Måste bara berätta om dom 2 knabstrup jag ridit -
Lilla gumman, otroligt snäll (- tyvärr utsatt för en sexmisshandlare en gång, kastade föl, jättejobbigt - så hon kunde slå om man rörde sig för snabbt bakom henne).
Mycket personlig och "frustig", väldigt förståndig och fostrade unghästar på ett mycket rart sätt - en riktig märr. Grov i kroppen, ca 155 cm,stora hovar, smala ben,men ändå proportionelig, pigg och lätt, alltid villig att gå fram, trevligt steg.Fick en avkomma med en korsning arab/new forest/knabstrup=My Paintbox, den ungen fick heta Lilla gubben och blev jätteläcker.
Och så Julia - kom till en ridskola där jag jobbade som instruktör, direktimporterad från Danmark, jag skulle kolla hur hon fungerade, om ridskolan skulle köpa henne, så jag tog henne på en uteritt ganska snabbt. Hon gick suveränt i täten men när vi kom in i skogen började hon göra något underligt - hon la huvet på sne och tittade upp i grantopparna och verkade mycket förundrad. Det blev lite snubbligt men hon bråkade inte och då fick hon väl hållas ny som hon var. Alla vattenpölar hoppade hon över och mycket verkade helt främmande ändå gick hon hela tiden fram och det i täten bara med enstaka draghjälp nån gång. Otroligt psyke -- hur otroligt förstod jag när vi kom tillbaka då ägaren stod på stallbacken. Då jag berättade om hennes trädkikning så sa hon att hästen har aldrig i sitt liv varit inne i en tät skog förut i hela sitt liv. Vi skrattade gott och hästen fick en extra klapp. Hon var också mycket trevlig på ridbanan och mycket lättsamlad o pigg.