engelsktfullblod och angloaraber. I ponnyaveln tillåts inkorsning av raserna new forest, connemara, gotlandsruss, shetlandsponny samt welsh i alla dess sektioner.

Hej!
Kolla på denna Danska sida dom har en massa vackra Knabstruppar Till salu
Jag har ett Knapstrupper hemma som är född 04-2003 så jag kan varken säga det ena eller andra som jag inte har någon större erfarenhet av rasen men jag har mest hört positiva saker om rasen. Lycka till! :)

Har fattat det så som VildochVacker skriver! :bow:
Att knabstrup är en ras och kan säkert finnas som både stor och liten HÄST. Men om den förekommer nån annanstans så är det färgen tigrerad man pratar om.

Tackar :bow:

Nån annan som vet nått om Knabtrupp som ras? Eller nått stuteri i Sverige?

Det är ju ungefär som med quartern - man har avlat på vissa egenskaper tills man har fått en ny ras. Det finns knabstrupar som inte är tigrerade också, liksom det finns olika storlekar. Jag har en 13-årig knabstrupvalack som är hela 168, vilket är ganska ovanligt för rasen, har jag förstått. De flesta hästar stannar runt 160. Jag vill nog ha en till så småningom, inte just nu när tid och pengar inte växer på trän...
Smart, stolt, modig och vackert prickig är han, min prins! Talas ofta om deras coola temperament, just att de är orädda, inga sprätthästar. Ändå är de inte sega. Självklart finns det variationer, men sån är i alla fall min och jag hör ofta folk som beskriver knabstrupern så. Det börjar dyka upp fler och fler bland annonserna också, efterfrågan har kanske ökat? Lycka till med letandet!

Tackar :bow:

Hur är han och hoppa? Bra teknik? Har du några bilder som jag skulle kunna få titta på?
Du kan väl pma i så fall!!

Kan man säga att de är coola och orädda överlag? Alltså inget med ytliga nerver om jag säger så... SEn så finns det naturligtvis avvarter, precis som hos alla raser, åt något håll. :cool:

Egensinniga

Min erfarenhet är att de är sociala, lugna, snälla men samtidigt egensinniga. Man tjänar på att arbeta med samarbete, positiv förstärkning. Ja, det är väl iof alltid bättre än tvång.

Min 3-åring är supercool, otroligt social och en riktig cirkuspålle. Han gör vad som helst för en godbit.

När han kom till mig som 2-åring var han som en ångvält, struntade i om det stod en häst eller människa i vägen. Totalt respektös. Nu är han mycket, mycket mer lyhörd mot mig, men i hagen går han fortfarande sina egna vägar han struntar i de andra hästarna försök att uppfortra honom. Egensinnig!
Överlag är han helt underbar!

:love:
/Jenny

Re: Egensinniga

Egensinnig kan jag köpa, det har jag redan en :cool: ;) Men det jag är ute efter är att de är mentalt stabila. Inte ser massa spöken och farligheter överallt, så de tvärvänder och skenar typ :smirk:
Och som sagt, nu menar jag ju generellt sett....

Det låter ju bra!

Är din tre åring inriden? Köpte du honom från en uppfödare eller privatperson?

Jag har en knabbe svart tigrerad, på snart fyra år han är efter Zeb (Mariebergs gård i Kungälv)och han är av Fredriksborgar typen Dvs den gamla typen av knabbe som inte är uppblandad med halvblod, denna typ är utmärkt som allroundhäst - körning men framför allt till den akademiska ridningen.
Han har ett underbart godmodigt humör och ett gott självförtroende, nerv vet han knappast vad det är. Jag har alldrig ångrat att vi köpte en knabbe och kann tänka mig flera när tiden räcker till men man skall nog passa på att köpa nu för dom börjar stiga i pris. tag kontakt med svenska knabstrupper föreningen för mera info, jag tror att Marieberg kan tänkas ha någon till salu, även sackum som någon redan nämt kanske har häst till salu om inte annat så är du garanterat välkommen att titta.
LYCKA TILL

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar