Knabstrupp??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 6 019
Jag har också den boken och den kunde förr beställas genom Hästbokhandeln. Den finns bara på danska och tyska, men danskan är lättläst om man anstränger sig lite. De svårigheter som många har att förstå danska beror ju på uttalet och det kommer ju inte fram i skriftspråket. Där är orden i många fall desamma.

Boken kan rekommenderas.

Anneli

Okej!
Såg att man kunde beställa den, så det ska jag nog göra! Kul att du oxå har en knabstrpper! Du får gärna skicka lite bilder till min mail om du vill?!

Fölis

Vilken fin fölunge! :bump:

Vad har den för härstamning?
Den påminner i uppsyn om min gosse.

/Jenny

Bents bok

Vill bara berätta att jag nyligen var i kontakt med Hästbokhandeln angående Bents Knabstrupper bok.
Den var slut i deras ordinarie sortinment.
De kunde dock ta hem den till mig på en månad.
Ser fram emot den med spänning!

Om någon annan också vill ha den så kanske de hinner ta med den i samma beställning.

/Jenny

Re: Bents bok

Den skulle kosta mellan 200 och 300 kr inkl porto.

Det kan det vara värt tycker jag.

/Jenny

Re: Fölis

Hej!
Han är e.Dardel och u.Lucinda.
Vill gärna se bild på din Knabstrupper :bump:

/Annelie

Måste bara berätta om dom 2 knabstrup jag ridit -
Lilla gumman, otroligt snäll (- tyvärr utsatt för en sexmisshandlare en gång, kastade föl, jättejobbigt - så hon kunde slå om man rörde sig för snabbt bakom henne).
Mycket personlig och "frustig", väldigt förståndig och fostrade unghästar på ett mycket rart sätt - en riktig märr. Grov i kroppen, ca 155 cm,stora hovar, smala ben,men ändå proportionelig, pigg och lätt, alltid villig att gå fram, trevligt steg.Fick en avkomma med en korsning arab/new forest/knabstrup=My Paintbox, den ungen fick heta Lilla gubben och blev jätteläcker.
Och så Julia - kom till en ridskola där jag jobbade som instruktör, direktimporterad från Danmark, jag skulle kolla hur hon fungerade, om ridskolan skulle köpa henne, så jag tog henne på en uteritt ganska snabbt. Hon gick suveränt i täten men när vi kom in i skogen började hon göra något underligt - hon la huvet på sne och tittade upp i grantopparna och verkade mycket förundrad. Det blev lite snubbligt men hon bråkade inte och då fick hon väl hållas ny som hon var. Alla vattenpölar hoppade hon över och mycket verkade helt främmande ändå gick hon hela tiden fram och det i täten bara med enstaka draghjälp nån gång. Otroligt psyke -- hur otroligt förstod jag när vi kom tillbaka då ägaren stod på stallbacken. Då jag berättade om hennes trädkikning så sa hon att hästen har aldrig i sitt liv varit inne i en tät skog förut i hela sitt liv. Vi skrattade gott och hästen fick en extra klapp. Hon var också mycket trevlig på ridbanan och mycket lättsamlad o pigg.

Det är jättekul att höra alla dessa historier!
Låter som två toppenhästar du har träffat!
:rofl:

Re: Fölis

Jättesöta!
:love:
Så söt när han bara hade lite prickar på rumpan! :) Vilka mysiga hagar oxå! Massa snö :D

Det var det finaste jag sett på länge. Grattis om den är din! Själv väntar jag på världens underbaraste dam Knabstrup men hon är född 85 och skall bli min om några veckor om allt går vägen.

"Min" Knabstrup-dam är tålig både fysiskt och psykist ändå pigg och glad alltså helt perfekt. Sen skall man väl akta sig för att dra en ras över en kam. De är individer precis som människan. :rofl:

Kul att du tycker att han är fin. Lycka till med din Knabstrupper dam.

/Annelie

Bara för att "lägga mig i" ras diskussionen.

Knabstruper betecknas som en ras ja.

Men man har avlat mycket på färg = mindre bra hästar.

Om man ska hitta en bra knabstruper måste man titta noga på hur den ter sig annars och helst gräva lite i stamtavlan för att se om den främst är avlad på färg eller på ridkvalitet.

Just nu finns det mer eller mindre två former av knabstrupers: den ena är den "gamla" rasen; lite grövre, lättare för att sätta under sig m.m.
Och den lättare sportmodellen, som jag kan tänka mig är den bättre hopparen, men har sämre förutsättningar för bärighet.

Vet inte om du har koll på Bent Branderup? Om du har det så har du Hugin som är den "gamla rasen" och Filur, som är den "sportigare"...mer eller mindre givetvis. Dock är de ju samma ras, men man har börjat avla för att få fram sportshästar, vilkte jag tycker är jätte synd för de mister sin fina bärighet, som gör dem (de som är såna) till en "perfekt" AR häst. ;)

Jag hoppas att någon/några behåller den äldre modellen och fortsätter att avla på den...kanske man själv skulle ge sig in på det. :angel: :D

Okej!
Tackar för råden... :bow: Jag ska tänka på detta den dagen jag åker ut och kollar på häst!
Jag har inte mycket koll på Bent Branderup, men jag sitter och läser om honom nu på nätet.

Hm...funderar på om jag har några bilder på Filur, men Hugin kan jag ju visa i alla fall...och till alla håll tassarna borta om ni ska göra mer än att ha dem på datorn för eget bruk!!

bentotrav.jpg

benthugin.jpg

Har ingen bild på honom uppställd...ska ge mig ut på jakt efter fler bilder och då framförallt på Filur.

Nu är ju inte alla knabstrupers av den gamla modellen så grova som Hugin är...pojken har bara enormt med muskler.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 989
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 040
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?